2013-07-03, 17:41
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Fel!
Det var inte MC Schuback som ringde utan Per Rudberg ex MC!
Spelar detta någon roll? Båda var lika insyltade i den stora ubåtsbluffen och därefter statskuppen innan Palme i Moskva hade kunnat avslöja hela byket.
Citera
2013-07-03, 17:53
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmemannen86
Jag tänker snarare på den politiska mardrömmen av att upptäcka att mordet är utfört av ett annat lands underrättelsetjänst. Hur ska man agera då? Vad skulle Sverige ha kunnat göra rent konkret?

Bättre att dumpa betong över utredningen likt Estonia.....
Ännu värre när svensk privatfinansierad underrättelse och bevakningstjänst haft operativa rollen i båda fall.
Citera
2013-07-03, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Mitt intryck av HÖ är raka motsatsen till skicklig. Det var han som undvek att utreda samband mellan olika polistips kopplingar och samband, istället avförde han dem med skygglapparna stenhårt fastmonterade. Jag tror han hade ett begränsat utrymme. Att se honom och Helin svara inför Borgnäs/Breskys utfrågningar är som att se två smågossar som ertappats med att snatta i godisbutiken. Helin vann iofs dryghetstävlingen med hästlängder.

Stelf:

Kan köpa att det inte är omöjligt att han hade ett begränsat utrymme. En annan rimlig förklaring är att om man hittat "rätt" spår så måste alla andra spår vara fel. Jag tror att han var övertygad om att han hade hittat rätt spår och det kan man ju även höra på hans resonemang där han tror sig ha det hela klart inom ett år (hur kan han vara så säker? Jo, sannolikt är han övertygad om att han hittat vem som är mördaren och att allt som krävs är att hitta tillräckligt starka bevis).

I slutändan finns det bara en teori som stämmer och gör den det så faller därmed också alla andra.

Att de inte kunde svara på saker i utfrågningen gällande huruvida en polisman inom narkotikaspan arbetade på ett specifikt gym har nog mer att göra med att man inte vill inkräkta på annat polisarbete. Om Ölvebro och Helin sitter i TV och svarar öppet om vad varendaste polis var och är verksam med så blir det problematiskt. Jag tolkar deras försiktighet som något annat. Två elefanter i en porslinsbutik, ja. Men porslingsbutiken behöver inte nödvändigtvis vara av den art att de försöker skydda en mördare.
Citera
2013-07-03, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Till saken hör att Jan Sundström gjorde bort sig så totalt med sin Rättsinformation AB till hyresvärdar att advokatsamfundets medlemmar reagerade och undrade hur han ändå kunde få hålla på som han gjorde. Nu fattar jag varför. Krantz avslöjade honom ännu mer som den misslyckade Säponisse han var.

Jag förstår verkligen inte någonting av vad det är du skriver just nu.
Citera
2013-07-03, 19:39
Medlem
SavileRows avatar
Med Sven Asplings död år 2000 slöts den sista musslan. Heroiskt av er att fortsätta trots allt.
Citera
2013-07-03, 20:39
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
.....Tommy *indström fick bland annat möjligheten att kommentera utredningens insats och hans citat "Jag tycker det var bra gjort när man fick fram Christer Pettersson. För det var inte lätt" åtminstone skulle kunna tolkas och antydas som att det var Christer i varje fall......
Så lämnas på ett utstuderat sätt utrymme för vars och ens önsketänkande utan att någon har behövt ljuga. Sant var ju att det inte kan ha varit lätt för folk med samvete och yrkesheder att sätta dit CP. Jan Sundström lyckades ändå sämre med att sätta dit Ausonius eller att få tyst på v.Birchan eller mig.
Citera
2013-07-03, 20:55
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Fel!
Det var inte MC Schuback som ringde utan Per Rudberg ex MC!

Aha, tack för info. Hörde en intervju med Holmström och han sa bara marinchefen så jag utgick från att det var den sittande under perioden. Så Rudberg var Stay Behinds förste man i Washington alltså?
Citera
2013-07-03, 20:58
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
...... Nej, jag säger inte att det var Christer P, men om vi leker med tanken att det var det så skulle den usla utredningen under det första året ha kunnat försvårat utredningen och därför blivit svår även för en skicklig mordutredare som Ölvebro - som jag verkligen tror gjorde ett bra jobb utan inflytande från politiskt håll......
Frågan är vad som var så smart med att vara på väg till VG i USA då detta vittne istället mördades. Ölvebro måste ha varit bra korkad för att inte rentav ha orsakat tystandet av VG.
Citera
2013-07-03, 20:58
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tänkvärda ord av en som inte imponerats av Hassar , Ebbar och andra skönandar.

Det finns ett grundläggande perspektivfel som omärkligt smygit sig in i synen på Palmemordet. Tekniskt, juridiskt har det handlat om ett mord och ett mordförsök, men i det allmänna medvetandet har skotten på Sveavägen varit mordet på Olof Palme. I själva verket var det frågan om något som skulle blivit mordet på makarna Palme, men där ett av skotten av en ren slump missade sitt mål. Vilken bild av mördaren hade istället tonat fram om också det andra skottet träffat? Kanske är det i själva verket så att detta andra skott säger mycket mer om mördaren än det dödande skottet mot Olof Palme. Varför skulle en "Palmehatare" ha önskat att mörda Lisbeth Palme som före mordet var förhållandevis anonym och inte var någon måltavla i hatkampanjerna mot Olof Palmes person? Den bild som framträder i vittnenas berättelser visar istället en lugnt och metodiskt genomförd avrättning där skottet mot Lisbeth syftar till att röja ur vägen det enda vittne som skulle kunna se gärningsmannen på nära håll. Detta förklarar också varför gärningsmannen stannar kvar ett ögonblick, tillräckligt länge för att överväga och sedan avstå från ett tredje skott. Också detta uteblivna tredje skott säger egentligen mycket om mördaren - knappast var det en person som vid själva mordtillfället styrdes av sina känslor utan snarare en som hade dem under fullständig kontroll."

Wilhelm Agrell - Nationen söker en mördare

Agrell framstår som en oerhört seriös och initierad forskare. Ställer sig lika kritisk och saklig till såväl långsökta konspirationsteorier som misstankar riktade mot ensamma galningar där bevisningen är långt ifrån övertygande.

Det är en verkligt intressant fråga han reser här. Åtskilliga bland den här trådens respektabla skribenter verkar vara av uppfattningen att första skottet var ett vådaskott, en slumpmässig olyckshändelse, och att det således var andra skottet som genomträngde Olof Palmes rygg.

Jag utesluter sannerligen inte att det scenariot är riktigt. Ändå lutar jag mer åt den officiella förklaringen: att Olof sköts med första skottet och andra skottet var avsett för Lisbet, men enbart strök längs ryggen som följd av hennes hastiga kroppsrörelse.

Bilden av gärningsmannen förändras en hel del beroende på vilket av dessa scenarion som är korrekt. I båda fallen är det en kallsinnig och beslutsam typ. Men om avsikten verkligen var att ta livet av både Olof och Lisbet - och detta hade lyckats - har man all anledning att reflektera kring hur det i så fall skulle ha förändrat reaktionerna och utredningsarbetet.
Citera
2013-07-03, 21:05
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Konservator

Jag har en känsla av att det skulle vara skönt att sätta punkt. Sedan finns det givetvis personer som bedriver sina korståg mot samhället och omvärlden i stort. De kommer så klart att hitta andra tillfällen och sammanhang för att få utlopp för det behovet.

Jag tycker, personligen, att det bör ringa en varningsklocka om man är misstänksam och har konspirationsteorier i flera olika fall. Eller har ett behov av att leta upp och motbevisa domar som man menar på är felaktiga.

Det är en skillnad på att vara misstänksam när det inte finns ett starkt logiskt resonemang och en hög trolighet. Och att försöka väcka misstankar mot logiska och vettiga resonemang utan källor och faktauppgifter som motstrider. Minsta motståndets lag bör gälla.

OT och kanske för självklart för att sägas, men vi får väl anta att ovanstående inte inkluderar fallet Thomas Quick?
Citera
2013-07-03, 21:06
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Aha, tack för info. Hörde en intervju med Holmström och han sa bara marinchefen så jag utgick från att det var den sittande under perioden. Så Rudberg var Stay Behinds förste man i Washington alltså?
Bartram kom före med svaret..:-))..Rudberg hade en hemlig krigsplacering,som pensionär, att ta sig antingen till England eller USA beroende på läget.

Stay behind hade flera delar, dels ta officerare till NATO ledningscentraler, några betrodda fick meddelande om att de inte var krigsplacerade,Gyllenhammar var en av dem. Han opponerade sig så kraftigt att han var en av dem som fick briefing om att han var en av dem som skulle tas ut ur landet för att på den vägen göra sitt arbete för landet.

Stay behind var inte bara väpnad kamp utan också undsättning av ett svenskt styre, ta hand om piloter etc.
Senast redigerad av zorze 2013-07-03 kl. 21:29.
Citera
2013-07-03, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Frågan är vad som var så smart med att vara på väg till VG i USA då detta vittne istället mördades. Ölvebro måste ha varit bra korkad för att inte rentav ha orsakat tystandet av VG.

Ja, för att inte tala om 11 september. Ölvebro hade ju flera år på sig att förvarna USA. Där har du nästa komplott i detta pärlband.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in