2013-06-30, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad menar du med "ganska vanliga" och vad har du för källa till det?

Precis som för substansmissbruk har det visat sig att spelmissbruk innebär kraftigt förhöjd suicidrisk, i vissa fall kan samma mediciner användas som för t.ex. alkoholberoende, inte minst när krisen blir akut, t.ex. när en arbetsgivare upptäcker stölderna och situationen alltså blir omöjlig att förneka och/eller självföraktet över ett beteende man vet är fel men inte kan kontrollera blir så ångestskapande att suicid framstår som den enda utvägen.

Kan vara vad som hänt här, osagt om det säkert är så.

Finns många källor när det gäller missbruk, inte minst spelberoende, googla t.ex.
Citera
2013-06-30, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Vi får hoppas att cykeln hittas inom närområdet, eller att någon upphittare av cykel i området ger sig tillkänna, annars kan man ju börja undra hur hon tagit sig dit. Kanske fick "skjuts"..

Om det är hon vill säga.

Men gudarnas skymning, sluta fundera på cykeln? Det lär vara gångavstånd till det mesta i Gävle, så verkade det när jag var där en gång iaf. Inga långa avstånd där inte. Vem har sagt att hon inte promenerade? Cykeln kanske var stulen redan när hon försvann. Men vilken pundare som stulit cykeln som kanske stått vid en väg har ens reflekterat över att det kan var Tuulas, alla lusläste väl inte Aftonbladet vid försvinnandet och la cylens märke och utseende på minnet? Cykeln var av finare snitt som jag förstår det, säkert en Kronans cykel eller dylikt som är såld för några tusingar på Blocket och befinner sig hos en heeeeeeeeeeeeeeeeeelt ovetande ny "cykelägare" som inte ens vet vilken färg Tuulas cykel hade eller vilket märke den bär.
Citera
2013-06-30, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salveheim
Jag träffade på Tuula ett flertal gånger under min gymnasieperiod. Fick dock aldrig bilden av henne som "social och trevlig".

Beror ju mest troligt på att ni är i helt olika ålder? Det är ju mycket möjligt attt Tuula hade mer att prata om med sina jämnåriga arbetskamrater än hon hade med er gymnasister och därför uppfattades som trevlig och social av många vuxna individer. Hennes sociala skills kanske inte sträckte sig så långt att hon kunde vara lika trevlig mot allt och alla, det är inte alla förunnat att klara av att vara det. Tyvärr.
Citera
2013-06-30, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Men varför begå självmord pga bedrägeri och förskingring? Hon skulle visserligen få sitta inne ett tag men samtidigt är det ju petitess i förhållande till hälsa och framtid. Hon skulle vara ute om några år.

Jag tror att det var anknytningen till familj och vänner och skammen som motiverade henne. Är även medveten om att kroppen inte är identifierad ännu men jag tror vi alla "vet" att det är hon.

Jag håller med om attd et mest troligt är skammen som drev henne. Att på äldre dagar bli sedd som kriminell är nog tufft för väldigt många individer, det måste förorsaka en kris av enorm omfattning, för det är ingen luttrad "hinsehäxa" vi snackar om, utan någon som tvärtom hela sitt liv ansetts vara en kompetent, pålitlig och trevlig person.

Och även om hon fått ett kortare straff hade hennes yrkeskarriär som 50-plussare mest troligt varit körd i botten efter ett avskedande ifrån skolan....en lågutbildad, äldre kvinna med ett fängelsestraff i ryggen....har ingen höjdarutsikt på arbetsmarkanden direkt Lägg därtill a-kassa, utförsökring, socialbidrag och massvis med skulder till staten i miljonklassen. Har man en gång börjat spela har man väl en dröm om det rakt motsatta, om guldkant på tillvaron med resor och lite lyx, men det var precis det motsatta som väntade Tuula....med andra ord väldigt förståeligt att hon begick självmord, men ändå tragiskt.
Citera
2013-07-01, 08:23
Medlem
notabenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Genom att försvinna blev ju hela fallet betydligt mer offentligt så barnen fick ju på detta sätt nu ensamma stå för skammen och svara på alla frågor till omgivningen. Detta kunde säkert Tuula oxå räkna ut.
Hade Tuula bara låtit allt gå sin gilla gång med utredningar och det rättsliga efterspelet så hade säkert det hela blivit betydligt mindre ur mediasynpunkt. Visade det sig sedan att det fanns ett spelberoende som var orsaken till bedrägerierna så hade det sannolikt påverkat påföljden. Tror inte straffet blivit så långt. Domstolarna verkar dessutom mer och mer ovilliga till att döma till fängelse. Tuula var ju tidigare ostraffad och hade levt ett klanderfritt liv. Spelberoende anses väl dessutom som ett svårt missbruk
Något jag reagerade på i november när förskingringen uppdagades var att pressen så snabbt gick ut och publicerade namn på den misstänkta - det kunde inte Tuula ha förutsett!
Citera
2013-07-01, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Men gudarnas skymning, sluta fundera på cykeln? Det lär vara gångavstånd till det mesta i Gävle, så verkade det när jag var där en gång iaf. Inga långa avstånd där inte. Vem har sagt att hon inte promenerade? Cykeln kanske var stulen redan när hon försvann. Men vilken pundare som stulit cykeln som kanske stått vid en väg har ens reflekterat över att det kan var Tuulas, alla lusläste väl inte Aftonbladet vid försvinnandet och la cylens märke och utseende på minnet? Cykeln var av finare snitt som jag förstår det, säkert en Kronans cykel eller dylikt som är såld för några tusingar på Blocket och befinner sig hos en heeeeeeeeeeeeeeeeeelt ovetande ny "cykelägare" som inte ens vet vilken färg Tuulas cykel hade eller vilket märke den bär.
Cykeln var en vit monark, och den är än så länge ett mysterium. Inte så konstigt att den är intressant. Visst går det att gå till platsen, men det är närmare en mil, och då mycket lämpligare att cykla. Att cykeln istället skulle ha blivit stulen innan hennes försvinnande är absurt.
Citera
2013-07-01, 12:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Precis som för substansmissbruk har det visat sig att spelmissbruk innebär kraftigt förhöjd suicidrisk, i vissa fall kan samma mediciner användas som för t.ex. alkoholberoende, inte minst när krisen blir akut, t.ex. när en arbetsgivare upptäcker stölderna och situationen alltså blir omöjlig att förneka och/eller självföraktet över ett beteende man vet är fel men inte kan kontrollera blir så ångestskapande att suicid framstår som den enda utvägen.

Kan vara vad som hänt här, osagt om det säkert är så.

Finns många källor när det gäller missbruk, inte minst spelberoende, googla t.ex.
Jag menar inte att du har fel, men du hade alltså ingen källa.

Vad menar du att man använder för läkemedel mot spelberoende som man även använder mot alkoholberoende? Antabus?
Bensodiazepiner används mot alkoholabstinens, men det är för att mildra baksmällan.
Citera
2013-07-01, 12:28
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:

Vad menar du att man använder för läkemedel mot spelberoende som man även använder mot alkoholberoende? Antabus?
Bensodiazepiner används mot alkoholabstinens, men det är för att mildra baksmällan.

Jag tror även jag att det är vanligt med suicidtankar vid spelmissbruk. Det finns ju dom som spelat bort hus och familj, med det kommer nog en stor ångest. Nu gjorde inte Tuula detta, då hon spelade bort ANDRAS pengar. Men i "vanliga" fall av spelmissbruk så kan det ju bli så att man står där och har förlorat allt.

KBT används tex vid behandling av spelmissbruk. En slags terapiform. Medicin kan man ge, ångestdämpande tex.
Citera
2013-07-01, 13:22
Medlem
Quarrels avatar
GD: Identifiering av kropp snart klar
Citat:
I morgon förväntas polisen få besked om kroppen som hittats vid Älgsjön tillhör den försvunna Tuula Lavikkala.
Citera
2013-07-01, 13:42
Medlem
Salveheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Varför träffade du henne ett flertal gånger? Var du ett struligt problembarn som inte klarade en helt vanlig skolgång kanske? Vad kan hon ha tyckt om dig?

Jag träffade henne också ett flertal gånger, dock inte som elev. Hon var "yrkessam" typ, hade full koll på allt, var väldigt mycket sitt jobb.

Nej, jag var inte ett problembarn, snarare raka motsatsen.
De gånger jag träffade på henne var i samband med lite olika projekt som vi höll på med under skoltiden. Dock kan jag ju ha fått för lite intryck för att känna till hennes personlighet helt och hållet, men det var mitt första intryck i alla fall.
Citera
2013-07-01, 17:54
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Det var mig som din fråga från början var ställd till, och du har också fått svar på detta:

https://www.flashback.org/sp44108027
Citera
2013-07-01, 18:11
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Kanske hen menar att man använder SAMMA läkemedel mot spelberoende som mot alkohol- och narkotikaberoende. Detta för att man har kunnat påvisa samma neurokemiska reaktioner i hjärnan vid spelande som vid intag av alkohol eller narkotika. En som är spelberoende får också liknande symtom som en drogberoende har, det är också dessa symtom som det brukar ges läkemedel för.

Många med spelberoende har även andra problem i livet. Från vårdguiden:

Citat:
Psykiska/sociala problem

Personer med spelproblem/beroende har ofta även andra psykiska/sociala problem. Det är relativt ofta förekommande att man har en hög alkoholkonsumtion, att man känner sig deprimerad, har ångest för olika saker, är arbetslös, har relationsproblem och så vidare. Dessa omständigheter kan naturligtvis förvärra spelandet eller försvåra att man tar sig ur sitt spelande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in