2013-07-02, 17:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Skojar du nu?
Du kan inte flytta hur mycket pengar du vill mellan olika personers konton utan att banken ska reagera, detta för att undvika penningtvätt.

Tidigare var bland annat spelkvitton från Solvalla värda pengar, på ungeför samma sätt kanske man kan göra än i dag hos mindre nogräknade spelbolag?
Citera
2013-07-02, 17:51
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du kan inte flytta hur mycket pengar du vill mellan olika personers konton utan att banken ska reagera, detta för att undvika penningtvätt.

Tidigare var bland annat spelkvitton från Solvalla värda pengar, på ungeför samma sätt kanske man kan göra än i dag hos mindre nogräknade spelbolag?

Precis, flera banker har infört begränsningar för penningflyttar. Det går inte heller att få ut postväxlar utan frågor, inte ens om pengarna ska direkt in på bankens konto. Alla penningtransaktioner kontrolleras noga, enligt fasta regler. Det är bara utländska spelbolag som agerar i vilda västern...?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-07-02 kl. 17:54.
Citera
2013-07-02, 17:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Man kan inte begära av alla som tar emot pengar kontant att göra en kreditprövning och bedöma om en vuxen kund har råd. Om ett barn köper godis för en tusenlapp bör man reagera, men inte om jag köper en bil för 10 årslöner.
Kanske inte en kreditprövning, det var också det jag reagerade på först, men bankerna ska i dag ha koll på stora transaktioner (hittade tyvärr ingen källa). Det är väl vettigt om samma krav finns på spelbolag.
Citera
2013-07-02, 17:56
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kanske inte en kreditprövning, det var också det jag reagerade på först, men bankerna ska i dag ha koll på stora transaktioner (hittade tyvärr ingen källa). Det är väl vettigt om samma krav finns på spelbolag.

Ja, kreditprövning för kontanthantering är kanske inte rätt väg att gå, bättre då med kontroll av penningflöden. Som jag skrev tidigare är spelbolag noga med att kontrollera till vem de betalar ut pengar, men inte varifrån pengar kommer. Beror det på lagstiftning?

Frågan är hur man kan komma åt att en vanlig inkomsttagare som Tuula kan omsätta miljoner, ostört?
Citera
2013-07-02, 18:05
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Tror att hon hade panik och blev rädd, fick tunnelseende. Det hade varit bättre om arbetsgivaren inte avslöjat för henne att hon var upptäckt med "förhandsbesked", hade varit bättre att organisera avslöjandet med polis på plats för omedelbart omhändertagande. Alla kan inse att det här är slutet på en typ av liv och starten för ett annat, mindre önskvärt. Tycker att arbetsgivaren gjorde fel, de agerade huvudlöst, och faktiskt, hjärtlöst. Spontant utan eftertanke, men de var väl också chockade. Känns som om de inte förstod att det här skulle utlösa en megakris, eller insåg vilka konsekvenser det kunde få. Oavsett vad, hade Tuula om kanske tio år, ändå varit glad över att ha överlevt det här. Tuula är skyldig till handlingarna, men inte ensam ansvarig för att detta kunde fortgå.

Visst, hon kanske hade haft noll utsikter på arbetsmarknaden, men efter 65, vid pensioneringen, hade hon kanske fått skuldsanering, straffet avtjänat, pensionen började ticka på (hon hade ändå jobbat i 30 år eller så) och hon hade varit tillbaka till ett drägligt liv som pensionär, kanske med tio ändå lyckliga år med barn och barnbarn, kanske på ny ort. Hon hade kunnat få förståelse och förlåtelse. Det är aldrig slut, oavsett hur mörkt det ser ut.

Skulle hon kunna få skuldsanering menar du? När inte pensionäerer vars brott är att de har skulder för tandvård ej beviljas det. De har inget drägligt liv som pensionärer.
Om hon överlevt det hela rent ekonomiskt så fanns ju skammen där. Den överlever man inte lika lätt.
Citera
2013-07-02, 19:13
Medlem
Jag bli arg av att hon begått självmord! Inte bara att hon begått självmord utan hon gjorde det på ett sätt som kostar skattebetalarna ännu mer pengar, som om förskingringen inte räckte såg hon till att kroppen var svårt att hitta, så att många människor fick anstränga sig och leta efter henne helt i onödan!

En ödets ironi är om hon gjorde det p.g.a skammen så blev resultatet tvärtom. Hade hennes kropp hittat direkt hade man aldrig behövt efterlysa henne och gått ut med namn och bild. Medierna hade inte skrivit så mycket om henne som de gjort.

Jag tycker hon borde inte begått självmord utan stå för det hon gjort. Det finns värre människor som har gjort värre saker än henne som inte skäms. Hade hon levt kanske hade hon kunnat skriva en bok? Kanske kunde hon engagera sig i förening för spelmissbrukare och hjälpa andra?
Citera
2013-07-02, 19:19
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Vad händer med skulden nu? Finns det möjlighet att kräva dödsboet och arvingar på återbetalning eller blir miljonerna avskrivna?

Det har jag också funderat på. Hon ägde en bostadsrätt och lite pengar på banken.. Jag tror att dödsboet måste reglera skulder innan eventuell vinst går till arvingarna.

Nu är ju frågan om kommunen vill ta dessa pengar från Tuulas barn (summan är trots allt väldigt låg i förhållande till skulden) som faktiskt har råkat väldigt illa ut.

Skulle det vara så, kan det dessutom bli tal om att Tuulas får en begravning av socialtjänsten. Det vill säga om inte hennes barn, eller ngn annan, går in och betalar för begravningen.
Senast redigerad av why123 2013-07-02 kl. 19:20. Anledning: .
Citera
2013-07-02, 19:26
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Skulle hon kunna få skuldsanering menar du? När inte pensionäerer vars brott är att de har skulder för tandvård ej beviljas det. De har inget drägligt liv som pensionärer.
Om hon överlevt det hela rent ekonomiskt så fanns ju skammen där. Den överlever man inte lika lätt.

Ja, jag tror dessvärre att hon kanske kunnat få det. Det man bedömer är väl om personen har rimliga chanser att komma ur skuldfällan själv, mindre skulder som någon antas kunna betala av på sikt är inte lika lätta att bli av med.
Citera
2013-07-02, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Nej, i samma ögonblick valde hon antagligen att ta sitt liv. Tuula var inte farlig för allmänheten, hennes fall blev att hon är en vit kvinna i övre medelåldern.

Nej!

Hennes fall var att hon var en del av det kollektiva samvetet
som säger att man inte stjäl från det allmänna.

Självföraktet blev för stort.
Citera
2013-07-02, 19:43
Medlem
polisen verkade förstå att det var Tuula nästan direkt när dom hade hittat henne...undrar om hon hängde sig
Citera
2013-07-02, 19:51
Medlem
ho,n skulle ha tagit sitt straff , suttit inne några år kommit ut och blivit en undebar bull mormor istället ,istället så kommer hon nu hamna under en grå gammal sten
Citera
2013-07-02, 20:14
Medlem
mercys avatar
Jag tycker det var mycket tråkigt och onödigt att Tuula tog sitt liv. Jag hade verkligen hoppats på paraplydrinksteorin. Det är ett människoliv som gått till spillo och lämnat barn och barnbarn efter sig i sorg - detta för att speldjävulen gripit tag i henne (som det visade sig och som jag tidigare inte trodde på erkännes). Mitt deltagande till de anhöriga.
R.I.P Tuula
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in