Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Och om jag är den himmelske Faderns barn så är ju även jag en gudason, bror till Jesus, och då även en Gud.
Detta finns det visserligen stöd för, men detta är ju inte Gud på samma sätt som Fadern är Gud - det står ju skrivet att Gud inte är någon människa - utan i den mer "mänskliga" mening som Gud/gud(ar) också användes. Alla dessa som kallas "gudar" - kungar, domare, änglar, Mose, etc. - är ju trots allt delar i Gud på det vis att de är delar i vad Gud skapat, men medan Gud är orsaken är de verkan, och de beskrivs alltid i en position under Gud (dvs Gud
ger storhet, vishet, kraft, etc. hellre än att dessa av egen kraft
tar, eller är dess
ursprung, den i egenskap av "gudar").
Några exempel här är ju
Luk 20:36 (De kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå),
Joh 1:12 (Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn),
Rom 8:14 (Alla som leds av ande från Gud är Guds söner),
Gal 3:26 (Alla är ni nämligen genom tron Guds söner, i Kristus Jesus),
1 Joh 3:1 (Vilken kärlek har inte Fadern skänkt oss när vi får heta Guds barn. Det är vi).
Den vers som kanske mest passar in på vad du pratar om är Rom 8:16 (Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn. Men är vi barn, då är vi också arvingar,
Guds arvingar och Kristi medarvingar).
Detta tolkar jag däremot inte som att alla är Gud(ar) i den bemärkelse som Gud är Gud, utan snarare som att Jesus är Guds son - människa - på samma sätt som alla människor är det (Adam var det ju, enligt Luk 3:38). Detta blir en väldigt mänsklig titel, på det sätt som alla troende är Guds barn och på det sätt som t.ex. David är Guds förstfödde son (Ps 89:28) och på det sätt som Israel är Guds förstfödde son (2 Mos 4:22). Guds son verkar normalt syfta till skapade personer, änglar och människor, medan "förstfödd" normalt verkar syfta till människor med väldigt stor betydelse (Jesus, Israel, David).
Jesus beskrivs däremot som Guds son på ett unikt vis, som någon som levde som Gud ville och som någon Gud gav makt och visdom som inte tillfaller andra människor (utom genom Jesus). En människa som var ett med Gud, som fungerade som Guds shaliah. Men jag ser varken hur detta gör att Jesus, eller alla människor, är Gud - och Bibeln beskriver det heller inte på ett sådant vis. I en aspekt beskrivs vi naturligtvis alla som Guds söner på samma sätt som Gud beskrivs som allas himmelske fader; men att göra hoppet från "Gud är en" - vilket Jesus lärde - till "Gud är tre i en" eller "Gud är miljarder i en" är vad jag ser som obefogat, ur ett bibliskt perspektiv. Detta finns helt enkelt inte där, åtminstone inte vad jag kan se.
Jesus verkar ganska konsekvent beskrivas som en människa - om än en speciell, av Gud sänd/utvald, sådan - medan Guds söner i vidare bemärkelse på samma sätt verkar ha en sådan mänsklig betydelse. Sålunda kan det hävdas att Guds barn är Guds arvingar och Kristi
medarvingar; ordvalet vore väldigt underligt ifall Jesus på ett exklusivt sätt vore Gud (som i modalismen, treenighetsläran, oneness, o.s.v.) och ännu mer underligt om
alla människor vore Gud (i det första fallet skulle människorna i så fall inte vara Kristi medarvingar, utan snarare Faderns, Sonens och Helig Andes arvingar - därmed också Kristi arvingar hellre än medarvingar; i det andra skulle ingen vara arvinge eller medarvinge alls).
Citat:
Allt det som är, inklusive både du och jag, är Gud. Gud är det som är. Det finns ingenting utanför det som är. Detta Gud reproducerar sig själv. Men alltid på ett visst sätt; där minst två är tillsammans utgör dessa två det tredje.
Ett intressant perspektiv som jag tyvärr inte kan diskutera då jag inte är bekant med det. Är det någon form av gnosticism? (Och jag använder inte termen på ett nedsättande eller dömande vis, jag tycker att gnosticism är ett intressant fält som jag tyvärr bara inte är speciellt insatt i - så lite att jag inte ens kan avgöra om det är vad du ger uttryck för eller inte

)