2013-07-01, 09:45
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuskaren
Jag har mailat dit också. Så jag väntar på svar. Jag förstår verkligen inte hur jag kan ha fått det när det enda jag har gjort är att lägga in pengar från en annan bank och sedan köpt fonder(inte för mer än jag la in så klart).

Jag har bett vår support söka upp ditt meddelande så du bör få ett svar inom kort vad som skett på ditt konto.

/Sanna
2013-07-01, 13:38
Bannlyst
Någon som vet var man kan se vilken kurslitteratur man ska ha @KTH?
2013-07-01, 17:37
Medlem
LastHopes avatar
Har du mycket pengar i din ISK kan du gömma det genom att byta till KF, en av de få bättre anledningar till att ha KF.
2013-07-01, 20:48
Medlem
Allpointss avatar
Satt precis och kollade på inkomst och CSN i och med att jag ska börja studera i höst, denna länken kanske kan hjälpa dig.

http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp/vad-raknas-som-inkomst-1.2565
2013-07-02, 09:53
Medlem
Inte rent tekniskt en aktiefråga men tyckte det kändes onödigt att starta en ny tråd angående det.

Fonder och ISK, om jag investerar långsiktigt i en fond, säg att jag har tänkt att tidigast sälja om 5 år, är det då värt att ha fonden i en ISK?
2013-07-02, 15:33
Medlem
Each1Teach1s avatar
Kan någon förklara vilka faktorer som styr utveckling för företagsobligationsfonder? Jag har förstått att utvecklingen är negativt korrelerad med ränteläget, då genom att efterfrågan på köpta obligationer sjunker då nyemitterade obligationer ges ut med högre avkastning. Har jag förstått det rätt?

Vilka andra faktorer styr utveckligen för fonderna?
2013-07-02, 16:40
Medlem
Den informationen som går att ta del av för tillfället, publicerad på deras hemsida, avser terminen 2012/13

http://www.kth.se/student/programhemsidafortekniskbasutbildning/kurslitteratur-1.47116?programme=tbk

Risken finns väl att de börjar använda gy11-versonerna; ma 3,4 och Heureka 1 och 2, då de är nyare upplagor, men samtidigt heter ju kurserna C-E och A-B så det blir väl skumt med böcker för andra kurser.

Ring dem annars på syo-avdelningen och fråga.

Jag har iaf köpt de som står där. De läggs ut för rätt bra paketpris på blocket titt som tätt just nu. Folk som gått kth lägger ut de som de köpt i handeln där och då kanske du får med kursbunter och sånt också :-)

Tvivlar på att de tänker revidera sidan i sista stund då det ändå gäller fem böcker för över 400 elever.
2013-07-02, 17:37
Medlem
Rothts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thafalconer
I vår grupp blev sammanhållningen extremt bra och kommer fortsätta vara så då vi nästan alla valde E (det finns hopp att vi ökar betygssnittet förbi I :P). I klassen generellt så blev det vissa "större grupperingar" som festade tillsammans efter tentorna. En hel del skönt folk men också en del som man inte hade något gemensamt med, som förväntat med andra ord. Bästa tipset är att hamna med ett gäng som är drivna, då kommer allt gå galant. Speciellt om det blir tävling om betyg.
Kul att höra. Att det blir vissa grupperingar är mer än vanligt. Jag har en tendens att välja rätt umgänge (jag har lärt mig av mina misstag), så att hitta drivna och duktiga studiekamrater kommer inte att vara några stora problem. Tack för att du dela med dig.
2013-07-02, 23:21
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsi
Fonder och ISK, om jag investerar långsiktigt i en fond, säg att jag har tänkt att tidigast sälja om 5 år, är det då värt att ha fonden i en ISK?
Ja. Alltid ISK.
Citat:
Ursprungligen postat av Each1Teach1
Kan någon förklara vilka faktorer som styr utveckling för företagsobligationsfonder? Jag har förstått att utvecklingen är negativt korrelerad med ränteläget, då genom att efterfrågan på köpta obligationer sjunker då nyemitterade obligationer ges ut med högre avkastning. Har jag förstått det rätt?
Ja. Som med allt annat så styrs utvecklingen av vad folk vill betala och vad vill folk betala för en obligation som ger lägre ränta än en annan?
2013-07-03, 22:16
Medlem
Rotselleris avatar
Har säkert behandlats 1000 gånger men jag hittar det inte om jag går x sidor tillbaka men, hur mycket pengar får jag tjäna under höstterminen för att få max csn? Är summan före eller efter skatt och hur räknas juni-lönen om den betalas ut i juli då jag jobbar på timmar?

Mycket tacksam för svar då jag tror att jag kommer ligga på fitthåret över eller under
2013-07-03, 22:17
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotselleri
Har säkert behandlats 1000 gånger men jag hittar det inte om jag går x sidor tillbaka men, hur mycket pengar får jag tjäna under höstterminen för att få max csn? Är summan före eller efter skatt och hur räknas juni-lönen om den betalas ut i juli då jag jobbar på timmar?

Mycket tacksam för svar då jag tror att jag kommer ligga på fitthåret över eller under
Eller så tar du istälelt tid och tittar på CSNs hemsida över fribelopp? Jag kan dock avslöja följande: Det är bruttolönen och den månad det betalades ut som CSN räknar med.
2013-07-03, 22:49
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Eller så tar du istälelt tid och tittar på CSNs hemsida över fribelopp? Jag kan dock avslöja följande: Det är bruttolönen och den månad det betalades ut som CSN räknar med.

Tack, det var ordet fribelopp jag inte visste att det hette, då jag endast kommer att tjäna pengar detta halvår och hade en taxerad inkomst på 0 förra halvåret, om ni vet ifall den här omfördelningen går att göra trots att det inte handlar om min firma.

Sen är jag ju inte den första som tycker detta men det är ju helt absurt att det är bruttolönen det går på då jag får jävligt lite betalt för mitt jobb då.

Men huvudfrågan behandlade om omfördelningen går att göra trots att det inte handlar om kapitalvinster eller egen firma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in