2013-07-08, 18:18
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warm
Varför inte bara alkohol? Jag minns inte vart någonstans det var men det var ju ett känt fall där en svensk militär fick nån form av psykos och mejade ner ett par kvinnor med automatvapen. Han trodde att det var fullskaligt krig enligt han själv om jag inte minns fel. Dalarna, Värmland? 90-tal.
Falun. Flink. 1994. Sju döda.

Citat:
Efter att under våren 1994 drabbats av försämrad mental hälsa, som bland annat tagit sig uttryck i aggressivitet och hot om våld, akut svartsjuka, sömnproblem och paranoia, uppsökte Flink på eget initiativ en psykolog ett par dagar före dådet. Flinks vänner hade också under våren talat med hans far om sin oro för Flinks våldsamma humör.

Den exakta orsaken till den försämrade mentala hälsan är inte offentliggjord, men Flink har själv sagt att han tiden före dådet utvecklat ett ”osunt drickande”.Detta i kombination med en olycklig kärleksaffär har angetts som en möjlig orsak
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mattias_Flink
Citera
2013-07-08, 18:18
Medlem
Chillfires avatar
Citat:
Varför inte bara alkohol? Jag minns inte vart någonstans det var men det var ju ett känt fall där en svensk militär fick nån form av psykos och mejade ner ett par kvinnor med automatvapen. Han trodde att det var fullskaligt krig enligt han själv om jag inte minns fel. Dalarna, Värmland? 90-tal.

Det är även det möjligt, men på senaste tid har det blivit "kul" att droga sina ovetande vänner.

Citat:
Ursprungligen postat av stekpanna80
Varifrån kommer uppgifterna om ett practical joke?

Det är rena spekulationer från min sida, och jag var aningen otydlig med det. Det var nämligen en vidareutveckling på andras spekulationer att han skulle blivit drogad. Jag menar då att om det har hänt, så var det troligtvis menat som ett skämt och inte en hemlig hat-aktion som en TS häromveckan handlade om.
Citera
2013-07-08, 18:19
Medlem
rabbithearts avatar
Citat:
Det tyder inte alls på det. Vissa människor flippar totalt av alkohol. Mattias Flink. Till synes en vanlig kille som flippar totalt och dödar sju människor och skadar 3 stycken.

Tycker snarare väldigt mycket tyder på psykisk ohälsa, då han beskrivits som deprimerad i perioder och våldsam på fyllan av närstående vänner + att han skrek att han hade empati och ville bli skjuten i samband med att han drabbade samman med polisen, dvs suicidal. Han visste att han skulle provocera fram det.

Förmodligen en psykos orsakad av odiagnosticerad schizofreni eller/och en personlighetsstörning. Att man vill mörda människor med kniv för att en flickvän gjort slut och för att man druckit alkohol hör knappast till vanligheterna, denna typ av våld hör heller sällan samman med psykisk sjukdom, men det är troligare att det handlar om det & självmedicinering än någon plötslig alkoholgalenskap.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullibumpa
]Lite trist är att de som blir dumma på fyllan eller för den delen på andra alternativ ogärna vill inse sina brister i påverkat tillstånd[/b]. Har försökt snacka med såna personer i nyktert tillstånd men de är kalla, ointresserade av att ta till sig det man i all välmening förmedlar. Enda gången jag egentligen lyckats var när jag filmade beteende på fyllan och visade upp det för en person och då i nyktert tillstånd, det tog

Sedan känner jag ett antal personer som på olika vis utan min inblandning kommit till insikt om sina brister/beteende på fyllan och valt ett nyktert liv med hänvisning till att de vill slippa skämmas för sig själv och därtill inte vill såra andra själsligt eller fsiskt. Då menar jag personer som bara har problem att sköta sig och inte alkoholister som håller sig nyktra.

De som kommit till insikt om sina brister och gör något aktivt åt det tycker jag är värd all beundran.

Angående det (av mig) fetade: Ja, dessa personer lider oftast (alltid?) av en personlighetsstörning som ger dem ångest och/eller starka tomhetskänslor. Alkoholen ger dem lindring av dessa symtom och de har därför en stark motivation att fortsätta med sitt alkoholmissbruk, tyvärr.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stekpanna80
Vilken organisation ?

Det var nåt inslag på TV4 om att nån sån hade gnällt om att polisen använt dödligt våld. I samband med detta och andra såna fall. Helt åt helvete att de skyddar brottslingar.
Citera
2013-07-08, 18:21
Medlem
rabbithearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Det var nåt inslag på TV4 om att nån sån hade gnällt om att polisen använt dödligt våld. I samband med detta och andra såna fall. Helt åt helvete att de skyddar brottslingar.

Det är inte att "skydda brottslingar" att påtala att polisen inte behöver använda sig av dödligt våld för att stoppa en kille med kniv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagVetNog
När kom han till Varberg?

Efter midsommar står där. Så man tolkar det ju som han har vart runt varberg i några veckor.
Citera
Medlem
Chillfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Varför lägger sig mäniskorättsoriginsationer sig i det här? Är GM utlänning?

Inte omöjligt att han blivit drogad av invandrarvänner. GM verkar vara svensk från förorten som jag förstår det.
Citera
2013-07-08, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det här fallet handlar inte om alkohol och/eller droger, i första hand.

Det handlar om psykisk ohälsa. Den här personen led med allra största sannolikhet av en dubbeldiagnos. (Ja jag vet vi inom psykvården är snabba att ställa diagnos efter det att något sådant här inträffat men har svårt att peka ut potentiella brottslingar i förväg, det är jag den första att erkänna.)

Han har nog haft någon typ av personlighetsstörning (det tyder hans tidigare beteende av aggressivitet vid alkoholförtäring på). Han kan dessutom ha lidit av någon akut psykos vid tillfället (det tyder hans kamraters upplevelse av att han inte var sig riktigt lik):

Så debatten om drogliberalismens bäring på det här fallet är bara löjlig - visst psykiskt sjuka människor självmedicinerar ibland med substanser av typen amfetamin eller kokain samt hasch men det har det nog inte varit fråga om i det här fallet.

Liknelsen med flygtrafikens faror och droger (som någon gjorde tidigare i tråden) i samhället är ganska träffsäker, tycker jag. Man kan aldrig lagstifta bor alla faror människor utsätts för. Inte ens i trygghetsnarkomanernas mellanmjölksland.
Haha källa på det?
Citera
2013-07-08, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillfire
Inte omöjligt att han blivit drogad av invandrarvänner. GM verkar vara svensk från förorten som jag förstår det.
Varför i hela världen skulle han blivit det???
Citera
2013-07-08, 18:23
Medlem
Bluebeast72s avatar
Anhöriga missnöjda med uppföljning av Polisen!

Jaha, då var det dags för de första anhöriga att rikta kritik mot polisens tystnad..

http://www.expressen.se/gt/det-tycker-jag-ar-fruktansvart-daligt/
Citera
2013-07-08, 18:23
Medlem
Citat:
Källa?

Den bästa källan är väl beteendet som han uppvisade med megalomana inslag och till sist massmordet?

Annars framgår det tydligt här (om du skrollar ner till 2massmorden i Falun): http://sverigesradio.se/sida/poddradio.aspx?programid=2332&pid=2519
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in