2013-07-03, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag vänder mej lite mot det här att speldjävulen griper tag i en.
Det är en lång process innan man kommer så långt.
För Tuula tog det tio år innan bubblan brast.
Hur mågna gånger på den långa vägen dit hade hon kunnat göra andra val?
Vad hade hon gjort för val om inte hon haft möjlighet att stjäla på jobbet?
Eftersom nu speldjävulen är tvingande så måste hon ju hittat nåt sätt?
Hur gick det till början?
Djävulen väcker Tuula en tidig morron: "Nu, Tuula, är du i mina klor.
Stå upp och gå genast till Brynäs Bingo och sätt igång. Annars..."
Och Tuula gick.
Tuula stal inte dessa pengar för att hon var tvungen. Utanför att hon kunde.

Visst var att hon kunde en faktor.

Men: Spelberoende ÄR en sjukdom som innebär att patologiskt tvång för den drabbade, precis som alkoholberoende.
Citera
2013-07-03, 14:47
Medlem
SituationStockholms avatar
Nu när hon är borta så vet vi inga svar , allt som skrivs här är bara spekulationer från tidigare fakta .
Citera
2013-07-03, 14:51
Medlem
Visselvesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Visst var att hon kunde en faktor.

Men: Spelberoende ÄR en sjukdom som innebär att patologiskt tvång för den drabbade, precis som alkoholberoende.

Ett spelberoende ÄR ett skapat tillstånd där belöningssystemet i hjärnan kräver större och större kickar för att bli tillfredsställt! Något som personen själv har triggat igång. Det är ingen medfödd defekt.

Därmed inte heller något som "drabbar" en....
Citera
2013-07-03, 14:56
Medlem
Citat:
Hmm..snor svaret till Peter Noster här.
Sjukdom - eller girighet? Hoppet om det stora klippet driver en kanske vidare?
Reklamen från Svenska Spel om trisslotter:"Plötsligt händer det".
Även tänkande människor gör tankevurpor.
Sen finns det ingen återvändo, Du måste ta igen det du förlorat.
Om min tobakshandlare erbjuder mej trisslotter igen ska jag slå honom på käften!
Eller nåt.

Ja, hon drevs nog vidare av hoppet att kunna "komma ikapp" och återställa allt.
Och grävde ned sig allt djupare.

Just det! Ge'n på käften!
Citera
2013-07-03, 14:59
Medlem
[quote=Visselvessla|44156142]
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Hmmm...: spelberoende är väl en sjukdom. Varför skulle annars en tänkande människa spela bort sitt liv? Om hon inte drevs av en sjukdom att bryta mot allt förnuft?

Finns det något förklarings- eller förståelsevärde i "Gävla (du menar Jävla?) tjuvkärring"?[/QUOTE

apropå bildning.....

En mycket märklig sjukdom som Tuula själv kunde styra rätt friskt över. Hon var tydligen "sjuk" när det passade. Hon kunde även styra "sjukdomen" genom att välja att finansiera den med kommunkassan istället för sina egna pengar. Hon kunde även styra när hon skulle vara frisk och umgås med barn, barnbarn eller sambo, åka på semesterresor, arbeta ! Dessemellan var hon tydligen ohjälpligt sjuk.

Den sjukliga receptoraktiveringen (i knoppen) finns där hela tiden. De som jobbar med spelberoende tycker inte att sjukdomen är så märklig, men svårbehandlad, som alkoholism.

Varför skulle en person som "jobbar med siffror" annars bara köra sig rakt mer i marken?
Citera
2013-07-03, 15:02
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visselvessla
Ett spelberoende ÄR ett skapat tillstånd där belöningssystemet i hjärnan kräver större och större kickar för att bli tillfredsställt! Något som personen själv har triggat igång. Det är ingen medfödd defekt.

Just så. Det är inget man föds med eller pådyvlas av andra.
I början har man möjlighet att göra val.
Det sunda fönuftet är en spärr för de flesta.
Man har också ett val hur man finansierar sitt missbruk.
På egen eller andras bekostnad?
Om man vid intervention på en beroendeklinik frågar patienten:
"På vems bekostnad spelar du?" så kommer det bortförklaringar i form av "lån", tidigare vinster mm
Att man använt barnens sparpengar, mammas obligationer, sålt bilen med förlust etc sitter långt inne.
Inte förrän man medger för sej själv att man ruinerat anhöriga kan det bli en vändpunkt före många.
Att stjäla från en kommun känns väl inte så personlgit så där kommer ingen samvetesvändpunkt för Tuula.
Senast redigerad av LaScala 2013-07-03 kl. 15:09.
Citera
2013-07-03, 15:12
Medlem
Visselvesslas avatar
Citat:
Just så. Det är inget man föds med eller pådyvlas av andra.
I början har man möjlighet att göra val.
Det sunda fönuftet är en spärr för de flesta.
Man har också ett val hur man finansierar sitt missbruk.
På egen eller andras bekostnad?
Om man vid intervention på en berondeklinik frågar patienten:
"På vems bekostnad spelar du?" så kommer det bortförklaringar i form av "lån", tidigare vinster mm
Att man använt barnens sparpengar, mammas obligationer, sålt bilen med förlust etc sitter långt inne.
Inte förrän man medger för sej själv att man ruinerat anhöriga kan det bli en vändpunkt före många.
Att stjäla från en kommun känns väl inte så personlgit så där kommer ingen samvetesvändpunkt för Tuula.

Precis så! Tuula valde att spela, och på ett mycket medvetet och selektivt sätt dessutom. Att kalla dessa människors val för en sjukdom är inget annat än en skymf för människor som verkligen ÄR sjuka! Vore spelandet verkligen en sjukdom så skulle insatserna INTE vara av betydelse, en vinst är en vinst, oavsett om den är på 2 eller 2000 kronor. MEN dessa människor vet att de har spelat bort allt och känner ett "tvång att vinna tillbaka" det ÄR ingen sjukdom, det är bara förbannat dåligt omdöme och ingenting annat.
Citera
2013-07-03, 15:55
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
....men man tänker på att ta sig 1 mil från hemmet helt i onödan. Dessutom på cykel. Dessutom på en vit.
Var Tuula angelägen om att hennes kropp inte skulle hittas snabbt så den skulle hinna upplösas och dödsorsak inte kunna fastställas? Eller var det någon annan som var angelägen om det och använde Alm-metoden?

Skulle tippa att det är många från Gävle kommun i denna tråden. Spelklubben Halmbocken?

Så kan det ju vara, ingen vet ju om hon fått skjuts heller. Sånt kan väl inte uteslutas?
Citera
2013-07-03, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micksan

Nu till min punkt.

Polisen har nu lagt ner brottsutredningen mot Tuula eftersom den enda misstänkte är avliden. Det är snart 9 år sedan Christer Pettersson avled. Den utredningen lever vidare och kostar pengar. Har man olika preferenser hos polisen för när utredningar skall läggas ner? Kan inte Tuula ha haft en medhjälpare?

Jag undrar över samma sak. Man utgår ifrån att Tuula var ensam om att förskingra pengarna, utan att andra personer var inblandade eller visste om saken.

Man vet att Tuula förskingrade pengar, men det betyder väl inte att utredningen skall läggas ner?

Det har skett en omfattande förskingring under flera år, och nu är det praktiskt att skylla allt på Tuula. Polisen slipper utreda saken och man vet faktiskt inte riktigt vad som skett.

För mig verkar det befängt att lämna hemmet med massa saker som är ofärdiga i all hast på en lång cykeltur. För att utföra planerat självmord.

Att Tuula avbröt en massa saker, och skyndade till sitt eget självmord, på cyckel. Inte logiskt.

När jag själv avbryter saker är det för att jag kommer på, att jag glömt bort en tid, och kommer på att jag måste skynda mig om jag ska hinna i tid. Då kan jag lämna hemmet ostädat och med saker som måste göras klart när jag kommer hem.

Om man lämnar saker hastigt är det för att någon annan vill något, oplanerat. Tuula kan ha fått oanmält besök och lämnat hemmet i bil. Det är något i denna sak som inte stämmer.
Citera
2013-07-03, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag undrar över samma sak. Man utgår ifrån att Tuula var ensam om att förskingra pengarna, utan att andra personer var inblandade eller visste om saken.

Man vet att Tuula förskingrade pengar, men det betyder väl inte att utredningen skall läggas ner?

Det har skett en omfattande förskingring under flera år, och nu är det praktiskt att skylla allt på Tuula. Polisen slipper utreda saken och man vet faktiskt inte riktigt vad som skett.

För mig verkar det befängt att lämna hemmet med massa saker som är ofärdiga i all hast på en lång cykeltur. För att utföra planerat självmord.

Att Tuula avbröt en massa saker, och skyndade till sitt eget självmord, på cyckel. Inte logiskt.

När jag själv avbryter saker är det för att jag kommer på, att jag glömt bort en tid, och kommer på att jag måste skynda mig om jag ska hinna i tid. Då kan jag lämna hemmet ostädat och med saker som måste göras klart när jag kommer hem.

Om man lämnar saker hastigt är det för att någon annan vill något, oplanerat. Tuula kan ha fått oanmält besök och lämnat hemmet i bil. Det är något i denna sak som inte stämmer.

Avslöjad som simpel tjuv av ofattbara summor kan Tuula bara inte möta alla besvikna ögon på ett möte hos kommunen. I total desperation lämnar hon allt som inte längre betyder något för att ta sitt liv, tidigare hade hon anförtrott till en vän att hon "spelat bort sitt liv".

Helt logiskt, i den sinnesstämningen.
Citera
2013-07-03, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visselvessla

Därmed inte heller något som "drabbar" en....

Att tillståndet uppstår kan vara en mix av medfödda och yttre sociala faktorer, forskas en hel del på det.

När, däremot, tillståndet är igång, så behöver dem flesta hjälp för att bryta beteendet.

Klart man kan säga att den drabbade har initialskulden och därför bör fördömas, precis som man kan fördöma alkoholister etc. Men vilken nytta gör det?

Man kan istället välja att se orsakssammanhangen och sätta in den hjälp den drabbade behöver, utan fördömanden. Beror på hur mycket medmänniska man vill vara. Och hur pass intelligent man vill vara... Är man ett "towel head" eller en modern, humanistisk tänkande person?

Bara att välja! Turban på eller av .
Citera
2013-07-03, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Polis, åklagare och bokföringskonsulter har redan utrett saken. Förundersökningen (så långt den gick att göra utan att kunna prata med den misstänkta) var mer eller mindre klar för ett par månader sen. Troligen inte på grund av lättja eller bekvämlighet, utan på grund av att utredningen bara tydde på en misstänkt som nu är död.

Citat:

Vad som verkar befängt för dig säger inget om hur logiskt en helt annan persons handlande är. Tycker du att dina städvanor när du har glömt en tid är relevanta i en jämförelse med kvinnan som (troligen) hade avslöjats som förskingrare av 20 miljoner kronor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in