2013-07-10, 00:53
Medlem
largemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Har någon lämnat någon trolig förklaring till varför GM, som 15-åring, skulle ha befunnit sig i Linköping vid tiden för de morden?

nej.
Citera
2013-07-10, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av episcopus
Karta över området med positioner.

Det stämmer väl inte riktigt? Det du pekar på som Illuminatihuset ligger väl inte där? Det huset är en jättestor röd tegelbyggnad och används av kommunen till gud vet vad nuförtiden, likt lördagshuset gjorde innan rivningsbeslut.
Citera
2013-07-10, 00:58
Medlem
Shiloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Eftersom nu all slaskpress blåser upp Linköping så drar jag en rövare här och nu. Om ES för nio år sedan dödar random i Linköping och sedan upprepar det i Varberg utan att under de nio åren varit i klammeri med rättvisan så håller jag det för osannolikt.

Det osannolika är att i så fall han hängt runt i nio år utan att komma i klaveri med rättvisan.

Vad vi vet. Om vi nu ponerar att Linköping och Varberg är samma GM får det väl ses som osannolikt att han åkt dit för morden i Linköping om han inte gått loss i Varberg. Att han inte varit i "klammeri med rättvisan" åsyftar ju endast vad polisen vet.
Citera
2013-07-10, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Har någon lämnat någon trolig förklaring till varför GM, som 15-åring, skulle ha befunnit sig i Linköping vid tiden för de morden?

Mördaren i Linköping var rimligen psykotisk, varför det inte behöver finnas någon vettig förklaring till varför GM var just i Linköping.

Om NE nu varit i Linköping, skulle det kunna vara en psykoshandling, hoppat på ett tåg och åkt mer eller mindre planlöst iväg. Eller på väg mot Vårgårda?

Han borde annars varit i skolan, morden i Linköping var på en tisdag, vecka 43. Höstloven infaller vanligtvis vecka 44.

Enligt Expressens senaste artikel finns inget än så länge som kommit fram, gällande droger. Man bör ha frågat de han träffat i Varberg - men å andra sidan är knappast alla analyserna klara, som exempelvis badsalt. Men det verkar långt ifrån självklart att NE:s psykos i Varberg var drogutlöst.
Citat:
Men polisen har hittills inte fått några indikationer på att den 24-årige kampsportsintresserade mannen skulle ha varit drogpåverkad under sin framfart.
Citera
2013-07-10, 01:04
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Men det skulle i så fall betyda att polisen avrättar GM på plats med ett bukskott!
För jag tycker polisen måste se att dom träffat han i benet/benen och inte kan resa sig!

Jag kan på ett sätt hålla med. När polisen skjuter honom i benet så faller han ju till marken, dock så kryper han ju fortfarande med en kniv i handen. Men i det läget så måste det ju finnas något annat man kan göra som polis än att skjuta ytterligare ett skott i magen på honom?

Jag menar - då är han ju iaf inkapabel till att göra några snabba utfall med kniven eftersom ena benet är sönderskjutet på honom så hotet är ju iaf reducerat mot vad det var när han kunde stå på båda benen. Men samtidigt så förstår jag också att polisen måste se till att han oskadliggörs på en gång eftersom han trots allt vägrar att släppa kniven trots många befallningar. Detta är OT - ursäkta! Vi ska inte diskutera polisens agerande här.

Varför kan det inte vara så enkelt att han bodde i Linköping då? Är det redan klarlagt att han inte gjorde det?
Senast redigerad av Formsvacka 2013-07-10 kl. 01:10.
Citera
2013-07-10, 01:06
Medlem
Om det nu vore han i linköping så borde han ha vart i kontakt med psyk efter det eller polisen, stod ju på afontbladet eller var det nu var att polisen kollat upp honom och att han aldrig haft med varken polis eller psyk att göra, tror inte det är han faktiskt detta var en första gångs psykos pga sömnbrist/sömntabletter eller drogad eller något annat som slog slint bara. en av mina bästa polare gick i samma klass som killen i gymnasiet i 3 år och han säger att han inte använde nogra droger då iaf för min polare gjorde det så då borde han också kunnat vara öppen om det.
Citera
2013-07-10, 01:06
Medlem
episcopuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det stämmer väl inte riktigt? Det du pekar på som Illuminatihuset ligger väl inte där? Det huset är en jättestor röd tegelbyggnad och används av kommunen till gud vet vad nuförtiden, likt lördagshuset gjorde innan rivningsbeslut.

https://www.google.se/maps?q=norra+v%C3%A4gen,+varberg&hl=sv&ie=UTF8&ll= 57.11096,12.251718&spn=0.002843,0.018915&sll=57.10 9371,12.257998&sspn=0.201352,0.605278&t=h&hnear=No rra+v%C3%A4gen,+432+45+Varberg&z=17&layer=c&cbll=5 7.11096,12.251718&panoid=8XoSf-UsGe2iWXfHhpPxFw&cbp=11,101.96,,0,-1.48
Citera
2013-07-10, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Mördaren i Linköping var rimligen psykotisk, varför det inte behöver finnas någon vettig förklaring till varför GM var just i Linköping.

Om NE nu varit i Linköping, skulle det kunna vara en psykoshandling, hoppat på ett tåg och åkt mer eller mindre planlöst iväg. Eller på väg mot Vårgårda?

Han borde annars varit i skolan, morden i Linköping var på en tisdag, vecka 43. Höstloven infaller vanligtvis vecka 44.

Enligt Expressens senaste artikel finns inget än så länge som kommit fram, gällande droger. Man bör ha frågat de han träffat i Varberg - men å andra sidan är knappast alla analyserna klara, som exempelvis badsalt. Men det verkar långt ifrån självklart att NE:s psykos i Varberg var drogutlöst.

Han har aldrig haft med psyk att göra stod det i någon artikel några sidor bakåt om du kollar.
Citera
2013-07-10, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Men det skulle i så fall betyda att polisen avrättar GM på plats med ett bukskott!
För jag tycker polisen måste se att dom träffat han i benet/benen och inte kan resa sig!

Bukskottet fick han med största sannolikhet INNAN de tog fram batong. Han skjuts först i benet men fortsätter trots det trasiga benet att hasa sig, i ganska rask takt, fram mot poliserna och med kniven i högsta hugg. Där efter kommer fler skott, troligen tar det då i buken och han sjunker ihop. Efter det tar man batong för att få honom att släppa kniven. Det är polisernas jobb att oskadliggöra honom.
Citera
2013-07-10, 01:08
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta

Skulle förvåna mig om han va den som är mördaren i Linköping, och skulle då en person dölja sina psykoser under så lång tid som 2004 till 2013. Ingen i hans närhet kan förstå hur han kunnat göra detta i Varberg. Dom fattar inget.
Låter lite väl långsökt, så vad är det som utlöst anfallet i Varberg är väl det som måste klargöras först. Han skriker jag behöver hjälp och jag har empati. Han kan ha känt sig förföljd meddelar blaskorna.

Knark eller psykiskt utbrott i slag med paranoida vanföreställningar.

Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Bukskottet fick han med största sannolikhet INNAN de tog fram batong. Han skjuts först i benet men fortsätter trots det trasiga benet att hasa sig, i ganska rask takt, fram mot poliserna och med kniven i högsta hugg. Där efter kommer fler skott, troligen tar det då i buken och han sjunker ihop. Efter det tar man batong för att få honom att släppa kniven. Det är polisernas jobb att oskadliggöra honom.

Nix han får först varningskott i luften sen ett i benet, och efter han vägrade släppa kniven kommer bukskottet. Det finns inget som antyder på fel agerande av polisen så det kan man släppa-

Två slår på honom en civil och en polis med batong och hund för att idioten ska släppa kniven.
Du får lyssna och sen titta igen så får du referatet och förstora upp till 200 % så du ser vad som händer.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-07-10 kl. 01:11.
Citera
2013-07-10, 01:10
Medlem
Har 9st polare på facebook som är vän med honom och har snackat med alla och alla säger samma sak att detta är det sista dom skulle kunna tänka sig om honom så det måste röra sig om en psykos eller liknande.
Citera
2013-07-10, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linepainter
Han har aldrig haft med psyk att göra stod det i någon artikel några sidor bakåt om du kollar.

Det finns kortvariga akuta psykoser, som kan gå över utan behandling på någon eller några dagar. Men de är ovanliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in