Citat:
Ursprungligen postat av
mrphonk
Det finns inget officiellt uttalande i samefrågan, men jag tycker nog att det enda rimliga är att vi försöker leva i samförstånd. Den här frågan är ganska infekterad hos en del i norr, varför den inte är helt enkel men samerna har levt i norra Skandinavien i tusentals år och därför ser jag inga andra alternativ än att vi hittar att sätt att samexistera. Om det sker med en egen samisk stat, eller relativ autonomi som idag, det vet jag inte.
Som sagt, partiet har ingen officiell ståndpunkt i frågan då den knappast är högprioriterad. Däremot är ju samer inte etniska svenskar, och kan därmed inte inneha svenskt medborgarskap i ett svenskpartistiskt samhälle.
Att samerna är ett ursprungsfolk enligt FN:s definition är väl inget att orda om. Helt klart fanns samerna i Sverige innan ett annat folk (svenskarna) grundade en stat inom samma område. Det är inte samma sak som att samerna var på den landyta som idag tillhör Sverige innan svenskarna, men det är ju ingen (förutom folk som inte vet vad som ligger i begreppet ursprungsbefolkning) som påstår heller.
Så det är bara Svenskar som ska få inneha svenskt medborgarskap?
Tidigare hette det ju:
Citat:
1, Sverige skall även i framtiden vara svenskt: Endast människor som tillhör det västerländska genetiska och kulturella arvet, där de etniska svenskarna ingår, skall kunna vara svenska medborgare.
Har ni ändrat reglerna?
När det gäller samerna så ser jag det som en självklarhet
att ett vitt europeiskt folk av liknande ursprung som finländarna
som bebott vårt land i åtskilliga tusen år ska ha rätt till svenskt
medborgarskap, det är ju inte direkt några Bantu-negrer vi snackar
om här! Dessutom bor inte dom flesta samer numera i Samebyar
utan i städer vilket krånglar till saken något.