Citat:
Ursprungligen postat av L.V.X.
Direktinspelning och hörlurar ist krieg.
Det är exakt det jag gör nu, lajnar in gitarren och kör emulering/impulse response. Det funkar ju, men jag känner att hela enmansgrejen i sovrummet (hähä) inte är speciellt tillfredsställande längre, rent kreativt. Jag har ganska begränsad koncentrationsförmåga vad gäller att spela musik "in i en dator" så att säga, och det gör att jag ofta startar nya projekt, men aldrig slutför dem.

Det blir lite långdraget att sitta och spela in drone doomaktiga riff i 50-60 bpm och programmera feta trummor till som låter skit. Det slår inte an många strängar på min riff-lyra, så jag har en tendens till att inte ens försöka; men när jag sitter och spelar själv utan att spela in något så kommer jag givetvis på bra trumkomp, fills osv som passar till sjukt sega nerstämda dissonansriff...

Inte minst med tanke på att jag måste sitta och programmera trummor för hand, vilket är betydligt mer tidsödande (tråkigt, speciellt med tanke på att jag suttit vid ett trumset max ett tiotal gånger i mitt liv, vilket gör det svårt att försöka komma in i någon sorts flow) och svårare än vad de allra flesta förmodligen tror.
On topic: Arckanum - Dólgrinn
Av de två spår jag hört hittills så gillar jag det nya materialet skarpt, men då har jag heller ingen tendens till att förvänta mig en ny "ÞÞÞÞÞÞÞÞÞÞÞ". Only Shamaatae is real!
För övrigt, är det bara jag som tycker att det bör initieras någon halvseriös kollaboration mellan de musikanter som hänger i den här tråden? Jag tänker någon sorts hand-off där det byggs på över tid i takt med att nya kollaboratörer får tillgång till att tillföra något till kompositionen. Jag vill spela in "sludge/black" med Portal-stuk fast långsammare och med disharmoniska/dissonanta drone-tendenser, fast det kanske är för hipster? Haha!