Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Jag är som sagt med på att låginkomsttagare är överrepresenterade i brottsstatistiken
Jag är som sagt med på att låginkomsttagare är överrepresenterade i brottsstatistiken
Citat:
Det må vara så, men ni gör det hela alldeles för enkelt för er och samtidigt får man en känsla av att ni låter er styras av barnsliga fördomar. CdC-fallet ska ni inte per automatik låta statistiken bestämma över, i frågan om GM. En amatördeckare (om h*n är seriös) skulle inte låta sig låsas av sådana här fördomar och statistik. Så löser man inga knepiga brottsfall. I alla fall inte, om man inte samtidigt kan tillåta sig att tänka utanför ramarna
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Trapphusdramat utspelade sig före styckmordsfallets födelse, 1983, och Therese Trygger (snacka om ironiskt namn) var alltså inte kognitivt förorenad av nyhetsflödet när hon först anmälde incidenten. Jag anser henne vara trovärdig. Men självklart gör inte denna historia Härm till en möjlig styckmördare, självklart inte. Han mådde inte bra, och får själv stå för det han gjort. Men om man vill leta efter våldsamma, udda män fanns det som bekant oändligt mycket hetare figurer runt da Costa, tex Vincent.
Trapphusdramat utspelade sig före styckmordsfallets födelse, 1983, och Therese Trygger (snacka om ironiskt namn) var alltså inte kognitivt förorenad av nyhetsflödet när hon först anmälde incidenten. Jag anser henne vara trovärdig. Men självklart gör inte denna historia Härm till en möjlig styckmördare, självklart inte. Han mådde inte bra, och får själv stå för det han gjort. Men om man vill leta efter våldsamma, udda män fanns det som bekant oändligt mycket hetare figurer runt da Costa, tex Vincent.
Citat:
Det är sällan jag blir förbannad i en debatt, men nu är det faktiskt nära. Jag sätter stort värde på ärlighet och ett hyggligt klimat i en diskussion. Därför är det extra sorgligt när du trots att vi i vårt senaste meningsutbyte diskuterade just det här med att citera andra på ett försåtligt och förvirrande sätt ändå väljer att fortsätta med det. Jag trodde vi var överens om att det inte var ok?Vad åsyftas med detta? På vad sätt "mådde han inte bra"?
Och så...:
Det är nästan som om ni tröstar er med tanken att de två läkarna som av allt att döma varit inblandade i det s.k. koffertmordet 1969 kanske inte alls varit skyldiga till brottet, eftersom det var så "luddigt". Det är som om ni hoppades på att någon pundare, alkis, hemlös eller verkstadsarbetare gjort det, för läkare är för "fina" för att begå sådana här brott (i bästa Voigt-anda). Här har vi i alla fall lite info:
Läkare misstänkta
Ett par år senare, den 11 augusti 1971 kom ett tips om en 35-årig Göteborgsläkare, som brukade plocka upp prostituerade. Dessutom tillhörde han en gammal Gåsösläkt. Inga namn eller bilder publicerades. Han var emellertid död sedan april månad 1971 i en överdos av alkohol och tabletter. Den 12 augusti gjorde man nya likfynd i Gåsötrakten. Dessutom berättade föräldrarna till läkaren att sonen hade kommit upp till Gåsö från Göteborg med två koffertar, fyra dagar efter Margareta af Forselles försvinnande. Därefter hade han seglat iväg med dem för att sedan återvända tomhänt. Föräldrarna visste alltså mycket väl att sonen varit inblandad i mordet, och uppmanade honom att kontakta polisen redan efter det makabra fyndet i augusti 1969. Ännu fler vittnen i läkarens omgivning förhördes. Det visade sig att en läkarkollega från Stockholm hade varit på besök natten mellan den 6 och 7 juli. af Forselles hade enligt vittnesmål befunnit sig i Göteborgsläkarens lägenhet, och då blivit mördad. Senare hade läkaren telefonledes upplyst om att han styckat liket i badkaret. Även läkarens bortresta hustru vittnade om att hennes make sagt att han hade haft en död kvinna hos sig. Läkarens svåger menade emellertid att det var kollegan som hade dödat kvinnan. Icke desto mindre nedlades förundersökningen den 28 januari 1972. Fallet var polisiärt avslutat trots att oklarheter råder om vad som hände på natten mellan den 6 och 7 juli 1969.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffertmordet
Och så...:
Det är nästan som om ni tröstar er med tanken att de två läkarna som av allt att döma varit inblandade i det s.k. koffertmordet 1969 kanske inte alls varit skyldiga till brottet, eftersom det var så "luddigt". Det är som om ni hoppades på att någon pundare, alkis, hemlös eller verkstadsarbetare gjort det, för läkare är för "fina" för att begå sådana här brott (i bästa Voigt-anda). Här har vi i alla fall lite info:
Läkare misstänkta
Ett par år senare, den 11 augusti 1971 kom ett tips om en 35-årig Göteborgsläkare, som brukade plocka upp prostituerade. Dessutom tillhörde han en gammal Gåsösläkt. Inga namn eller bilder publicerades. Han var emellertid död sedan april månad 1971 i en överdos av alkohol och tabletter. Den 12 augusti gjorde man nya likfynd i Gåsötrakten. Dessutom berättade föräldrarna till läkaren att sonen hade kommit upp till Gåsö från Göteborg med två koffertar, fyra dagar efter Margareta af Forselles försvinnande. Därefter hade han seglat iväg med dem för att sedan återvända tomhänt. Föräldrarna visste alltså mycket väl att sonen varit inblandad i mordet, och uppmanade honom att kontakta polisen redan efter det makabra fyndet i augusti 1969. Ännu fler vittnen i läkarens omgivning förhördes. Det visade sig att en läkarkollega från Stockholm hade varit på besök natten mellan den 6 och 7 juli. af Forselles hade enligt vittnesmål befunnit sig i Göteborgsläkarens lägenhet, och då blivit mördad. Senare hade läkaren telefonledes upplyst om att han styckat liket i badkaret. Även läkarens bortresta hustru vittnade om att hennes make sagt att han hade haft en död kvinna hos sig. Läkarens svåger menade emellertid att det var kollegan som hade dödat kvinnan. Icke desto mindre nedlades förundersökningen den 28 januari 1972. Fallet var polisiärt avslutat trots att oklarheter råder om vad som hände på natten mellan den 6 och 7 juli 1969.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffertmordet
Ditt inlägg börjar med en mening från ett av mina inlägg som jag skrev för ganska länge sedan som jag idag inte ens orkar leta efter med tanke på alla inlägg som producerats sedan dess. I den meningen håller jag med någon om att låginkomsttagare är överrepresenterade i brottsstatistiken. Av detta får du ut att jag och andra styrs av barnsliga fördomar kring vem som är GM i da Costa-fallet. För det första har jag vid minst ett tillfälle bett om att få stå för mina egna inlägg och inte klumpas ihop med andra debattörer eftersom det blir omöjligt att besvara beskyllningar och påståenden på det sättet. För det andra har jag verkligen inte avfört läkarna för att de var höginkomsttagare (eller åtminstone inte låginkomsttagare). Hur är det möjligt att du får ut all denna information om vad jag tycker grundat på din citerade mening? Varför inte citera hela inlägget?
Dessutom har jag för mig att jag var en av dem som tog upp att det faktiskt fanns ett fall där läkare har styckat en kvinna när det fanns någon i tråden som sa att det var osannolikt att TH och TH var skyldiga enbart på grundval att de var läkare.
Jag håller alltså med dig om att själva yrket läkare inte friar TH och TA från misstankar. Ändå är det mig du citerar när du vill bevisa en poäng om just det. DET ÄR RIKTIGT, RIKTIGT FUL DEBATTEKNIK!
Jag köper inte heller förklaringar om att du har blivit blasé och läst slarvigt. Vi har precis diskuterat det här och därför borde du vara mer uppmärksam. Dessutom finns det ett enkelt sätt att slippa ditt problem, och det är att skriva färre inlägg. På så sätt blir tråden mer lättläst för alla, inklusive dig.
Det enda som kan göra mig på bättre hunör just nu är en
från din sida.Mvh
JFT96

).