2013-07-06, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Ja, FUL:s kommentar till det du citerade är inte direkt betryggande (min feting):
"– Nej, tyvärr. Vi har haft en hund i två dagar. Vi måste nog begära att få den tillbaka, säger Lotta Daniels."

Reagerar också på det här uttalandet från samma artikel (min feting igen) http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6884888:

"– Vi har ju redan genomfört stora sök och hittade inget då. Det fanns hopp om att vi skulle kunna få fram tillräckligt med material på annat sätt, säger Anna Bergström."

Vad syftar hon på? Provsvar från SKL, eller var de övertygade om att KJ skulle erkänna?

Jaa, det kan man undra: starkare bevis på basis av befintliga spår, t.ex. av blod eller/och ett erkännande?

Verkar som de kan titta sig i månen dock efter ett erkännande från den ofällde mannen? Eller kan det komma senare när samvetet vaknar och tanken klarnar, om han nu gjort det?
Citera
2013-07-06, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida

"Mordplats och mordvapen saknas"

Det är rubriken på nedanstående artikel som publicerades i NSD igår, 4 juli. Och för ett par dagar sen, då ett skogsområde spärrades av, påstod KJ:s advokat att han fått veta att man hittat en misstänkt mordplats. Idag påstår åklagare Schönbeck att KJ:s lägenhet (fortfarande) är trolig mordplats.
Kan vi möjligen vara överens om att nåt inte stämmer här?

http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7738442

Ja, något verkar lurigt här: Vid det här laget borde väl lägenhetenn ha kunnat avföras, eller inte, eftersom en sådan här hantering brukar lämna tydliga spår, fast, det är klart, om "blott" själva "ihjälstickningen" eller vad det var ägt rum i lägenheten så kanske spåren gått att få undan?
Citera
2013-07-06, 13:10
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:

Reagerar också på det här uttalandet från samma artikel (min feting igen) http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6884888:
"– Vi har ju redan genomfört stora sök och hittade inget då. Det fanns hopp om att vi skulle kunna få fram tillräckligt med material på annat sätt, säger Anna Bergström."
Vad syftar hon på? Provsvar från SKL, eller var de övertygade om att KJ skulle erkänna?

Hon syftar nog på söken - via dem hoppades de få fram tillräckligt med material.
Citera
2013-07-06, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Men om KJ inte mördat henne, måste ju blodet vara planterat. Finns ju inga andra realistiska förklaringar. Hur orealistiskt det än kan verka. Finns väl inte en enda människa som tror att blodet kommit dit på ett "naturligt" sätt, eftersom de var vänner.

Man undrar verkligen vad det andra beviset består av. Också något som skulle kunnat ha planterats?

Det finns det nog jag tex. Jag anser att det redan från start när aftonbladet via sina
anonyma poliskällor drog igång detta och resten av dagstidningarna hakade på kändes
opålitligt. KJ citerades som att han blev svarslös och advokaten Bo citerades i tidningarna
med att det eventuellt kunde komma från karaten. Artiklarna hade som agenda att
förlöjliga advokaten och skuldbelägga KJ och på detta skenade tråden iväg och KJ
förvandlades till en schizofren psykopat.

Ingenting är heller dit planterat skulle jag tro eftersom uppgifterna inte är för oss
klarlagda ifall blodet fanns i bagageluckan eller utanpå den.
Citera
2013-07-06, 13:24
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Jag menade VB.

Oki, missuppfattade .. Ja, vad jag förstår saknas VB:s kläder. Inget av dessa har återfunnits såvitt är mig bekant. Precis som i "Fallet The Black Dahlia".
Citera
2013-07-06, 13:25
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ja, FUL:s kommentar till det du citerade är inte direkt betryggande (min feting):
"– Nej, tyvärr. Vi har haft en hund i två dagar. Vi måste nog begära att få den tillbaka, säger Lotta Daniels."

Med all säkerhet syftar hon på provsvar från SKL som skulle vissa på fynd från lägenhet eller stugan. Statistiken talar för dessa platser. Tråkigt nog låste man sig vid den tanken och måste nu fem i tolv börja söka efter alternativa brottsplatser.
Citera
2013-07-06, 13:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida

"Mordplats och mordvapen saknas"

Det är rubriken på nedanstående artikel som publicerades i NSD igår, 4 juli. Och för ett par dagar sen, då ett skogsområde spärrades av, påstod KJ:s advokat att han fått veta att man hittat en misstänkt mordplats. Idag påstår åklagare Schönbeck att KJ:s lägenhet (fortfarande) är trolig mordplats.
Kan vi möjligen vara överens om att nåt inte stämmer här?

http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7738442

Schönbeck pratar i nattmössan. VB mördades och styckades utomhus.
Citera
2013-07-06, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Med all säkerhet syftar hon på provsvar från SKL som skulle vissa på fynd från lägenhet eller stugan. Statistiken talar för dessa platser. Tråkigt nog låste man sig vid den tanken och måste nu fem i tolv börja söka efter alternativa brottsplatser.

Jag har inte sett lgh som trolig utan hon lurats/övertalats att följa med på en biltur med något mål som hon inte kände till utan kanske i tron att hon skjutsas hem. Frågan är om/när hon t.ex. förstått att denna resa är inte mot UG4 utan ut i terrängen. Kanske en förespegling om att visa något eller bara samtala om deras förhållande.

Vad går att läsa ut från sms'en hon skickade och till vilka, var hon rädd, orolig, kanske önskade bli hämtad ??

Jag tror det hänt på tidig kväll (18.45-21.00) och vid mtGM's blixt besök i f-hemmet så var hon avliden och låg någonstans i terrängen. Skulle inte förvåna om han var in i garaget och hämtade lämpligt emballage och verktyg innan han for tillbaka till MP. Lillebror o polare var säkerligen fullt upptagna med sitt "jammande" och noterade inte hur mtGM kom dit (bil) och ej heller att han snabbt var in i garaget.

Om han mördat och styckat henne i lgh så vill jag påstå att det går aldrig att dölja, det finns spår om det skett. Man lär dissekera hela lgh, lister, trösklar, avlopp, ta toa stol väck etc.
Citera
2013-07-06, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag har inte sett lgh som trolig utan hon lurats/övertalats att följa med på en biltur med något mål som hon inte kände till utan kanske i tron att hon skjutsas hem. Frågan är om/när hon t.ex. förstått att denna resa är inte mot UG4 utan ut i terrängen. Kanske en förespegling om att visa något eller bara samtala om deras förhållande.

Vad går att läsa ut från sms'en hon skickade och till vilka, var hon rädd, orolig, kanske önskade bli hämtad ??

Jag tror det hänt på tidig kväll (18.45-21.00) och vid mtGM's blixt besök i f-hemmet så var hon avliden och låg någonstans i terrängen. Skulle inte förvåna om han var in i garaget och hämtade lämpligt emballage och verktyg innan han for tillbaka till MP. Lillebror o polare var säkerligen fullt upptagna med sitt "jammande" och noterade inte hur mtGM kom dit (bil) och ej heller att han snabbt var in i garaget.

Om han mördat och styckat henne i lgh så vill jag påstå att det går aldrig att dölja, det finns spår om det skett. Man lär dissekera hela lgh, lister, trösklar, avlopp, ta toa stol väck etc.

Jag antar att man idag skulle ha hittat tillräckligt med bevisning i KJ's bostad om VB blivit mördad/styckad där. Att det saknas mordplats säger mig att hon inte blivit utsatt för våld i lägenheten de skulle m a o redan ha funnit mordplatsen. Jag tycker att ju längre tiden går desto mindre skyldig verkar KJ i mina ögon. Jag vacklar fortfarande i skuldfrågan.
Citera
2013-07-06, 14:55
Medlem
highfives avatar
Mordplats och styckningsplats och fyndplatser.

Enligt US så ska mao lägenheten vara en trolig brottsplats/mordplats trots allt, medan övriga delar av brottet, dvs styckningen ska skett på annan plats om man nu ska försöka tolka medias rapportering de senaste dagarna. Fyndplats 1 och 2 är vid Mjösjöberget. Detta är det enda vi med säkerhet vet.

Om man nu antar att mordet skett i lägenheten och det är två hugg/stick som tagit livet av VB så borde väl även detta ha lämnat spår? Nästa fråga är; hur fick han då ut henne till bilen om han var ensam? Varför styckar han henne i ett senare skede? Av praktiska skäl eller av nyfikenhet?

OM han nu mördat henne i lägenheten och lyckats med att få in henne i bilen så kanske det är mer troligt att han hållit/stöttat henne som om hon var full och placerat henne på passagerarplatsen. Blödningen från huggen har han antagligen lagt någon sorts förband över. Bilen ska han då ha kört ända fram till porten. Antagligen var han panikslagen och totalt förvirrad i detta läge, men med mycket tur och pga av hockeymatchen, lyckades han få in henne i bilen utan att någon såg detta. Färden bar då i väg till området kring skjutbanorna ovanför Råbäcken. Att han valde skjutfältet beror på att han inte behövde köra genom staden, dessutom visste han att dessa vägar som försvaret sköter om är i bra skick.

Sen har han helt sonika kastat in henne i något buskage efter att ha muddrat hennes fickor. I detta moment upptäcker han hennes mobil och slår av den. Kl är nu cirka 21 på kvällen den 4/5. Förbandet (kan ha varit hans egna mjukisbyxor eller liknande) tog han då av och slängde in det provisoriska förbandet i bakluckan, därav blodbesudlingarna.

Sen när det blev dags för Fallen Angel och militärövningen så valde han att flytta på kroppen. Ev tog han även med en spade och försökte gräva ned henne, men detta lyckades inget vidare.
Nu återstod bara att dela kroppen för att få in den i bakluckan. Detta kan naturligtvis ha skett redan dagen efter när han insåg att det inte var något bra ställe att förvara kroppen på.

Färden gick till Mjösjöberget och resten vet vi.
Citera
2013-07-06, 15:07
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon

Jag har inte heller trott på detta med lägenheten, men försöker hitta något tänkbart scenario om hur detta i så fall kan ha gått till. Det tråkiga i kråksången är att jag tror att polisen varit rätt säkra på att lägenheten har varit platsen för både mord och styckning. Antagligen har även polisen några besserwisser i ledande befattning som sitter och läser från gammal statistik och har hävdat att det är 95% chans att mordet skett just där.

Sen har man inte fått de svar man vill ha från SKL och därför söker man nu för fullt med Hemvärnet.
Citera
2013-07-06, 15:10
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag antar att man idag skulle ha hittat tillräckligt med bevisning i KJ's bostad om VB blivit mördad/styckad där. Att det saknas mordplats säger mig att hon inte blivit utsatt för våld i lägenheten de skulle m a o redan ha funnit mordplatsen. Jag tycker att ju längre tiden går desto mindre skyldig verkar KJ i mina ögon. Jag vacklar fortfarande i skuldfrågan.

Jag håller med dig. Jag har visserligen varit kluven till att detta är KJ:s verk från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in