Citat:
Ursprungligen postat av
Ocklett
Och de ska göra utbildningen något längre än tidigare från och med 2014 då många anser att GMU:n nu är för stressig och att allt för många hoppar av.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Skolor/Militarhogskolan-Halmstad-MHS-H/Nyheter/GMU-forlangs-en-vecka/
Ahapp. För när det är skarpt läge, då är det inte stressigt..
Om de vill ha fler dugliga rekryter så får de nog se till att anpassa testerna bättre och ta bort det första steget i ansökan eller iallafall stora delar av det, som kuggar hälften av alla sökanden utan något konkret att gå på.
Och kvotering bidrar till inget bra. Bättre att de fokuserar på att ha dugliga soldater istället. Sen den här ständiga hetsen till att rekryten inte får vara kritisk till dagens invandringspolitik är fullständigt banalt. Nästan som att våra politiker försöker bygga ett försvar som ska vara redo ifall ett inbördeskrig bryter ut pga invandringspolitikens kaos som skall i slutändan stå på "rätt" sida av konflikten.

Finns säkert ett flertal anledningar till att det kvoteras.
Vi har ett insatsförsvar idag, kvinnor behövs för att kunna konversera med andra kvinnor i länder där män inte får göra detta (typ Afghanistan).
Män med annan etnisk bakgrund kan säkerligen mötas på ett bättre sätt när de är insatta i kulturen och kan språket.
Förutom det så är det väl "vetenskapligt bevisat" att arbetsplatser mår bra med mer jämställdhet (detta är något jag hört/sett så rätta mig gärna).
Förbandet jag var anställd på hade en -extremt- liten mängd kvinnliga anställda. Skulle gärna se fler, men inte på den bekostnad som vi ser idag. Har bara hört en massa negativa saker ifrån vänner på andra förband med fler kvinnliga kollegor. En bild har säkert uppstått över hur kvinnor "är" och många dras säkert med över samma kam pga det, tråkigt nog. Vi hade en tjej under GMU och fortsatta anställningen som tyvärr inte klarade allt själv, men som bidrog med mycket annat (nej, inte något sexuellt...) som annars inte skulle funnits. Kan vara samtalsämnen, stämning, olika synpunkter och fan vet vad.
Det ska inte behöva kvoteras in på det sättet som det görs nu, kvinnor kan med, om de vill. Sveriges enda kvinnliga amröj (dyk) var inte direkt inkvoterad och hon pallade tydligen en så pass tuff tjänst, nog fann är väl inte hon den enda?
FM (regeringen) bör istället fokusera på att bli attraktiva för "rätt" sorts kvinnor.
Min utbildning hos FM börjar i Augusti och jag hoppas på fler kvinnliga kollegor efter det