2013-07-04, 10:19
Medlem
BasRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Begadan

Det är så tröttsamt att höra ert evinnerliga ältande om papperstidningars vara eller icke vara dag ut och dag in.

Det kanske inte är så märkligt att papperstidningars vara eller icke vara diskuteras i en tråd med namnet "tidningsdöden börjar närma sig" ?

Om du nu sitter på någon teknisk revolution som du anser i framtiden kommer lösa dilemmat för media med intäkter på det digitala formatet så skulle jag vara väldigt intresserad att ha en diskussion om detta och hur ni ämnar stoppa företagen som enbart pysslar med annonsering att ta fler marknadsandelar,men det kanske lämpar sig i en ny tråd du kan starta? Såvida det inte är topphemligt och endast för den interna kretsen i dags dato då?

För övrigt skulle jag även gärna vilja ha en utveckling på hur gamlingarna ska kunna fortsätta konsumera produkterna ab, expressen på papper i 20-25 år till av ren vana om distributionen av samma produkter inte kommer pågå i 20-25 år till.

Intressant hade även vart med några exempel på affärsverksamheter som man idag kör vidare av rena nostalgiskäl trots att dom dras med förluster.
Citera
2013-07-04, 11:03
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Framtiden ligger framför oss. Och vissa av oss ligger framför framtiden.

Ja, vi vet att du redan hunnit bli av med jobb, blivit utförsäkrad, flyttat tillbaks hem till pojkrummet hos mamma. Där du sitter inlåst i ett sönderrunkat rum, framför datorn och intalar dig att detta bara är en tillfällig fas, att du har "saker på gång".

Ja, du ligger kanske några år före de flesta som gått journalistprogrammet. Men de kommer väldigt snart hamna precis där du är.
Citera
2013-07-04, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Ja, vi vet att du redan hunnit bli av med jobb, blivit utförsäkrad, flyttat tillbaks hem till pojkrummet hos mamma. Där du sitter inlåst i ett sönderrunkat rum, framför datorn och intalar dig att detta bara är en tillfällig fas, att du har "saker på gång".

Ja, du ligger kanske några år före de flesta som gått journalistprogrammet. Men de kommer väldigt snart hamna precis där du är.

Jag tror han ligger i samma fas som dom som hade butik inom videouthyrning och framkallning av film
Citera
2013-07-04, 11:56
Medlem
Ludermassignegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
Jag tror han ligger i samma fas som dom som hade butik inom videouthyrning och framkallning av film

Jo men du vet, Begadan ligger framför framtiden och har redan nu börjat planera för att hyra ut dvd's istället för vhs och kränga digitalkameror, så långt före i tiden ligger han. Han åker vattenskidor medan de andra murvlarna djupdyker i marianergraven.

Nejdu bögedan, det blir fas3, nudlar, snabbkaffe och hyresrätt i förorten för dig, kanske ett uppfriskande mångkulturellt rån eller lite överraskningssex kryddar till tillvaron för dig.
Citera
2013-07-04, 12:36
Medlem
Bästa tråden på flashback. Att följa förrädartidningarnas hopplösa dödskamp är ren medicin för själen. Man blir riktigt glad och pigg av den här tråden. Illa ställt på redaktionerna överallt

Men nu vill jag se mer än uppsägningar och dåliga annonsintäkter, SvD måste väl ändå dö snart? Jag hörde för flera år sedan att SvD var på g att konka och att de gick betydligt sämre än övriga stora tidningar men än hänger de med trots sin betalvägg. Reservkapitalet måste väl vara slut snart?
Citera
2013-07-04, 13:36
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludermassigneger
Nejdu bögedan, det blir fas3, nudlar, snabbkaffe och hyresrätt i förorten för dig, kanske ett uppfriskande mångkulturellt rån eller lite överraskningssex kryddar till tillvaron för dig.

Journalisterna kommer få börja arbetsträna med att snickra fågelholkar på samhall för att få ut sitt socialbidrag. De kommer ha många arbetskamrater som förvärvat en kromosom för mycket och därför inte har mer förstånd än att de köper Aftonbladet och Expressen.

Citat:
Säger som Steve Jobs: Think different

Om alla som kan producera floskler om att att man borde "tänka annorlunda" verkligen kunde "tänka annorlunda" så skulle "annorlunda tänkande" inte vara annorlunda.
Senast redigerad av gavlip 2013-07-04 kl. 14:19.
Citera
2013-07-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalomonAugust
Bästa tråden på flashback. Att följa förrädartidningarnas hopplösa dödskamp är ren medicin för själen. Man blir riktigt glad och pigg av den här tråden. Illa ställt på redaktionerna överallt

Men nu vill jag se mer än uppsägningar och dåliga annonsintäkter, SvD måste väl ändå dö snart? Jag hörde för flera år sedan att SvD var på g att konka och att de gick betydligt sämre än övriga stora tidningar men än hänger de med trots sin betalvägg. Reservkapitalet måste väl vara slut snart?
Låt oss hoppas. SvD har ju förvandlats till en vin-tidning (varannan sida består av vinannonser).
Citera
2013-07-04, 17:06
Medlem
tryffs avatar
Jag gläds åt tidningsdöden och att kommunisterna till journalister skall bli arbetslösa. Jag är dock inte lika hoppfull om vad som väntar oss istället. Har svårt att se vem som skall bevaka och granska kommuner i framtiden.
Citera
2013-07-04, 18:06
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Jag gläds åt tidningsdöden och att kommunisterna till journalister skall bli arbetslösa. Jag är dock inte lika hoppfull om vad som väntar oss istället. Har svårt att se vem som skall bevaka och granska kommuner i framtiden.

Framtiden bjuder nog inte på paradiset. Det finns ingen idag levande människa som kan säga hur informationsflödet kommer att fungera om tio eller tjugo år. Den elakartade situationen som uppstod i Sverige och många andra västländer 1965-2015 med en liten klick prästerskap i kontroll över hela flödet kommer nog inte tillbaka. Men det finns oroande tendenser, på Facebook har det t.ex. hänt att människor med "fel" åsikter fått se hela sina livsverk raderas utan förklaring av - kan man gissa - någon ilsken moderator med sina egna åsikter. Men i en värld med 4k-kameror och gigabit/s nätverk i fickan på varje människa så blir det svårare att fiffla.
Citera
2013-07-04, 18:25
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 'DAGGER[X
'|44172601]Framtiden bjuder nog inte på paradiset. Det finns ingen idag levande människa som kan säga hur informationsflödet kommer att fungera om tio eller tjugo år. Den elakartade situationen som uppstod i Sverige och många andra västländer 1965-2015 med en liten klick prästerskap i kontroll över hela flödet kommer nog inte tillbaka. Men det finns oroande tendenser, på Facebook har det t.ex. hänt att människor med "fel" åsikter fått se hela sina livsverk raderas utan förklaring av - kan man gissa - någon ilsken moderator med sina egna åsikter. Men i en värld med 4k-kameror och gigabit/s nätverk i fickan på varje människa så blir det svårare att fiffla.
Om man skall tro forskare som Clay Shirky så är den avgörande skillnaden att konsumenter även blivit producenter. Detta anser han vara irreversibelt. Vi kommer aldrig mer att nöja oss med att enbart konsumera. Önskan att återskapa en svunnen tid är så stark hos dagens producenter att de vägrar inse detta och det bästa som de kan komma fram med är... envägsflöden som omni.

Ett intressant exempel är stora händelser som naturkatastrofer. Där använde folk Summize, som är en sökmotor till twitter, för att hitta de som befann sig i händelsernas mitt och fick på så sätt tillgång till realtidsinformation. Nyhetsflöden kommer att se helt annorlunda ut i framtiden och vi kommer alla att delta som både konsumenter och producenter.
Citera
2013-07-04, 18:35
Medlem
Economicums avatar
Citat:
Fan vad du svamlar om saker du inte begriper.
Abonnemangsmånglare?
Säljteknik?
I min värld finns det ingenting som heter abonnemang, det var länge sedan jag förstod att den tiden snart är förbi. Och det finns heller ingen DN i framtiden.

Kan inte ni gammelmedia-talibaner ta en time out och sätta er ned och åtminstone FÖRSÖKA lära er lite om framtidens mediastrategi.

Det är så tröttsamt att höra ert evinnerliga ältande om papperstidningars vara eller icke vara dag ut och dag in.

Ett tips: Tänk bort papper och tänk något annat. Och då menar jag inte aggregerade mms-nyheter eller Huffington eller Flip. Vad kommer du/ni fram till då?

Men Bögadan, du röjer runt här i media-forumet som den värsta pestsmittan. Du tillför ingenting, inte ens konkreta åsikter. Lära om framtidens mediestrategi? Det är ju precis vad allt här handlar om. Ältande om print-medias vara eller icke vara? Har du ens läst rubriken till denna tråd?

Men okej, jag ska göra om du vill att vi ska göra;
1. Tänka bort papperstidningar. 2. Tänk inte på Huffingtong eller flip (?)
Okej, vad ska hända nu då menar du? Någon annan som märker något?

Jag börjar tro du lider av någon diagnos.

OnT:

http://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Pressrum/Pressmeddelanden/Pressmeddelandeartiklar/Af-Kultur-Media/6-19-2013-Arbetslosheten-bland-journalister-fortsatter-att-oka.html

Lite intressant konkret fakta. Arbetslösheten bland journalister upp 20 % maj -11 till maj -12.

http://www.friatider.se/a-kasseavgiften-hojs-for-journalister-sa-manga-arbetslosa

Det har verkligen skrivits mycket om detta bara de senaste 6 månaderna. Som sagt kommer det hända mycket nu framöver. Kollar man tråden, så är det nya varsel bokstavligen varje vecka. Till och med Bogaman verkar ha fått mens och blivit rabiat.

Väl mött.
Citera
2013-07-04, 21:12
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Har svårt att se vem som skall bevaka och granska kommuner i framtiden.

Det problemet borde delvis lösa sig när medborgarna har möjlighet att välja politiker enligt eget huvud utan mainstreammedians indoktrinering, manipulation och rökridåer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in