2013-07-05, 22:54
Medlem
Axel61s avatar
Bbobi
Alldeles utmärkt skrivet, arbetets karaktär är inte dumt men branchens ekonomiska situation är rutten och man bör helst undvika det som huvudsysselsättning. I grunden ett politiskt experiment med avreglering men ändock med avgörande politisk påverkan av den ekonomiska situationen för landets åkare/chaufförer. Ett moment 22 i nuläget.
Citera
2013-07-06, 05:38
Medlem
Vill ha mest lön, vill kunna jobba 7 dagar, vara ledig 7 dagar. Vilket bolag i göteborg ska jag köra för?
Köra för färdtjänst kommer jag tjäna mer då?
Citera
2013-07-06, 09:10
Medlem
Alltså jag har ju inte tänkt jobba som slusk för att tjäna storkovan, utan för att jag älskar att köra bil och att det verkar vara ett omväxlande och spännande jobb!
Men jbbade som brevbärare tills förra fredagen och jag låg på 17500:- innan skatt och jag hoppas ju att jag kommer tjäna mer än det nu eftersom att jag dels kommer att jobba många mer timmar och obekväma tider! Men har ju som sagt inga förhoppningar om att bli miljonär, utan bara klara mig!
Citera
2013-07-06, 11:54
Medlem
Igår natt, Taxi 020 i Stockholm, 2100kr inkört mellan 16:00-03:00 9 körningar...
Citera
2013-07-06, 12:04
Medlem
maenpaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukaszSe
Igår natt, Taxi 020 i Stockholm, 2100kr inkört mellan 16:00-03:00 9 körningar...

Det är alltid sämre att köra på sommaren då många är bortresta på semester och om vädret är fint så promenerar folk kortare sträckor.

Samt att det är inte är so jobbigt att vänta på nattbussen då det är +20 grader varmt ute.
Citera
2013-07-06, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukaszSe

Trist. Kanske inte funkar för dig, men är det inte värt att stanna ett par extra timmar och få lite krogkörningar i stan?

Här har mina kollegor legat på 500:- inkört om dagen på dagpassen (9-10h) i veckan. Själv är jag ledig från taxin på veckodagarna nu på de värsta sommarveckorna och knegar med annat istället. Taxi blir det på helgnätterna när det finns lite att göra iaf. Fredagsnätter upplevs lite svalare faktiskt - inte helt ovanligt att ligga runt 2k mellan 20-04 .. Lördagsnätter rullar det bra här.

Tack för feedbacken på mitt förra inlägg grabbar. Jag ska hålla er uppdaterade sen när jag startar igång, förhoppningsvis efter sommaren
Citera
2013-07-06, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattenzriddare
Trist. Kanske inte funkar för dig, men är det inte värt att stanna ett par extra timmar och få lite krogkörningar i stan?

Här har mina kollegor legat på 500:- inkört om dagen på dagpassen (9-10h) i veckan. Själv är jag ledig från taxin på veckodagarna nu på de värsta sommarveckorna och knegar med annat istället. Taxi blir det på helgnätterna när det finns lite att göra iaf. Fredagsnätter upplevs lite svalare faktiskt - inte helt ovanligt att ligga runt 2k mellan 20-04 .. Lördagsnätter rullar det bra här.

Tack för feedbacken på mitt förra inlägg grabbar. Jag ska hålla er uppdaterade sen när jag startar igång, förhoppningsvis efter sommaren
What? "Krogkörningar" är antagligen det han försökt få. Det var stendött i natt. Det stod konstant över hundra lediga bilar runt Stureplan. Minst 10 bilar utanför varje större nattklubb. Utanför sturecompaniet tror jag det stod uppemot 20 lediga bilar. Själv slog jag nytt personligt botten rekord för en fredag, körde in 2600. Jobbade 21-02. Under den tiden en normal vecka brukar jag ligga mellan 700-900 kr/timmen. Om jag kör 15-03 brukar jag landa på 6000 en fredag kväll.

Nu är det precis som du säger stendött!
Citera
2013-07-06, 15:42
Medlem
snorvalpiss avatar
Inne på andra veckans semester snart, och vad tror ni hände i tisdags? Jo, jag fick en jävla mördarförkylning, så här sitter man på balkongen och försöker iallafall andas normalt.

Då och då kommer en hostattack så jävla kämpig, att t.om katten springer efter hostmedicin åt en. Fy fan för detta, och bara 8 dagar kvar, sen trycka in sig i den där jävla taxibilen igen. Grrr.
Citera
2013-07-06, 16:57
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Vill ha mest lön, vill kunna jobba 7 dagar, vara ledig 7 dagar. Vilket bolag i göteborg ska jag köra för?
Köra för färdtjänst kommer jag tjäna mer då?

Det är inte upp till bolaget hur ofta du jobbar, det är upp till åkaren

Du kör inte för färdtjänst, du kör för ett taxibolag som har färdtjänstkörningar.
Citera
2013-07-06, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleawata
What? "Krogkörningar" är antagligen det han försökt få. Det var stendött i natt. Det stod konstant över hundra lediga bilar runt Stureplan. Minst 10 bilar utanför varje större nattklubb. Utanför sturecompaniet tror jag det stod uppemot 20 lediga bilar.

Jaha, jag visste inte att det såg ut så i sthlm. Nu menar ju jag folk som ska hem från krogarna och i den stad jag brukar snurra i på natten så är det nästan stendött på stan fram tills lite innan 03 när krogarna stänger. 02:45 - 04:45 är guldtimmarna och då brukar jag köra in 1-2k.
Citera
2013-07-06, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattenzriddare
Jaha, jag visste inte att det såg ut så i sthlm. Nu menar ju jag folk som ska hem från krogarna och i den stad jag brukar snurra i på natten så är det nästan stendött på stan fram tills lite innan 03 när krogarna stänger. 02:45 - 04:45 är guldtimmarna och då brukar jag köra in 1-2k.
Ja det ser väldigt olika ut i olika städer. I Stockholm är bästa tiderna mån-torsdag 05-10 och 15-19, efter 24:00 är det stendött vardagar. Fredag-lördag är bästa tiden ca 22-03, men det finns en del jobb fram till 06. Lördag och söndag på dagtid är det relativt få taxi bilar ute, därför går det att hitta en del att göra även då.

På sommaren är Stockholm stendött. Då ska man helst köra för antingen Värmdö Taxi eller allra helst på Gotland.
Citera
2013-07-07, 15:38
Medlem
Jag håller på att förbereda mig för mina taxiprover samt har körprov i den kommande veckan. Dock så blev jag LOBad i helgen och kommer även få ett åtal mot mig, dock inte ännu.

Kommer min LOB att påverka mina möjligheter att ta taxlegitimation? Mitt åtal och dom kommer göra det definitivt men om jag kan ta mitt kort innan dom så bör det vara lugnt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in