2013-07-07, 20:10
Medlem
Körkort och lobbar

Om man är 18 år och har 5 stycken lobbar, kan körkortet bli uppskjutet i mer än 1 år då? Eller spelar det ingen roll hur många man har? Jag har körkortstillstånd och inget körkort än men vill verkligen börja övningsköra och ta det!! Har inte fått brev från transportstyrelsen kan tilläggas, så då kanske det är lugnt? Jag är faktiskt en oskyldig tjej som annars går i gymnasiet och jobbar och har inget tidigare problem med socialen eller något överhuvudtaget.
Citera
2013-07-07, 20:32
Medlem
Zorgons avatar
Hoppas det blir uppskjutet ännu längre än ett år. Om du inte klarar av att sköta dig alls på krogen så klarar vi oss utan dig på vägen.
Citera
2013-07-07, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorgon
Hoppas det blir uppskjutet ännu längre än ett år. Om du inte klarar av att sköta dig alls på krogen så klarar vi oss utan dig på vägen.

Haha okej så att bara för det blir för mycket ibland när man är ute på krogen med vänner så ska man inte ha körkort? Jag skulle inte ens köra bil dagen efter även om jag visste att alkoholen förmodligen gått ut.. Så det där är bara en dum koppling.
Citera
2013-07-07, 21:05
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krlson
Om man är 18 år och har 5 stycken lobbar, kan körkortet bli uppskjutet i mer än 1 år då? Eller spelar det ingen roll hur många man har? Jag har körkortstillstånd och inget körkort än men vill verkligen börja övningsköra och ta det!! Har inte fått brev från transportstyrelsen kan tilläggas, så då kanske det är lugnt? Jag är faktiskt en oskyldig tjej som annars går i gymnasiet och jobbar och har inget tidigare problem med socialen eller något överhuvudtaget.

tala svenska så kan jag kanske hjälpa dig.

förklara vad Lobbar är. alla bor inte i sthlm för jag antar det är nån sthlms slang
Citera
2013-07-07, 21:10
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
tala svenska så kan jag kanske hjälpa dig.

förklara vad Lobbar är. alla bor inte i sthlm för jag antar det är nån sthlms slang

Lagen om omhändertagande av berusade personer m.m. (1976:511), förkortat LOB

OT: Mjo, är ganska så säker att ditt körkort kan förskjutas p.g.a flertalet omhändertagningar av polisen. Varför ska det påverka ditt körkort, undrar du? Jo, du har visat på ett bristande omdöme & självbehärskning (Innan man blir så full som du uppenbarligen har blivit vid flera tillfällen, så har man ju i grund o botten ändå tagit ett [nyktert] beslut.) Vilket ju inte är bästa meriterna att ha ute i trafiken!
Ta't lugnt!
Citera
2013-07-07, 21:56
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Lagen om omhändertagande av berusade personer m.m. (1976:511), förkortat LOB

OT: Mjo, är ganska så säker att ditt körkort kan förskjutas p.g.a flertalet omhändertagningar av polisen. Varför ska det påverka ditt körkort, undrar du? Jo, du har visat på ett bristande omdöme & självbehärskning (Innan man blir så full som du uppenbarligen har blivit vid flera tillfällen, så har man ju i grund o botten ändå tagit ett [nyktert] beslut.) Vilket ju inte är bästa meriterna att ha ute i trafiken!
Ta't lugnt!

svårt att tänka mig ändå han inte kan få ta körkort för han haft några LOB.

det måste vill till en läkare som säger han har ett alkoholproblem osv. läkarutlåtande. en person på transportstyrelsen kan ju inte fatta ett sånt beslut kan jag tänka mig att han får vänta med sitt körtkort.

det var ju några personer som brände upp en skola för några år sen i uppsala. minderåriga, dom kunde ta körtkort sen.

men kanske mordbrand är inte lika farligt som att bli omhändertagen berusad lol
Citera
2013-07-07, 21:58
Medlem
namgrebs avatar
Tråd infogad.

/MOD
Citera
2013-07-07, 22:10
Medlem
Jag är ingen han, utan en hon, så ta inte något för givet haha.

Nej jag tror inte heller det, så länge jag inte gjort något brott förut (att bli satt i fyllecell är ju faktiskt inget brott). Hade varit annat om jag var en 40 bastare som varken hade jobb eller livsglädjen kvar. Men jag skulle inte för något ge mig ut i trafiken varken full eller bakfull och är väldigt skötsam utöver dessa händelser. Men man blir ju orolig när alla skriver att det blir det och en himla massa därtill, men vissa gillar att skrämmas
Citera
2013-07-07, 22:26
Medlem
Napis avatar
Citat:

det måste vill till en läkare som säger han har ett alkoholproblem osv. läkarutlåtande. en person på transportstyrelsen kan ju inte fatta ett sånt beslut kan jag tänka mig att han får vänta med sitt körtkort.

det var ju några personer som brände upp en skola för några år sen i uppsala. minderåriga, dom kunde ta körtkort sen.

Det är allmänt känt att transportstyrelsen tar hänsyn till LOB vid körkortsfrågor.

Här har du en flashbacks medlem som beskriver hur han vart av med sitt körkort på grund av LOB.

Enligt den här artikeln betyder 2st LOB att körkortstillståndet ryker och en spärrtid på 12månader räknat ifrån den senaste loben träder i kraft.

Och här är lagen som används Körkortslag (1998:488)

Här finns även lite mer info från en lite bättre källa än de 2första.
Citera
2013-07-08, 19:36
Medlem
Hallå flashbackare, har en fråga jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Blev för lite mindre än ett år tagen för ringa narkotikabrott, hade något gram cannabis på mig och även i blodet. Det blev böter på runt 4000 kr och att jag blev kallad till ett möte med en person som påminde väldigt mycket om en kurator. Mötet gick bra; jag berättade min story om kvällen jag blev tagen och att det var en dum engångsgrej samt lite annat om mitt liv som de undrar över.
Dagen efter detta möte blir jag uppringd och personen förklarar för mig att de lagt ner "åtalet (?)" och att vi inte kommer att höras mer. Efter detta har jag inte tänkt på det mer. (och fortsatt röka som om det vore 70-tal)

Men innan detta hände hade jag börjat övningsköra och hade redan mitt körkortstillstånd och riskettan/halkan avklarad men fick pga jobb och annat pausa körkortet.

Nu har jag tagit upp det igen och har min uppkörning bokad rätt snart.
Kommer jag att behöva lämna urinprov innan jag kör upp?!

Det kan vara värt att nämna att detta också är den enda gången jag blivit dömd/haft polisärende. Skulle någon vänlig själ kunna berätta för mig hur det ligger till?
Citera
2013-07-08, 20:40
Medlem
Sunners avatar
Citat:

Om de finner dig olämplig av den ena eller andra anledningen så kan de neka dig körkortet, svårare än så är det inte då körkort inte är någon rättighet utan ett privilegium. Lyckas man ha 5 LOB'ar vid 18 års ålder så är man uppenbarligen antingen en alkis eller så har man extremt dåligt omdöme och/eller självkontroll, ingetdera är särskilt meriterande för att få ta körtkort.
Citera
2013-07-09, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Om de finner dig olämplig av den ena eller andra anledningen så kan de neka dig körkortet, svårare än så är det inte då körkort inte är någon rättighet utan ett privilegium. Lyckas man ha 5 LOB'ar vid 18 års ålder så är man uppenbarligen antingen en alkis eller så har man extremt dåligt omdöme och/eller självkontroll, ingetdera är särskilt meriterande för att få ta körtkort.

Haha jag är definitivt ingen alkoholist utan snarare svårt att sluta och tänka på tiden, alltså dålig självkontroll. Jag kan vara nykter ett år OM JAG VILL men jag orkar inte betala för massa prover för ett körkort jag vet jag inte kommer ha problem med t.ex. rattfylla. Polisen lobbar till höger och vänster, bara man varit lite otrevlig och dom inte har någon annan att ta in. Synd att vissa är så torra och inte kan förstå att bara för man är ungdom, har kul och är full kan man ta sig hem själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in