Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Varför är detta en begränsning? Om Y (gud) nu skapat X(det du definierar som universum), så kan du säga att X står utanför Y, om du så önskar. Det jag gör är att sätta Z(gorgoloversum för dig, universum för mig) som det system som innehåller både X och Y, vilket innebär att både X och Y blir delmängder av Z. X och Y är inte begränsade värderingsmässigt på något sätt, som du verkar tro. "Jag begränsar inte gud till att bara vara en delmängd här inte, Gud är störst".
Allt som existerar i vårt universum eller i något universum har en bakomliggande orsak till sin existens. Och det finns mycket goda vetenskapliga grunder för denna slutsats. (Även om kvantfysiken för tillfället inte har svaret på orsaken till alla fenomen som de kan observera.)
Denna premiss är giltig i alla 4 förklaringsmodellerna. Även i 4e.
Gud är självexisterande och är inte bara en delmängd av något universum. Gud existerar oberoende och utanför varje universa. Gud ÄR och har alltid funnits. Han behöver alltså inte och kan inte uppkomma därför att han redan existerar och är evig oändlig obegränsad. Något som är självexisterande uppkommer inte eftersom det redan existerar.
Citat:
Du gör undantag för dina egna regler. "Ingenting kan komma ur intet, utom just den gud som jag tror på, som kan både det ena och det andra, och som tycket både det ena och det andra". Var god visa. Jag köper inte dessa högst anmärkningsvärda axiom som självklara.
Nej,
ingenting kan komma ur intet. Gud har inte uppkommit från ingenting, han har funnits och existerat i evighet. Gud ÄR.
Citat:
Ja, och det är just detta du måste backa upp med skäl för att tro. Annars saknar du ju faktiskt skäl för att tro. Vilket gör din tro, per definition, irrationell. Jag kan naturligtvis inte hindra dig. Men det var ju skönt att få det bekräftat, att du tror utan skäl. Här brukar flygande spaghettimonstret vara en rätt träffsäker analogi, från skeptiskt håll.
Mina skäl till att tro att Bibelns Gud är det självexisterande väsen som alternativ 4a syftar på och som skulle vara orsaken till universums existens hämtar jag från alla livets områden och dimensioner:
Vetenskapens upptäckter och observationer, Matematiken, skönheten i naturen, komplexiteten i naturen, konstanternas fininställning i fysiken, musikens skönhet, erfarenheten att få egna barn, kunskap och erfarenheter, kärlekens eufori, en kvinnas skönhet, intuition, magkänsla, förnuft och logik, sannolikhet och rimlighet, andliga erfarenheter, upplevelser av Guds närhet, fysiska känslor vid Gudsmöten, alltför många tillfälligheter, vittnesbörd om Gudsupplevelser och bönesvar av människor som jag känner och litar på, Vittnesbörd av människor som jag inte känner men bedömer vara trovärdiga, Bibeln berättelser, Personen Jesus, att det går ihop filosofiskt och rationellt, att det ger mening åt livet och tillvaron, att det ger lycka, trygghet, "frid", ett lugn, osv osv.
Allt pekar tydligt åt samma håll. Det går inte att stå emot detta för mig.
Så säg inte att det bara beror på känsla och intuition. Då bara visar du hur lite du vill förstå av vad Gudstro egentligen handlar om.
Att komma med flygande med spagettimonster är ju bara så onödigt. Och får mig att undra om du har förstått nånting om vad en tro på Gud innebär.
Eller tänker du att ett självexisterande spagettimonster skulle vara ett lika trovärdigt alternativ som en Omnipotent Gud.
Spagettimonster signalerar för mig feltänket om en materialistisk existens. Tänker du att ditt spagettimonstret skulle existera oberoende av alla olika universum och vara så komplext att det skulle kunna orsaka universums uppkomst.
Jag har för mig att jag har bemött även detta inlägg.
(Jag tror t o m att jag trampade nån på tårna så att hela den tråden blev slängd i kreationist-sopkorgen.)
Det hade varit jättetrevligt att få fortsatt den debatten.
Citat:
Ja, det blir nog svårt att få dig att ändra uppfattning här stebe. Vad är vi uppe i? 420 sidor nu.
Du måste ju ändra på verkligheten om du skall få mig att ändra uppfattning. Du måste få naturen ochh fysiken och molekylerna att bete sig och fungera på ett annat sätt. Och det förmår du inte att göra.
Jag kan ju inte acceptera något som går emot de observationer, upptäckter och fakta som vi har fått hittills om hur naturen ser ut och vilka förhållanden som råder.
En föreställning och en övertro på det naturliga urvalets förmåga som inte är fysiskt eller molekylärbiologiskt möjlig finns det ingen anledning för mig att acceptera.
Det krävs mer än 20 ateister på Flashback som kommer med bilder och liknelser eller ordfraser och uttryck från gamla (tyvärr också nya) skolböcker för att få mig att vackla.
Jag har min slutsats om det naturliga urvalets roll och möjlighet att påverka väl grundad och står stadigt.
För dem som följer debatterna borde det vara ganska tydligt vilka det är som svajar fram och tillbaka.
stebe2