2013-07-06, 00:13
Medlem
Gaius.Mariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metacognition.
Man gör en bedömning från fall till fall givetvis. Det jag reagerar på är att du är ordinerad att ta dessa varje dag. Xanor, och alla andra bensodiazepiner för den delen, är som bäst då de tas vid behov och det ska helst gå flera dagar mellan doserna.

I ditt fall är det annorlunda, eftersom vad jag kan utläsa av din text så har du lika allvarlig ångest varje dag?

Känner läkaren att han kan lita på dig och att du klarar av att enbart använda detta läkemedel vid behov så ser jag inga problem med det. Saken är alltså den att det är vanskligt att råda dig till att använda Xanor dagligen eftersom det riskerar att göra dig beroende, ordinerad dos slutar ge önskad effekt och när du slutar med tabletterna så kan ångestproblematiken återkomma i en än värre form.
Min läkare kunde inte skillnaden på Alprazolam och Xanor förrän jag förklarade att det var samma sak. Jag är rätt säker på att jag kan få honom att skriva ut vad jag vill egentligen, så tur är det väl att jag inte tar denna medicin för att "punda".

Ja, jag får ångest när jag går ut - och det utan undantag. Det är inte lite ångest och det är inte medelångest utan det är ett slags panikkänsla som sätter sig i magen och med denna dosering så försvinner panikkänslan. Som du vet har Alprazolam låg halveringstid så för mig blir det 06:00, 12:00 och 18:00, samtidigt som jag försöker komma på idéer att komma ut i världen, för det är enda sättet att bota den kliniska depressionen. Jag attackerar ångesten istället för depressionen och när man säger det rakt ut så låter det logiskt; dvs. försöka förändra livssituationen för att få bukt med depressionen.

Beroende? Ja, det är klart. Värre ångest? Jag betvivlar det. Jag har så klart djup respekt för beroenden då jag vet vad nikotinberoenden är för något och med Alprazolam kan man gångra det ett tiotal gånger. Jag fortsätter med doseringen, antar jag, och om det går att undvika så undviker jag en viss dos, men min ångest har varit kronisk i flera år, och än värre när jag ska ut bland människor. Medicinen finns av en anledning, tänker jag.
Citera
2013-07-07, 01:10
Medlem
konstigkille93as avatar
Hur är det med att röka lite weed och poppa zannys? Går det bra eller kan det vara farligt? Typ röka en liten join och poppy 1-2 mg?
Citera
2013-07-07, 01:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av konstigkille93a
Hur är det med att röka lite weed och poppa zannys? Går det bra eller kan det vara farligt? Typ röka en liten join och poppy 1-2 mg?

Inte farligt.
Citera
2013-07-07, 14:52
Medlem
Phosphoruss avatar
Tjenare! Precis tagit ut mitt recept på Xanor. Undrar bara en generell fråga om tillverkarna.
Jag fick nu från "Orion Pharma". Är det någon skillnad från till exempel "Pfizer"?
Citera
2013-07-07, 16:34
Medlem
Pixalots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phosphorus
Tjenare! Precis tagit ut mitt recept på Xanor. Undrar bara en generell fråga om tillverkarna.
Jag fick nu från "Orion Pharma". Är det någon skillnad från till exempel "Pfizer"?

Nej ingen skillnad. Apoteket säljer det som finns tillgängligt.
Citera
2013-07-07, 16:36
Medlem
Pixalots avatar
Citat:

En av de bästa combos jag vet <3
Citera
2013-07-07, 21:04
Medlem
Gaius.Mariuss avatar
Skulle ni rekommendera depot eller tablettform när man ska ta 2mg tre gånger dagligen utifrån medicinskt behov? Det känns som att det går ur kroppen efter 4 timmar. Jag kan säkert få min läkare att ge mig 4*tablett ordinering om dagen, men ändå. Grejen med depot är att jag var så trött hela tiden. Upplever inte att jag sover lika mycket nu.
Citera
2013-07-07, 22:34
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaius.Marius
Skulle ni rekommendera depot eller tablettform när man ska ta 2mg tre gånger dagligen utifrån medicinskt behov? Det känns som att det går ur kroppen efter 4 timmar. Jag kan säkert få min läkare att ge mig 4*tablett ordinering om dagen, men ändå. Grejen med depot är att jag var så trött hela tiden. Upplever inte att jag sover lika mycket nu.

Depot behöver du inte ta tre gånger dagligen, så då skulle jag rekommendera snabbverkande.
Citera
2013-07-08, 00:05
Medlem
konstigkille93as avatar
Hejsan alla! Så då reser jag imorgon! Tänker ta en xanor när jag stigit på flygplanet. Kommer åka med familjen så jag kommer inte kunna svälja med vatten, jag kommer istället att lägga xanoren under tungan, väldigt diskret . Hjälper detta lika bra som att svälja? Asså jag vet att alla säger det men vill vara 100 % säker så att jag inte missar effekten och får nojja när jag flyger :P

Jag har testat göra det men eftersom jag aldrig lidit av ångest så är det svårt att förstå om det kickar in rätt. Det jag gör är att lägga en halva (0.5 mg) under tungan, det smakar inte förjävligt men visst är det lite beskt men det går snabbt över! Den löses upp efter 20 sekunder och den där lilla äckliga smaken är där. Det jag är orolig över är att jag gör fel haha asså folk säger att smaken är typ jävligt jävligt äcklig men för mig smakar det bara lite beskt men ja det är inte gott som sagt.
Citera
2013-07-08, 00:34
Medlem
woodie88s avatar
Citat:
Hejsan alla! Så då reser jag imorgon! Tänker ta en xanor när jag stigit på flygplanet. Kommer åka med familjen så jag kommer inte kunna svälja med vatten, jag kommer istället att lägga xanoren under tungan, väldigt diskret . Hjälper detta lika bra som att svälja? Asså jag vet att alla säger det men vill vara 100 % säker så att jag inte missar effekten och får nojja när jag flyger :P

Jag har testat göra det men eftersom jag aldrig lidit av ångest så är det svårt att förstå om det kickar in rätt. Det jag gör är att lägga en halva (0.5 mg) under tungan, det smakar inte förjävligt men visst är det lite beskt men det går snabbt över! Den löses upp efter 20 sekunder och den där lilla äckliga smaken är där. Det jag är orolig över är att jag gör fel haha asså folk säger att smaken är typ jävligt jävligt äcklig men för mig smakar det bara lite beskt men ja det är inte gott som sagt.

Varför skulle du inte kunna gå in på en toalett och svälja med lite vatten? Farsan/morsan följer väl inte med in dit hoppas jag? Går ju även att svälja med lite saliv annars.
Citera
2013-07-08, 00:38
Medlem
konstigkille93as avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woodie88
Varför skulle du inte kunna gå in på en toalett och svälja med lite vatten? Farsan/morsan följer väl inte med in dit hoppas jag? Går ju även att svälja med lite saliv annars.
Vill ta det exakt innan planet lyfter, har räknat ihop allt.

Jag är sämst på att svälja (no homo). Måste ha vatten och typ stå upp haha
Citera
2013-07-08, 00:45
Medlem
woodie88s avatar
Citat:
Vill ta det exakt innan planet lyfter, har räknat ihop allt.

Jag är sämst på att svälja (no homo). Måste ha vatten och typ stå upp haha

Okej, det är ju förståeligt. Att lägga under tungan ska iaf fungera bra, har du provat lägga 1mg under tungan istället för 0.5? Jag brukar inte vara så värst nöjd med 0.5 i kroppen, men med 1 däremot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in