Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Nu skriver du ju emot dig själv, att köra igenom alla växlar hävdar du rätt vad det är är sämre?
Vet du vad "eco-driving" är? Jag tror du ska läsa på lite först.
Hursomhelst, alla motorer tar alltid mer vid stort gaspådrag och höga varv än låga varv. Så måttligt gaspådrag, lite högre varv innan man växlar och hoppa över en växel sparar droppar.
Självklart finns det ett varvtal som är optimalt för en viss belastning, inte för högt och inte för lågt. Tipset att hoppa över växlar är bara för att folk inte är tillräckligt snabba och effektiva när det gäller att växla skulle jag tro...
Ta en semiautomat/robot-växellåda, den drar ofta igenom alla växlar, just för att roboten är så bra på att växla. Möjligtvis hoppar den över näst sista växeln innan cruise, eftersom fordonet nått rätt hastighet för att föras fram mest optimalt på högsta växeln tex.
Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
Måste man koncentrera sig mera på växlingarna om man ska köra eco-driving? Utveckla gärna det där för det begriper jag inte alls?
Man måste tajma in växlingar med resten av trafiken...
Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Av din kunskap att döma så betydligt bättre än du, att eco-köra innebär att växla så lite som möjligt. På vilket sätt måste man koncentrera sig mer på växlingen vid eco-körning menar du, använda telekinesi för att växla kanske?
Jag har aldrig sagt att växlingen är en moment att koncentrera sig på, utan tänk dig mer ett tidsfördriv i den sega trafiken...