Om man är 18 år och har 5 stycken lobbar, kan körkortet bli uppskjutet i mer än 1 år då? Eller spelar det ingen roll hur många man har? Jag har körkortstillstånd och inget körkort än men vill verkligen börja övningsköra och ta det!! Har inte fått brev från transportstyrelsen kan tilläggas, så då kanske det är lugnt? Jag är faktiskt en oskyldig tjej som annars går i gymnasiet och jobbar och har inget tidigare problem med socialen eller något överhuvudtaget.
Hoppas det blir uppskjutet ännu längre än ett år. Om du inte klarar av att sköta dig alls på krogen så klarar vi oss utan dig på vägen.
Haha okej så att bara för det blir för mycket ibland när man är ute på krogen med vänner så ska man inte ha körkort? Jag skulle inte ens köra bil dagen efter även om jag visste att alkoholen förmodligen gått ut.. Så det där är bara en dum koppling.
Om man är 18 år och har 5 stycken lobbar, kan körkortet bli uppskjutet i mer än 1 år då? Eller spelar det ingen roll hur många man har? Jag har körkortstillstånd och inget körkort än men vill verkligen börja övningsköra och ta det!! Har inte fått brev från transportstyrelsen kan tilläggas, så då kanske det är lugnt? Jag är faktiskt en oskyldig tjej som annars går i gymnasiet och jobbar och har inget tidigare problem med socialen eller något överhuvudtaget.
tala svenska så kan jag kanske hjälpa dig.
förklara vad Lobbar är. alla bor inte i sthlm för jag antar det är nån sthlms slang
förklara vad Lobbar är. alla bor inte i sthlm för jag antar det är nån sthlms slang
Lagen om omhändertagande av berusade personer m.m. (1976:511), förkortat LOB
OT: Mjo, är ganska så säker att ditt körkort kan förskjutas p.g.a flertalet omhändertagningar av polisen. Varför ska det påverka ditt körkort, undrar du? Jo, du har visat på ett bristande omdöme & självbehärskning (Innan man blir så full som du uppenbarligen har blivit vid flera tillfällen, så har man ju i grund o botten ändå tagit ett [nyktert] beslut.) Vilket ju inte är bästa meriterna att ha ute i trafiken!
Ta't lugnt!
Lagen om omhändertagande av berusade personer m.m. (1976:511), förkortat LOB
OT: Mjo, är ganska så säker att ditt körkort kan förskjutas p.g.a flertalet omhändertagningar av polisen. Varför ska det påverka ditt körkort, undrar du? Jo, du har visat på ett bristande omdöme & självbehärskning (Innan man blir så full som du uppenbarligen har blivit vid flera tillfällen, så har man ju i grund o botten ändå tagit ett [nyktert] beslut.) Vilket ju inte är bästa meriterna att ha ute i trafiken!
Ta't lugnt!
svårt att tänka mig ändå han inte kan få ta körkort för han haft några LOB.
det måste vill till en läkare som säger han har ett alkoholproblem osv. läkarutlåtande. en person på transportstyrelsen kan ju inte fatta ett sånt beslut kan jag tänka mig att han får vänta med sitt körtkort.
det var ju några personer som brände upp en skola för några år sen i uppsala. minderåriga, dom kunde ta körtkort sen.
men kanske mordbrand är inte lika farligt som att bli omhändertagen berusad lol
Jag är ingen han, utan en hon, så ta inte något för givet haha.
Nej jag tror inte heller det, så länge jag inte gjort något brott förut (att bli satt i fyllecell är ju faktiskt inget brott). Hade varit annat om jag var en 40 bastare som varken hade jobb eller livsglädjen kvar. Men jag skulle inte för något ge mig ut i trafiken varken full eller bakfull och är väldigt skötsam utöver dessa händelser. Men man blir ju orolig när alla skriver att det blir det och en himla massa därtill, men vissa gillar att skrämmas
det måste vill till en läkare som säger han har ett alkoholproblem osv. läkarutlåtande. en person på transportstyrelsen kan ju inte fatta ett sånt beslut kan jag tänka mig att han får vänta med sitt körtkort.
det var ju några personer som brände upp en skola för några år sen i uppsala. minderåriga, dom kunde ta körtkort sen.
Det är allmänt känt att transportstyrelsen tar hänsyn till LOB vid körkortsfrågor.
Här har du en flashbacks medlem som beskriver hur han vart av med sitt körkort på grund av LOB.
Enligt den här artikeln betyder 2st LOB att körkortstillståndet ryker och en spärrtid på 12månader räknat ifrån den senaste loben träder i kraft.
5 kap. Körkortsingripande
1 § Ett körkortsingripande sker genom återkallelse av körkortet, genom varning eller genom att körkortsinnehavet förenas med villkor om alkolås.
Ett körkortsingripande med anledning av brottslig gärning ska när det gäller frågan om brott föreligger grunda sig på en lagakraftvunnen dom, ett godkänt strafföreläggande, ett godkänt föreläggande om ordningsbot eller ett beslut om åtalsunderlåtelse enligt 20 kap. rättegångsbalken eller motsvarande bestämmelse i annan författning.
Med svensk dom jämställs vid tillämpningen av denna lag brottmålsdom eller annat likvärdigt avgörande som har meddelats av en utländsk domstol eller någon annan utländsk myndighet. Lag (2010:1914).
2 § Vad som föreskrivs i detta kapitel om körkort gäller också körkortstillstånd, traktorkort och förarbevis. Vad som föreskrivs om körkortshavare gäller också innehavare av förarbevis och innehavare av traktorkort. Vad som föreskrivs om spärrtid i 6 § andra stycket gäller endast körkort. Vad som föreskrivs om villkor om alkolås för körkortsinnehav i 16–27 §§ gäller endast den som har körkort.
Vissa ytterligare undantag för förarbevis finns i 2 a §.
I fråga om utfärdande av nytt förarbevis efter återkallelse ska hänvisningen i 14 § första stycket till kraven i 3 kap. 1 § i stället avse 3 kap. 19 §. Lag (2010:1914).
2 a § För förarbevis för moped klass II, snöskoter och terränghjuling gäller inte
1. vad som sägs om återkallelse i 3 § 5–8 och om omhändertagande i 7 § första stycket 3, och
2. vad som anges i 14 § och 15 § sista stycket om innehav av och ansökan om körkortstillstånd som villkor för utfärdande av nytt förarbevis.
Trots 13 § får en ansökan om utfärdande av förarbevis prövas innan
1. spärrtid löpt ut enligt 3 kap. 9 §, eller
2. spärrtid eller giltighetstid för återkallelse tills vidare löpt ut, om återkallelse skett enligt 3 § 5 eller 6. Lag (2011:1580).
Återkallelse av körkort
3 § Ett körkort ska återkallas, om
1. körkortshavaren har gjort sig skyldig till
a) grov vårdslöshet i trafik enligt 1 § andra stycket lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott,
b) rattfylleri enligt 4 § samma lag,
c) grovt rattfylleri enligt 4 a § samma lag,
d) brott mot 30 § första, andra eller tredje stycket lagen (1990:1157) om säkerhet vid tunnelbana och spårväg, eller
e) brott mot 10 kap. 2 § första, andra eller tredje stycket järnvägslagen (2004:519),
2. körkortshavaren har brutit mot 5 § lagen om straff för vissa trafikbrott och överträdelsen inte kan anses som ringa,
3. körkortshavaren genom upprepade brott i väsentlig grad har visat bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter de bestämmelser som gäller i trafikens eller trafiksäkerhetens intresse för förare av motordrivet fordon eller spårvagn,
4. körkortshavaren i annat fall vid förande av ett motordrivet fordon eller en spårvagn har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa, 5. körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort,
6. det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon,
7. körkortshavarens förutsättningar för rätt att köra ett körkortspliktigt fordon är så väsentligt begränsade genom sjukdom, skada eller dylikt att han från trafiksäkerhetssynpunkt inte längre bör ha körkort,
8. körkortshavaren inte följer ett föreläggande att ge in läkarintyg eller bevis om godkänt förarprov, eller
9. det fanns hinder mot att utfärda körkort vid tiden för utfärdandet och hindret fortfarande består. Lag (2011:1580).
4 § Återkallelse enligt 3 § får begränsas till att avse en eller flera behörigheter.
5 § Ett körkort ska återkallas tills vidare i avvaktan på ett slutligt avgörande av återkallelsefrågan om det på sannolika skäl kan antas att körkortet kommer att återkallas slutligt på någon av de grunder som avses i 3 § 1–7. Om beslutet grundas på misstanke om brottslig gärning, ska beslutets giltighetstid begränsas enligt vad som gäller för spärrtid enligt 6 §. Lag (2010:1914).
Spärrtid
6 § Vid körkortsåterkallelse enligt 3 § 1–6 ska det bestämmas en tid inom vilken ett nytt körkort inte får utfärdas (spärrtid). Spärrtiden ska vara lägst en månad och högst tre år. Om körkortet återkallas enligt 3 § 1 och det är fråga om grovt brott, ska spärrtiden bestämmas till lägst ett år.
Om körkortet återkallas för den som avses i 16 § första stycket, ska spärrtiden bestämmas till lägst den villkorstid som enligt 20 § skulle ha bestämts vid bifall till en ansökan enligt 17 § och högst tre år.
I 23 och 25 §§ finns regler om hur spärrtiden ska bestämmas i särskilda fall. Lag (2010:1914).
Här finns även lite mer info från en lite bättre källa än de 2första.
Hallå flashbackare, har en fråga jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Blev för lite mindre än ett år tagen för ringa narkotikabrott, hade något gram cannabis på mig och även i blodet. Det blev böter på runt 4000 kr och att jag blev kallad till ett möte med en person som påminde väldigt mycket om en kurator. Mötet gick bra; jag berättade min story om kvällen jag blev tagen och att det var en dum engångsgrej samt lite annat om mitt liv som de undrar över.
Dagen efter detta möte blir jag uppringd och personen förklarar för mig att de lagt ner "åtalet (?)" och att vi inte kommer att höras mer. Efter detta har jag inte tänkt på det mer. (och fortsatt röka som om det vore 70-tal)
Men innan detta hände hade jag börjat övningsköra och hade redan mitt körkortstillstånd och riskettan/halkan avklarad men fick pga jobb och annat pausa körkortet.
Nu har jag tagit upp det igen och har min uppkörning bokad rätt snart. Kommer jag att behöva lämna urinprov innan jag kör upp?!
Det kan vara värt att nämna att detta också är den enda gången jag blivit dömd/haft polisärende. Skulle någon vänlig själ kunna berätta för mig hur det ligger till?
Om de finner dig olämplig av den ena eller andra anledningen så kan de neka dig körkortet, svårare än så är det inte då körkort inte är någon rättighet utan ett privilegium. Lyckas man ha 5 LOB'ar vid 18 års ålder så är man uppenbarligen antingen en alkis eller så har man extremt dåligt omdöme och/eller självkontroll, ingetdera är särskilt meriterande för att få ta körtkort.
Om de finner dig olämplig av den ena eller andra anledningen så kan de neka dig körkortet, svårare än så är det inte då körkort inte är någon rättighet utan ett privilegium. Lyckas man ha 5 LOB'ar vid 18 års ålder så är man uppenbarligen antingen en alkis eller så har man extremt dåligt omdöme och/eller självkontroll, ingetdera är särskilt meriterande för att få ta körtkort.
Haha jag är definitivt ingen alkoholist utan snarare svårt att sluta och tänka på tiden, alltså dålig självkontroll. Jag kan vara nykter ett år OM JAG VILL men jag orkar inte betala för massa prover för ett körkort jag vet jag inte kommer ha problem med t.ex. rattfylla. Polisen lobbar till höger och vänster, bara man varit lite otrevlig och dom inte har någon annan att ta in. Synd att vissa är så torra och inte kan förstå att bara för man är ungdom, har kul och är full kan man ta sig hem själv.