2013-06-20, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Jag hittade en doktorsavhandling. Den finns länkad i nedanstående artikel. Det står lite om förhör och erkännanden bl.a. på sidorna 123 och 124 men så säkert på andra ställen också. Den är över 300 sidor så jag orkar inte läsa hela just nu, även om dem faktiskt verkar läsvärd.

http://www.blaljus.nu/nyhetsartikel/polisforhoret-en-psykologisk-jakt-pa-sanningen

Tack för länken ! Jag ska läsa med intresse. Eftersom jag har begränsad erfarenhet av förhör i domstol är det intressant att lära sig hur det fungerar i verkligheten. Men jag tycker fortfarande att det var en bra film och att just den scenen med Jack Nicolson var speciell !

Jag passar på att önska er alla en Trevlig Midsommar !
Citera
2013-06-20, 17:02
Medlem
Fy f-n, det var en lång spännande läsning. Har nu plöjt genom hela denna tråd och merparten av FUP från 2006. Redan efter sidan 22 eller något försvann PK-anhängaren Viruxz... han tog väl sin Matts ur skolan och försvann ut bakvägen. Med svansen mellan benen kan man tänka.

Nu vill jag tacka framför allt CC, som bär upp den här tråden men också Quarell, Inside Man och allt vad ni kallar er för oerhört intressant läsning. Den lokala anknytningen gör det hela än bättre.

När CC helt kort förklarade att till-salu-huset-på-Blocket; Getterumstigen 18 var gamle Valdemars hus knottrade det sig på armarna.

Då det blir rättegång i Kalmar kommer jag ta husbilen från Skåne och bosätta mig på Stensö Camping några dagar. Dricka vin och grilla gott på kvällen men framför allt se PK inför skranket. Det ska bli spännande.

Den här fasansfulla historien kommer garanterat bli film. Om många år. Kanske så långt fram i tiden att Rolf Lassgård är för gammal att gestalta en 55-årig Pierre. Synd, han hade passat.
Citera
2013-06-20, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Hoppas att åklagaren har sett filmen "Code red" med bl a Tom Cruise.

"A Few Good Men" för att vara exakt, eller "På heder och samvete" på svenska

Edit: Just "heder" och "samvete" verkar vara två egenskaper som PK lider förtvivlad brist på...
Citera
2013-06-20, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
"A Few Good Men" för att vara exakt, eller "På heder och samvete" på svenska

Edit: Just "heder" och "samvete" verkar vara två egenskaper som PK lider förtvivlad brist på...

Instämmer
Citera
2013-06-20, 18:40
Medlem
Insåg just att enligt en nylig karta heter en av Getterums grannbyar S k r ä c k h u l t (öster om Sjöstorp). Hmmm ... G*tterum kan heta Stora Skräckhult.
Citera
2013-06-21, 09:49
Medlem
Ang förhörsteknik så har man ju dåliga erfarenheter av att få ur PK något med den hårda linjen. Erfarenheterna från förra vändan för några år sedan gör nog att tonen är betydligt mjukare i förhören idag. Jag gissar på att de nu försöker få honom att berätta hur omständigheter utom hans kontroll faktiskt tvingat honom att göra som han gjort. PK ser sig garanterat som ett offer som var fullt berättigad att göra som han gjort och det är nog en lämplig approach av förhörsledaren att spela med. Berätta nu, vems fel är det här egentligen? Sambons? Kronofogden? Offren själva? Vem eller vad har drivit dig till detta och är den egentligt skyldige?
Citera
2013-06-23, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Ang förhörsteknik så har man ju dåliga erfarenheter av att få ur PK något med den hårda linjen. Erfarenheterna från förra vändan för några år sedan gör nog att tonen är betydligt mjukare i förhören idag. Jag gissar på att de nu försöker få honom att berätta hur omständigheter utom hans kontroll faktiskt tvingat honom att göra som han gjort. PK ser sig garanterat som ett offer som var fullt berättigad att göra som han gjort och det är nog en lämplig approach av förhörsledaren att spela med. Berätta nu, vems fel är det här egentligen? Sambons? Kronofogden? Offren själva? Vem eller vad har drivit dig till detta och är den egentligt skyldige?

Exakt. Jag tror också han behöver mjukhet. Alla är barn innerst inne. Ett problem är väl möjligen att PK har goda erfarenheter av att neka benhårt - det gick ju bra 2006. Hoppas tålamod finns och att ALL sanning till sist ändå kommer fram.
Citera
2013-06-24, 12:47
Medlem
countrychicks avatar
Åklagaren har begärt förlängd häktningstid till den 9 juli.

Enligt åklagaren är det de sista pusselbitarna som måste falla på plats innan åtal kan väckas. De sista tekniska fynden ska skickas in till Statens kriminaltekniska laboratorium i dagarna.

http://www.barometern.se/nyheter/oland/aklagare-begar-mer-tid-for-att-vacka-atal(3828632).gm
Citera
2013-06-24, 13:06
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Åklagaren har begärt förlängd häktningstid till den 9 juli.

Enligt åklagaren är det de sista pusselbitarna som måste falla på plats innan åtal kan väckas. De sista tekniska fynden ska skickas in till Statens kriminaltekniska laboratorium i dagarna.

http://www.barometern.se/nyheter/oland/aklagare-begar-mer-tid-for-att-vacka-atal(3828632).gm

Okej, om de sista spåren skickas till SKL i dagarna så får man väl räkna med att det tar åtminstone en månad innan SKL kommer tillbaka med svar? Eller är någon annan uppdaterad på handläggningstiderna på SKL under juli månad 2013? Jag vet att två veckor (som svaret på vapnet tog) var ovanligt kort tid, vissa får vänta åratal på svar men det verkar inte gälla när någon sitter häktad eller när någon går runt med "mord i sinnet".
Citera
2013-06-24, 16:34
Medlem
Quarrels avatar
Östran har läst begäran om omhäktning:
Citat:
"Telefonutredning är under slutsammanställning. De sista tekniska fynden skickas i dagarna, och vi har fått 4 delredovisningar hittills. De viktigaste bitarna är prioriterade, och kan förväntas klara inom tre veckor. Genomgång pågår av utredningsmaterial och systematisering av det (synnerligen omfattande). Fup och visualisering är under framtagande. Denna förlängning kommer inte att räcka", skriver åklagaren.
Citera
2013-06-24, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RRobbs
Insåg just att enligt en nylig karta heter en av Getterums grannbyar S k r ä c k h u l t (öster om Sjöstorp). Hmmm ... G*tterum kan heta Stora Skräckhult.

Var förbi PK:s hus härom dagen och det såg stilla och "öde" ut. Kunde dock inte avgöra huruvida någon fortfarande bodde där eller ej då jag endast såg husets ena långsida (tror det var baksidan) och det från avstånd. Det var neddraget i fönstren. Såg också byskylten Skräckhult som gränsar till Getterum och jag smålog lite ironiskt för mig själv. Ville inte fortsätta vägen bort eftersom jag inte känner till området och inte ville riskera att helt plötsligt hamna på PK:s gårdplan eller liknande. Hans osaliga ande kan ju fortfarande vila över stället även om han inte själv i egen hög person är där
Citera
2013-06-24, 23:21
Medlem
Citat:
Okej, om de sista spåren skickas till SKL i dagarna så får man väl räkna med att det tar åtminstone en månad innan SKL kommer tillbaka med svar? Eller är någon annan uppdaterad på handläggningstiderna på SKL under juli månad 2013? Jag vet att två veckor (som svaret på vapnet tog) var ovanligt kort tid, vissa får vänta åratal på svar men det verkar inte gälla när någon sitter häktad eller när någon går runt med "mord i sinnet".

Vet ej handläggningstiderna på SKL men som du säger brukar det ta längre tid än de drygt två veckor som är till den 9 juli,men det kanske var ett datum för media,eller så kan SKL rappa på lite just nu.
Känns inte bra när åklagaren säger att de saknar den sista pusselbiten,hoppas verkligen de finner denna så många kan få lugn och ro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in