2013-07-04, 12:00
Medlem
Night-Trains avatar
Fattar inte heller, det är dötrist att köra med automat, man somnar ju eftersom folk kör som sniglar med reaktionsförmåga som om dom tagit hästbedövningsmedel i min stad. Man lutar huvet mot ena handen och sköter växelspaken och ratten med den andra.

Men givetvis är moderna automatlådor bra. Men svindyra ifall de går sönder. Och jag skulle aldrig köpa en ny bil med mindre än att jag är dollarmiljonär.
Citera
2013-07-04, 12:02
Medlem
FarbrorKjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Haha, nä du kanske har rätt i att det inte är mycket till mekaniker om de inte klarar av en M45, det är ju ganska basic om man säger så.

Att folk fortfarande väljer manuell låda tror jag inte beror på att huvuddelen av köparna är så pass avancerade förare så att de väljer det med motiveringen att det finns situationer som de lättare reder ut med en manuell låda.

Jag tror att det är flera faktorer som samverkar, inköpspris, erfarenheter från gamla automater och rent förtal som gör att folk blir avskräckta.
Det räcker ju att titta i den här tråden så förstår man att ungdomarnas argument oftast inte är deras egna erfarenheter, utan de baseras på "kompisens brorsa" som hade en Volvo 740 -87 med automat för 12 år sedan, och den var minsann skitkass!
Annars tycker jag att de flesta på forumet verkar vara automatförespråkare.

Men jag är inte förvånad över det, yngres tilltro till modern teknik är stor, i mitt tycke för stor.
Idag finns det folk som inte kan räkna enkla tal utan miniräknare osv.

Nu är jag inte bara bakåtsträvare, som vissa hävdar, jag har även haft bilar med osynkade lådor, det saknar jag inte. (man fick dubbeltrampa på kopplingen).
Citera
2013-07-04, 12:10
Medlem
Night-Trains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKjell
Annars tycker jag att de flesta på forumet verkar vara automatförespråkare.

Men jag är inte förvånad över det, yngres tilltro till modern teknik är stor, i mitt tycke för stor.
Idag finns det folk som inte kan räkna enkla tal utan miniräknare osv.

Nu är jag inte bara bakåtsträvare, som vissa hävdar, jag har även haft bilar med osynkade lådor, det saknar jag inte. (man fick dubbeltrampa på kopplingen).

Sen är det en prioriteringsfråga. Är du villig att köra på garanti under bilens värderas-fas kan du njuta av tekniken utan större bekymmer (om du undviker vissa märken) men detta till ett högt pris.
Citera
2013-07-04, 12:38
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Night-Train
Fattar inte heller, det är dötrist att köra med automat, man somnar ju eftersom folk kör som sniglar med reaktionsförmåga som om dom tagit hästbedövningsmedel i min stad. Man lutar huvet mot ena handen och sköter växelspaken och ratten med den andra.

Men givetvis är moderna automatlådor bra. Men svindyra ifall de går sönder. Och jag skulle aldrig köpa en ny bil med mindre än att jag är dollarmiljonär.
Och det beror på vilken växellåda man har i bilen?

Som jag sagt tidigare, det är inte gratis att laga en manuell låda heller, ifall de går sönder.
Citera
2013-07-04, 12:53
Medlem
Night-Trains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Och det beror på vilken växellåda man har i bilen?

Som jag sagt tidigare, det är inte gratis att laga en manuell låda heller, ifall de går sönder.

Ja, med automatlåda blir körningen ännu lättare och tråkigare då man inte får nåt alls att koncentrera sig på. Det krävs inte speciellt mycket uppmärksamhet för att köra i svenska städer.
Citera
2013-07-04, 13:07
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Nackdelen med automat är att man missar chansen att "råka" lägga handen på
tjejens lår, när man lägger i tvåan.

Annars måste jag säja att dagens automatlådor är fantastiska,
man känner ju knappt att växeln går i.

Visst är det så. Dagens multisnabba växellådor växlar avsevärt snabbare än du själv kan göra med en manuell växellåda. Det har inte bara med snabbhet att göra, dagens automatlådor växlar skonsammare rent mekaniskt vilket har betydelse när man kör motorstarka bilar.
Citera
2013-07-04, 13:07
Moderator
Citat:
Ja, med automatlåda blir körningen ännu lättare och tråkigare då man inte får nåt alls att koncentrera sig på. Det krävs inte speciellt mycket uppmärksamhet för att köra i svenska städer.
Är man så jävla dålig på att växla att man måste koncentrera sig för att göra det ska man inte köra i stan, man ska nog inte köra bil överhuvudtaget innan man övat sig tills växlingen sitter i ryggraden.
Citera
2013-07-04, 13:09
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Behöver du "koncentrera" dig på att växla så bör du öva mer på bilkörning, mycket mer.....

Krävs inte mycket uppmärksamhet? Nä, du är ju "koncentrerad" på att växla, så du kanske inte märker vad som händer runt omkring dig och tror att allt är lugnt, medan dina medtrafikanter undrar vad det är för ett jävla stolpskott som fått tag i en bil.
Citera
2013-07-04, 13:10
Medlem
Citat:

Säg gärna att det inte krävs speciellt mycket uppmärksammhetför att köra i svenska städer, till alla de förare i alla olika åldrar som krockar vid körning i svenska städer varje dag, oavsett om de kör automat eller manuell bil....

Sen en sak till, de flesta modernare bilar har vanligen en så pass kraftfull motor att man faktiskt i te behöver växla speciellt mycket ens vid stadskörning, utan det kan ske nästan enbart om man stannar helt och sen kör igång.

Är det kökörning så är det vanligen bara ettan att tugga fram på, annars funkar tvåan eller trean bra nog nästan överallt.

Jag tycker det är rent ut sagt barnungefasoner att över huvud taget starta en sådan här tråd, och att sen andra glin hänger på och sitter och försöker göra sig malliga och håna de som kör automat bara för att de själva tror de är så tuffa för de kör manuell. Som sagt, många kör automat för de gillar det, för att de är less på att sitta och växla dagarna i ända. Det behöver inte ha ett jota med om de kan köra bil eller inte med manuell låda att göra. Faktum är att det kryllar av folk som kör manuell bil som inte kan köra bil som folk.

Låt var och en välja låda och bil efter tycke och smak.
Citera
2013-07-04, 13:20
Medlem
Min tjänstebil är automat, och jag måste säga att det är extremt bekvämt. När det är långsamtgående köer är det skönt att bara sitta med ena foten på bromsen och ta det lugnt. Speciellt i uppförsbackar.

Utanför jobbet kör jag manuell, men när jag köper en ny bil så blir det nog en automat.
Citera
2013-07-04, 13:52
Medlem
Känner en gubbe som inte orkar växla, han kör automat. Men annars är det nog latmaskar som kör automat.
Citera
2013-07-04, 14:13
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Känner en gubbe som inte orkar växla, han kör automat. Men annars är det nog latmaskar som kör automat.
Är elhissar, elsäten, ACC, intervalltorkare, automatiskt halvljus, farthållare, RDS-radio osv. också för latmaskar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in