2013-06-06, 12:07
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Haha, finns de gamla bluffarna kvar. Jag skulle inte ens riskera någon annans pengar på dem.

Är det bluff verkligen? Motley Fool är väl respekterade i branschen?
2013-06-06, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Är det bluff verkligen? Motley Fool är väl respekterade i branschen?

Enligt vem? Dom ruinerade mängder med människor i IT-kraschen. Deras "Foolish Four" strategi som de förespråkade i ungefär samma veva var inte bara korkad och ologisk, den var även rent slumpmässig och fungerade inte överhuvudtaget.

Själva har de (ägarna) dock säkerligen tjänat pengar på sina pump and dumps emedan 'kunderna' fått stå med svartepetter.

Skulle någonting ha förändrats? Det skulle jag inte sätta ett korvöre på.

De säger att man ska investera nu, innan de stänger möjligheten om ett par timmar. Brukar seriösa företag agera på ett sätt som omöjliggör människor från att ta ett genomtänkt och välgrundat beslut? Brukar det vanligtvis sluta med att man är nöjd och glad med tjänsten?

Fråga dig själv, varför vill de att du ska ta ett snabbt och ogenomtänkt beslut? Du får inte ens sova på saken. Nu nu nu, ge oss dina pengar!
2013-06-06, 13:18
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Enligt vem? Dom ruinerade mängder med människor i IT-kraschen. Deras "Foolish Four" strategi som de förespråkade i ungefär samma veva var inte bara korkad och ologisk, den var även rent slumpmässig och fungerade inte överhuvudtaget.

Själva har de (ägarna) dock säkerligen tjänat pengar på sina pump and dumps emedan 'kunderna' fått stå med svartepetter.

Skulle någonting ha förändrats? Det skulle jag inte sätta ett korvöre på.

De säger att man ska investera nu, innan de stänger möjligheten om ett par timmar. Brukar seriösa företag agera på ett sätt som omöjliggör människor från att ta ett genomtänkt och välgrundat beslut? Brukar det vanligtvis sluta med att man är nöjd och glad med tjänsten?

Fråga dig själv, varför vill de att du ska ta ett snabbt och ogenomtänkt beslut? Du får inte ens sova på saken. Nu nu nu, ge oss dina pengar!

Ok tack för informationen, kände inte till det själv.
Förstår självklart vad du menar med att man måste ta ett snabbt beslut. Det är typisk amerikansk marknadsföring att göra så, vilket jag instämmer känns orimligt och oseriöst när det gäller investeringar. Har köpt andra tjänster av ett annat amerikanskt företag (i en helt annan bransch) som kör samma approach i deras marknadsföring och varit mycket nöjd med resultatet, dock gällde det inte investeringar.
2013-06-06, 13:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Har du tagit emot pengarna från CSN, så förväntas du ta 75% av de poäng som kursen är på. Om du t.ex går en 7,5 poäng stor kurs och torskar den helt, så är du "skyldig" CSN (7,5*0,75) = 5,6 p .

När höstterminen börjar så kommer du alltså inte att få studiemedel förrän du tjänat in de saknade poängen. Vill det sig riktigt illa så kanske du går en utbildning med 15 eller t.o.m 30-poängskurser, vilket innebär att du får vänta veckor eller månader innan en tenta som ger dig poäng blir rättad och reggad i Ladok.

I korthet: Skit inte i en kurs som du får studiemedel för.
Fast man kan söka studiemedel för sommarkurser samtidigt som man söker studiemedel för vårtermin (vet ej om det går att göra i efterhand dock) och då krävs 28 hp/37.5hp - i så fall kan man klara hela vårterminen och sedan strunta i sommarkursen helt och hållet.
2013-06-06, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Har du tagit emot pengarna från CSN, så förväntas du ta 75% av de poäng som kursen är på. Om du t.ex går en 7,5 poäng stor kurs och torskar den helt, så är du "skyldig" CSN (7,5*0,75) = 5,6 p .

När höstterminen börjar så kommer du alltså inte att få studiemedel förrän du tjänat in de saknade poängen.

Men det stämmer inte riktigt med vad jag var med om förra sommaren. Jag hade godkända heltidsstudier från VT och reggade mig på en 7,5:a till sommaren. (Jag sökte CSN för sommarkursen separat och inte samtidigt som för VT). Jag fick bara 2 poäng godkända från denna sommarkurs. När HT sedan började fick jag likväl mitt CSN.

Frågan är alltså vilka poäng de 75% berör. Är det hela VT + sommarkursen dvs 0,75 x 37,5. Eller som du säger enbart 0,75 x 7,5 (vilket min erfarenhet talar emot).

Jag har läst tidigare att om man har sina 30 godkända poäng från VT är det bara att regga sig på en 7,5a till sommaren, bli underkänd och casha in sitt CSN. "Gratis" pengar mao. Inget man vill gå miste om. Någon som kan bekräfta detta?
2013-06-06, 18:19
Medlem
Så ett par tips hade suttit bra. Var börjar man lära sig om aktier?
2013-06-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cometmain
Så ett par tips hade suttit bra. Var börjar man lära sig om aktier?

Att läsa The Intelligent Investor är antagligen den bästa början man kan få. Därefter kan man söka information på annat håll.
2013-06-06, 20:06
Medlem
-japp-s avatar
Jag va dum nog att ta mig an en extra kurs utöver mitt ordinarie program denna vårtermin som jag inte kommer klara.

Så nummer jag börja sommaren med 60 HP som är godkänt och 7,5 HP som är icke godkänt. Jag har räknat ut att jag trots allt har klarat 75% så borde få fortsatt csn. MEN mitt problem är att jag har en 7,5 HP kurs som jag tog 2010 som jag inte fått godkänt i än, kommer det påverka mitt csn?

Jag har nu totalt 127, 5 HP godkänt och 15 HP icke godkänt om de hjälper något
2013-06-06, 21:06
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Fast man kan söka studiemedel för sommarkurser samtidigt som man söker studiemedel för vårtermin (vet ej om det går att göra i efterhand dock) och då krävs 28 hp/37.5hp - i så fall kan man klara hela vårterminen och sedan strunta i sommarkursen helt och hållet.

Citat:
Ursprungligen postat av povidon
Men det stämmer inte riktigt med vad jag var med om förra sommaren. Jag hade godkända heltidsstudier från VT och reggade mig på en 7,5:a till sommaren. (Jag sökte CSN för sommarkursen separat och inte samtidigt som för VT). Jag fick bara 2 poäng godkända från denna sommarkurs. När HT sedan började fick jag likväl mitt CSN.

Frågan är alltså vilka poäng de 75% berör. Är det hela VT + sommarkursen dvs 0,75 x 37,5. Eller som du säger enbart 0,75 x 7,5 (vilket min erfarenhet talar emot).

Jag har läst tidigare att om man har sina 30 godkända poäng från VT är det bara att regga sig på en 7,5a till sommaren, bli underkänd och casha in sitt CSN. "Gratis" pengar mao. Inget man vill gå miste om. Någon som kan bekräfta detta?

Intressant. De kanske har ändrat reglerna, för det var ett tag sedan som jag själv pluggade. Jag rekommenderar han som frågade att helt enkelt ringa CSN och få klarhet i hur det ligger till.

Men jag måste ändå hålla fast vid mitt råd: det är ingen vidare idé att vare sig strunta i kurser eller att slösa med CSN-veckor/lån som inte bidrar till en examen. Om man ändå vill "trixa" sig till pengar över sommaren så finns ju socialen
2013-06-06, 21:16
Medlem
Jag studerar i Sverige men i sommar jobbar jag i Norge och kommer således att tjäna över fribeloppet. Som det ser ut nu så kommer pengarna att föras över till mitt svenska konto och då undrar jag om det är lättare att "komma undan" ifall jag istället ser till att pengarna hamnar på ett norskt konto? Kan mitt svenska konto göra att jag kommer att utsättas för dubbel beskattning? Arbetsgivaren är norsk.
2013-06-06, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av povidon

www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/provar-studieresultaten/undantag-1.2582
2013-06-07, 02:51
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotht
Du är inte den enda som hör det. Fysik B är känd för att vara svår, även om vissa smarta grabbar som klockan3 tycker att den är enkel om man lär sig att förstå. Anonped har också rätt i det han säger. Det gäller bara att hänga med i planeringen så att man inte hamnar efter, ha en god struktur och en bra studieteknik. Slappar du, pluggar dagen innan och överskattar din intelligens så kuggar du.

Såg att du också ska plugga på KTH. Vi kanske ses i hösten.

Student ifrån det tekniska basåret på LITH här.

Högskoleprov 1.3 Gymnasiesnitt 19,5, ganska normalt snittbetyg med andra ord.

Som skrivits tidigare; tentornas svårighet skall aldrig underskattas.

Jag hade personligen nästan klarat basåret på LIU , men jag kuggade den sista fysiktentan och troligen även den omtentamen som följde; vilket troligen kommer rendera ett underkänt basår för min del.

Detta trotts att jag slet med böckerna in i det sista och hela tiden såg till att vara i fas med den givna planeringen. Att uppfylla det senare är ingen garanti för att lyckas.
Senast redigerad av Cuculuscanorus 2013-06-07 kl. 02:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in