2013-07-04, 18:41
Medlem
Har jag förstått det rätt om aktiekursen styrs av senaste avslutet?
Vad skulle hindra mig från att gå bananas och sälja tex HM för en 50-lapp.

Nu förstår jag att det inte är så enkelt, så någon får gärna förklara
2013-07-04, 18:45
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missliidol

För att det är en (någorlunda) effektiv marknad, sure du kan lägga in en säljorder på 50 spänn. Men den kommer gå direkt till köpsidan av orderboken och effektiviseras till bästa pris, runt 200 eller vad den nu handlas i.

Det du kanske är ute efter är beteckningen flash crash, finns ett par dokumentärer om det, riktigt intressanta. Där aktier i tusenkronorsklassen dumpas till ören på någon sekund för att sedan handlas upp igen som om inget hänt, exempel: http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/rankia/images/valoraciones/0008/5155/flash-crash-accenture.png?1351617841

Bara googla om du vill läsa/se mer om flash crash
2013-07-04, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missliidol

Sätter du säljpris 50 kronor så kommer dina aktier att säljas till den som för närvarande ligger inne med det högsta köpbudet. Du får således ha rätt många aktier för att få ner kursen till 50 kronor. I ett sådant scenario finns det såklart heller inget som förhindrar att kursen återgår till det 'normala' sekunden efter att dina aktier är slut. Jobbigt för de som har stop-loss dock.
2013-07-04, 18:51
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Each1Teach1
Kan någon förklara vilka faktorer som styr utveckling för företagsobligationsfonder? Jag har förstått att utvecklingen är negativt korrelerad med ränteläget, då genom att efterfrågan på köpta obligationer sjunker då nyemitterade obligationer ges ut med högre avkastning. Har jag förstått det rätt?

Vilka andra faktorer styr utveckligen för fonderna?
Precis som de flesta värdepapper, ett par olika faktorer. Bl.a. ränteläget. Varför? Jo, om vi lite enkelt förklarat säger att sparräntan ligger på 3% för tillfället, samtidigt som en obligation för HM ligger på 6%, vilken är att föredra? HM givetvis eftersom den avkastar mer. Skulle räntan sjunka blir HMs obligation värd ännu mer, och skulle räntan stiga blir obligationen värd mindre.

Vidare bör du kolla på kreditrisker, kommer företaget kunna betala tillbaka eller defaulta på lånen?

Allt detta är såklart inprisat och supply and demand styr priset
2013-07-04, 23:08
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuculuscanorus
Student ifrån det tekniska basåret på LITH här.

Högskoleprov 1.3 Gymnasiesnitt 19,5, ganska normalt snittbetyg med andra ord.

Som skrivits tidigare; tentornas svårighet skall aldrig underskattas.

Jag hade personligen nästan klarat basåret på LIU , men jag kuggade den sista fysiktentan och troligen även den omtentamen som följde; vilket troligen kommer rendera ett underkänt basår för min del.

Detta trotts att jag slet med böckerna in i det sista och hela tiden såg till att vara i fas med den givna planeringen. Att uppfylla det senare är ingen garanti för att lyckas.

Måste tillägga att jag senare klarade omtentamen med lysande resultat basåravslutat

Fridens
2013-07-05, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuculuscanorus
Måste tillägga att jag senare klarade omtentamen med lysande resultat basåravslutat

Fridens

Kan du ge några råd till kommande basår studenter?
2013-07-05, 01:35
Medlem
Vad har ni för synpunkter kring CSN lån om man börjar studera sitt drömutbildning som är 5 + 1 år på ett prestige högskola än att ta det närmaste högskolan för att slippa lånet. Tycker ni att CSN lånet inte ska stoppa en från att följa sitt dröm? CSN lånet kommer hamna ca 550 000 kr. Det är en hel del pengar som skall återbetalas.

EDIT: Vet inte om inlägget är i rätt tråd.
Senast redigerad av razer9711 2013-07-05 kl. 01:41.
2013-07-05, 14:03
Medlem
Hej flashback! Jag har fått en skuld till csn, ingen stor skuld, det handlar om ett studiebidrag (1050 + 100). Hur som helst så har jag ingen egen inkomst, hur kan jag gå till väga för att betala denna? Jag går fortfarande på gymnasiet.
2013-07-05, 14:10
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toper901
Hej flashback! Jag har fått en skuld till csn, ingen stor skuld, det handlar om ett studiebidrag (1050 + 100). Hur som helst så har jag ingen egen inkomst, hur kan jag gå till väga för att betala denna? Jag går fortfarande på gymnasiet.
ta ett extrajobb? Låna av föräldrarna?
2013-07-05, 14:25
Bannlyst
Tjena !! Jag vill tjäna lite pengar (eller mycket) , hur investerar man i aktier `? Är det nån hemsida ? typ aktier.com (om ni förstår vad jag menar) eller var investerar man ? är det på bolagens hemsida ? och har ni nåt bra man isåfall kan investera sig i ? och kan man investera tex 1000 kr eller måste det va 20 000 ? Jag kanske e helt dum i huvet så ni behöver ju inte kommentera nåt taskigt
2013-07-05, 15:11
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jep123
Tjena !! Jag vill tjäna lite pengar (eller mycket) , hur investerar man i aktier `? Är det nån hemsida ? typ aktier.com (om ni förstår vad jag menar) eller var investerar man ? är det på bolagens hemsida ? och har ni nåt bra man isåfall kan investera sig i ? och kan man investera tex 1000 kr eller måste det va 20 000 ? Jag kanske e helt dum i huvet så ni behöver ju inte kommentera nåt taskigt

Hej,

Du kan idag investera i aktier hos de flesta banker. Du väljer själv hos vilken bank du vill öppna ett konto för dina värdepapper/aktier-affärer. I de flesta fall kan du köpa aktier för vilken summa du önskar. Summan för ett aktieköp räknar du ut genom att ta kursen för en aktie och gångar med antalet aktier du vill köpa. Du betalar även courtage det vill säga en avgift för att handla aktier så denna avgift är också bra att räkna in i summan för vad aktieköpet kommer kosta dig.

Courtaget är olika högt på olika banker så jag rekommenderar dig att undersöka vart du anser du får bäst villkor. Jämför om kontot kostar dig något och vad du kommer att betala i t.ex. årsavgift men också vilket courtage du behöver betala för dina aktieaffärer.

Du får gärna kika in på vår hemsida www.avanza.se för att se om våra tjänster kan passa dig. Vi erbjuder både helt kostnadsfria konton och lågt courtage. Beroende på hur stora aktieaffärer du tänkt göra så kan vi erbjuda dig lite olika courtagenivåer. Ring gärna vår kundtjänst om du har mer funderingar på 08-562 250 00.

Vår tjänst är alltså ett alternativ för dig när du jämför om vart du ska placera dina investeringar men det viktigaste är att du hittar en bank med bra villkor och som du kommer trivas med.

/Sanna, Avanza Bank
Senast redigerad av AvanzaBank 2013-07-05 kl. 15:15.
2013-07-05, 21:34
Medlem
Behöver 3 hp för att få studiebidrag tioll hösten. Någon som vet en sommarkurs på minst 3 poäng som fortf är öppen för sen anmälan och där det finns chans att ansökningen behandlas?

Tack!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in