2013-07-08, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Att man ogillar snutens beteende behöver inte betyda att man har något till övers för mördaren.

Om du anser att polisen gör fel när dom stoppar mördare så ställer du dig automatiskt på mördarens sida.
Citera
2013-07-08, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Med använd ammunition, av idiottyp, blir varje skott i högsta grad potentiellt dödande...

Polisen vill ha elpistol, låt den få det!

Det är inte dom enskilda polisernas fel utan dom gör sitt jobb med den utrustning dom har blivit tilldelade.

Fattar inte idioter som gnäller, dom som gnäller verkar tro att det är som i tv-spel att man klarar av att sikta rätt varje gång i pressade situationer. Skjuter man i benet så kan man träffa en artär o.s.v

Det är ju alltid mördarens eller gärningsmannens eget fel om dom dör, begå inte grova brott och lyd polisens uppmaningar och du lever vidare.
Citera
2013-07-08, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Backentopp
Om du anser att polisen gör fel när dom stoppar mördare så ställer du dig automatiskt på mördarens sida.

Nu talade vi om hur snuten bär sig åt på det stora hela. Jag har inget emot att någon som knivskär folk utan anledning blir skjuten.
Citera
2013-07-08, 11:26
Medlem
Nog var det rätt att skjuta honom, men tycker verkligen att polisen skall kunna hantera knivsituationer utan eldvapen, och komma undan med lite skärsår bara.
Fast att riskera polisens säkerhet är inte heller.
Finns klart bättre alternativ än att skjuta, men nu gjorde dom det, och det var också rätt.
Varför avlossade dom inte skotten i benen?
Citera
2013-07-08, 11:27
Medlem
Flo-Ridahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Mördarkulor dödar lätt vid träff i huvudet, nästan alltid faktiskt, om man har något i huvudet förstås... Idiotammunition alltså, eftersom även träffar i bålen ofta dödar, även träffar i benen kan lätt döda. EN ENDA kula blir flera fragment. Det är KORKAT!

De flesta kulor dödar vid direktträff i skallen - hålmantrad eller ej.

Och nej - polisens ammunition splittrar inte i flera fragment, det är inte en fragmenterande ammuntion vi pratar om utan en expanderande. Läs rätt - gör rätt.
Citera
2013-07-08, 11:33
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Kanske var det skönt för gärningsmannens anhöriga att få veta att polisen befriat dem från denna sinnesjuka människa. Det är just för såna här situationer polisen har sin beväpning.
Citera
2013-07-08, 11:38
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Kolla Expressens artikel, man drar hela tiden upp polisens påstådda övervåld, men för att verkligen markera så lägger man upp en separat ruta där det står vad polisen får och inte får göra. Så berätta nu, vad är det man lagt fokus på?

Hitta ingen vinklad Länk?

Var lite mer specifik nästa gång, eftersom du skrev pressen och inte expressen

Btw så hade expressen med när mannen blir gripen på filmen. I mina ögon gör de inget grovt fel. Ett eller två slag för mycket får GM räkna med att han får om han in i det sista hotar poliserna med kniven... Polisen ska inte behöva riskera sitt liv i denna situation.
Citera
2013-07-08, 11:40
Medlem
Efter att ha läst denna tråd och den ursprungliga tråden vars första 30 sidor handlar mycket om polisens agerande så blir mitt inlägg i debatten detta.

Om man skickar polishunden mot gm så är det stor risk att hunden blir illa skadad, ovasett vad en del tycks tro så kan man inte garantera att hunden biter gm i knivarmen, och det finns ganska många händelser där polishundar blivit skadade av knivbeväpnade personer.

I Umeå avbröt nationella insatsstyrkan ett väpnat rån för ett par år sedan, där skickades en polishund mot en beväpnad gm, hunden bet, men inte i vapenarmen, hunden blev skjuten och dog.

"Polisen skulle ha skjutit honom i benet".
Informationen som finns i media nämner att gm träffades i benet och buken.

Jag pratade för en tid sedan med en bekant som är polis och som har den mindre trevliga erfarenheten att behöva skjuta en annan människa.
Situationen var jämförbar. En knivbeväpnad, utåtagerande aggressiv person som rör sig mot polisen.
Polisen backade långt över 50 meter innan man bestämde sig för att skjuta verkanseld, varningsskott hade avlossats utan resultat.
Min bekant skjuter första skottet mot benet. Han får ingen som helst effekt och tror att skottet missat.
Gärningsmannen fortsätter framåt och är nu bara ett par meter bort. Nästa skott skjuts i höfthöjd och mannen faller direkt.
Det visar sig att det första skottet tog mitt i låret, med andra ord mycket bra skjutet, dock helt utan effekt.
Det andra skottet slog av lårbenet vid höftleden, vilket fällde gm direkt.

Det finns inga garantier i liknande situationer och poliserna spelar med sina egna liv i dessa lägen.
Hur skulle du själv agera om du var den polisen?
Det är som vanligt väldigt lätt att sitta på läktaren och spela.

Och som man kan se i den video med Dan Inosanto, som det länkats till, tror den heter "Surviving edged weapons" så kan man konstatera att knivar och liknande otyg utgör en direkt livsfara för den som får dem emot sig.

Att gm i den här händelsen rör sig långsamt är inget hinder för att skjuta.
Som man kan se i videon med Inosanto så kan en gm förflytta sig väldigt fort, vilket också är en av anledningarna till att polisen helst bör skjuta i ett relativt tidigt skede och då har man som regel tid att skjuta mot benen, men om det inte får effekt och situationen eskalerar, ja då blir det skott mot kroppen.

Svensk polis har tidigare fått kritik för att skjuta för sällan och för sent i liknande situationer.
Nu undrar väl några "vad fan menar han, ska de ha ännu mer vilda västern?".

Kritiken gick ut på att svensk polis ofta väntar med att skjuta mot knivbeväpnade personer, för den enskilde polisen vill helst inte skjuta en annan människa, det var inte därför man blev polis.
Så man väntar, i förhoppningen om att det skall gå att lösa situationen utan att behöva skjuta.

När gm sedan rör sig mot polisen, så blir avståndet så kort att polisen tvingas skjuta mot kroppen på gm, ett benskott innebär för höga risker för polisen.

Min polisbekant säger samma sak om sin egen skjutning. Rent objektivt hade de kunnat skjuta verkanseld mot mannen i ett mycket tidigare skede, men man väntade.
När sedan det första, mycket bra skottet, inte får någon effekt, så är gm livsfarligt nära. Om skott nummer två inte heller hade haft någon effekt så hade gm mycket väl kunnat skada/döda min bekant.
Min bekant har reflekterat mycket över detta och kommit fram till att han utsatte sig själv för en direkt livsfara i och med att han väntade så länge med att skjuta. Om han fått göra om det hela hade han skjutit tidigare och på längre håll, mot benen.
Om han hamnade i samma trängda läge som det nu blev, så hade skott 2 skjutits i kroppen och inte mot benen/höften.

Sedan är det beklagligt att svensk polis inte har Taser i vapenarsenalen, kanske blir det ändring på det efter alla dessa knivhändelser.
Citera
2013-07-08, 12:14
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staffe76
Efter att ha läst denna tråd och den ursprungliga tråden vars första 30 sidor handlar mycket om polisens agerande så blir mitt inlägg i debatten detta.

Om man skickar polishunden mot gm så är det stor risk att hunden blir illa skadad, ovasett vad en del tycks tro så kan man inte garantera att hunden biter gm i knivarmen, och det finns ganska många händelser där polishundar blivit skadade av knivbeväpnade personer.

I Umeå avbröt nationella insatsstyrkan ett väpnat rån för ett par år sedan, där skickades en polishund mot en beväpnad gm, hunden bet, men inte i vapenarmen, hunden blev skjuten och dog.

"Polisen skulle ha skjutit honom i benet".
Informationen som finns i media nämner att gm träffades i benet och buken.

Jag pratade för en tid sedan med en bekant som är polis och som har den mindre trevliga erfarenheten att behöva skjuta en annan människa.
Situationen var jämförbar. En knivbeväpnad, utåtagerande aggressiv person som rör sig mot polisen.
Polisen backade långt över 50 meter innan man bestämde sig för att skjuta verkanseld, varningsskott hade avlossats utan resultat.
Min bekant skjuter första skottet mot benet. Han får ingen som helst effekt och tror att skottet missat.
Gärningsmannen fortsätter framåt och är nu bara ett par meter bort. Nästa skott skjuts i höfthöjd och mannen faller direkt.
Det visar sig att det första skottet tog mitt i låret, med andra ord mycket bra skjutet, dock helt utan effekt.
Det andra skottet slog av lårbenet vid höftleden, vilket fällde gm direkt.

Det finns inga garantier i liknande situationer och poliserna spelar med sina egna liv i dessa lägen.
Hur skulle du själv agera om du var den polisen?
Det är som vanligt väldigt lätt att sitta på läktaren och spela.

Och som man kan se i den video med Dan Inosanto, som det länkats till, tror den heter "Surviving edged weapons" så kan man konstatera att knivar och liknande otyg utgör en direkt livsfara för den som får dem emot sig.

Att gm i den här händelsen rör sig långsamt är inget hinder för att skjuta.
Som man kan se i videon med Inosanto så kan en gm förflytta sig väldigt fort, vilket också är en av anledningarna till att polisen helst bör skjuta i ett relativt tidigt skede och då har man som regel tid att skjuta mot benen, men om det inte får effekt och situationen eskalerar, ja då blir det skott mot kroppen.

Svensk polis har tidigare fått kritik för att skjuta för sällan och för sent i liknande situationer.
Nu undrar väl några "vad fan menar han, ska de ha ännu mer vilda västern?".

Kritiken gick ut på att svensk polis ofta väntar med att skjuta mot knivbeväpnade personer, för den enskilde polisen vill helst inte skjuta en annan människa, det var inte därför man blev polis.
Så man väntar, i förhoppningen om att det skall gå att lösa situationen utan att behöva skjuta.

När gm sedan rör sig mot polisen, så blir avståndet så kort att polisen tvingas skjuta mot kroppen på gm, ett benskott innebär för höga risker för polisen.

Min polisbekant säger samma sak om sin egen skjutning. Rent objektivt hade de kunnat skjuta verkanseld mot mannen i ett mycket tidigare skede, men man väntade.
När sedan det första, mycket bra skottet, inte får någon effekt, så är gm livsfarligt nära. Om skott nummer två inte heller hade haft någon effekt så hade gm mycket väl kunnat skada/döda min bekant.
Min bekant har reflekterat mycket över detta och kommit fram till att han utsatte sig själv för en direkt livsfara i och med att han väntade så länge med att skjuta. Om han fått göra om det hela hade han skjutit tidigare och på längre håll, mot benen.
Om han hamnade i samma trängda läge som det nu blev, så hade skott 2 skjutits i kroppen och inte mot benen/höften.

Sedan är det beklagligt att svensk polis inte har Taser i vapenarsenalen, kanske blir det ändring på det efter alla dessa knivhändelser.
amen

tror nog de flesta av osss, i den situationen, efter ett tillsynes misslyckat skott i benet skulle skjutit i torso och säkert bränt av ett helt magasin. det är så jävla lätt att sitta och titta på videoklipp, befriad från adrenalin och livsfara, och säga att polisen gör fel.
Citera
2013-07-08, 12:16
Medlem
Pixlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Lite förvånad över det där klippet, amerikanska poliser brukar va snabba och dra pistol vilket dom inte gjorde denna gång. Dom tog det väldigt lungt lär jag säga, annars e man van vid att dom drar direkt när dom ska gå fram till en misstänkt fordon.

Håller med ge snutarna elpistol oxå så slipper dom använda pistol. Såna här lägen är juh ett sånt länge dom skulle ha skjutit honom med en elpistol

Tittar vi på samma video?

Bra av polisen att inte riskera hundens liv när det viftas med kniv
Citera
2013-07-08, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummler
Folk pratade om att polisen skulle ha tacklat honom. Det kan också gå väldigt illa. Länk till ett sådant fall.

Varför har inte polisen i Sverige elpistoler?
Fyfan, det där såg riktigt otäckt ut! Usch.

OnT: Ja det var rätt. Svinet mördade ju förfan en gammal dam som han aldrig träffat och aldrig kommer träffa igen. Han ger sig dessutom på en ung man samt dennes far, helt jävla sinnessjukt! Synd att polisen inte tog kniven och styckade han så han fått blöda till döds. Äckliga avskum
Citera
2013-07-08, 12:49
Medlem
santos_devilles avatar
Helt klart rätt, blir du tagen av polisen. Var medgörlig. Håll inte på att punda och va dum, gör du motstånd och attacker efter ett skott så är nog risken att du blir skjuten igen ganska hög.

med andra ord, sluta punda och vara dum
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in