2012-12-22, 12:09
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Se vem som skrivit artikeln och säg det där igen om du kan!

Passa dig du.

Kurt Lundgren? Tydligen en känd bloggare och journalist från Öland som gick bort våren 2009. Utveckla gärna!!
Citera
2012-12-22, 13:07
Medlem
Svartpixlads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Kurt Lundgren? Tydligen en känd bloggare och journalist från Öland som gick bort våren 2009. Utveckla gärna!!

Du snackar om en av få journalister som hade civilkurage så det räckte och blev över, en hyvens man, en realist som skrev det som behövde skrivas.

Hur märkligt det än låter i dagens samhälle så kan man författa en text som rakt upp och ned beskriver en händelse utan att linda in sig floskler och politiskta ställningstaganden.
Citera
2012-12-22, 13:24
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meadowstreet
Vad menar du med detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Dexter

Jag menar att det drar ner Viruxz trovärdighet rejält om han vidhåller sin breda kritik mot artikeln.

Att insinuera att Kurt Lundgren "vrider och vänder på saker för att det ska dra till sig läsare" är en skamlös attack på en av de få journalisterna med ryggrad som vi har haft i det här landet.
Citera
2012-12-22, 13:49
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Jag menar att det drar ner Viruxz trovärdighet rejält om han vidhåller sin breda kritik mot artikeln.

Att insinuera att Kurt Lundgren "vrider och vänder på saker för att det ska dra till sig läsare" är en skamlös attack på en av de få journalisterna med ryggrad som vi har haft i det här landet.

Jag känner väl till Kurt Lundgren och visst var han speciell. Men att höja honom till skyarna på detta vis skulle jag aldrig göra. Och artikeln du hänvisade till i KLT innehöll visserligen fakta, men den var inte särskilt bra skriven eller analyserande.
Citera
2012-12-22, 13:51
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:

Och för det andra så känns det som att Viruxz har personliga anledningar till att ta PK i försvar. Kanske är han/hon någon i familjen och i så fall är det väl en naturlig instinkt att försöka visa på PKs oskuld. Inget att hänga upp sig på.
Citera
2012-12-22, 14:24
Medlem
Vi får väl se om Kalmarpolisen har bättre tur denna gång.
Citera
2012-12-22, 14:29
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meadowstreet
Jag känner väl till Kurt Lundgren och visst var han speciell. Men att höja honom till skyarna på detta vis skulle jag aldrig göra. Och artikeln du hänvisade till i KLT innehöll visserligen fakta, men den var inte särskilt bra skriven eller analyserande.

Det var inget fel på artikeln. Att den inte faller dig i smaken är helt ok även om jag undrar vad det är för slags analys som skulle göra dig nöjd?

Höja Kurt till skyarna? Jag påpekar att han har ryggrad, att han var en bra journalist och jag försvarar honom från det påhopp som Viruxz stod för. Ta gärna och läs vad Viruxz skrev om artikeln igen, det verkar som om du har glömt det.

Det är en väldigt märklig situation uppe på norra Öland. Hus brinner ner till höger och vänster och väldigt många incidenter har en gemensam nämnare. Slump eller inte - det vet vi inte.

Kalmarpolisen har rejäl press på sig att klara upp det här. Vi får hoppas de inte gör ett halvtaskigt jobb som så många gånger tidigare.
Citera
2012-12-22, 14:35
Medlem
Har den här "misstänka" gärningsmannen protes på benet?
Citera
2012-12-22, 14:43
Medlem
I så fall vet jag att han började sin eldkarriär tidigt genom att sätta eld på en nattklubb i kalmar som kanske 18-20 åring.Hette Broadway.Tror han blev dömd för detta.Ej säker.
Citera
2012-12-22, 14:59
Medlem
Angående ciggarett smuglingen så gjordes det ett anta lyckade resor innan dom åkte dit. Cigaretterna hämtades med en mindre fiskebåt och togs in till ett antal olika hamnar på Öland. Dom transpoterades senare med bil till västkusten. Göteborg och Halmstads trakterna.

Grunden till ciggarett smuglingen lades ett antal år tidigare när BO hade en av dom större fiskebåtarna på Öland och lämade fisk på ett antal platser i Balt staterna. På de tiden så var det ingen större smuggling att tala om, endast lite sprit och Öl. Mest för husbehov till dom nära och kära..

BO har alltid haft en förkärlek till snabba pengar men var också en hårt arbetande fiskare. När andra gnällde på dåligt väder och allt anat som fiskare gnäller på så var han och hans besättning ute och fiskade oavsett väder och vind.
Senast redigerad av Ricke71 2012-12-22 kl. 15:08.
Citera
2012-12-22, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricke71

BO har alltid haft en förkärlek till snabba pengar men var också en hårt arbetande fiskare. När andra gnällde på dåligt väder och allt anat som fiskare gnäller på så var han och hans besättning ute och fiskade oavsett väder och vind.

Detta kan även jag intyga. Han var en man av segt virke som skrattande gav sig ut i storm då många andra fiskare låg tryggt i hamn.

Vad gäller Den nordöländska kulturen och kynnet så är det lite som i norrland. Man säger inte mycket, jobbar hårt och dricker ännu hårdare. Man kunde gott låtit filmen Jägarna utspela sig i Byxelkrok, och kallat den Fiskarna, haha!
Den man som av vissa pekas ut som möjlig GM är en del i en väldigt tight krets av blodsbröder som känt varandra genom livet. De brukade kallas Järngänget och drack tusentals öl var sommar tillsammans på Sjöstugan. Alltid på kredit. Nåde den 08 som bröstade upp sig mot någon av dem. På ett ögonblick hade traktens alla män och pojkar samlats för att skipa rätt. Jag såg det hända många gånger under 80 och 90-talet och förundrades alltid över sammanhållningen. En sammanhållning som kanske leder till att ingen vittnar om vad de vet eller sett. Så brinner det kanske igen om några år.
Citera
2012-12-22, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricke71
Angående ciggarett smuglingen så gjordes det ett anta lyckade resor innan dom åkte dit. Cigaretterna hämtades med en mindre fiskebåt och togs in till ett antal olika hamnar på Öland. Dom transpoterades senare med bil till västkusten. Göteborg och Halmstads trakterna.

Grunden till ciggarett smuglingen lades ett antal år tidigare när BO hade en av dom större fiskebåtarna på Öland och lämade fisk på ett antal platser i Balt staterna. På de tiden så var det ingen större smuggling att tala om, endast lite sprit och Öl. Mest för husbehov till dom nära och kära..

Köpte öl ett par gånger av P K s fd kompanjon som i sin tur fick biran av Bo.Så ölsmuggling pågick redan 2003
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in