2013-07-02, 02:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Personer som kände Vinof/Vincent

Japp, jag har hittat en eller 2 personer som var nära Vinof, och jag vet var de bodde för ca 10 år sen. Återstår att se om de lever, var de bor, och vad fasen jag ska göra med denna info. Dessa 2 personer förtjänar självklart respekt, de har inte bett om att kopplas ihop med Vinof och Styckmordet, och jag tänker inte bete mig illa, outa personerna ifråga eller kontakta dom brutalt, som nån jävla Expressen-murvel. Jag måste tänka på detta ett bra tag. Det finns med stor säkerhet 2 personer som skulle kunna berätta massor om Vinof, om hans sista år, om kriserna, hans utförsbacke, hans bekanta osv. Dessa 2 personer skulle säkert kunna fylla i de flesta linjer. Och nu springer jag/vi (jag jobbar ju inte ensam, jag har hjälp av flera personer vars tankar och stoff jag jobbar med, tex echoes) in i amatörgrävarens klassiska dilemma; när man gräver som fasen stöter man till slut på levande, kännande människor, inte seriefigurer, och man måste känna sig noga för. I motsats till LOM och HB är jag empatisk, och överväger noga vad jag gör, särskilt om det jag gör riskerar att drabba ngn direkt (ngt som LOM/HB uppenbarligen skiter i), och nu vet jag att det nog finns personer som känner igen Vinof-bilderna jag postade nyligen. Frågan är vad man gör nu ...

Som just en sådan har du varit beredd att pröjsa MS' syster pengar, för att hon ska snacka.

Jo, det har du ju så tydligt visat här genom att framställa CdC i en inte så särskilt smickrande dager. Man kan ju undra vad hennes anhöriga skulle anse om det? Det borde väl räcka med att de förlorat sin dotter och syster på ett mycket hemskt och tragiskt vis.

Vinof-grejen är intressant, men tyvärr (för er) ett blindspår.
Citera
2013-07-02, 02:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Läkarna har hela tiden förklarat att de är oskyldiga. Att de ändå blev utpekade som skyldiga till styckningen och slutligen förlorade sina legitimationer anses till stor del bero på att rättskipningen tidigt låste sig vid föreställningen att läkarna var skyldiga, detta ivrigt framhetsat av ett massmediedrev utan motstycke.

Finns multum med andra skyldiga som förklarat sig "oskyldiga". Inget nytt. Inget häpnadsväckande med det.

O var i början inte mer misstänkt än någon annan av de andra som polisen hörde med. Allteftersom blev han det och polisen blev mer och mer övertygade om hans skuld och de övriga föll bort från utredningen av just den anledningen.

Men, nu försöker ni få det att verka som om media och en feministisk rörelse bidragit (stort) till det ni kallar för justitiemord och att utredarna, åklagaren (och kanske t.o.m läkarnas advokater) och rättens domare varit viljelösa spratteldockor i "drevet mot läkarna". Rajs och HO framställer ni gärna som en slags ondskefulla dockmakare och man kan skratta åt det, men det är egentligen inget att skratta åt. Er paranoia är bara så tragisk.
Citera
2013-07-02, 03:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Jag är som sagt med på att låginkomsttagare är överrepresenterade i brottsstatistiken

Det må vara så, men ni gör det hela alldeles för enkelt för er och samtidigt får man en känsla av att ni låter er styras av barnsliga fördomar. CdC-fallet ska ni inte per automatik låta statistiken bestämma över, i frågan om GM. En amatördeckare (om h*n är seriös) skulle inte låta sig låsas av sådana här fördomar och statistik. Så löser man inga knepiga brottsfall. I alla fall inte, om man inte samtidigt kan tillåta sig att tänka utanför ramarna

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Trapphusdramat utspelade sig före styckmordsfallets födelse, 1983, och Therese Trygger (snacka om ironiskt namn) var alltså inte kognitivt förorenad av nyhetsflödet när hon först anmälde incidenten. Jag anser henne vara trovärdig. Men självklart gör inte denna historia Härm till en möjlig styckmördare, självklart inte. Han mådde inte bra, och får själv stå för det han gjort. Men om man vill leta efter våldsamma, udda män fanns det som bekant oändligt mycket hetare figurer runt da Costa, tex Vincent.

Vad åsyftas med detta? På vad sätt "mådde han inte bra"?

Och så...:

Det är nästan som om ni tröstar er med tanken att de två läkarna som av allt att döma varit inblandade i det s.k. koffertmordet 1969 kanske inte alls varit skyldiga till brottet, eftersom det var så "luddigt". Det är som om ni hoppades på att någon pundare, alkis, hemlös eller verkstadsarbetare gjort det, för läkare är för "fina" för att begå sådana här brott (i bästa Voigt-anda). Här har vi i alla fall lite info:

Läkare misstänkta

Ett par år senare, den 11 augusti 1971 kom ett tips om en 35-årig Göteborgsläkare, som brukade plocka upp prostituerade. Dessutom tillhörde han en gammal Gåsösläkt. Inga namn eller bilder publicerades. Han var emellertid död sedan april månad 1971 i en överdos av alkohol och tabletter. Den 12 augusti gjorde man nya likfynd i Gåsötrakten. Dessutom berättade föräldrarna till läkaren att sonen hade kommit upp till Gåsö från Göteborg med två koffertar, fyra dagar efter Margareta af Forselles försvinnande. Därefter hade han seglat iväg med dem för att sedan återvända tomhänt. Föräldrarna visste alltså mycket väl att sonen varit inblandad i mordet, och uppmanade honom att kontakta polisen redan efter det makabra fyndet i augusti 1969. Ännu fler vittnen i läkarens omgivning förhördes. Det visade sig att en läkarkollega från Stockholm hade varit på besök natten mellan den 6 och 7 juli. af Forselles hade enligt vittnesmål befunnit sig i Göteborgsläkarens lägenhet, och då blivit mördad. Senare hade läkaren telefonledes upplyst om att han styckat liket i badkaret. Även läkarens bortresta hustru vittnade om att hennes make sagt att han hade haft en död kvinna hos sig. Läkarens svåger menade emellertid att det var kollegan som hade dödat kvinnan. Icke desto mindre nedlades förundersökningen den 28 januari 1972. Fallet var polisiärt avslutat trots att oklarheter råder om vad som hände på natten mellan den 6 och 7 juli 1969.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffertmordet
Senast redigerad av Hagenbach 2013-07-02 kl. 03:14.
Citera
2013-07-02, 03:21
Bannlyst
Detta ni läkarvänner klamrar er fast vid kan jämföras med följande:

De första misstänka

Nästan en månad efter försvinnandet hittades en rutig firmaväska från ett flygbolag med kroppsdelar ute i vattnet utanför Bohuslän. Två finnar hängdes ut i kvällspressen med namn och bilder: Heimo Antero Tauriainen och Timo Johannes Pesonen. De erhöll snabbt smeknamnen "Grisen" och "Ärransiktet". Den förre var styckmästare vid Scan i Göteborg, och känd i den undre världen. Tillsammans ägnade man sig åt sprit och kortspel om dagarna, på nätterna stal man bilar och cigarretter. Koffertmordet gav de finska invandrarna i Sverige ett dåligt renommé. Icke desto mindre visade det sig att de var oskyldiga. Därefter avtog tipsen till polisen drastiskt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffertmordet

PS. Detta inlägg har relevans i denna tråd, herr moderator.
Citera
2013-07-02, 08:42
Medlem
slemwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vilket språkbruk du har, det är som om du gör allt för att smutsa ner Catrines minne.
Här har vi en ung kvinna som hittades brutalt styckad och nerkastad i svarta sopsäckar, visst hon var gatuprostituerad och narkoman och levde på livets skuggsida men vad är syftet egentligen med att ingående beskriva som du nu gör, vilket skitigt, sorgligt och tragiskt liv Catrine levde ?
Att hon fick skylla sig själv ?
Det känns nästan som det när man läser ditt inlägg.

Han radar upp konsekvenser och hur livet troligen såg ut. Inte någonstans ligger där en värdering i hur Cdc levde. Skall jag göra ett antagande likt dig?

Här kommer ett.
Man får ju uppfattningen att du tror att Cdc var "den glada/lyckliga horan"

Edit: mögtelefon.
Citera
2013-07-02, 08:55
Medlem
slemwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Detta ni läkarvänner klamrar er fast vid kan jämföras med följande:

De första misstänka

Nästan en månad efter försvinnandet hittades en rutig firmaväska från ett flygbolag med kroppsdelar ute i vattnet utanför Bohuslän. Två finnar hängdes ut i kvällspressen med namn och bilder: Heimo Antero Tauriainen och Timo Johannes Pesonen. De erhöll snabbt smeknamnen "Grisen" och "Ärransiktet". Den förre var styckmästare vid Scan i Göteborg, och känd i den undre världen. Tillsammans ägnade man sig åt sprit och kortspel om dagarna, på nätterna stal man bilar och cigarretter. Koffertmordet gav de finska invandrarna i Sverige ett dåligt renommé. Icke desto mindre visade det sig att de var oskyldiga. Därefter avtog tipsen till polisen drastiskt.

[url]http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffertmordet[/

PS. Detta inlägg har relevans i denna tråd, herr moderator.

Jag hade varit på er sida ifall någon eller ännu bättre några personer hade sett att TH och Ta dumpat säckarna. Eller att de frångått sina vanliga rutiner och försvunnit med skrymmande "bagage/påsar" för att ej återvända med dem.

Edit. Citerade fel inlägg, men ni fattar ändå.
Citera
2013-07-02, 09:09
Medlem
Citat:
Vilket språkbruk du har, det är som om du gör allt för att smutsa ner Catrines minne. Här har vi en ung kvinna som hittades brutalt styckad och nerkastad i svarta sopsäckar, visst hon var gatuprostituerad och narkoman och levde på livets skuggsida men vad är syftet egentligen med att ingående beskriva som du nu gör, vilket skitigt, sorgligt och tragiskt liv Catrine levde ? Att hon fick skylla sig själv ? Det känns nästan som det när man läser ditt inlägg.

Jag baserar mina påståenden på vad Catrines nära vänner/bekanta sagt i förhör strax efter hennes död, och jag använder också material från ett fristående vittne (MO), vars utsagor är intressanta. Jag beskriver Catrines liv ingående för att det utgör fallets absoluta epicentrum. Är det nytt för dig att Catrine är det absoluta navet, både i denna sorgliga soppa och det historiska justitiemordet?
Citera
2013-07-02, 09:23
Medlem
Citat:
Nej, men följande skrev du (och jag mindes för tillfället fel och skrev därför "blåslagen"): och jag köper det inte för fem öre, som sagt. Japp, jag vet vad fylle-EP är. Och jag förstår överhuvudtaget inte varför du ska vara så hetsig och aggressiv, varje gång du riktar dina inlägg mot mig eller Lawn. Har du någon aning om hur dina inlägg kan uppfattas? Du ger ju inte intrycket av att vara seriös, sansad eller harmonisk för fem öre, som framställer dig själv som överspänd och neurotisk. Jag har bemött dig tidigare med mindre angenäma ord och det är för att du beter dig som du gör här i tråden. Lite meditation, stresshantering och avkopplingsövningar skulle inte skada. Hursomhelst, CdC fick stryk och blev knuffad av någon före pingsten. Jag minns inte om detta skedde vid samma tillfälle, men det kan vara så enkelt som att det som hände före pingsten har någon sedan fått för sig att det hände efter pingsten.

Du minns påfallande ofta fel och citerar fel, inget nytt. Och som vanligt kan du inte ta ansvar för dig själv och ditt debattbeteende. Det är du och inte jag som envetet försöker sänka den etiska, sociala och intellektuella nivån i tråden. I flera veckor försökte jag hålla en vettig debattnivå med dig, men har fått ta massor med skit innan jag tröttnade. Och det är inte jag som förekommer i det offentliga moderatormeddelandet, det är du. Och varför blir jag arg, ja, man kan inte bli annat när man ser hur du och LOM fegt och rabiat ger er på läkarna och bedriver en lögnaktig hatkampanj. Det är vidrigt. Och du vänder på saker och ljuger, som vanligt. Du behandlade mig som skit redan från början.

Catrine fick stryk första veckan i juni, 2 ggr enligt NK och MO, som inte kände varandra, men deras vittnesmål passar ihop. Båda nämner ett liknande plagg (byxorna), och MO:s vittesmål passar in i en tidsmässig lucka som NK lämnade. Enligt NK träffade han inte Catrine när MO säger att hon hittade Catrine misshandlad.

Efter pingsten? Nej, du kan inte läsa innantill, det är bara så. Jag skrev inte att Catrine fick stryk efter pingsten. Skaffa läsbrillor, inget att skämmas för Enligt NK slogs Catrine till marken (av namngiven person) första veckan i juni, utomhus. Mannen som slog ner Catrine hotade enligt NK också NK: "Passa din skalle tills nästa gång" (källa: FUP).

Jag skrev att flera personer sagt att Catrin fick spö i mitten av 1984. Juni är väl mitten av 1984?

Du köper inte det. Du menar alltså att flera personer som inte kände varandra råkade hitta på att Catrine hotades, fick stryk i juni 1984? En läkarvän, NK, MO, alla ljög eller mindes fel? Ja undrar också om du träffat några pundare alls, om du tror att en person som Catrin klarar sig utan stryk. Det ingår i paketet, tro mig. Och alla brukade vara så rörande överens om att prostituerade, knarkande kvinnor lever så farligt, håller inte du tex med om det? Att de lever våldsamma liv?
Senast redigerad av Eremona 2013-07-02 kl. 09:30.
Citera
2013-07-02, 09:33
Medlem
Citat:
"du" = Eremona. Det har ju dessutom varit tal från läkarvänshållet om att betala MS' syster pengar, för att hon ska "öppna sig" och berätta vad hon "vet" om "falsariet" som HO och MS "snickrat ihop". Mjo, och detta när MS precis dött. Mjo, "cyniskt" är bara förnamnet. Knappast seriöst. Som bara en skrupelfri skulle göra

Jag tänker inte ta kontakt med systern alls, just pga Mariannes död, vilket jag tydligt skrivit i tråden. Planen är skrotad för min del, eftersom jag inte är cynisk. Jag tänker mig noga för.
Citera
2013-07-02, 09:48
Medlem
Citat:
Välkommen till vuxenvärlden ? Tänk, jag vill säga detsamma till flera av er läkarvänner. De grövsta övertrampen som någon gjort i denna tråd har ett par av er läkarvänner gjort sig skyldiga till. Dessa debattörer och läkarvänner har bla påstått att Jovan Rajs är psykopat, allmänläkarens exfru är mentalsjuk, flera läkarvänner har dessutom gjort starka antydningar om att Hanna Olsson ligger bakom en påstådd förfalskning av dagboksvittnets dagböcker, jag blev själv utpekad som torsk för ett par veckor sen helt jävla ogrundat, nån idiot påstod att jag umgicks med prostituerade, självklart anmälde jag detta inlägg och det togs bort bums. Om något av mina inlägg nu mot all förmodan skulle innehålla regelbrott, anmäl detta inlägg då för bövelen tack så mycket så att det kan tas bort ! Hur svårt kan det va ? Och visst hade jag fel om knulldockan, det hindrar inte det faktum att du Eremona i slutet av förra året närmare bestämt 2012-12-18, 18:15 skrev så här:

"Ja, du har rätt. Som så ofta 8-) Och 1988 var alltså trapphusfallet fem år gammalt, mao jättegammalt. och svårrubricerat. Tydligen var det inte misshandel, inte mordförsök, inte rån, och det finns inga foton, nästan inget att gå på. Ett vittnesmål, that's it. Jag undrar om Härm har sagt något offentligt om detta förresten. Hur som helst är Härm inte snövit, han har sladdat hit och dit i livet, som de flesta andra människor, men han har däremot fått betala oändligt mycket mer än de flesta andra män som tappar huvudet, krisar, syltar ihop jobb och privatliv, ger sig på en kvinna (en av mina forna flickvänner har tex polisanmält mig för sk ofredande och jag har blivit förhörd om eländet och nu kan jag garva men då gjorde jag det inte) och ljuger för polisen. Om man verkligen ville smustkasta mig finns det massor av skelett och smutsig byk att damma av, och det är jag verkligen inte ensam om 8-) Ger man sig bara fan på det är det lätt få någon att framstå i skum dager ...

Trapphusdramat utspelade sig före styckmordsfallets födelse, 1983, och Therese Trygger (snacka om ironiskt namn) var alltså inte kognitivt förorenad av nyhetsflödet när hon först anmälde incidenten. Jag anser henne vara trovärdig. Men självklart gör inte denna historia Härm till en möjlig styckmördare, självklart inte. Han mådde inte bra, och får själv stå för det han gjort. Men om man vill leta efter våldsamma, udda män fanns det som bekant oändligt mycket hetare figurer runt da Costa, tex Vincent.
" https://www.flashback.org/t94865p556

Du har skrivit av dig rätt så bra vill jag påstå i ditt mycket intressanta och läsvärda inlägg Eremona eller hur ? Hur ska man annars tolka dina ord när du skriver "Han mådde inte bra, och får själv stå för det han gjort" ? Vad är det du åsyftar till när du skriver så där ? Jag har svårt att förstå hur man kan agera vindflöjel bara ca ett halvår senare som du har gjort nu med din helomvändning. Du har ju faktiskt bara för några dagar sen skrivit i tråden att du har "ändrat" dig angående Trygger, varför har bara du rätt att ändra dig och korrigera vad du tidigare har kläckt ur dig här i tråden ?

Jag kan inte svara för allt skit folk skriver, och jag har redan kommenterat olika tillmälen. Det är inte ok att kalla Rajs psykopat, men gäller det ngn som Rajs - som uppenbarligen förstört otroligt mkt för TH och också obtruerat rättvisan i stort - så är skadan försumbar. TH krossades, karaktärsmördades och justitiemördades, men Rajs slapp straff (borde fällts för förtal pga seriemördarblajet) och gjorde karriär. Rajs tål säkert några glåpord.

Ang trapphusdramat så hade jag fel, jag var för snäll, men det är ointressant, för ett möjligt eller inte möjligt gruff i ett trapphus har inget med Styckmordet att göra. Skulle man tröskat igenom alla påstådda handgemäng i S-holm 2 år före Catrines död skulle man sortera och utreda dem än idag.

Jaså, det är onormalt att ändra sig, tycker du? Förvånar mig inte. Förmågan att revidera och erkänna misstag tyder på god psykisk hälsa, en sund personlighet, visste du inte det?

Och när jag skrev "du har rätt, som så ofta", skrev jag till echoes, vill jag påpeka.
Senast redigerad av Eremona 2013-07-02 kl. 09:56.
Citera
2013-07-02, 09:52
Medlem
Citat:
Som just en sådan har du varit beredd att pröjsa MS' syster pengar, för att hon ska snacka. Jo, det har du ju så tydligt visat här genom att framställa CdC i en inte så särskilt smickrande dager. Man kan ju undra vad hennes anhöriga skulle anse om det? Det borde väl räcka med att de förlorat sin dotter och syster på ett mycket hemskt och tragiskt vis. Vinof-grejen är intressant, men tyvärr (för er) ett blindspår.

Nej, jag skrotade planen, pga att Marianne avlidit, och att be om en gratisintervju, hur fräscht hade det varit? Amatörmässigt, om inte annat. Och att ingående diskutera detta fall utan att diskutera Catrines inte särskilt vackra liv, det går bara inte. Och ja, jag vet, du ogillar Vincent-grävandet
Citera
2013-07-02, 11:32
Medlem
Citat:
"du" = Eremona.

Det har ju dessutom varit tal från läkarvänshållet om att betala MS' syster pengar, för att hon ska "öppna sig" och berätta vad hon "vet" om "falsariet" som HO och MS "snickrat ihop". Mjo, och detta när MS precis dött. Mjo, "cyniskt" är bara förnamnet. Knappast seriöst. Som bara en skrupelfri skulle göra.

Ja, och på en blogg (som hållits eller fortfarande hålls av två kvinnor) står det att CdCs anhöriga gjort sig medskyldiga till läkarnas "olycka", för att de "köpt" HOs övertygelse i skuldfrågan. Här är cynismen blytung till bristningsgränsen.

Håller med CdCs syster som sagt att den som styckat CdCs kropp också är den som har berövat henne livet. Det var hennes kommentar till skrivningen i domskälen och att hon ansåg att det fanns så mycket som talade för att läkarna är de skyldiga.

Det är mig och mitt förhastade inlägg du ska låtsas upprörd över. Jag slängde ur mig det och har backat eftersom det rapporterades som annonsering och reklam. Dessutom var det helt orealistiskt och inget som görs i en fb-tråd.

Mariannes syster Eija kan ju annars posta i tråden och berätta om Hanna Olsson. Det vore snarast hedrande. Man får lätt intrycket att du Hagenbach värnar allra mest om Hanna Olsson och Jovan Rajs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in