2013-07-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuckel
Om man vet med sig att man blir aggressiv på fyllan så låter man rimligen bli att dricka sig full. För varför skulle man vilja utsätta andra människor för sin aggressivitet?
Jag tycker inte att man kan skylla ifrån sig på andra omständigheter som utlösningsfaltorer, den som begår våldsbrott är själv skyldig till dem.

Lite trist är att de som blir dumma på fyllan eller för den delen på andra alternativ ogärna vill inse sina brister i påverkat tillstånd. Har försökt snacka med såna personer i nyktert tillstånd men de är kalla, ointresserade av att ta till sig det man i all välmening förmedlar. Enda gången jag egentligen lyckats var när jag filmade beteende på fyllan och visade upp det för en person och då i nyktert tillstånd, det tog

Sedan känner jag ett antal personer som på olika vis utan min inblandning kommit till insikt om sina brister/beteende på fyllan och valt ett nyktert liv med hänvisning till att de vill slippa skämmas för sig själv och därtill inte vill såra andra själsligt eller fsiskt. Då menar jag personer som bara har problem att sköta sig och inte alkoholister som håller sig nyktra.

De som kommit till insikt om sina brister och gör något aktivt åt det tycker jag är värd all beundran.
Citera
2013-07-08, 18:04
Medlem
Tyvärr är inte våld ovanligt. Slumpmässigt riktad killing spree är visserligen ovanligt, men folk blir ju aggressiva och farliga lite titt som tätt.

Ur dagens HN: http://hn.se/nyheter/sverige/1.2238566-livshotande-for-misshandlad-17-aring
16-åring bråkade med 17-åring som vårdas för livshotande skador. Också varberg.
Citera
2013-07-08, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det här fallet handlar inte om alkohol och/eller droger, i första hand.

Det handlar om psykisk ohälsa. Den här personen led med allra största sannolikhet av en dubbeldiagnos. (Ja jag vet vi inom psykvården är snabba att ställa diagnos efter det att något sådant här inträffat men har svårt att peka ut potentiella brottslingar i förväg, det är jag den första att erkänna.)

Han har nog haft någon typ av personlighetsstörning (det tyder hans tidigare beteende av aggressivitet vid alkoholförtäring på). Han kan dessutom ha lidit av någon akut psykos vid tillfället (det tyder hans kamraters upplevelse av att han inte var sig riktigt lik):

Så debatten om drogliberalismens bäring på det här fallet är bara löjlig - visst psykiskt sjuka människor självmedicinerar ibland med substanser av typen amfetamin eller kokain samt hasch men det har det nog inte varit fråga om i det här fallet.

Liknelsen med flygtrafikens faror och droger (som någon gjorde tidigare i tråden) i samhället är ganska träffsäker, tycker jag. Man kan aldrig lagstifta bor alla faror människor utsätts för. Inte ens i trygghetsnarkomanernas mellanmjölksland.
Det tyder inte alls på det. Vissa människor flippar totalt av alkohol. Mattias Flink. Till synes en vanlig kille som flippar totalt och dödar sju människor och skadar 3 stycken.
Citera
2013-07-08, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Vart har du hört det ryktet?

Har en kompis som är långt in i kampsportsvängen. Han känner några av ledarna i den nu aktuella klubben. Och det har alltså hållits en del förhör med både deltagare och ledare från varbergsresan. Men klubben ligger lågt utåt. "Locket på" är beordrat!
Citera
2013-07-08, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warm
Det tyder inte alls på det. Vissa människor flippar totalt av alkohol. Mattias Flink. Till synes en vanlig kille som flippar totalt och dödar sju människor och skadar 3 stycken.
Finns det egentligen några paralleller m flinkfallet?
Citera
2013-07-08, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullibumpa
Lite trist är att de som blir dumma på fyllan eller för den delen på andra alternativ ogärna vill inse sina brister i påverkat tillstånd. Har försökt snacka med såna personer i nyktert tillstånd men de är kalla, ointresserade av att ta till sig det man i all välmening förmedlar. Enda gången jag egentligen lyckats var när jag filmade beteende på fyllan och visade upp det för en person och då i nyktert tillstånd, det tog

Sedan känner jag ett antal personer som på olika vis utan min inblandning kommit till insikt om sina brister/beteende på fyllan och valt ett nyktert liv med hänvisning till att de vill slippa skämmas för sig själv och därtill inte vill såra andra själsligt eller fsiskt. Då menar jag personer som bara har problem att sköta sig och inte alkoholister som håller sig nyktra.

De som kommit till insikt om sina brister och gör något aktivt åt det tycker jag är värd all beundran.
Bra gjort av dig och dem! Det är som du säger ovanligt att folk klarar av att ta in sådana jobbiga insikter. GM trodde kanske inte heller något sånt här om sig själv...
Citera
2013-07-08, 18:09
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Har en kompis som är långt in i kampsportsvängen. Han känner några av ledarna i den nu aktuella klubben. Och det har alltså hållits en del förhör med både deltagare och ledare från varbergsresan. Men klubben ligger lågt utåt. "Locket på" är beordrat!

Fick du höra något skvaller om GM och om de använt illegala droger före han började attackera brottsoffren?
Citera
2013-07-08, 18:10
Medlem
Stegens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Ojoj.

Du vet att Jimmie(y) har vallonblod i sig va?

Jag är en blandning mellan vallon och tornedaling. Jag borde utvisas va?

Frågan är väl vart...
Nej det är inget fel på valloner.
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Fakta:

Alkohol är inblandat vid ungefär 75% av ALLA våldsbrott i Sverige.

Alkohol dödar årligen hundratusentals människor i världen. Cannabis dödar noll.

"60 olika typer av sjukdomar och andra problem kan för hög konsumtion av alkohol leda till.
Till de vanligaste tillstånden hör alkholrelaterade leversjukdomar som fettlever, alkoholhepatit och skrumplever. Dessa kan leda till kronisk leversjukdom och leversvikt där en levertranspantation ofta är den enda lösningen."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/allt-fler-dor-av-alkoholskador_6525210.svd

Men du har säkert rätt när du säger att "alkohol är inte farligt i sig"....
Det är klart jag har rätt, varför skulle jag annars skrivit det? Du verkar nästan så korkad att jag skulle gissa på att du röker på.
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hur kommer du fram till vallon i din etnicitetsanalys? Med tanke på kniven borde han väl vara finne?
Inte pursvensk innebär väl i princip att han inte är same, så där har du nog rätt. Jag gissar han är närking i grunden. Kände en en gång. Han var lömsk.
Samer är inte Pursvenskar, de kom hit långt efter oss riktiga Svenskar.
Ang Finne så är det möjligt men inte troligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
Helt rätt enligt de senaste rönen så räcker det faktiskt att man varit i samma rum som Cannabis för att får stora psykoser som kan uppstå närsomhelst då det är fettlösligt och risken är att om man cyklar eller tränar kan psykosen komma närsomhelst inom 1-75år efter man var i samma rum
Mycket möjligt.
Citera
Medlem
Citat:
Jo, men att det hålls förhör med ledare och klubbmedlemmar har ju inget att göra med ryktet om att de skulle ha drogat honom.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stekpanna80
Finns det egentligen några paralleller m flinkfallet?
Samma ålder vid dådet, alkoholpåverkade (troligtvis), nyss gjort slut med flickvännen...
Citera
Medlem
Citat:
Det snackas/ryktas om att några av polarna i klubben skulle ha petat i lite extra roliga substanser i GM-snubbens festdricka.

Polisen håller i alla fall förhör med några av ledarna och polarna som var med på tävlings/festresan.
Men det är slipade snubbar med stor vana av poliser och stök.

Är det inte något motsägelsefullt att hävda att de är slipade snubbar samtidigt som de har stor vana av poliser och stök...? Slipade snubbar håller sig undan sådant.

Med det sagt kanske de har vana av förhör och därmed inte säger för mycket. Skulle dock inte dra slutsatsen att de är speciellt smarta bara för det...
Citera
2013-07-08, 18:11
Medlem
Enligt Aftonbladet dödsförklaras kvinnan på plats. Fick lära mig i lumpen att enbart om huvudet är skilt från kroppen får någon annan än en läkare dödsförklara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in