2013-06-25, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryrdiginte
I så fall vet jag att han började sin eldkarriär tidigt genom att sätta eld på en nattklubb i kalmar som kanske 18-20 åring.Hette Broadway.Tror han blev dömd för detta.Ej säker.

Inlägg på sidan 22, som inte förts någon mer diskussion om. Är det någon som känner till något om detta?

Är det inte märkligt hur ofta PK:s namn dyker upp i samband med att olika gamla dödsfall nämns på bygden?

Först och främst de som nämnts i tråden flera gånger:
- Pelle till sjukhus skadad med minnesförlust, eventuellt epelepsi (vilket han väl aldrig haft innan) och sedan död i brand några dagar senare. Granne och kusin till PK.
- PK hittar en nära vän död i hemmet och ärver sedan skog av honom.
- Mamman och Tjobben

Sedan är det bland annat:
- Tysken (kan man mixtra med bromsar, så att de går sönder efter en tid?) - skulle köpa skog av PK.
- PK:s "revisor", som påstod att han ramlat ner för en trappa. Ingen trodde honom. Avled senare av skadorna.
- Ladugårdsbranden i Skriketorp, där PK varit några dagar innan och fått höra att lagården behövde renoveras.
- Den gamle mannen i Sandvik, som dog i en brand, där PK snickrade på ett hus i närheten.

Dessa med flera rykten går runt på Norra Öland. Eftersom det är skvaller så kan ju detaljerna vara fel, men kärnan är densamma hela tiden.

Någon som vet något mer?
Citera
2013-06-25, 14:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hosk
Inlägg på sidan 22, som inte förts någon mer diskussion om. Är det någon som känner till något om detta?

Du kan inte hänvisa till sidor, då användare har olika antal sidvisningar. Inlägget du citerar ligger t.ex. på sidan 7 för mig.

Nåväl. Om du läser inlägg 337 och framåt, så får du lite mer info.
Citera
2013-06-25, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hosk

Är det inte märkligt hur ofta PK:s namn dyker upp i samband med att olika gamla dödsfall nämns på bygden?

Först och främst de som nämnts i tråden flera gånger:
- Pelle till sjukhus skadad med minnesförlust, eventuellt epelepsi (vilket han väl aldrig haft innan) och sedan död i brand några dagar senare. Granne och kusin till PK.
- PK hittar en nära vän död i hemmet och ärver sedan skog av honom.
- Mamman och Tjobben

Sedan är det bland annat:
- Tysken (kan man mixtra med bromsar, så att de går sönder efter en tid?) - skulle köpa skog av PK.
- PK:s "revisor", som påstod att han ramlat ner för en trappa. Ingen trodde honom. Avled senare av skadorna.
- Ladugårdsbranden i Skriketorp, där PK varit några dagar innan och fått höra att lagården behövde renoveras.
- Den gamle mannen i Sandvik, som dog i en brand, där PK snickrade på ett hus i närheten.

Dessa med flera rykten går runt på Norra Öland. Eftersom det är skvaller så kan ju detaljerna vara fel, men kärnan är densamma hela tiden.

Någon som vet något mer?

Ja, nog är det märkligt alltid. Man hoppas ju verkligen att all dessa olika fall och "märkliga sammanträffanden" gås igenom ordentligt och reds ut framöver, liksom att Mellbymorden får sin lösning. Blir han nu bara fälld för Flakeböle-morden så kommer nog övriga händelser också gås igenom för att hitta eventuella kopplingar och bevis. Kanske kommer det visa sig med tiden att PK är en av de värsta brottslingar vi haft i det här landet. Ruggigt!
Vad gäller tysken så körde han ihjäl sig på Autobahn och jag minns att självmord var en teori, då han, enligt rykten, var misstänkt för förskingring på det företag där han jobbade i Tyskland. Det sas att det handlade om miljonbelopp. Han och PK hade ju en del gemensamma affärer och tysken förekom även i de tidiga diskussionerna som eventuell gärningsman vid Mellby-morden, men avskrevs snabbt.
Citera
2013-06-25, 20:00
Medlem
countrychicks avatar
Artikel i Ölandsbladet idag.

http://www.olandsbladet.se/index.php?id=21831&placid=3&template=#.UcnX4PlM91E

I papperstidningen står i huvudsak följande:

Spaningledare Ulf Martinsson anser att utredningsläget är gott.
- Vi har ett bra läge med bra bevisning och jobbar med slutprodukten och vill dit, säger han till Ölandsbladet med ett garderande tillägg.
- Men det ska prövas också.

Han säger också att i nuläget finns det ungefär samma tekniska bevisning som åklagaren gick till åtal med. De tekniska bevisningen har gått iväg i omgångar och det mesta som skulle ha skickats har nog skickats. Utredningen beskrivs av Thomas Hagman som "synnerligen omfattande", något som Ulf Martinsson bekräftar.

- Drygt 1 000 förhör och alla är inte inlagda än, drygt 350 upprättade PM samt ettt mycket stort ytterligare antal handlingar.

Man har haft ett antal förhör med den misstänkte men eftersom utredningen inte är klar i alla bitar är det ännu inte läge för slutförhör. Den misstänkte nekar fortfarande och han har inte vallats på brottsplatsen eller något sådant. Åtal väntas troligen i augsti. Fortsatta häktningsrestriktioner gäller för 55-åringen fram tills dess.
Citera
2013-06-25, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thewinner6
Känns inte bra när åklagaren säger att de saknar den sista pusselbiten,hoppas verkligen de finner denna så många kan få lugn och ro.

Var nånstans säger han just det? Har jag inte sett. Bara för att de fortsätter skicka in material till SKL...?

Jag har uppfattat att de tycker bevisläget är gott och att de själva anser att det kommer att räcka för en fällande dom - men att "det ska prövas också".
Citera
2013-06-27, 19:36
Medlem
countrychicks avatar
Ännu en artikel i Ölandsbladet idag, Michael Ståhl är på hugget nu. Jag gillar det.

Jag refererar i korthet det som står i pappersupplagan under länken

http://www.olandsbladet.se/index.php?id=21843&placid=3&template=#.Ucx0J_lM91E

Den 55-åring som under två månader suttit häktad misstänkt för dubbelmordet i Flakeböle har under alla förhör nekat till brott – och kommer att fortsätta göra så.

2006 häktades 55-åringen misstänkt för mord i två fall samt grov mordbrand. Fyra månader efter gripandet åtalades mannen. Under pressande och många förhör hade han hållit en och samma linje:
– Jag är ingen mördare. Jag har inte gjort det.

Enligt polisen är bevisen mot 55-åringen starka, bland annat har teknisk bevisning hittats på ett av mannens vapen.

- Bevisläget och utredningsläget som sådant är inget jag kan kommentera eftersom jag helt enkelt inte får, säger advokat Claes Möllersten till Ölandsbladet och tillägger: - Vi har valt att ligga lågt tills förundersökningen släpps, då kan jag säga mer.

Fråga från Ölandsbladet: Ni överklagade häktningen till Göta Hovrätt för att sedan utan förhandling gå med på omhäktningar, hur resonerade ni där?

- Vid en ny förhandling skulle tingsrätten givetvis komma fram till samma beslut som de och hovrätten gjorde första gången och då har vi valt att medge omhäktning.

Fråga från Ölandsbladet: Hur mår din klient?

- Som man kan förvänta sig efter att ha suttit inspärrad i två månader, han mår inte bra men har inte på något sätt gett upp. Han vill berätta sin historia och är inställd på att försvara sig med full kraft.
Citera
2013-07-04, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Var nånstans säger han just det? Har jag inte sett. Bara för att de fortsätter skicka in material till SKL...?

Jag har uppfattat att de tycker bevisläget är gott och att de själva anser att det kommer att räcka för en fällande dom - men att "det ska prövas också".

CC skriver att åklagaren säger så i sitt inlägg 2003,så då är det väl så?
Citera
2013-07-04, 20:04
Medlem
Citat:
CC skriver att åklagaren säger så i sitt inlägg 2003,så då är det väl så?

Det skriver hon ju inte. De "sista pusselbitarna ska falla på plats" citerar hon tidningen och så står det också där. Stor skillnad mot att den "sista pusselbiten saknas". Om pusselbitarna ska falla på plats har man ju dem, de ska bara sammanfogas så man har bilden helt klar och komplett. Om en bit saknas är pusslet däremot inte fullständigt. Och DET har inte åklagaren sagt. Bara du.

Avstår från att göra en gubbe med elakt flin här som slutfinish.
Senast redigerad av Outsider-Man 2013-07-04 kl. 20:33.
Citera
2013-07-04, 20:59
Medlem
Gjorde en Google-sökning på Getterumsstigen 20 för att se om något hänt sedan huset lades ut till försäljning. Fick då upp en sida som visar att samma adress sålts 2011-11-01. Det står Getterumsstigen 20, Borgholm, men kartan visar på Byselkrok/Grankullavik. Varken köpare eller säljare är PK. Hur hänger det ihop? Kan det ha gjorts en avstyckning som Pierre sedan köpt och som fått nr 20, eftersom hans bostadsadress "egentligen" är nr 22? Hur kunde han ha råd att köpa den marken?
Här är länkadressen till sidan jag hittade: http://www.booli.se/bostad/sald/gard/getterumstigen+20/7563338
Här finns fogdens beskrivning och värdering av bostaden, från i våras, som i detta dokument heter Getterumsstigen 20, 22 vilket förvirrar saken ytterligare: http://www.kronofogden.se/download/18.6f6dad1813c5c1430f6800088950/F+375-13+BoV.pdf

Kanske är det jag som missat något, men det verkar som om PK utökat sin egendom efter 2011-11-01 vilket för mig är obegripligt.
Citera
2013-07-04, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweetSuzieQ
Gjorde en Google-sökning på Getterumsstigen 20 för att se om något hänt sedan huset lades ut till försäljning. Fick då upp en sida som visar att samma adress sålts 2011-11-01. Det står Getterumsstigen 20, Borgholm, men kartan visar på Byselkrok/Grankullavik. Varken köpare eller säljare är PK. Hur hänger det ihop? Kan det ha gjorts en avstyckning som Pierre sedan köpt och som fått nr 20, eftersom hans bostadsadress "egentligen" är nr 22? Hur kunde han ha råd att köpa den marken?
Här är länkadressen till sidan jag hittade: http://www.booli.se/bostad/sald/gard/getterumstigen+20/7563338
Här finns fogdens beskrivning och värdering av bostaden, från i våras, som i detta dokument heter Getterumsstigen 20, 22 vilket förvirrar saken ytterligare: http://www.kronofogden.se/download/18.6f6dad1813c5c1430f6800088950/F+375-13+BoV.pdf

Kanske är det jag som missat något, men det verkar som om PK utökat sin egendom efter 2011-11-01 vilket för mig är obegripligt.

Nr 20 sålde PK till två herrar för 1 miljon 2008. Beteckning Getterum 1:3.
Citera
2013-07-04, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Det skriver hon ju inte. De "sista pusselbitarna ska falla på plats" citerar hon tidningen och så står det också där. Stor skillnad mot att den "sista pusselbiten saknas". Om pusselbitarna ska falla på plats har man ju dem, de ska bara sammanfogas så man har bilden helt klar och komplett. Om en bit saknas är pusslet däremot inte fullständigt. Och DET har inte åklagaren sagt. Bara du.

Avstår från att göra en gubbe med elakt flin här som slutfinish.

Det kan man ju tolka hur man vill,men ok jag skrev fel,du får gärna kolla mina övriga inlägg om det finns fler fel,jag tror inte det.
Det skrivs så mycket fel och helt otroliga teorier här så det är skrämmande.Om du har någon koll på norra Öland så tycker du nog också det.Men visst rätt ska vara rätt.
Citera
2013-07-05, 09:50
Medlem
Citat:
Det kan man ju tolka hur man vill,men ok jag skrev fel,du får gärna kolla mina övriga inlägg om det finns fler fel,jag tror inte det.
Det skrivs så mycket fel och helt otroliga teorier här så det är skrämmande.Om du har någon koll på norra Öland så tycker du nog också det.Men visst rätt ska vara rätt.

Jag kollar inte igenom någons inlägg för att se om det skrivits fel. Problemet är nog att du var lite övertaggad och tog mitt inlägg som ett "påhopp". Jag undrade bara om jag missat något, VAR i så fall åklagaren sagt det du påstår, något jag gärna ville läsa i så fall. För jag själv hade bara uppfattat just det som jag beskrev: att pusslet bara skulle sammanfogas så det blir lättåskådligt och tydligt inför domstolen - men att alla bitarna fanns där. Inget saknades. Och så fattar jag det fortfarande. Man kan inte, enligt mig, gå ut och säga att man har så pass "bra bevisning" (och även teknisk sådan) att det räcker för att åtala och tro att det ska räcka för en fällande dom men sedan tillägga "men det fattas fortfarande en avgörande pusselbit för oss". Blir väldigt konstigt och motsägelsefullt.

Sen vet jag inte om jag håller med dig att det "skrivs så mycket fel och helt otroliga teorier här så det är skrämmande". Visst, det fanns en del i början av tråden av rent "skvaller" och rena gissningar och/eller påhopp (framförallt på MGM:s sambo) men jag tycker nog att det som skrivs nu håller en bra och saklig ton. Uppfattar det som att de allra, allra flesta här skriver för att delge det de vet för att vi tillsammans kan lägga ett eget pussel - för att möjligen, möjligen kunna förstå vad som hänt, och HUR i h-e det ens kunde hända, det tragiska i dec i Flakeböle.

Men har du mer fakta kring vad som egentligen är rätt eller fel är det bra om du delger det. Nä, jag är inte sarkastisk. Menar det. Vore jättebra om fler fick reda på andras eventuella inneboende vetskap om hur allt hänger ihop. Åtminstone jag vore intresserad av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in