Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Är man så jävla dålig på att växla att man måste koncentrera sig för att göra det ska man inte köra i stan, man ska nog inte köra bil överhuvudtaget innan man övat sig tills växlingen sitter i ryggraden.
Ja du är ingen stjärna på eco-driving va?
Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
Behöver du "koncentrera" dig på att växla så bör du öva mer på bilkörning, mycket mer.....
Krävs inte mycket uppmärksamhet? Nä, du är ju "koncentrerad" på att växla, så du kanske inte märker vad som händer runt omkring dig och tror att allt är lugnt, medan dina medtrafikanter undrar vad det är för ett jävla stolpskott som fått tag i en bil.
Samma till dig som Generalknase, du är ingen stjärna på eco-driving? Nä de skiter du väl i... tufft.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Säg gärna att det inte krävs speciellt mycket uppmärksammhetför att köra i svenska städer, till alla de förare i alla olika åldrar som krockar vid körning i svenska städer varje dag, oavsett om de kör automat eller manuell bil....
Sen en sak till, de flesta modernare bilar har vanligen en så pass kraftfull motor att man faktiskt i te behöver växla speciellt mycket ens vid stadskörning, utan det kan ske nästan enbart om man stannar helt och sen kör igång.
Är det kökörning så är det vanligen bara ettan att tugga fram på, annars funkar tvåan eller trean bra nog nästan överallt.
Jag tycker det är rent ut sagt barnungefasoner att över huvud taget starta en sådan här tråd, och att sen andra glin hänger på och sitter och försöker göra sig malliga och håna de som kör automat bara för att de själva tror de är så tuffa för de kör manuell. Som sagt, många kör automat för de gillar det, för att de är less på att sitta och växla dagarna i ända. Det behöver inte ha ett jota med om de kan köra bil eller inte med manuell låda att göra. Faktum är att det kryllar av folk som kör manuell bil som inte kan köra bil som folk.
Låt var och en välja låda och bil efter tycke och smak.
Jag svarade lite drygt i tråden det kan medges. De flesta borde koncentrera sig mer på trafiken, vad händer runtomkring, underlätta, få den att flyta. Att jag svarar som jag gör beror på att jag tycker många är totalt inkompetenta. Det kan också bero på att jag kört yrkesmässigt (så ja, jag kan även växla scania och volvo-lastibilar).
Som sagt, det är inget fel på moderna automater. Gamla funkar de med, men kräver soppa. Automat kostar pengar, värt för vissa, inte för andra. Det passar inte heller alla. Så håller med, tråden är rätt meningslös.