Citat:
Min läkare kunde inte skillnaden på Alprazolam och Xanor förrän jag förklarade att det var samma sak. Jag är rätt säker på att jag kan få honom att skriva ut vad jag vill egentligen, så tur är det väl att jag inte tar denna medicin för att "punda".Man gör en bedömning från fall till fall givetvis. Det jag reagerar på är att du är ordinerad att ta dessa varje dag. Xanor, och alla andra bensodiazepiner för den delen, är som bäst då de tas vid behov och det ska helst gå flera dagar mellan doserna.
I ditt fall är det annorlunda, eftersom vad jag kan utläsa av din text så har du lika allvarlig ångest varje dag?
Känner läkaren att han kan lita på dig och att du klarar av att enbart använda detta läkemedel vid behov så ser jag inga problem med det. Saken är alltså den att det är vanskligt att råda dig till att använda Xanor dagligen eftersom det riskerar att göra dig beroende, ordinerad dos slutar ge önskad effekt och när du slutar med tabletterna så kan ångestproblematiken återkomma i en än värre form.
I ditt fall är det annorlunda, eftersom vad jag kan utläsa av din text så har du lika allvarlig ångest varje dag?
Känner läkaren att han kan lita på dig och att du klarar av att enbart använda detta läkemedel vid behov så ser jag inga problem med det. Saken är alltså den att det är vanskligt att råda dig till att använda Xanor dagligen eftersom det riskerar att göra dig beroende, ordinerad dos slutar ge önskad effekt och när du slutar med tabletterna så kan ångestproblematiken återkomma i en än värre form.
Ja, jag får ångest när jag går ut - och det utan undantag. Det är inte lite ångest och det är inte medelångest utan det är ett slags panikkänsla som sätter sig i magen och med denna dosering så försvinner panikkänslan. Som du vet har Alprazolam låg halveringstid så för mig blir det 06:00, 12:00 och 18:00, samtidigt som jag försöker komma på idéer att komma ut i världen, för det är enda sättet att bota den kliniska depressionen. Jag attackerar ångesten istället för depressionen och när man säger det rakt ut så låter det logiskt; dvs. försöka förändra livssituationen för att få bukt med depressionen.
Beroende? Ja, det är klart. Värre ångest? Jag betvivlar det. Jag har så klart djup respekt för beroenden då jag vet vad nikotinberoenden är för något och med Alprazolam kan man gångra det ett tiotal gånger. Jag fortsätter med doseringen, antar jag, och om det går att undvika så undviker jag en viss dos, men min ångest har varit kronisk i flera år, och än värre när jag ska ut bland människor. Medicinen finns av en anledning, tänker jag.
. Hjälper detta lika bra som att svälja? Asså jag vet att alla säger det men vill vara 100 % säker så att jag inte missar effekten och får nojja när jag flyger :P