2013-07-05, 04:00
Medlem
TheGamers avatar
Jag själv har en stående Volvo 744 GL Automat, helt underbar bil när den var laglig!

Ägt en hel del bilar och kört bra många fler men jag har bestämt mig, automat är vad jag ska köra. Aldrig behöva tänka på växeln, aldrig behöva peta på en iskall spak - bara att tuta och köra!

Jag skulle faktiskt vilja ställa frågan "Varför kör folk med manuell låda?", hur ofta kör folk sportbilar? Offroad? 80 - 90% utav tiden man kör är det i trafik, på vägar och då är automat helt underbart. Jag kör dessutom mycket i skogen och där fungerar automat minst lika bra som manuell även om offroad kanske inte är lika roligt men det kör jag ändå inte.

Jag körde manuell cirka 500 mil, byte ut den gamla bilen och skaffade en automat och jag har nu sagt, aldrig en manuell igen. Jag kör manuellt inom jobbet ( maskinerna ) men jag tjatar ständigt på chefen att uppdatera maskinerna med steglösa lådor för då kan man istället fokusera på trafiken/ jobbet än att ständigt behöva ha en hand i beredskap för att växla.
Citera
2013-07-05, 06:49
Medlem
cavedivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobbaridag
Varför kör folk med automatväxlade bilar? Är dom handikappade?

Nej vi har bara tröttnat på att rycka i en jävla spak när man inte behöver!
Citera
2013-07-05, 11:20
Medlem
Det är väl jävligt subjektivt om man vill ha en manuell eller automat?
Ööööhhh iPhone eller Android? Öhöhöhöhh PC eller Mac?
Allting har fördelar och nackdelar

Alla ni är fan dumma i huvudet
Citera
2013-07-05, 13:48
Medlem
netpests avatar
Automat är så jäkla skönt med dubbelkoppling...växlar satans fort.

Dessutom så får man grymt bra acceleration med den!
Citera
2013-07-05, 16:56
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
För att folk är så jävla lata. Världens lataste befolkning borde USA rimligtvis ha. Där kör ALLA med automat. Folk vet verkligen inte hur man kan köra en bil med växlar i det landet eftersom det knappt finns några bilar med växlar där. Lata fanskap.
Citera
2013-07-05, 17:46
Medlem
VonGlides avatar
Man blir lite skakad av hur vissa är så dumma att man inte kan beskriva det liksom...

Sen så kan vi bara kolla på ett faktum: de flesta bilarna som produceras idag (2012,2013) samt de som kommer göras i framtiden - är nästan alltid "automatare". Varför?
1. Bekvämt - då du slipper växla och lära dig kontrollera kopplingen. Inga kärringstop, inga idioter som varvar 3000 rpm på 2:an i en rondell.
2. Det är faktiskt mer ekonomisk med en automat. Då de flesta nya bilarna görs med ECO drive lägen och skit. Då drar bilen midre då den programmeras att använda växalarna på ett "eco vänligt" sett.
3. Det är säkrare. Då idioter som nyligen tagit körkort (och andra) kan koncentrera sig på vägen - och inte vilket växel de har i.
4. Man vet att ens kids inte kommer göra burnouts och drifta runt på gatorna - då det i en automatare är mycket svårare.

Men helt ärligt föredrar jag manuella bilar, då jag också har en lite "starkare" bil. Man vill ju liksom kunna växla nära man har 200 hk+ under huven.
Citera
2013-07-05, 18:05
Medlem
Bastubans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
För att folk är så jävla lata. Världens lataste befolkning borde USA rimligtvis ha. Där kör ALLA med automat. Folk vet verkligen inte hur man kan köra en bil med växlar i det landet eftersom det knappt finns några bilar med växlar där. Lata fanskap.

Att peta växel är ungefär lika avancerat som att klia sig i nacken så jag har inget emot sådana lådor alls, tvärtom; det är skönt att slita lite i något ibland, en association till masturbation antar jag.
Men, den multi-task samt bekvämlighet som erbjuds med automat i städer och tät omnejd finns inte alls i de manuella lådorna, därmed basta.
Citera
2013-07-05, 18:14
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Min första tanke när jag läste det där var "suck, ännu en jävla barnunge som nyss fått körkortet".
Men sen såg jag dig skriva att du har haft körkortet i 15 år, alltså kan du inte vara så ung, om du inte ljuger alltså.
Därför är min teori att du är handikappad mentalt.

Citat:
(Ni är kärringar som inte kan köra riktig bil, därför kör ni inte manuellt, antar att ni fiskar med nät också)
Jag tycker det där tankesättet är fascinerande dels för att det inte innehåller någon logik och dels för att det är fruktansvärt felaktigt.
Jag tror nog att jag kan köra riktig bil då jag också kan köra långtradare med 12 manuella växlar, och till skillnad från dig så klarade jag alla mina uppkörningar på första försöket.

Jävla idiot.
Citera
2013-07-05, 20:49
Medlem
Citat:

Prova, så får du reda på varför. Inte svårare än så.
Citera
2013-07-05, 21:33
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonGlide
Man blir lite skakad av hur vissa är så dumma att man inte kan beskriva det liksom...

Sen så kan vi bara kolla på ett faktum: de flesta bilarna som produceras idag (2012,2013) samt de som kommer göras i framtiden - är nästan alltid "automatare". Varför?
1. Bekvämt - då du slipper växla och lära dig kontrollera kopplingen. Inga kärringstop, inga idioter som varvar 3000 rpm på 2:an i en rondell.
2. Det är faktiskt mer ekonomisk med en automat. Då de flesta nya bilarna görs med ECO drive lägen och skit. Då drar bilen midre då den programmeras att använda växalarna på ett "eco vänligt" sett.
3. Det är säkrare. Då idioter som nyligen tagit körkort (och andra) kan koncentrera sig på vägen - och inte vilket växel de har i.
4. Man vet att ens kids inte kommer göra burnouts och drifta runt på gatorna - då det i en automatare är mycket svårare.

Men helt ärligt föredrar jag manuella bilar, då jag också har en lite "starkare" bil. Man vill ju liksom kunna växla nära man har 200 hk+ under huven.

Det där kan ju inte stämma. Vad finns det för konventionella miljöbilar som har automatlåda?
Citera
2013-07-05, 22:26
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Det där kan ju inte stämma. Vad finns det för konventionella miljöbilar som har automatlåda?
Exakt, har ju påpekat det förut i den här tråden och i andra liknande. De flesta miljöbilar är manuella. I alla tester är manuella snålare på dropparna oavsett om vissa automater på pappret är billigare.
Citera
2013-07-06, 06:54
Medlem
LightClouds avatar
Haha, du skulle ha provat att köra en runda som brevbärare och då ha en bil med manuell växling. Efter det du verkligen förstått varför åtminstone Postens bilar är automater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in