2013-07-08, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iamsvensson
Och dom tjejerna som brukar söka till amf är ofta hårdare än killar och har pannben som heter duga.

Nu tillhör jag inte amf men jag tillhör någonting motsvarande - vill inte outa mig - och jag har mycket sällan arbetat med en tjej som inte är totalt värdelös. Inkvotering på bekostnad av andra sökande är ingenting annat än skandalöst. Det är helt enkelt extremt sällan som en tjej har vad som krävs vad gäller attityd samt fysik för att kunna klara uppgiften på ett riktigt sätt. Ingen tjej öht på mitt GMU-kompani kunde ärligt påstås ha klarat utbildningen, hälften hoppade av, en började bara gråta hela tiden, en annan orkade inte gå 2,5 km till skjutbanan med packningen etc. Bedrövligt.
Senast redigerad av jakeclawson 2013-07-08 kl. 23:58.
2013-07-09, 00:49
Medlem
WillyB0Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Nu tillhör jag inte amf men jag tillhör någonting motsvarande - vill inte outa mig - och jag har mycket sällan arbetat med en tjej som inte är totalt värdelös. Inkvotering på bekostnad av andra sökande är ingenting annat än skandalöst. Det är helt enkelt extremt sällan som en tjej har vad som krävs vad gäller attityd samt fysik för att kunna klara uppgiften på ett riktigt sätt. Ingen tjej öht på mitt GMU-kompani kunde ärligt påstås ha klarat utbildningen, hälften hoppade av, en började bara gråta hela tiden, en annan orkade inte gå 2,5 km till skjutbanan med packningen etc. Bedrövligt.

Kvotering har sina egna anledningar till att vara dåligt. Du kan hitta exempel som inte kräver personlig reflektion över hur det kan drabba andra, som 'borde' ha kommit in (Någonting du inte har någon aning om).

Enligt mig så kan du gärna behålla dina åsikter för dig själv, du skriver om kvotering som om du vet att de [kvinnorna] naturligtvis är sämre, det finns faktiskt många kvinnliga officerare som tjänar i Afghanistan. Så ha lite respekt för de som försöker ta sig dit.

Du bör inte alltid visa respekt för alla individer, men när du på insinuerande vis drar ett helt kön över en kam så blir det svårt för mig att respektera dig.
2013-07-09, 02:12
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
GMU mäter inte direkt soldatfärdigheter. GMU är tänkt som en tillpassning och en introduktion till det militära livet. GMU går mest ut på att stå i led och putsa kängor och det är svårt att bedöma vilka som kommer att bli bra och dåliga militärer under GMU. GMU är inte ens en halv värnplikt, tänk på det.
Och de ska göra utbildningen något längre än tidigare från och med 2014 då många anser att GMU:n nu är för stressig och att allt för många hoppar av.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Skolor/Militarhogskolan-Halmstad-MHS-H/Nyheter/GMU-forlangs-en-vecka/

Ahapp. För när det är skarpt läge, då är det inte stressigt..

Om de vill ha fler dugliga rekryter så får de nog se till att anpassa testerna bättre och ta bort det första steget i ansökan eller iallafall stora delar av det, som kuggar hälften av alla sökanden utan något konkret att gå på.

Och kvotering bidrar till inget bra. Bättre att de fokuserar på att ha dugliga soldater istället. Sen den här ständiga hetsen till att rekryten inte får vara kritisk till dagens invandringspolitik är fullständigt banalt. Nästan som att våra politiker försöker bygga ett försvar som ska vara redo ifall ett inbördeskrig bryter ut pga invandringspolitikens kaos som skall i slutändan stå på "rätt" sida av konflikten.
Senast redigerad av Ocklett 2013-07-09 kl. 02:26.
2013-07-09, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Och de ska göra utbildningen något längre än tidigare från och med 2014 då många anser att GMU:n nu är för stressig och att allt för många hoppar av.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Skolor/Militarhogskolan-Halmstad-MHS-H/Nyheter/GMU-forlangs-en-vecka/

Ahapp. För när det är skarpt läge, då är det inte stressigt..

Om de vill ha fler dugliga rekryter så får de nog se till att anpassa testerna bättre och ta bort det första steget i ansökan eller iallafall stora delar av det, som kuggar hälften av alla sökanden utan något konkret att gå på.

Och kvotering bidrar till inget bra. Bättre att de fokuserar på att ha dugliga soldater istället. Sen den här ständiga hetsen till att rekryten inte får vara kritisk till dagens invandringspolitik är fullständigt banalt. Nästan som att våra politiker försöker bygga ett försvar som ska vara redo ifall ett inbördeskrig bryter ut pga invandringspolitikens kaos som skall i slutändan stå på "rätt" sida av konflikten.

Finns säkert ett flertal anledningar till att det kvoteras.

Vi har ett insatsförsvar idag, kvinnor behövs för att kunna konversera med andra kvinnor i länder där män inte får göra detta (typ Afghanistan).
Män med annan etnisk bakgrund kan säkerligen mötas på ett bättre sätt när de är insatta i kulturen och kan språket.
Förutom det så är det väl "vetenskapligt bevisat" att arbetsplatser mår bra med mer jämställdhet (detta är något jag hört/sett så rätta mig gärna).

Förbandet jag var anställd på hade en -extremt- liten mängd kvinnliga anställda. Skulle gärna se fler, men inte på den bekostnad som vi ser idag. Har bara hört en massa negativa saker ifrån vänner på andra förband med fler kvinnliga kollegor. En bild har säkert uppstått över hur kvinnor "är" och många dras säkert med över samma kam pga det, tråkigt nog. Vi hade en tjej under GMU och fortsatta anställningen som tyvärr inte klarade allt själv, men som bidrog med mycket annat (nej, inte något sexuellt...) som annars inte skulle funnits. Kan vara samtalsämnen, stämning, olika synpunkter och fan vet vad.

Det ska inte behöva kvoteras in på det sättet som det görs nu, kvinnor kan med, om de vill. Sveriges enda kvinnliga amröj (dyk) var inte direkt inkvoterad och hon pallade tydligen en så pass tuff tjänst, nog fann är väl inte hon den enda?

FM (regeringen) bör istället fokusera på att bli attraktiva för "rätt" sorts kvinnor.

Min utbildning hos FM börjar i Augusti och jag hoppas på fler kvinnliga kollegor efter det
2013-07-09, 03:52
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOtippad
Finns säkert ett flertal anledningar till att det kvoteras.

Vi har ett insatsförsvar idag, kvinnor behövs för att kunna konversera med andra kvinnor i länder där män inte får göra detta (typ Afghanistan).
Män med annan etnisk bakgrund kan säkerligen mötas på ett bättre sätt när de är insatta i kulturen och kan språket.
Förutom det så är det väl "vetenskapligt bevisat" att arbetsplatser mår bra med mer jämställdhet (detta är något jag hört/sett så rätta mig gärna).

Förbandet jag var anställd på hade en -extremt- liten mängd kvinnliga anställda. Skulle gärna se fler, men inte på den bekostnad som vi ser idag. Har bara hört en massa negativa saker ifrån vänner på andra förband med fler kvinnliga kollegor. En bild har säkert uppstått över hur kvinnor "är" och många dras säkert med över samma kam pga det, tråkigt nog. Vi hade en tjej under GMU och fortsatta anställningen som tyvärr inte klarade allt själv, men som bidrog med mycket annat (nej, inte något sexuellt...) som annars inte skulle funnits. Kan vara samtalsämnen, stämning, olika synpunkter och fan vet vad.

Det ska inte behöva kvoteras in på det sättet som det görs nu, kvinnor kan med, om de vill. Sveriges enda kvinnliga amröj (dyk) var inte direkt inkvoterad och hon pallade tydligen en så pass tuff tjänst, nog fann är väl inte hon den enda?

FM (regeringen) bör istället fokusera på att bli attraktiva för "rätt" sorts kvinnor.

Min utbildning hos FM börjar i Augusti och jag hoppas på fler kvinnliga kollegor efter det
Jag tog inte upp något av detta i det inlägget du citerade förutom att jag sa att kvotering var dåligt. Tror att kvotering görs av politiska skäl och inte praktiska.
2013-07-09, 09:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrOtippad
En bild har säkert uppstått över hur kvinnor "är" och många dras säkert med över samma kam pga det, tråkigt nog.

En bild har uppstått för mig också. Men det vore ju väldigt osannolikt om både jag, din vän och våra kollegor konsekvent enbart har sprungit på den odugliga andelen kvinnliga rekryter och soldater. Att det finns en andel duktiga kvinnliga rekryter, soldater, befäl m.m rättfärdigar inte att majoriteten inte håller måttet.

Kvinnor får gärna vara med i FM för min del, men ska inte särbehandlas på något vis och bör i stor utsträckning inte ingå i mer fysiskt krävande befattningar. Vill man göra det ska man hålla samma nivå som övriga.
2013-07-09, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Jag tog inte upp något av detta i det inlägget du citerade förutom att jag sa att kvotering var dåligt. Tror att kvotering görs av politiska skäl och inte praktiska.

Haha, citerade fel. My mistake!
2013-07-09, 16:28
Medlem
Så nu är det knappt ett dygn kvar tills GMU besluten skickas ut.

Vad hoppas ni komma in på och var? (Inriktning & regemente)
2013-07-09, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimme1907

Mekaniker på k3 va planen får hoppas jag kommer in
2013-07-09, 16:55
Medlem
Pangaea250s avatar
Citat:

Jag hoppas på att komma in på mitt förstaval, såklart. FörMedC i Göteborg. Hoppas även att få svar i god tid.
2013-07-09, 16:58
Medlem
Kolagubbens avatar
Lycka till allihopa, första dagarna är jobbigast p.g.a. stor omställning, folk brukar hoppa av första veckan, men sen blir det roligare!
2013-07-09, 17:02
Medlem
Citat:

Hoppas komma in på helikopterflottiljen inriktning logistik

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in