Citat:
Ursprungligen postat av
ScEco
Du hävdar att det är den största anledningen till deras höga levnadsstandard, men du kan inte leverera någon källa till ditt påstående, du förkastar alla mätbara effekter (värdeskapande, del av BNP, sysselsättning, skatteintäkter etc.)... Tror du att du skulle kunna ge en förklaring i breda penseldrag då?
Du har redan fått konkreta fakta, fakta som används över hela världen för att avgöra olika sektorers betydelse för en ekonomi, men du förkastar den utan att ge någon alternativ förklaring.
Alltså, jag har ju flera gånger utvecklat mitt resonemang i den här frågan! Du anser, att man rakt av kan sätta tilltro till uppgiften, att banksektorn i CH endast utgör ca 12% av deras BNP - och följaktligen har de stora utlandsinvesteringarna i CH ganska liten betydelse för schweizarnas levnadsstandard.
Observera, att enligt en av de källor du länkat till, är schweizarnas egna kapitalplaceringar i landet nästan lika stora som utlandets. Jag ställer mig skeptisk till de siffrorna. Varför är levnadsstandarden alltid så hög i alla dessa skatteparadis; Schweiz, Liechtenstein, Luxemburg m.fl? Jag kan bara inte acceptera påståendet, att av utlandet placerat kapital skulle ha marginell betydelse för levnadsstandarden i landet. Inte när det handlar om sådana kapitalvolymer.
Sedan nämnde jag, att turismen i CH till stor del beror på landets bankväsende, och de monegasker det attraherar. Det finns andra positiva sidoeffekter. Om du varit i en större stad i CH, t. ex. Zürich - och sett alla exklusiva uraffärer, som ligger vägg i vägg längs Bahnhofstraße - tror du, att det bara är i Schweiz boende personer, som handlar där? Listan kan säkert kompletteras med andra exempel.