2013-07-05, 17:20
Medlem
Wolfnachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Jag är ett DSO fan boy

Infernal Battles tycker jag är svinbra, bättre än Inquisitors of Satan faktiskt.
Si Monumentum är dock väldigt mycket bättre. Och FAS är minst lika bra.
Men Paracletus är min favoritskiva med dem. Otroligt nog. Antagligen för att jag är en basälskare och fanatiker. Och basljudet på Paracletus, samt basgångarna, är bland det mäktigaste jag hört. Så oerhört tungt.

Angående deras EPs så är Diabolus Absconditus min favoritlåt/släpp med dem. Antagligen min nr 1 favorittext någonsin dessutom. Värd att läsa, ordentligt, för alla som är intresserade av typiska BM teman. Summerar det världsliga livets meningslöshet, ångesten över ens kontakt med det gudomliga och fan allt som är värt att reflektera över inom musik. Helt fantastiskt.

Du fick mig nu att bryta mitt Blind Guardian race. Nu ska jag gå till Systemet och handla öl och sedan lyssna på just Diabolus Absconditus.

Alla andra EPs är jag inte lika förtjust i och Drought var tyvärr trist. De nådde sin gräns på Paracletus. De borde backat i det "progressiva" där istället för att fortsätta i samma bana.
Senast redigerad av Wolfnacht 2013-07-05 kl. 18:10.
Citera
2013-07-05, 17:42
Medlem
Hundkatt90s avatar
Citat:
Näe fyfan jag har HELT snöat tillbaka in på Deathspell Omega nu.

Sitter och kör deras diskografi fram och tillbaka och jämför och hittar nya grejor mest hela tiden.
Och såhär i skrivande stund är jag osäker på vilken av deras album jag håller som det främre, även fast det nu bara är jävla overkill-sysselsättning så är det ganska trivsamt.. (i huvudet iaf..)

Infernal Battles tycker jag inte är speciellt bra alls faktiskt, väldigt slät och sådär tråkigt lo-fi och det bara skriker tonårs-spelglädje.. inga fel i det, men det är inte så bra bara.
Inquisitors of Satan är snäppet bättre och här märks det att saker och ting börjar flyta på på allvar, men det är fortf den här standardmodellen vi pratar om här.

De följande plattorna orkar jag inte skriva något mer om, och jag har nog inget mer att tillägga än det jag redan skrivit ett otal ggr i denna tråd!
Si Monumentum är helt tveklöst något av det bästa, verkligen BÄSTA som Bm har att erbjuda.. Alltså sätter man sig emot detta faktum så förstår jag inte hur man är funtad. Gör om gör rätt isf!

FAS är helt jävla otrolig i all sitt kaos.. Läskigare skiva är svårt att hitta. Stämningen är verkligen makaber rätt igenom och trots alla intrikata vändningar och cp-skadade bakochfram-riff så blir det aldrig FÖR cp för att det ska kvala in som något sorts bokmals-album för hipsters..

Men däremot är "Paracletus" farligt jävla nära den gränsen, där börjar det bli lite halvtråkigt att lyssna på fransmännen.. (och finnen). Det börjar liksom lukta lite "Nu jävlar ska vi vara helt åt helvete svåra"-stilen..
Att beskriva det svårt är väl kanske att ge DsO kredds, men må så vara.. dom förtjänar det hursomhelst. Men Paracletus är inte bara svår, utan den saknar lite av det genuint elaka som föregångarna har.
Eller så har jag bara svårt att se storheten i den!

Finns det någon här som är riktigt inlyssnad på DsO och kan ge sina synpunkter på albumen? Även på EPs:arna om det nu skulle vara något. Jag utelämnade dessa med hänsyn till er.

Deathspell Omega - Kenosé - III
Tycker du att Paracletus är svårare än Fas och SMRC?
Jag tycker personligen att Paracletus är deras mest tillgängliga platta efter Drought EPn (som förövrigt är deras bästa släpp efter SMRC), jag läste någon review för ett tag sedan när de jämförde trilogin med Jazz och beskrev Fas och SMRC som mästerverk i sina helheter, den ena mer melodisk och med lite bryt ifrån kaoset som polariserar soundet och bygger på det som jag anser känns genuint "ont" i plattan (SMRC, med "prayer"-låtarna, ungefär som Interlude på Seven Chalices).
Fas är mer kaos, mörkt jävla kaos men som fortfarande håller sig på en gräns där kaoset blir intressant och kontrollerat och inte går ut över kanterna som Paracletus gör på sina ställen.

Paracletus har sina riktigt bra ställen, som Wings of Predation, men den är inte lika bra i sin helhet som de två tidigare plattorna och jazzandet har här gått över till någon sorts improvisationsjazz där essensen av de två tidigare verken skall smälta ihop till något nytt och bättre, men det går liksom inte.

Drought EPn känns rent musikaliskt som om den borde ha släppts mellan SMRC och Fas.

Och angående allt innan SMRC, det är bara slänga skiten åt helvete, att ens tänka tanken på att ett mästerverk som SMRC är gjort av samma band som har släppt Infernal Battles och Inquisition of Satan är ungefär lika jävla... rent utsagt stötande och förfärande som de faktum att Varg Vikernes faktiskt har gjort både Dauði Baldrs, Hvis Lyset Tar oss och Filosofem.

Deathspell Omega och Teitanblood är faktiskt det enda som har lyckats slita mig ifrån Jónsi och Sigur Rós de senaste dagarna.
Citera
2013-07-05, 18:14
Medlem
Mordum87s avatar
Härligt med lite omdömen, alltid lika intressant att läsa folks olika uppfattningar! Och redan på de två första svaren så gick ju åsikterna isär rätt brutalt på vissa ställen!

Alltså vafan.. är det för att folk blir lite sådär bögigt rosiga om kinderna och levnadsglada när det blir sommar, som de överger metal och går på mjukare tongångar?
Nej nu blir jag lite fundersam här, jag trodde 95% i denna tråd var "trve kvlt" ini benmärgen!

Men okey låt gå för en del tvära kast..

Pink Floyd - Dark side of the moon

(Frugan blev så jävla förbannad alldeles nyss på mitt spisande av DsO att jag skonade henne en stund, och drog på något lite mer öronvänligt. Hon gillar inte detta heller, så hon borde egentligen mördas, men ja.. jag behöver henne ett tag till eftersom hon ammar min son.)
Citera
2013-07-05, 23:01
Medlem
Hundkatt90s avatar
Citat:
Härligt med lite omdömen, alltid lika intressant att läsa folks olika uppfattningar! Och redan på de två första svaren så gick ju åsikterna isär rätt brutalt på vissa ställen!

Alltså vafan.. är det för att folk blir lite sådär bögigt rosiga om kinderna och levnadsglada när det blir sommar, som de överger metal och går på mjukare tongångar?
Nej nu blir jag lite fundersam här, jag trodde 95% i denna tråd var "trve kvlt" ini benmärgen!

Men okey låt gå för en del tvära kast..

Pink Floyd - Dark side of the moon

(Frugan blev så jävla förbannad alldeles nyss på mitt spisande av DsO att jag skonade henne en stund, och drog på något lite mer öronvänligt. Hon gillar inte detta heller, så hon borde egentligen mördas, men ja.. jag behöver henne ett tag till eftersom hon ammar min son.)

Man är inte trve kvlt på riktigt om man inte kan hitta känsla inom annan musik!
Har av erfarenhet märkt att många som är djupt inne i BM/DM har otroligt mycket bredare musiksmak än gemene man.
Citera
2013-07-05, 23:06
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundkatt90
Man är inte trve kvlt på riktigt om man inte kan hitta känsla inom annan musik!
Har av erfarenhet märkt att många som är djupt inne i BM/DM har otroligt mycket bredare musiksmak än gemene man.

Ja och jag hoppas att du någonstans förstår att jag inte var seriös med det där.
Att sitta och toklyssna på enbart olika former av metal skulle ju te sig väldigt fattigt ganska fort.
Citera
2013-07-05, 23:51
Medlem
von_Ss avatar
Citat:

Jag ägnar mina lediga dagar åt att fiska och dricka öl. Såhär på kvällskvisten är det däremot ond bråd död som gäller och då är det mer och mer Soulside Journey med Darkthrone. Den är naturligtvis hur bra som helst och ett trevligt avbrott när man har lyssnat så jävla mycket på Panzerfaust och UAFM så man runkar i takt till dem i sömnen.

För övrigt lider jag med Adversarius. Jag skrattar inte åt hans misär utan tycker uppriktigt synd om honom. Har själv traumatiska minnen av semestrar i Härjedalen som glin. Trodde inte det kunde bli värre innan jag själv hamnade i innersta dödsnorrlands vindrigaste sumptundra - i ett tält. Det var som att solen hade slocknat, allt var kolsvart.
Citera
2013-07-06, 00:30
Avslutad
Deafheaven - Sunbather
Bilskirnir - Der Wolkenwanderer
Goatmoon - Tahdon Riemuvoitto
Totale Vernichtung - Alle Wege führen nach Auschwitz
Hakaristi - Dead

samt slutligen

Black Magick SS - Symbols of Great Power
http://www.youtube.com/watch?v=USVe7drNa2w
Senast redigerad av farfar 2013-07-06 kl. 00:41.
Citera
2013-07-06, 00:31
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Jag ägnar mina lediga dagar åt att fiska och dricka öl. Såhär på kvällskvisten är det däremot ond bråd död som gäller och då är det mer och mer Soulside Journey med Darkthrone. Den är naturligtvis hur bra som helst och ett trevligt avbrott när man har lyssnat så jävla mycket på Panzerfaust och UAFM så man runkar i takt till dem i sömnen.

För övrigt lider jag med Adversarius. Jag skrattar inte åt hans misär utan tycker uppriktigt synd om honom. Har själv traumatiska minnen av semestrar i Härjedalen som glin. Trodde inte det kunde bli värre innan jag själv hamnade i innersta dödsnorrlands vindrigaste sumptundra - i ett tält. Det var som att solen hade slocknat, allt var kolsvart.

Hahaha fyfan va fult! Jäkla veklingar allihop, det är vad ni är!
Citera
2013-07-06, 00:47
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
DsO

Jag håller Si Monumentum Requires, Circumspice som deras tveklöst bästa och intressantaste släpp. Tråkigt svar men så är det. Den plattan var nog en stor ögonöppnare för många. En av de absolut "viktigaste" BM-plattorna som släppts under detta årtusende. Den stämning och de vibbar den plattan sänder ut är väldigt sällsynta och är inte att leka med. Egentligen skulle jag vilja påstå att det är ett av kanske 10-20 album totalt i genren som jag faktiskt känner att jag fått ut någonting av att lyssna på.

Deras tidigare album är väl bra på sina sätt, men hamnar totalt i skuggan av deras senare diskografi. På andra plats hamnar nog Paracletus. Dock är den mycket svårare att sjunka in i och lite väl "trippig" på sina ställen. De gjorde ett jävla uppsving med Drought. Tycker de där skalade av alla onödiga element och återgick till ett mer direkt och tilltalande sound. En linje jag hoppas de kommer fortsätta röra sig på.

NP: Mortuary Drape - Primordial
Citera
2013-07-06, 16:19
Medlem
ToMegaTherions avatar
NP:Tjajkovskij - Svansjön
Epicus Doomicus Metallicus
Citera
2013-07-06, 18:10
Medlem
MiniCharlies avatar
Naglfar - Sunless Dawn
Citera
2013-07-06, 19:10
Medlem
Mordum87s avatar
Alltså, fyfan vad jag HATAR när folk ENBART namedroppar utan att tillägga minsta lilla tanke eller motivering. Vafan är det med er?

Ondskapt - Dödens Evangelium (Feeding the Flames)
För att det här albumet är vad black metal ska vara! Oerhört mörkt och nästintill ogenomträngligt!
Tog mig ett bra tag dock att uppskatta det här till fullo. Ljuger inte om jag säger det tog runt 2 år av sporadiskt lyssnande på deras 3 befintliga plattor.
Till slut trillade dock polletten ner. Och jag bugar för hur förbannat jävla bra "Dödens Evangelium" faktiskt är.
Har vi några andra här som uppskattar Ondskapt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in