2012-12-10, 20:21
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JR1987
Hej, tänkte fråga kolla hur det är / ni som har jobbat på ny år är det verkligen värt det ? väljer ni kunder/körningar ? får man lägga på nåt 'extra' istället för att sitta o rulla på vanlig taxa ?

' kör taxi i stockholm '

Har bara kört på nyår två gånger och hade väll inte så mycket emot det. Missar ju inte mer än att jobba vilken helg som helst egentligen. Dessa dagar har inte lika stor betydelse när jobbar helger. Tycke inte de är så viktiga. Men tar nog ledigt i år.

Citat:
Ursprungligen postat av VirrigFirre
Jag har ju sökt jobb nu länge utan resultat, så jag mailade det största taxibolaget och kollade hur det såg ut med jobb.

Men, tjänar man verkligen så himlans dåligt? Bor inte i en storstad, utan i en mindre om det spelar roll.
Jag skulle främst vilja köra nätter och helger. Jag är ju ung tjej också, hur är det att jobba nätter med alla dessa drägg?

Nej du tjänar inte så himlans dåligt och pengarna du lagt ned för att ta ditt taxi-leg får du tillbaks med första lönen. Så du kommer bara vinna på det.

Tror inte det kommer vara jobbigt för dig med dräggen. Kan vara lite jobbigt i början för alla tills man lär sig hur man ska handskas med dem.

Men om du kör på mindre ort och för ett mindre bolag är det en annan kund-kemi så att säga. Man lär känna sina kunder och kunderna lär känna chaufförerna.
Citera
2012-12-11, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Det närmaste man kommer är att vissa bolag har en högre taxa kvällstid och när det är storhelger och detta gör att du kan komma in i ett högre inkört och om du då har provisionsbaserad lön = högre lön

I alla mindre städer jag har koll på har de storhelgs taxa. Drar igång 00:01 24 dec och håller igång till 26 dec 06:00 om jag minns rätt. Sen drar den igång den 31 dec igen till 2 jan eller nått. Nu under jul & nyår.
Citera
2012-12-11, 19:00
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iowa88
I alla mindre städer jag har koll på har de storhelgs taxa. Drar igång 00:01 24 dec och håller igång till 26 dec 06:00 om jag minns rätt. Sen drar den igång den 31 dec igen till 2 jan eller nått. Nu under jul & nyår.

Ja alltså bolagen kan ju ha hur många olika taxor för olika dagar som dom vill.

Var väll något bolag som ett nyår körde med dubbla priset. Kunderna klagade inte med tanke på att de var ute och körde på nyår. Var flera bolag som tänkte det men bara ett (vad jag vet) som faktiskt gjorde det.

Sedan kan det vara olika taxor dom har för färdtjänst och kontant. Dom kan tex i sin upphandling fått med en högre taxa under storhelgerna för färdtjänst vilket inte är något som isåfall påverkar hur mycket du som privatkund betalar.
Citera
2012-12-11, 20:37
Medlem
Dweezil78s avatar
Vi har 13% påslag på Storhelger, tycker personligen att det skall vara i alla fall ytterligare 10%.
Citera
2012-12-12, 21:21
Medlem
Hej

Har en fundering kring arbetstidsregler. Dygnsvilan är ju enkel (11h), men formellt sätt gäller väl även arbetstidsreglerna (max 48h/v) samt reglerna kring veckovila (45h) ?

Eller har taxi något undantag ?

/ T
Citera
2012-12-13, 02:01
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sttsll75
Hej

Har en fundering kring arbetstidsregler. Dygnsvilan är ju enkel (11h), men formellt sätt gäller väl även arbetstidsreglerna (max 48h/v) samt reglerna kring veckovila (45h) ?

Eller har taxi något undantag ?

/ T

Men den lagen är väll mer för att skydda dig mot arbetsgivaren?

Arbetsgivaren får inte tvinga dig att arbeta mer än 48h i veckan. Men om du väljer att köra mer...Vem ska stoppa dig?

Jag är inte tvingad att jobba så många timmar som jag faktiskt gör. Men det gör jag ändå.

Eller? Inte säker alls på denna fråga men det är ju inte så att jag riskerar böter genom att självmant jobba fler timmar. Däremot kan jag inte bli tvingad att jobba fler timmar.
Senast redigerad av Bbobi 2012-12-13 kl. 02:07.
Citera
2012-12-13, 17:20
Medlem
Hej

Nja, arbetstidsreglerna är sk. skyddsregler, så man får inte jobba hur mycket som helst (om man sen gör det är en annan sak). Sen är egenföretagare m.m. undantagna, gäller enbart anställda.
Citera
2012-12-13, 23:10
Medlem
knappens avatar
felpost
Citera
2012-12-15, 11:48
Medlem
SirDleifemans avatar
Jag stod som sista bil i en taxikö inatt, då ett kompisgäng dyker upp från "fel" håll så att säga, så jag är närmaste bil och dom väljer att åka med mig. Är det god taxi-sed att nämnda att dom borde ta första bil i kön, eller spelar det helt enkelt ingen roll eftersom kunden fritt får välja bil?
Citera
2012-12-15, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SirDleifeman
Jag stod som sista bil i en taxikö inatt, då ett kompisgäng dyker upp från "fel" håll så att säga, så jag är närmaste bil och dom väljer att åka med mig. Är det god taxi-sed att nämnda att dom borde ta första bil i kön, eller spelar det helt enkelt ingen roll eftersom kunden fritt får välja bil?

Tänk 'jag-jag-jag' när Du kör Taxi, bara att köra, ingen annan hade brytt sig om att hänvisa till bilen längst fram så varför skulle Du göra det?!
Citera
2012-12-15, 12:24
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDleifeman

Självklart att man hänvisar kunderna till första bilen i kön, såvida det inte är en konkurrent.
Citera
2012-12-15, 12:54
Medlem
Bbobis avatar
Vi är alltid samma personer som står på stolpen där jag håller till. Vi står och snackar mellan alla bolag samt friåkare där. Vi har ju sett varandra varje dag i flera års tid.

Men när det kommer en kund är det den kunden går till som tar kunden som får välja vilken bil denne vill. Har man en kollega från samma bolag framför sig däremot är det snällt att skicka fram.

Finns nog ingen branch i världen där man i första hand hänvisar till konkurrenten.
Senast redigerad av Bbobi 2012-12-15 kl. 12:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in