2013-07-04, 10:28
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Huset säljs med friskrivningsklausul eftersom det är i behov av renovering. Det är ett dödsbo så det kan ha stått orört under ett antal år..

Huset känns väldigt slitet. Golvet i allrummet behöver slipas och ytbehandlas. Väggarna vid matplatsen ser solblekta och tråkiga ut, lite nytt där vore på sin plats. I övrigt är väl allrummet ok.
Badrummet behöver verkligen en totalrenovering, gammalt och slitet, skabbigt!
Sovrummen är även de gamla och slitna, väggarna/taket ser bedrövliga ut.
Även köket är slitet, arbetsbänken bågnar bl.a.

Lägger man 1,4 miljoner på ett fritidshus hade åtminstone jag velat att det kändes en aning mer ombonat än det där. Bara för att man renoverar behöver ju det inte innebära vitt, glas och LED belysning.
En uppfräschning helt enkelt..

Jo, det är klart, standarden ska ju återspeglas i priset. Jag vet inte prisnivån i de krokarna. Skulle knappt våga köpa ett hus med friskrivningsklausul. Det passar för den som har kompetens att göra en bedömning om det är värt och att det inte är bortom räddning. Det jag är lite orolig för är taket. Det är väldigt charmigt med sådana tak. Ser det mest på (bilder av) amerikanska hus. Vet inte ens vad det heter... Men man kan föreställa sig att det inte är underhållsfritt.

Men om man bortser från det praktiska blir jag väldigt sugen på det huset. Det är något med kombinationen av stort ljust fönster, det murriga, den murade spisen och (för Sverige) lite annorlunda proportioner.

Jag skulle slipa och lacka golvet. Panelen vid fönstret skulle kunna fortsätta i tak och väggar i storstugan.
Citera
2013-07-04, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Exteriören fick mig att tänka på Hans och Greta.

Nej! Hoppas inte köparen ska kladda vitt överallt och försöka göra det "fräscht"!

Det är jättemysigt som det är! Man kan ju slipa och vernissa lite men inte ta bort husets karaktär. Vill man ha modern stil kan man bygga nytt!

Nej jag menade absolut inte att vitfärg skulle användas, detta hus ska ha värme, men sovrummet var hemskt, faktiskt bägge sovrummen även om beige är en lämplig färg så var tapeten... äcklig i brist på bättre ord.

Jag skulle måla om överallt faktiskt. Duschrummet kändes smutsigt men det är kanske enda stället vitt skulle passa, men köket skulle jag byta ut eller måla om då vitt kök kändes totalt fel. Takbjälkarna och trappräcken skulle jag lämna omålade såklart. De beige väggarna i allrummet skulle jag ge en annan nyans då det nu bara ser ut som omålad masonit.

Det ser ut som fuktfläckar på en del ställen inomhus, utsidan är mossig på sina ställen, man undrar ju om det finns mögel i underliggande konstruktion?!

Edit, träpanel betsad i någon beige/brun nyans skulle jag överväga i allrummet, jag skulle inte välja obehandlad träpanel då jag generellt inte gillar tex, furu och hur det gulnar.
Senast redigerad av lacrima 2013-07-04 kl. 10:39.
Citera
2013-07-04, 10:49
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Nej jag menade absolut inte att vitfärg skulle användas, detta hus ska ha värme, men sovrummet var hemskt, faktiskt bägge sovrummen även om beige är en lämplig färg så var tapeten... äcklig i brist på bättre ord.

Jag skulle måla om överallt faktiskt. Duschrummet kändes smutsigt men det är kanske enda stället vitt skulle passa, men köket skulle jag byta ut eller måla om då vitt kök kändes totalt fel. Takbjälkarna och trappräcken skulle jag lämna omålade såklart. De beige väggarna i allrummet skulle jag ge en annan nyans då det nu bara ser ut som omålad masonit.

Det ser ut som fuktfläckar på en del ställen inomhus, utsidan är mossig på sina ställen, man undrar ju om det finns mögel i underliggande konstruktion?!

Edit, träpanel betsad i någon beige/brun nyans skulle jag överväga i allrummet, jag skulle inte välja obehandlad träpanel då jag generellt inte gillar tex, furu och hur det gulnar.

Jo, det kan vara masonit/plywood på vissa ställen och det åldras inte alltid så snyggt. Tydligen vanligt i sportstugans barndom enligt den nya serien "Fasad" i P1. Obehandlad kvistig furupanel från byggvaruhuset blir inte perfekt nej. Är ingen expert men tror man byggde med bättre virke förut - bredare plankor, hårdare, mindre kvist. Antingen betsa som du säger eller andra träslag? Men det är kanske dyrt... Eller om man kan återanvända gammalt virke.

Om man ser på "till salu i närheten" så är de andra objekten i liknande prisklass 1 500 000 och uppåt. De har modernare standard men inte samma känsla och mysfaktor. Det blå längst till höger var gulligt dock. Tycker även de låg besvärande nära grannarna. Man vill väl inte ha radhuskänsla med nyfikna grannar på armslängds avstånd på ett lantställe.
Senast redigerad av TigerKid 2013-07-04 kl. 10:59.
Citera
2013-07-05, 01:54
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Huset säljs med friskrivningsklausul eftersom det är i behov av renovering. Det är ett dödsbo så det kan ha stått orört under ett antal år..

Huset känns väldigt slitet. Golvet i allrummet behöver slipas och ytbehandlas. Väggarna vid matplatsen ser solblekta och tråkiga ut, lite nytt där vore på sin plats. I övrigt är väl allrummet ok.
Badrummet behöver verkligen en totalrenovering, gammalt och slitet, skabbigt!
Sovrummen är även de gamla och slitna, väggarna/taket ser bedrövliga ut.
Även köket är slitet, arbetsbänken bågnar bl.a.

Lägger man 1,4 miljoner på ett fritidshus hade åtminstone jag velat att det kändes en aning mer ombonat än det där. Bara för att man renoverar behöver ju det inte innebära vitt, glas och LED belysning.
En uppfräschning helt enkelt..

Det stod ju också följande:

Citat:
Yttertaket är förbrukat, synliga brister med läckage.

Vilket betyder att i stort sett hela inredningen kan behöva bytas om det regnat in under flera års tid. I princip kan det bli så att man får bygga ett nytt likadant hus om det vill sig illa... Å andra sidan är huset byggt 1957 och inget har gjorts åt det sedan dess:

Citat:
OBS! Stugan är i stort sett original sedan byggnadsåret

Alltså har ingenting gjorts på över 50 år. Risken är överhängande att allting är murket/ruttet/mögligt. Lite det misstänker man också eftersom det överallt i annonsen står:

Citat:
OBS! Dödsboet säljer fastigheten med total friskrivning.

Det återkommer så ofta att man förstår att det är någonting galet med huset, mer än det vi ser. Kanske ligger förra ägaren kvar där i duschrummet och det är därför vi inte får se några foton därifrån...

Många oklarheter är det iaf, även om jag vidhåller att det är ett mysigt hus!

Mäklaren vet ju inte ens om det är 2- eller 3-kammarbrunn pga att det stått obebott under en längre tid.
Senast redigerad av Oddball 2013-07-05 kl. 01:56.
Citera
2013-07-05, 09:49
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Vilket betyder att i stort sett hela inredningen kan behöva bytas om det regnat in under flera års tid. I princip kan det bli så att man får bygga ett nytt likadant hus om det vill sig illa... Å andra sidan är huset byggt 1957 och inget har gjorts åt det sedan dess:

Då kan man ju åka dit, fota av hela huset, be någon göra en ritning och bygga ett likadant någon annanstans. Med tomt och material kanske man kommer undan billigare än priset för det här huset + nödvändiga renoveringar? Jag tyckte också att huset var väldigt mysigt, lite synd att det har fått stå och förfalla.
Citera
2013-07-05, 19:33
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Då kan man ju åka dit, fota av hela huset, be någon göra en ritning och bygga ett likadant någon annanstans. Med tomt och material kanske man kommer undan billigare än priset för det här huset + nödvändiga renoveringar? Jag tyckte också att huset var väldigt mysigt, lite synd att det har fått stå och förfalla.

Alltid lite kul när någonting sticker ut på ett, i det här fallet, positivt sätt. Huset smälte bra in i omgivningen och det är lite skönt att se nåt som frångår den där vanliga "mall 1A" när det gäller mindre sommarhus. Det är lite "mystisk bunker" över det hela, jag är ju tillräckligt knäpp för att gå igång på en sån sak...

Har ingen aning vad det kan kosta att att låta göra en ritning och sen smälla upp ett likadant hus, men oavsett lär det nog kosta en rätt rejäl slant att få det där huset beboeligt från det skick det är i nu.

Det är väl i princip öppna spisen med tillhörande skorstensmur som inte behöver göras nåt åt, iofs kanske den också behöver tätas...
Citera
2013-07-05, 19:37
Medlem
TigerKids avatar
En bra idé! Att bygga ett likadant. Det kan säkert bli billigare. Misstänker att man betalar en del för läget där och renovera kan nog vara besvärligare än att bygga nytt. Kanske kan man hitta lite kul grejer på någon byggåtervinning.

Inte udda kanske, men här har man tänkt på förvaring: http://www2.skeppsholmen.se/?guid=41OK26GV7RGAVK0V&typ=CMVilla&from=hemnetredi rect&view=Gallery
Citera
2013-07-05, 21:05
Moderator
rotadents avatar
Citat:
En bra idé! Att bygga ett likadant. Det kan säkert bli billigare. Misstänker att man betalar en del för läget där och renovera kan nog vara besvärligare än att bygga nytt. Kanske kan man hitta lite kul grejer på någon byggåtervinning.

Inte udda kanske, men här har man tänkt på förvaring: http://www2.skeppsholmen.se/?guid=41OK26GV7RGAVK0V&typ=CMVilla&from=hemnetredi rect&view=Gallery

Ett riktigt fint hus du länkade. De verkade ha dille på inbyggda bokhyllor, men det är inte fel. Om jag hade plats och möjlighet skulle jag lätt kunna tänka mig att bygga en del inbyggda bokhyllor. Inbyggd förvaring överlag är jäkligt trevligt. Det där huset låg väldigt avsides dock. Om jag inte hade behov av att åka in till jobbet varje dag skulle jag kunna tänka mig att bo så
Citera
2013-07-05, 21:57
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ett riktigt fint hus du länkade. De verkade ha dille på inbyggda bokhyllor, men det är inte fel. Om jag hade plats och möjlighet skulle jag lätt kunna tänka mig att bygga en del inbyggda bokhyllor. Inbyggd förvaring överlag är jäkligt trevligt. Det där huset låg väldigt avsides dock. Om jag inte hade behov av att åka in till jobbet varje dag skulle jag kunna tänka mig att bo så
Absolut inget fel, tvärtom! Förvaring är just bristen i mitt hem så jag blev full i skratt. Kanske någon soM varit i samma situation och blivit lite besatt? Det var en hel vägg med bara köksskåp och någon till hetvägg i ett annat rum med inbyggda skåp.

EDIT: Jo tanken på distansarbete (eller platsoberoende eget företagande av något slag) och vilka möjligheter det skulle ge på bostadsmarknaden slog mig senast idag. Oklart vad för verksamhet dock, men det hör inte hit.
Senast redigerad av TigerKid 2013-07-05 kl. 22:02.
Citera
2013-07-06, 01:48
Medlem
Mitt första bidrag till den här tråden:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-kulturkvadranten-lunds-kommun-magle-lilla-kyrkogata-20-4784077

Kanske inte så väldigt udda, men gårdshuset såg lite roligt ut. Det hade jag helt klart velat bo i... Synd att det upplåts separat.

För några månader sedan tänkte jag bidra till den här tråden med ett av de då dyraste objekten på Hemnet, så det har säkert dykt upp. Det var ett hus på 666 kvadratmeter med illuminatipyramid i trädgården Kanske iofs passat bättre i konspirationsforumet...

Edit: Gårdshuset verkar också ha en sån plakett som Lunds kommun sätter upp på byggnader där nån kändis bott. Nån som vet något om det här huset?
Citera
2013-07-06, 11:43
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Absolut inget fel, tvärtom! Förvaring är just bristen i mitt hem så jag blev full i skratt. Kanske någon soM varit i samma situation och blivit lite besatt? Det var en hel vägg med bara köksskåp och någon till hetvägg i ett annat rum med inbyggda skåp.

EDIT: Jo tanken på distansarbete (eller platsoberoende eget företagande av något slag) och vilka möjligheter det skulle ge på bostadsmarknaden slog mig senast idag. Oklart vad för verksamhet dock, men det hör inte hit.

Jag flyttade nyligen från en lägenhet med kass förvaring så jodå, I've been there. Inte för att det är så jäkla fantastiskt där jag bor nu heller, men det är dels något bättre och dels passade jag på att göra mig av med en massa skit i samband med flytten. Ett bibliotek vore högt på min lista generellt om jag flyttade till hus.

Det är verkligen inte dumt om man kan jobba hemifrån och inte behöver åka in till ett jobb varje dag. Jag betalar rätt dyrt i dag för att bo på en kort bussresa/lite längre gångavstånd från jobbet, och bor egentligen mindre än vad som är optimalt. Många av husen som dyker upp i den här tråden och ligger lite mer avsides är dessutom inte så jäkla dyra så man skulle garanterat spara en del pengar på att kunna bo så. Jag hade i och för sig ett jobb ett tag där jag var platsoberoende, men jag utnyttjade det inte utan bodde i närförort till Stockholm ändå. Men det var för att jag hade en sambo som pendlade, det är väl också ett stort problem, att det ska passa hela familjen. Men när man ser det där huset med avskildhet och så nära till havet så blir man ju lite sugen...
Citera
2013-07-06, 18:31
Medlem
Gummiankan^^s avatar
http://www.hemnet.se/bostad/villa-11rum-habo-ljung-lomma-kommun-sodra-vastkustvagen-90-4898427?&partner_id=eniro

Komplett med båtsratt i vardagsrummet, stationskyltar i taket, en hattsamling av hög klass och badkar med tillräckligt hög kant för att stegen behöver plockas fram. För att inte tala om ett fullt inrett hobbyrum (undrar vad det hade kostat att överta allt, snyggt bygge).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in