2013-07-08, 12:45
Medlem
Ja ni hade rätt! Och det var viktigt att inte öppna det!
Citera
2013-07-08, 22:14
Medlem
Krockodilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TernFis
Alltså jag har ju inte tänkt jobba som slusk för att tjäna storkovan, utan för att jag älskar att köra bil och att det verkar vara ett omväxlande och spännande jobb!
Men jbbade som brevbärare tills förra fredagen och jag låg på 17500:- innan skatt och jag hoppas ju att jag kommer tjäna mer än det nu eftersom att jag dels kommer att jobba många mer timmar och obekväma tider! Men har ju som sagt inga förhoppningar om att bli miljonär, utan bara klara mig!

Har en polare som jobbar på 7/11 och han tjänar ca 10 000 kr mer i månaden än vad jag gör, även fast jag jobbar 20 timmar mer i veckan än honom. Det säger nog en hel del om hur mycket man belönas för obekväma tider och många timmar i taxibranschen.

Men ja, jobbet i sig är det väl inget större fel på om man gillar att köra bil. Men det är oerhört dåligt betalt. Har personligen inte stött på något annat yrke som ger sämre betalt om man ser till antalet timmar man sitter i bilen.

Jobbar jag 240 timmar i månaden, varav många som i vilken annan bransch skulle ge ett fett OB-påslag, då vill jag tjäna mer än 20 000 kr/mån brutto.
Citera
2013-07-09, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krockodilen
Har en polare som jobbar på 7/11 och han tjänar ca 10 000 kr mer i månaden än vad jag gör, även fast jag jobbar 20 timmar mer i veckan än honom. Det säger nog en hel del om hur mycket man belönas för obekväma tider och många timmar i taxibranschen.

Men ja, jobbet i sig är det väl inget större fel på om man gillar att köra bil. Men det är oerhört dåligt betalt. Har personligen inte stött på något annat yrke som ger sämre betalt om man ser till antalet timmar man sitter i bilen.

Jobbar jag 240 timmar i månaden, varav många som i vilken annan bransch skulle ge ett fett OB-påslag, då vill jag tjäna mer än 20 000 kr/mån brutto.

Jo precis men det är ett underbetalt jobb och det med råge, men jag får göra något jag verkligen älskar att göra så ska jag inte klaga!
Citera
2013-07-09, 21:44
Medlem
hej, tänkte fråga er och kanske få nån tips hur ni skulle göra om ni hade varit i mina skor =)

nu är det så att jag körde taxi ungefär 1 år och 6 månader hos samma åkare.
allt har rullat på förutom att det började krångla till med lönen efter 3-4 månaden, sen har det varit att jag har fått ta emot nån 10 - 20 tussen då och då.
jag slutade jobba helt med taxin då jag kände att det helt enkelt inte var värt det och hade ca 20oookr kvar hos min åkare.
jag körde i snitt 5-6 dagar i veckan, jag själv + åkaren var nöjd med de pengarna som jag körde in.

under tiden jag jobbade så tappade jag bort 'nyckeln' och en gång så råkade jag backa in i en stolpe.

nu är det så att jag har fått en del utav pengarna men 'enligt' honom så ska han behålla ca 6500 för att han har 'fixat' en ny nyckel och för ''krocken'' då bilens nedre baksida blev lagom intryckt.

vi har inte skrivit nån kontrakt och inte heller sagt att jag ska få 'betala' ifall nåt skulle hända heller.

tack för all tips.
Citera
2013-07-09, 23:11
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JR1987
nu är det så att jag har fått en del utav pengarna men 'enligt' honom så ska han behålla ca 6500 för att han har 'fixat' en ny nyckel och för ''krocken'' då bilens nedre baksida blev lagom intryckt.

vi har inte skrivit nån kontrakt och inte heller sagt att jag ska få 'betala' ifall nåt skulle hända heller.

tack för all tips.

Har du inte skrivit på ett anställningskontrakt?

En seriös arbetsgivare står själv för självrisken när du råkar krocka bilen.
Jag vågar inte svara på vad som är rimligt när det gäller borttappade bilnycklarna.

Behöll han bara pengarna eller fick du en specificerad faktura?
Citera
2013-07-09, 23:45
Medlem
nej har inte skrivit på nån slags anställningskontrakt, och han har ej sagt att jag ska stå för de ifall de skulle hända vilket som nu har hänt, som sagt tröttnade på honom pga allt strul med lönen o då jobbet gick som 'sämst'.. som jag tidigare nämnde så hade han kvar pengar som jag bör ha fått några månader innan och ifrån de summan så behöll han 6500kr. utan av min lön netto,

ni som ska börja köra säg till o ha kontrakt..........
Citera
2013-07-10, 02:20
Medlem
Citat:
nej har inte skrivit på nån slags anställningskontrakt, och han har ej sagt att jag ska stå för de ifall de skulle hända vilket som nu har hänt, som sagt tröttnade på honom pga allt strul med lönen o då jobbet gick som 'sämst'.. som jag tidigare nämnde så hade han kvar pengar som jag bör ha fått några månader innan och ifrån de summan så behöll han 6500kr. utan av min lön netto,

ni som ska börja köra säg till o ha kontrakt..........
Tyvärr är din historia vanlig. Jag blev blåst på två månads löner när min förra åkare gick i konkurs. Det visade sig att han hade inte betalt in varken sociala avgifter, skatt eller avtals pension. Dum som jag var hade jag inte sparat lönespecarna. Man måste nämligen ha anställnings kontrakt och lönespecarna för att statliga lönegarantin skall gälla.

Jag har jobbat för åkare som ständigt krånglat med lönerna. En åkare hade med sig ett stort muskel berg som tagen ur gudfadern när vi skulle diskutera varför det blev så lite i lön. Trots att jag alltid körde in rekord kassor så var det alltid strul med löneutbetalning. Numera har jag en åkare som jag kan lita på och det är guld värt. Men jag kommer alltid att spara alla lönespecarna. Utan dom är man rökt vid eventuell konkurs.
Citera
2013-07-10, 08:50
Medlem
Ja, jag förstår, tråkigt att höra för det svider när man tänker på tiden man har lagt ner och dina "två månaders lön är ändå pengar. Liksom vi alla vet hur tuff det kan vara och ens köra in en okej kassa man får verkligen slita och lägga ner många döda timmar o stå ut med massa idioter mm,

Jag har haft "tur" ha har betalat utgifter och resten av pengarna men nu handlar det om ca 6-7 tussen
Det som svider mest är att man har kämpat för varje krona och nu blir det en månades hyra från min ficka till honom
Citera
2013-07-10, 14:26
Medlem
Citat:
Ja, jag förstår, tråkigt att höra för det svider när man tänker på tiden man har lagt ner och dina "två månaders lön är ändå pengar. Liksom vi alla vet hur tuff det kan vara och ens köra in en okej kassa man får verkligen slita och lägga ner många döda timmar o stå ut med massa idioter mm,

Jag har haft "tur" ha har betalat utgifter och resten av pengarna men nu handlar det om ca 6-7 tussen
Det som svider mest är att man har kämpat för varje krona och nu blir det en månades hyra från min ficka till honom
Är åkaren ansluten till en växel? I så fall brukar växeln hjälpa till med att prata åkaren till rätta. Åkare som strular brukar ju inte bara ha en missnöjd chaufför som klagat. Växeln brukar ta sådana här fall på allvar och säga till på skarpen. Det är inte särskilt bra reklam för växeln när det står i tidningarna att deras chaufförer inte får lön.

Jag vet ett åkeri som ligger i segeltorp. Dom började helt plötsligt att hålla inne en månad extra med lönerna för alla chaufförer. Dom var anslutna till tsab. Det var nära att dom blev uteslutna ur tsab. Det här är rykten jag hört.
Citera
2013-07-11, 07:35
Medlem
Ja åkaren är ansluten till en växel "en utav de tre största"
Det kanske är bästa alternativet att åka dit och förklara det hela se vad de säger men jag ska nog säga till "åkaren" en sista gång att jag vill ha pengarna och tänker kontakta växeln annars.
Så får vi se om han fortfarande vägrar betala,
Citera
2013-07-11, 10:19
Medlem
Har hela tiden trott att jag skulle jobba både dagar och kvällar, så är ju tyvärr inte fallet utan det är bara kvällar/nätter som gäller...

Hur är de att jobba kvällar och nätter? Har man några chanser till att få ihop något eller det är heldött?

Vem vet, kanske tycker bättre om att jobba natt än dag!
Citera
2013-07-11, 11:04
Medlem
Citat:

Hur kan du ta det? Gnällandet på jobbet ger jag nada för men om du inte får dina pengar.....så ska inte han ha dem.
Eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in