2013-07-03, 11:12
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
.....Jag misstänker att mördaren finns i kretsar som såg sig som väktare av demokratin.....
Så tror jag också. Tyvärr finns fyra diametralt skilda uppfattningar om innebörden av demokrati. Den värsta fick jag höra på akademisk nivå där även LP föreläste som socialpsykologisk expert. Den sortens rättvisa var definitivt inte vad Hammarskjöld Palme Lindh verkade för.
Citera
2013-07-03, 11:20
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservator
Hur tror ni att ni kommer reagera om mordet blir löst helt och hållet, ni som verkligen engagerar er mycket i detta?....
För var och en personligen måste det rimligen bli en befrielse att få saken uppklarad även om det innebär att en ny rättsstat måste byggas upp från grunden.
Citera
2013-07-03, 11:31
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Det var ju just det regeringen gjorde. Skrev under och godkände export av Isostatpressarna. Inte bara det, export av en civil version av flygledarteknik. Googla Data SAAB,Stansaab, SRA eller Terca.

Finns mycket att säga om svenskt dubbelspel och export av elektronik österut , teknik som USA inte ville skulle komma i ryssarnas händer. USA gick så långt att de förbjöd export till Sverige av elektronik bla till de nya flygplanen som SAAB hade på gång. Förbudet hävdes senare rättsnabbt eftersom man militärt såg fler fördelar.

VAX datorer ett annat smuggelexempel.Libyenaffären etc listan kan göras lång.!

Frågan är ifall neutralitetsspelet,om och när fördelarna föll till Sveriges nackdel ?

Det man ska ha i bakhuvudet samtidigt,var att de flesta vapen och ammunitionstillverkare i Europa smugglade via DDR , Iran-Irak, där Bofors var en som t.o m fick Kalasjnikows och den ammunition som användes för att få till den speciella krutblandningen , ammunitionen märktes om på paketen så att det fick en civil beteckning.

"Business as usual "tillämpades fullt ut, myntat före och under ww2 av familjen Wallenberg.

Och jag övertygad om att avslöjandena inte är slut med detta. Finns bevis för att bl a britterna var oroade över Sveriges vidlyftiga säljande av avancerad vapenteknologi.

Det måste vara en särskilt illaluktande dynghög som gör att svenska regeringar av olika kulörer fram till denna dag vill lägga locket på och kontrollera MOP-utredningen.
Citera
2013-07-03, 13:23
Medlem
Konservator

Jag har en känsla av att det skulle vara skönt att sätta punkt. Sedan finns det givetvis personer som bedriver sina korståg mot samhället och omvärlden i stort. De kommer så klart att hitta andra tillfällen och sammanhang för att få utlopp för det behovet.

Jag tycker, personligen, att det bör ringa en varningsklocka om man är misstänksam och har konspirationsteorier i flera olika fall. Eller har ett behov av att leta upp och motbevisa domar som man menar på är felaktiga.

Det är en skillnad på att vara misstänksam när det inte finns ett starkt logiskt resonemang och en hög trolighet. Och att försöka väcka misstankar mot logiska och vettiga resonemang utan källor och faktauppgifter som motstrider. Minsta motståndets lag bör gälla.
Citera
2013-07-03, 13:28
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Och jag övertygad om att avslöjandena inte är slut med detta. Finns bevis för att bl a britterna var oroade över Sveriges vidlyftiga säljande av avancerad vapenteknologi.

Det måste vara en särskilt illaluktande dynghög som gör att svenska regeringar av olika kulörer fram till denna dag vill lägga locket på och kontrollera MOP-utredningen.
Ja precis,det är försvaret av Sveriges gränser som det röda och blå laget ser en samsyn, även om det i nutid finns en spariver som grundar för att lobba in Sverige officiellt till NATO. Samsyn finns också konstigt nog om STASI registret.

Sten Andersson ville ju tvätta byken, men det hände inget mer än att Boforsaffären kom upp i domstolarna där det som sagt menedades friskt.

Återkommer om vilka som hade full insyn i det hemliga NATO spelet. OP är förstås en av dem, som briefades eftersom Erlander var pappa åt hur detta neutralitetsspel skulle spelas och som utvecklades under alla år där 7300 personer tränades i krigsspel med olika scenarior, där de flesta handlade om olika angrepp österifrån.

Då ryssarna gick in i Afghanistan så mördade Spetznaz dess ledare innan intåget. Minns inte namnet , men efter mordet ringde NN och kollade ifall denne skulle bege sig till London.

I England fanns sedan länge förberett att ta emot en exilregering men också officerare som skulle finnas ihop med NATO :s motsvarighet i sambandscentral. Finns mer att säga i det här.
Citera
2013-07-03, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Eller så vet man faktiskt inte. Är det så otänkbart att man sabbade utredningen för sig själva i samband med att man var rädda för vilka uppgifter som kunde tänkas komma fram? Dvs. att det inte gick att bedriva en offentlig och en sluten utredning parallellt eftersom den offentliga med ex. fantombilden påverkade vittnen och vittnesförhör i en alldeles för hög omfattning.

Det är alldeles för många människor som menar på att mycket förstördes under det första året med Hans Holmér. Alla dom kan ju inte ha varit med på att Palme skulle skjutas. Och dessutom vetat om att de skulle kliva in i utredningen.
Citera
2013-07-03, 14:27
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmemannen86
Eller så vet man faktiskt inte. Är det så otänkbart att man sabbade utredningen för sig själva i samband med att man var rädda för vilka uppgifter som kunde tänkas komma fram?

Håller med. Dåtidens mest inflytelserika politiker inom respektive parti var förmodligen kloka nog att ana att det kunde finnas saker som skulle kunna skada Sveriges anseende utan att de kände till dessa saker i sig. För att ta den aktuella diskussionen i tråden om Bofors borde minst sagt en och annan riksdagsledamot och andra makthavare ana att det fanns mer under ytan som inte borde få komma fram. Sen finns det säkert de politiker som faktiskt har viss insyn då och nu, som CB.

Gissningvis är Bofors, MOP, SB och dylikt inget som intresserar dagens riksdagsledamöter då det är något som tillhör dåtiden och hur som helst inte främjar den egna karriären inom partiet. Vad skulle Pelle Moderat eller Stefan Sosse, i sin första mandatperiod i riksdagen, tjäna på att vilja driva igenom en ny parlamentarisk kommission med kraftiga befogenheter om Bofors eller MOP idag? Finns inte på kartan.
Citera
2013-07-03, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Håller med. Dåtidens mest inflytelserika politiker inom respektive parti var förmodligen kloka nog att ana att det kunde finnas saker som skulle kunna skada Sveriges anseende utan att de kände till dessa saker i sig. För att ta den aktuella diskussionen i tråden om Bofors borde minst sagt en och annan riksdagsledamot och andra makthavare ana att det fanns mer under ytan som inte borde få komma fram. Sen finns det säkert de politiker som faktiskt har viss insyn då och nu, som CB.

Gissningvis är Bofors, MOP, SB och dylikt inget som intresserar dagens riksdagsledamöter då det är något som tillhör dåtiden och hur som helst inte främjar den egna karriären inom partiet. Vad skulle Pelle Moderat eller Stefan Sosse, i sin första mandatperiod i riksdagen, tjäna på att vilja driva igenom en ny parlamentarisk kommission med kraftiga befogenheter om Bofors eller MOP idag? Finns inte på kartan.

Jag tänker snarare på den politiska mardrömmen av att upptäcka att mordet är utfört av ett annat lands underrättelsetjänst. Hur ska man agera då? Vad skulle Sverige ha kunnat göra rent konkret?

Bättre att dumpa betong över utredningen likt Estonia. Bättre att inte veta än att eventuellt (med betoning på eventuellt) få reda på vad man inte ville ha reda på. Jag är väl medveten om att det skulle kunna vara ett argument för att det var Christer P som var gärningsman. Om en hel del uppgifter och information har gått förlorad på grund av rädsla från högsta håll så kanske det till och med blev svårt för en skicklig utredare som Hans Ölvebro att skaka fram tillräckliga uppgifter för en fällande dom.

Tommy *indström fick bland annat möjligheten att kommentera utredningens insats och hans citat "Jag tycker det var bra gjort när man fick fram Christer Pettersson. För det var inte lätt" åtminstone skulle kunna tolkas och antydas som att det var Christer i varje fall. Att under all rädsla och betongdam så var det en narkoman och småtjuv.

Nu kanske det börjar ringa varningsklockor hos en del här: Nej, jag säger inte att det var Christer P, men om vi leker med tanken att det var det så skulle den usla utredningen under det första året ha kunnat försvårat utredningen och därför blivit svår även för en skicklig mordutredare som Ölvebro - som jag verkligen tror gjorde ett bra jobb utan inflytande från politiskt håll.

Med det sagt så kan det givetvis ha varit något annat, mycket värre och mörkare som var själva sanningen. Den som lever får kanske någon gång veta.
Senast redigerad av palmemannen86 2013-07-03 kl. 14:58.
Citera
2013-07-03, 15:59
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Ja precis,det är försvaret av Sveriges gränser som det röda och blå laget ser en samsyn, även om det i nutid finns en spariver som grundar för att lobba in Sverige officiellt till NATO. Samsyn finns också konstigt nog om STASI registret.

Sten Andersson ville ju tvätta byken, men det hände inget mer än att Boforsaffären kom upp i domstolarna där det som sagt menedades friskt.

Återkommer om vilka som hade full insyn i det hemliga NATO spelet. OP är förstås en av dem, som briefades eftersom Erlander var pappa åt hur detta neutralitetsspel skulle spelas och som utvecklades under alla år där 7300 personer tränades i krigsspel med olika scenarior, där de flesta handlade om olika angrepp österifrån.

Då ryssarna gick in i Afghanistan så mördade Spetznaz dess ledare innan intåget. Minns inte namnet , men efter mordet ringde NN och kollade ifall denne skulle bege sig till London.

I England fanns sedan länge förberett att ta emot en exilregering men också officerare som skulle finnas ihop med NATO :s motsvarighet i sambandscentral. Finns mer att säga i det här.

Här tänkte jag på Marinchefen Schuback(SB) som ringde ÖB Ljung mordnatten och meddelade att han var redo att åka om det behövdes, men det var ju Washington som avsågs. Intressant att få veta vem NN är i det här exemplet.
Citera
2013-07-03, 16:13
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Jag tänker snarare på den politiska mardrömmen av att upptäcka att mordet är utfört av ett annat lands underrättelsetjänst. Hur ska man agera då? Vad skulle Sverige ha kunnat göra rent konkret?

Bättre att dumpa betong över utredningen likt Estonia. Bättre att inte veta än att eventuellt (med betoning på eventuellt) få reda på vad man inte ville ha reda på. Jag är väl medveten om att det skulle kunna vara ett argument för att det var Christer P som var gärningsman. Om en hel del uppgifter och information har gått förlorad på grund av rädsla från högsta håll så kanske det till och med blev svårt för en skicklig utredare som Hans Ölvebro att skaka fram tillräckliga uppgifter för en fällande dom.

Tommy *indström fick bland annat möjligheten att kommentera utredningens insats och hans citat "Jag tycker det var bra gjort när man fick fram Christer Pettersson. För det var inte lätt" åtminstone skulle kunna tolkas och antydas som att det var Christer i varje fall. Att under all rädsla och betongdam så var det en narkoman och småtjuv.

Nu kanske det börjar ringa varningsklockor hos en del här: Nej, jag säger inte att det var Christer P, men om vi leker med tanken att det var det så skulle den usla utredningen under det första året ha kunnat försvårat utredningen och därför blivit svår även för en skicklig mordutredare som Ölvebro - som jag verkligen tror gjorde ett bra jobb utan inflytande från politiskt håll.

Med det sagt så kan det givetvis ha varit något annat, mycket värre och mörkare som var själva sanningen. Den som lever får kanske någon gång veta.

Mitt intryck av HÖ är raka motsatsen till skicklig. Det var han som undvek att utreda samband mellan olika polistips kopplingar och samband, istället avförde han dem med skygglapparna stenhårt fastmonterade. Jag tror han hade ett begränsat utrymme. Att se honom och Helin svara inför Borgnäs/Breskys utfrågningar är som att se två smågossar som ertappats med att snatta i godisbutiken. Helin vann iofs dryghetstävlingen med hästlängder.
Citera
2013-07-03, 16:45
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Här tänkte jag på Marinchefen Schuback(SB) som ringde ÖB Ljung mordnatten och meddelade att han var redo att åka om det behövdes, men det var ju Washington som avsågs. Intressant att få veta vem NN är i det här exemplet.

Fel!
Det var inte MC Schuback som ringde utan Per Rudberg ex MC!
Citera
2013-07-03, 17:18
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
...... Eller har ett behov av att leta upp och motbevisa domar som man menar på är felaktiga.....
Till saken hör att Jan Sundström gjorde bort sig så totalt med sin Rättsinformation AB till hyresvärdar att advokatsamfundets medlemmar reagerade och undrade hur han ändå kunde få hålla på som han gjorde. Nu fattar jag varför. Krantz avslöjade honom ännu mer som den misslyckade Säponisse han var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in