2013-07-06, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Det där kan ju inte stämma. Vad finns det för konventionella miljöbilar som har automatlåda?
Toyota Prius bör väl räknas som miljöbil ,finns med automat
Citera
2013-07-06, 11:50
Medlem
Oddballs avatar
Så tar vi och skärper till oss några snäpp. Det här är ingen allmän kasta-bajs-på-varandra-tråd som den dessvärre utvecklats till, går det inte att hålla en civiliserad ton och stil så dänger jag först på varningar i parti och minut för att sedan låsa tråden.

Oddball
Moderator
Citera
2013-07-06, 11:59
Medlem
Pittclocks avatar
Tänk så har man alltid haft manuell och har en automatisk bil för första gången. Det betyder inte att man är handikappad för att man byter. Kan bli lite svårt att vänja sig i början men mycket lättare.
Citera
2013-07-06, 12:25
Medlem
Volvo v60 drivE, alltså 1,6liters diesel är miljöbil med automatlåda. Finns även BMW 316 tror jag bestämt. Det nya förslaget på definition av miljöbil upphäver dock båda dessa då det nu handlar om si sådär 95 gram CO2 eller så som ny gräns.
Jag kör för övrigt manuell diesel med trevlig motor och fyrhjulsdrift. För mig personligen är det mer önskvärt med automat om en bil har mindre motorkraft. Min bil är mer eller mindre omöjlig att "kärringstoppa". Min gamle far kör automat då han får ont i "kopplingsknät" av en manuell bil på daglig basis.
Citera
2013-07-06, 12:38
Medlem
W.Irvings avatar
Borde inte frågan vara varför folk kör med manuell låda?

Om automataren är lika driftsäker, ger en komfortablare körning, och kanske växlar på ett smartare sätt.
Citera
2013-07-06, 12:45
Medlem
Night-Trains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase

Nu skriver du ju emot dig själv, att köra igenom alla växlar hävdar du rätt vad det är är sämre?
Vet du vad "eco-driving" är? Jag tror du ska läsa på lite först.
Hursomhelst, alla motorer tar alltid mer vid stort gaspådrag och höga varv än låga varv. Så måttligt gaspådrag, lite högre varv innan man växlar och hoppa över en växel sparar droppar.

Självklart finns det ett varvtal som är optimalt för en viss belastning, inte för högt och inte för lågt. Tipset att hoppa över växlar är bara för att folk inte är tillräckligt snabba och effektiva när det gäller att växla skulle jag tro...

Ta en semiautomat/robot-växellåda, den drar ofta igenom alla växlar, just för att roboten är så bra på att växla. Möjligtvis hoppar den över näst sista växeln innan cruise, eftersom fordonet nått rätt hastighet för att föras fram mest optimalt på högsta växeln tex.

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Måste man koncentrera sig mera på växlingarna om man ska köra eco-driving? Utveckla gärna det där för det begriper jag inte alls?

Man måste tajma in växlingar med resten av trafiken...

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Av din kunskap att döma så betydligt bättre än du, att eco-köra innebär att växla så lite som möjligt. På vilket sätt måste man koncentrera sig mer på växlingen vid eco-körning menar du, använda telekinesi för att växla kanske?

Jag har aldrig sagt att växlingen är en moment att koncentrera sig på, utan tänk dig mer ett tidsfördriv i den sega trafiken...
Senast redigerad av Night-Train 2013-07-06 kl. 12:48.
Citera
2013-07-06, 13:10
Medlem
Enzymes avatar
I stan är ju automat överlägset men eftersom jag kör lika mycket landsväg som stadskörning så väljer jag ändå manuell. Sen drar min bil något mindre soppa än motsvarade modell med automatlåda.
Citera
2013-07-06, 13:33
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Borde inte frågan vara varför folk kör med manuell låda?

Om automataren är lika driftsäker, ger en komfortablare körning, och kanske växlar på ett smartare sätt.
För nybilsköparen innebär automat en vacker slant extra. Vad kostar automat
som tillval på en V70 t.ex? 15K? Det är pengar som man inte får tillbaka när
man byter eller säljer.

För begagnatköparen är det dock rena vinsten. Manuellt växlad eller automat
brukar inte påverka begagnatpriset något särskilt. Åtminstone om vi håller
oss till Volvo.
Citera
2013-07-06, 16:04
Medlem
Julbordsspecials avatar
Hade jag haft råd med en bil som har en bra automatlåda hade jag klart som fasen köpt en. Det är väl inget snack om saken. Inte för att jag tycker manuell växling är särskilt jobbigt eller svårt, men kan man göra det enklare är ju det såklart en förbättring och därmed också ett bättre alternativ.

Så ser jag på det.
Citera
2013-07-06, 16:43
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pittclock
Tänk så har man alltid haft manuell och har en automatisk bil för första gången. Det betyder inte att man är handikappad för att man byter. Kan bli lite svårt att vänja sig i början men mycket lättare.

Jo lite jobbigt i början där.

När man kommer fram till korsningen men inte hittar kopplingen, panik
Citera
2013-07-06, 16:45
Medlem
JagSerUfos avatar
Det är skönare när man kör i stan där risken är stor att man hamnar i köer. Sen så är det lättare att hålla på med annat medans man kör också mobil, gps dricka kaffe eller käka en korv med bröd . På landet spelar det inte så stor roll.
Citera
2013-07-06, 20:59
Medlem
MacNcheess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback4Ever
Autopilot är så 90-tal.. Själv väntar jag på teleporten. Enkelt, snabbt och troligen smärtfritt.
nu när du säger det.. fan vad nice!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in