2013-07-07, 17:47
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det ser ut som om poliserna slår med batongerna mot den liggande mannen. Är filmen manipulerad?
Eller viftar poliserna med batongerna i luften utan att träffa mannen? Förklara gärna.
Sedär, fel av mig. Jag noterade endast pistolskotten innan jag fick titta en andra gång. Jag köper dock inte tramset om Rodney King och hundförare.
Citera
2013-07-07, 17:48
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det ser ut som om poliserna slår med batongerna mot den liggande mannen. Är filmen manipulerad?
Eller viftar poliserna med batongerna i luften utan att träffa mannen? Förklara gärna.

De försöker med största sannolikhet slå kniven ur händerna på mannen. Knappast för skojs skull.
Citera
2013-07-07, 17:48
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Well, det lär ju bli massiv mediebevakning samt internutredning om ev förfarande så allt gått rätt till. Fortfarande dock förbryllad över det totala vansinne många unga idag bär i sig.

Det var nedmonteringen av psykvården på 80 talet som möjliggjorde det här o många andra illdåd i samhället. Numera blir de sinnessvaga hemskickade med antidepp o goda råd...tjena!

Nej, återinför sinnessjukhusen o långvården för de svagsinta. Tror inte GM hade drogproblematik, det var väl en sinnesslö galning utan mål o motiv.

Korrekt. Först tog man bort orden "sinnessjukhus" och "dårhus". Politikerna hoppades på att dårarna skulle försvinna då. När detta inte hjälpte chansade man på att ta bort vårdinrättningarna istället. Tyvärr försvann inte dårarna då heller.

Killen i Varberg hade varit helt harmlös om han hade varit inlåst på ett trevligt dårhus, lagom medicinerad.
Citera
2013-07-07, 17:49
Medlem
Helt rätt att slå på med batongen så länge GM har kniven i handen. Man springer inte fram och försöker slita bort kniven ur handen. Stor chans att poliserna skadar sig.
Citera
2013-07-07, 17:51
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Varför skjuter dom GM så han dör, han hade ju bara kniv?
Var GM invandrare?
Ser man på bilderna ser ju polisen ung ut o då kan man tänka på ologik, rädsla o okylighet. Allt en polis inte skall stå för.

Hade det vart en äldre polis hade denne får GM o lägga ned kniven kanske eller sätta en nia i benet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madame Z
Enligt två personer som stod väldigt nära, ropade mannen: JAG HAR HEPATIT!
Kan ju låta som empati, men som sagt hans rop var inte vädjande som någon tidning skrev. Det ropades i varnande/hotfull ton.
Makes more sense, right!?!

OM nu detta heptatit-skrikande stämmer så skulle man ju kunna gissa sig till att GM är knarkare.
Det utesluter förvisso inte psykos men skulle ju kunna innebära att vi har ett fall av krokodil/mdvp/pcp här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Well, det lär ju bli massiv mediebevakning samt internutredning om ev förfarande så allt gått rätt till. Fortfarande dock förbryllad över det totala vansinne många unga idag bär i sig.

Det var nedmonteringen av psykvården på 80 talet som möjliggjorde det här o många andra illdåd i samhället. Numera blir de sinnessvaga hemskickade med antidepp o goda råd...tjena!

Nej, återinför sinnessjukhusen o långvården för de svagsinta. Tror inte GM hade drogproblematik, det var väl en sinnesslö galning utan mål o motiv.

Med sinnesslö menar du lågbegåvad? Det behandlas inte med antidepressiv behandling (eller överhuvudtaget) Psykoser behandlas inte heller med antidepressiv behandling. Man kan inte låsa in alla som inte passar in i "normalmallen". Du skämtar va?!
Citera
2013-07-07, 17:52
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Initiala uppgifter i media nämner att 7 st skott avlossades, varav 2 varningsskott i luften.
5 skott avlossas mot en knivbeväpnad galning.
Är det så att det handlar om flertalet missade skott eller träffade alla 5?
Vilken risk utsatte man omgivningen för genom sitt agerande?
Skjuts det skott som riskerar att träffa den svarta bilen i bakgrunden?

Om vi ska tillåta att polisen har våldsmonopol så måste vi också klara av att kunna diskutera
polisen agerande i sådana här fall. Det handlar inte om att i sak ifrågasätta polisens rätt
att skjuta verkanseld utan snarare om att man bör kunna klara av att diskutera huruvida det också kan finnas andra framgångsmetoder när man vill neutralisera en våldsverkare.
Metoder som utgör en mindre risk för omgivningen/med omgivningens väl o ve för ögonen

Som andra redan varit inne på så finns det en rad andra tillvägagångsätt som kanske hade varit väl så effektiva -->elpistol, tårgas, hund m.m, om det var neutralisering man eftersträvade,
men det är klart, då hade man riskerat att GM överlevt och det hade naturligtvis renderat stora fortsatta kostnader för samhället-sjukvård, kriminalvård, fortsatt brottslighet och mer därtill.

I och med att mannen efter att han fallit till marken, försöker resa på sig och rör sig kravlande i riktning mot polisen, så känns det som att detta skulle kunna vara ett solklart fall av "suicide-by-cop".
Jag har tittat på filmen igen, det verkar som att skott 3,4 och 5 träffar GM. Efter det tredje fortsätter han ganska oberörd, efter det fjärde går han i marken och tar sig upp igen. Det femte skottets avfyras efter att han kravlat sig runt, hjälpligt upp på fötter och fortsätter mot polisen.
Citera
2013-07-07, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madame Z
Enligt två personer som stod väldigt nära, ropade mannen: JAG HAR HEPATIT!
Kan ju låta som empati, men som sagt hans rop var inte vädjande som någon tidning skrev. Det ropades i varnande/hotfull ton.
Makes more sense, right!?!

Låter vansinnigt mycket mer rimligt med hepatit!

"Jag har empati"
Det tror jag inte ett ögonblick på att han skrek.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Varför skjuter dom GM så han dör, han hade ju bara kniv?
Var GM invandrare?

Man skjuter GM för att försvara sig.
Det faktum att GM dör härrör mer till det faktum att kulorna är av hollow-point typ (vid träff svampar kulan ut sig och blir stor som en femkrona innan den penetrerar resten av kroppen) och sannolikt alltså gjort snor av varenda organ i GMs buk.
Senast redigerad av svenbrynolf 2013-07-07 kl. 17:56.
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Vad hade de för alternativ?
Utgången blev tragisk men polisen måste ju först och främst prioritera allmänheten och sin egen säkerhet.
Tårgas, Hund, Batonger, Skyddssköldar, Chockgranater.
Citera
Medlem
Han använde sig alltså av kniv? Låter som en finne som druckit för mycket till frukost. Få se om mina fördomar åter bekräftas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in