2013-06-10, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Ofantliga summor medför stor betydelse. Oavsett den globala konkurrensen. Men visst, tiderna förändras. För många år sedan lär utländska bankkunder i Schweiz t.o.m. ha fått betala avgifter, för att överhuvudtaget ha konton där, och alltså inte tjänat någon ränta.

Eftersom det är mycket svårt att bedöma storleken av banksektorns betydelse för schweizarnas levnadsstandard, tycker jag nog att den diskussionen tills vidare kan betraktas som avslutad - såvida du inte kan tillföra några konkreta fakta, som kan kasta ljus över temat.
Nu repeterar du det om betydelse igen. Men jag ser inget förklaring till vad det är för betydelse. Hur betydelsen yttrar sig.
LTCM hade hand om väldigt stora summor, men det sysselsatte inte så många personer. Och då skulle dom dessutom sitta och klura ut nya vinstgivande placeringar.

Men några banktjänstemän sysselsatte det väl i Schweiz. Frågan är väl hur många några är.
Citera
2013-06-10, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Så vitt jag vet kommer denna omröstning först att äga rum i september 2013 och har inte en chans.

Alltså om ca tre månader? Och de, som vill sätta ett lönetak har inte en chans? Det låter ju inte helt osannolikt.
Citera
2013-06-10, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScEco
Du hävdar att det är den största anledningen till deras höga levnadsstandard, men du kan inte leverera någon källa till ditt påstående, du förkastar alla mätbara effekter (värdeskapande, del av BNP, sysselsättning, skatteintäkter etc.)... Tror du att du skulle kunna ge en förklaring i breda penseldrag då?

Du har redan fått konkreta fakta, fakta som används över hela världen för att avgöra olika sektorers betydelse för en ekonomi, men du förkastar den utan att ge någon alternativ förklaring.

Alltså, jag har ju flera gånger utvecklat mitt resonemang i den här frågan! Du anser, att man rakt av kan sätta tilltro till uppgiften, att banksektorn i CH endast utgör ca 12% av deras BNP - och följaktligen har de stora utlandsinvesteringarna i CH ganska liten betydelse för schweizarnas levnadsstandard.

Observera, att enligt en av de källor du länkat till, är schweizarnas egna kapitalplaceringar i landet nästan lika stora som utlandets. Jag ställer mig skeptisk till de siffrorna. Varför är levnadsstandarden alltid så hög i alla dessa skatteparadis; Schweiz, Liechtenstein, Luxemburg m.fl? Jag kan bara inte acceptera påståendet, att av utlandet placerat kapital skulle ha marginell betydelse för levnadsstandarden i landet. Inte när det handlar om sådana kapitalvolymer.

Sedan nämnde jag, att turismen i CH till stor del beror på landets bankväsende, och de monegasker det attraherar. Det finns andra positiva sidoeffekter. Om du varit i en större stad i CH, t. ex. Zürich - och sett alla exklusiva uraffärer, som ligger vägg i vägg längs Bahnhofstraße - tror du, att det bara är i Schweiz boende personer, som handlar där? Listan kan säkert kompletteras med andra exempel.
Citera
2013-06-10, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nu repeterar du det om betydelse igen. Men jag ser inget förklaring till vad det är för betydelse. Hur betydelsen yttrar sig.
LTCM hade hand om väldigt stora summor, men det sysselsatte inte så många personer. Och då skulle dom dessutom sitta och klura ut nya vinstgivande placeringar.

Men några banktjänstemän sysselsatte det väl i Schweiz. Frågan är väl hur många några är.

Jag såg för en tid sedan i tysk TV programmet "Bankgeheimnis Adieu", där en person intervjuades, och hävdade, att ett avskaffande av Schweiz legendariska banksekretess skulle medföra att ca 100.000 personer inom banksektorn skulle bli arbetslösa.
Citera
2013-06-10, 13:24
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Jag såg för en tid sedan i tysk TV programmet "Bankgeheimnis Adieu", där en person intervjuades, och hävdade, att ett avskaffande av Schweiz legendariska banksekretess skulle medföra att ca 100.000 personer inom banksektorn skulle bli arbetslösa.

Ca. 529 000 personer arbetar inom banksektorn i Schweiz. Det finns inga planer på att avskaffa bankkundsekretessen och det kan komma att bli folkomröstning för att skriva in den sekretessen i grundlagen, precis som postsekretessen etc..

Problemet med sådana uppskattningar är att somliga banker drabbas hårdare än andra. De flesta banker har dock redan för länge sedan ändrat strategi till en sådan som går ut på att hjälpa sina kunder att göra pengarna "vita" i hemlandet så de (eller närmare bestämt avkastningen) kan beskattas som den ska. Den som tror att alla utländska pengar som ligger placerade i Schweiz på något sätt skulle vara "svarta", illegala eller härröra av brottslig verksamhet vet inte vad han pratar om.

Min uppskattning är att skulle sekretessen försvinna om exempelvis 2-3 år så skulle effekten på Schweiz ekonomi vara ganska marginell. Arbetslösheten skulle kanske stiga med en halv - en procentenhet från drygt 3 % till möjligen 4%. Och ju mer värdet på CHF samtidigt sjunker så kommer effekten på arbetsmarknaden att bli mindre eftersom exportsektorn stärks i samma omfattning. Det faktum som kanske kan relatera det hela är att CHF redan är otroligt stark, även om miljarderna, som det påstås, rullar ut ur landet.

Sverige, som för övrigt har mycket välfriserade arbetslöshetssiffor, skulle bara kunna drömma om en någorlunda ofriserad arbetslöshet på 3-4%. I dagsläget ligger den officiella siffran på hela 8.7%! Men detta beror på enorma strukturella problem och en massinvandringspolitik som saknar motstycke i hela västvärlden.
Senast redigerad av Svizzera 2013-06-10 kl. 13:29.
Citera
2013-06-10, 17:36
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Det är din subjektiva tolkning av problematiken men visst; Schweiz anordnade rösträtt för kvinnor först på 70-talet och kvinnor stannar oftast hemma för hushållssysslorna.
det är den springande punkten!!
I sverige förväntas kvinnor vara yrkesverksamma,och räknas in i statistiken så är inte fallet nere i europa.
Citera
2013-06-10, 20:45
Medlem
why123s avatar
Skojigare, mycket skojigare!
Citera
2013-06-10, 21:26
Medlem
Citat:

Citat:
Ca. 529 000 personer arbetar inom banksektorn i Schweiz.
Vet inte var ni fått det där ifrån men överdrivet är det.

Citat:
Ursprungligen postat av www.swissbanking.org
More than 195,000 people or 5.7% of the entire Swiss workforce are em-ployed in the financial sector. Of these,

108,100 work for banks and securities dealers,
34,700 work for other financial services providers (e.g. independent as-set managers, etc.), and
53,034 work for insurance companies.
Så 108K jobbar för banker OCH securities dealers. Vi skulle behöva rensa bort de som jobbar för dealers. Men låt oss säga att det är 8K. Då skulle 100K jobba för banker. Och det är ju inte så att det skulle bli tomt på banker om man lättade på skyddet för tax evasion.

Nu kan någon tycka att vi borde inte bara titta på banker utan även finansiell verksamhet som kapitalförvaltning. Och det kan man göra. Men vi får hålla isär dessa.

Fö kan man komma ihåg att Nordea också är en stor bank. Och liksom t ex UBS har de många anställda utomlands.

Citat:
Det finns inga planer på att avskaffa bankkundsekretessen och det kan komma att bli folkomröstning för att skriva in den sekretessen i grundlagen, precis som postsekretessen etc..
Kan vara värt att påminna om att man i Schweiz lämnar ut data om det gäller brott. Dock inte att undkomma brott som t ex konfiskatorisk beskattning.

Det finns som tidigare nämnt länder som har bättre banksekretess än Schweiz så de som är bekymrade har nog redan flytt dit.
Citera
2013-06-10, 21:42
Medlem
Följande kan vara lite intressant, då dagsläget vanligen har med historiken att göra. Lade med UK som jämförelseobjekt.

Kod:
GDP per capita (PPP adjusted)
Country / Region 	1928 	1933 	1947 	1950 	1973 	2003
 Sweden			3,835 	4,033 	6,091 	6,739 	13,493 	21,555
 Switzerland		8,353 	8,057 	9,182 	9,064 	18,204 	22,243
 UK			5,357 	5,277 	6,604 	6,939 	12,025 	21,310

Som man kan se har utvecklingen varit anmärkningsvärt lika trots skillnad i politik mellan länderna.
Citera
2013-06-11, 09:08
Medlem
Svizzeras avatar
Här officiell statistik för schweiziska statistikbyrån: http://www.bfs.admin.ch/bfs/portal/de/index/themen/12/04/blank/kennzahlen/bankenstruktur.html

Jag måste rätta mitt förra inlägg. Den rätta siffran är 108 100 personer. 132 542 om man räknar med de som jobbar för en schweizisk bank utomlands.

Att 100 000 arbetsplatser skulle försvinna om banksekretessen skulle avskaffas är kraftigt överdrivet för att inte säga totalt orimligt, även om man räknar med advokater, externa förmögenhetsförvaltare etc.. Som jag skrivit innan: det är långt ifrån alla utländska bankkunder som har "svarta pengar" i Schweiz. "Weissgeldstrategie", d.v.s. strategin om att få sina kunder att skatta för sina kapitalinkomster är redan mycket långt gången och det är faktiskt inte mer än en myt som fortfarande verkar sitta kvar att man kan undvika beskattning genom att ha konto/depå hos en schweizisk bank.

http://www.swissbanking.org/20100409-5000-finanzplatzstrategie_clean-nzw.pdf

Det lustiga i kråksången är att år 2003 arbetade 99 460 personer inom banksektorn i Schweiz och denna siffra har stigit kontinuerligt ända fram till 2008 där den sjönk med några tusen för att sedan långsamt kontinuerligt öka igen.

Kan det rentav vara så att schweiziska banker även i framtiden kommer att kunna förvalta enorma summor av utländskt kapital för att kunderna helt enkelt inte har något som helst förtroende i experimentet EU och inte vill ha alla sina pengar i Asien? Varje bankkund borde ha dragit åt sig öronen när delar av sparpengarna i EU landet Cypern konfiskerades av staten. Jag är optimistik och tror att Schweiz har ett stort potential även i framtiden p.g.a. att just förtroendet för Schweiz finns kvar. Förtroende är en banks viktigaste kapital.
Citera
2013-06-11, 20:49
Medlem
Citat:
Kan det rentav vara så att schweiziska banker även i framtiden kommer att kunna förvalta enorma summor av utländskt kapital för att kunderna helt enkelt inte har något som helst förtroende i experimentet EU och inte vill ha alla sina pengar i Asien? Varje bankkund borde ha dragit åt sig öronen när delar av sparpengarna i EU landet Cypern konfiskerades av staten. Jag är optimistik och tror att Schweiz har ett stort potential även i framtiden p.g.a. att just förtroendet för Schweiz finns kvar. Förtroende är en banks viktigaste kapital.
Det är väl högst sannolikt att folk kommer att vilja använda den förvaltningskompetens som har byggts upp i Schweiz.

Just i Cypern skull jag säga att det handlade om en konkurs och staten som var överbelånad hade svårt att klara sina garantiåtaganden. Så det handlade inte om någon konfiskation, utan bankerna hade åkt på förluster pga att Grekland defaultade på sina obligationer. Och när det blir konkurs pga förluster drabbas fordringsägarna.

Men sparare kan åka på förluster lite var som helst. Ta t ex de som litade på Maddoff och de som litade på Corzine (MF Global). Risker finns nog lite överallt. Men Schweiz har ett fungerande rättssystem, och det har kanske inte en del bananrepubliker.
Citera
2013-06-12, 16:45
Medlem
Citat:
Ca. 529 000 personer arbetar inom banksektorn i Schweiz. Det finns inga planer på att avskaffa bankkundsekretessen och det kan komma att bli folkomröstning för att skriva in den sekretessen i grundlagen, precis som postsekretessen etc..

Problemet med sådana uppskattningar är att somliga banker drabbas hårdare än andra. De flesta banker har dock redan för länge sedan ändrat strategi till en sådan som går ut på att hjälpa sina kunder att göra pengarna "vita" i hemlandet så de (eller närmare bestämt avkastningen) kan beskattas som den ska. Den som tror att alla utländska pengar som ligger placerade i Schweiz på något sätt skulle vara "svarta", illegala eller härröra av brottslig verksamhet vet inte vad han pratar om.

Min uppskattning är att skulle sekretessen försvinna om exempelvis 2-3 år så skulle effekten på Schweiz ekonomi vara ganska marginell. Arbetslösheten skulle kanske stiga med en halv - en procentenhet från drygt 3 % till möjligen 4%. Och ju mer värdet på CHF samtidigt sjunker så kommer effekten på arbetsmarknaden att bli mindre eftersom exportsektorn stärks i samma omfattning. Det faktum som kanske kan relatera det hela är att CHF redan är otroligt stark, även om miljarderna, som det påstås, rullar ut ur landet.

Sverige, som för övrigt har mycket välfriserade arbetslöshetssiffor, skulle bara kunna drömma om en någorlunda ofriserad arbetslöshet på 3-4%. I dagsläget ligger den officiella siffran på hela 8.7%! Men detta beror på enorma strukturella problem och en massinvandringspolitik som saknar motstycke i hela västvärlden.

Nu önsketänker Svizzera igen!

Att det inte skulle finnas några planer på att avskaffa banksekretessen i Schweiz är trams - vilket vi för övrigt har konstaterat i en tråd i utrikesforat! Visserligen har Schweiz inte satt något datum ännu för när kontrolluppgifter kommer att skickas till alla kontohavares hemländer, men det är givetvis bara en tidsfråga, jag skulle tippa senast 2015-2017:

http://www.blick.ch/news/schweiz/eu-steuerkommissar-will-mit-schweiz-ueber-amtshilferichtlinie-reden-id2334704.html.

http://www.handelsblatt.com/politik/international/steueroase-schweiz-will-gespraechen-ueber-bankgeheimnis-fuehren/8112578.html.

http://www.welt.de/wirtschaft/article117030628/EU-Kommission-plant-das-Bankgeheimnis-zu-kippen.html.

Att någon folkomröstning skulle komma att ske i denna fråga, finns det heller naturligtvis inget som tyder på. Ett avskaffande av banksekretessen kommer även att inkludera schweizarna själva - och deras omhuldade "skydd för den enskilde mot staten" kommer att vara ett minne blott.

Däremot är det möjligt att de ekonomiska effekterna inte kommer att bli svåra för Schweiz del, dock har stora summor redan flyttats från landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in