2013-07-08, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chillfire
Troligtvis har han blivit drogad som ett skämt, när vännerna upptäcker att NE börjar bli aggressiv blir de lite oroliga och ringer polisen för att varna dem.

En större mängd benzo och alkohol?

Media kanske är rädda att det här blir sett som att en svensk kille blir drogad av sina invandrarvänner, för att sedan både döda och bli dödad som ett resultat.
Varför inte bara alkohol? Jag minns inte vart någonstans det var men det var ju ett känt fall där en svensk militär fick nån form av psykos och mejade ner ett par kvinnor med automatvapen. Han trodde att det var fullskaligt krig enligt han själv om jag inte minns fel. Dalarna, Värmland? 90-tal.
Citera
2013-07-08, 17:55
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegen
Min högst vetenskapliga analys av GM är att:

A: Med tanke på grymheten i brottet och att han ändå anses vara "Svensk" tyder endast på att han måste vara av Vallonsk börd, dvs inte Pursvensk.

B: Han brukade Cannabis, inte nödvändigtvis i stora mängder men det behövs inte många spliffar innan hjärnan är som en deg. Detta är något som märks på alla som har rökt på mer än en gång, dessa människor blir efter några dagars bruk total hjärndöda.

C: Högt alkoholintag alternativt någon drog som utlöste psykosen. Men lura er inte, alkohol är inte farligt i sig men har man rökt Cannabis någon gång de senaste dagarna innan man super till det, så är chansen stor att man får en liknande psykos.

Fakta:

Alkohol är inblandat vid ungefär 75% av ALLA våldsbrott i Sverige.

Alkohol dödar årligen hundratusentals människor i världen. Cannabis dödar noll.

"60 olika typer av sjukdomar och andra problem kan för hög konsumtion av alkohol leda till.
Till de vanligaste tillstånden hör alkholrelaterade leversjukdomar som fettlever, alkoholhepatit och skrumplever. Dessa kan leda till kronisk leversjukdom och leversvikt där en levertranspantation ofta är den enda lösningen."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/allt-fler-dor-av-alkoholskador_6525210.svd

Men du har säkert rätt när du säger att "alkohol är inte farligt i sig"....
Citera
2013-07-08, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av waicen
Okej så du menar att eftersom att jag blir aggressiv på fyllan så kommer jag i framtiden börja springa runt och oprovocerat knivhugga människor till döds?

Hur är det med logiken? Bara för att man (ibland) blir aggressiv på fyllan så betyder det inte ett piss. Plus att det alltid är andra omständigheter (sällskap, omgivning etc) som är utlösningsfaktorerna.
I det här fallet vet vi ju alldeles gör lite. Kanhända var han påtänd, kanhända psykotidk. När jag för något decennium sedan jobbade med uteliggare var den största gruppen psyksjuka självmedicinerade med allt tänkbart jävelskap. Men om han gjorde detta påtänd eller på fyllan är det ingen förmildrande omständighet. Jfr Flink som i sin första alkoholpsykos tog fram AK5:an. Trots att han rimligen inte kunde förutse reaktionen alkoholpsykos fick han livstid.
PS: Älskar citatet från Pulp Fiction!
Citera
2013-07-08, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Ja, definitivt en möjlighet. Om det är benso och alko så... Ja..., finns många hemska möjligheter i denna hemska historia. Om ett practical joke lett till att döda och bli dödad så...
Varifrån kommer uppgifterna om ett practical joke?
Citera
2013-07-08, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stekpanna80
Taget ur luften av ett gäng nötter i tråden, som ser det som en ett troligt scenario.
Citera
2013-07-08, 17:58
Medlem
Shiloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warm
Varför inte bara alkohol? Jag minns inte vart någonstans det var men det var ju ett känt fall där en svensk militär fick nån form av psykos och mejade ner ett par kvinnor med automatvapen. Han trodde att det var fullskaligt krig enligt han själv om jag inte minns fel. Dalarna, Värmland? 90-tal.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mattias_Flink
Citera
2013-07-08, 17:59
Medlem
Citat:

Bara trådspekulationer om jag fattat saken rätt, ingenting bekräftat
Citera
2013-07-08, 18:00
Medlem
Det här fallet handlar inte om alkohol och/eller droger, i första hand.

Det handlar om psykisk ohälsa. Den här personen led med allra största sannolikhet av en dubbeldiagnos. (Ja jag vet vi inom psykvården är snabba att ställa diagnos efter det att något sådant här inträffat men har svårt att peka ut potentiella brottslingar i förväg, det är jag den första att erkänna.)

Han har nog haft någon typ av personlighetsstörning (det tyder hans tidigare beteende av aggressivitet vid alkoholförtäring på). Han kan dessutom ha lidit av någon akut psykos vid tillfället (det tyder hans kamraters upplevelse av att han inte var sig riktigt lik):

Så debatten om drogliberalismens bäring på det här fallet är bara löjlig - visst psykiskt sjuka människor självmedicinerar ibland med substanser av typen amfetamin eller kokain samt hasch men det har det nog inte varit fråga om i det här fallet.

Liknelsen med flygtrafikens faror och droger (som någon gjorde tidigare i tråden) i samhället är ganska träffsäker, tycker jag. Man kan aldrig lagstifta bor alla faror människor utsätts för. Inte ens i trygghetsnarkomanernas mellanmjölksland.
Senast redigerad av NurseRatched 2013-07-08 kl. 18:02. Anledning: Skrivfel och ordföljd
Citera
2013-07-08, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somndrucken
Bara trådspekulationer om jag fattat saken rätt, ingenting bekräftat
Taget ur luften m andra ord...
Citera
2013-07-08, 18:02
Medlem
Citat:
Taget ur luften m andra ord...
Ja, fullständigt.
Citera
2013-07-08, 18:02
Medlem
Citat:

Det snackas/ryktas om att några av polarna i klubben skulle ha petat i lite extra roliga substanser i GM-snubbens festdricka.

Polisen håller i alla fall förhör med några av ledarna och polarna som var med på tävlings/festresan.
Men det är slipade snubbar med stor vana av poliser och stök.
Citera
2013-07-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Det snackas/ryktas om att några av polarna i klubben skulle ha petat i lite extra roliga substanser i GM-snubbens festdricka.

Polisen håller i alla fall förhör med några av ledarna och polarna som var med på tävlings/festresan.
Men det är slipade snubbar med stor vana av poliser och stök.
Vart har du hört det ryktet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in