Citat:
Ursprungligen postat av
jep123
Tjena !! Jag vill tjäna lite pengar (eller mycket) , hur investerar man i aktier `? Är det nån hemsida ? typ aktier.com (om ni förstår vad jag menar) eller var investerar man ? är det på bolagens hemsida ? och har ni nåt bra man isåfall kan investera sig i ? och kan man investera tex 1000 kr eller måste det va 20 000 ? Jag kanske e helt dum i huvet så ni behöver ju inte kommentera nåt taskigt

Hej,
Du kan idag investera i aktier hos de flesta banker. Du väljer själv hos vilken bank du vill öppna ett konto för dina värdepapper/aktier-affärer. I de flesta fall kan du köpa aktier för vilken summa du önskar. Summan för ett aktieköp räknar du ut genom att ta kursen för en aktie och gångar med antalet aktier du vill köpa. Du betalar även courtage det vill säga en avgift för att handla aktier så denna avgift är också bra att räkna in i summan för vad aktieköpet kommer kosta dig.
Courtaget är olika högt på olika banker så jag rekommenderar dig att undersöka vart du anser du får bäst villkor. Jämför om kontot kostar dig något och vad du kommer att betala i t.ex. årsavgift men också vilket courtage du behöver betala för dina aktieaffärer.
Du får gärna kika in på vår hemsida
www.avanza.se för att se om våra tjänster kan passa dig. Vi erbjuder både helt kostnadsfria konton och lågt courtage. Beroende på hur stora aktieaffärer du tänkt göra så kan vi erbjuda dig lite olika courtagenivåer. Ring gärna vår kundtjänst om du har mer funderingar på 08-562 250 00.
Vår tjänst är alltså ett alternativ för dig när du jämför om vart du ska placera dina investeringar men det viktigaste är att du hittar en bank med bra villkor och som du kommer trivas med.
/Sanna, Avanza Bank