Flashback bygger pepparkakshus!
2013-07-01, 18:37
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxxybox
Jag känner mig redan som en brottsling som kommer ha många lan framöver utan att betala en enda krona till någon jävla myndighet.

Vad ska de göra knacka på dörren? skrika och gråta tills någon släpper in dom?

Jag har en känsla av att detta är riktat till internetcafeér och events liknande dreamhack.

Om inte Radiotjänst i kiruna all over again.

Det gäller självklart inte ditt privata joltknarkarlan i källaren utan café som tillhandahåller lan-spel. Inte heller Dreamhack är inkluderat, det är en festival.
Citera
2013-07-01, 20:44
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Det gäller självklart inte ditt privata joltknarkarlan i källaren utan café som tillhandahåller lan-spel. Inte heller Dreamhack är inkluderat, det är en festival.

Hur som helst är vi ändå mycket upprörda.

Civil olydnad är på sin plats så jag tänker inte sopsortera på hela veckan
Citera
2013-07-01, 22:26
Medlem
Stiftpennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floppsen
Nej, det är inte lanandet i sig som kräver tillstånd. Det är uppställningen av spelmaskiner till allmänheten.

Jo, fast det är ju precis det jag menar. Hur definieras "allmänheten"? Alltså, jag fånar mig inte nu, det kommer ju bli sjukt svårt med sådana här gränsdragningsfall, det har vi ju redan sett efter intervjusvar och dylikt.

Bedriver jag ett LAN i hemmet har jag ju flera datorer uppkopplade mot varandra för flera personer i mitt hem. Alltså en tillfällig uppställning av spelmaskiner för allmänheten. Get it? Funderar bara på hur de tänkt lösa sådant, de små löjeväckande viktigpettrarna.
Citera
2013-07-01, 23:13
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiftpenna
Jo, fast det är ju precis det jag menar. Hur definieras "allmänheten"? Alltså, jag fånar mig inte nu, det kommer ju bli sjukt svårt med sådana här gränsdragningsfall, det har vi ju redan sett efter intervjusvar och dylikt.

Bedriver jag ett LAN i hemmet har jag ju flera datorer uppkopplade mot varandra för flera personer i mitt hem. Alltså en tillfällig uppställning av spelmaskiner för allmänheten. Get it? Funderar bara på hur de tänkt lösa sådant, de små löjeväckande viktigpettrarna.

Ja det är lite lättare att bestämma med arkadspel, flipperspel och casionmaskiner eftersom nämnda apparater är lite svårare för en individ att ställa till förfogande än ett gäng datorer.

Med det här i ryggen borde inte skolors och biblioteks datorsalar nu räknas också? De är ju också uppställda till förfogande för allmänheten.
Citera
2013-07-01, 23:25
Medlem
Jag förstår inte hur avgiften motiveras? På vilket sätt skyddas unga av detta? Och varför ska man betala mer ju fler datorer det finns?

De får inte heller censurera något datorspel. Så de ska ha pengar för att...?

Det enda jag kan komma på som de på något sätt skulle kunna försvara de extra avgifterna per dator är att de kommer dit och kontrollerar och snokar igenom allas datorer (kul för de som har med egna!). Men sen då? Vad tillför denna "kontroll"?

Slänger de ut alla som har datorer med "farligt innehåll"? Stänger de ner lokalen och slänger ut alla (På plats just då, antar jag, för vad annars ska de kontrollera om inte spelen på de verksamma datorerna?)

Ska de sitta och snoka igenom allas datorer för att se vilka spel som finns installerade?

Alla dessa frågor! Jag kan inte komma på ett enda sätt på hur de skulle kunna motivera "kontrollen" eller avgiften.
Senast redigerad av nummer10011 2013-07-01 kl. 23:34.
Citera
2013-07-01, 23:47
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Jag förstår inte hur avgiften motiveras? På vilket sätt skyddas unga av detta? Och varför ska man betala mer ju fler datorer det finns?

Det enda jag kan komma på som de på något sätt skulle kunna försvara de extra avgifterna per dator är att de kommer dit och kontrollerar och snokar igenom allas datorer (kul för de som har med egna!)

Avgiften motiveras med att dagens internetställen och lan-hålor har ersatt gamla tidens arkad och flipperhallar, lagen finns för att politiker tycker sig veta bättre vad ungdomar ska syssla med än ungdomarna själva (eller deras föräldrar för den delen). Då de redan ockuperar en tredjedel av ungdomarnas liv med aktiv indoktrinering i skolorna är det inte konstigt att de känner en viss rättighet i att fingra i den andra tredjedelen (fritid) med sina avgifter och restriktioner vilket lämnar den sista tredjedelen (sömn) och vad de nu har för planer med den.

I slutändan också, precis som andra avgifter, skatter och annat gott i samhället så tar staten in dem för att dom kan. Dom har lagarna, polisen, domstolarna, fängelser och även fysiskt artilleri till förfogande och det har inte du.

Kort och gott, samhället är ett fängelse, staten är Bubba och om du (folket) inte ställer upp för Bubba med en del av din kaka och särar på skinkorna lite då och då så har Bubba inga problem med lite hårda tag.

Tänk på det nästa gång du röstar, trevlig kväll
Senast redigerad av Mackan52 2013-07-01 kl. 23:52.
Citera
2013-07-01, 23:49
Medlem
Mikeyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011

Det enda jag kan komma på som de på något sätt skulle kunna försvara de extra avgifterna per dator är att de kommer dit och kontrollerar och snokar igenom allas datorer (kul för de som har med egna!). Men sen då? Vad tillför denna "kontroll"?

Slänger de ut alla som har datorer med "farligt innehåll"? Stänger de ner lokalen och slänger ut alla (På plats just då, antar jag, för vad annars ska de kontrollera om inte spelen på de verksamma datorerna?)

Ska de sitta och snoka igenom allas datorer för att se vilka spel som finns installerade?

Alla dessa frågor! Jag kan inte komma på ett enda sätt på hur de skulle kunna motivera "kontrollen" eller avgiften.

Verkligen, det finns ingen direkt motprestation värd att tala om. Lösesumma eller skatt vore en rimligare benämning.
Citera
2013-07-02, 09:15
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Du kanske ska förtydliga att det rör sig om vissa internetcaféer med fokus på spel som berörs.

Några av frågorna från intervjun M3 hade med Johan Röhr, chefsjurist på Lotteriinspektionen:
Citat:
Gäller samma regler för alla internetcaféer?
– Nej.

Varför inte det?
– Det gäller bara datorer som är särskilt iordningsställda för att spela spel på. På ett internetcafé är de ju till för att surfa med, eller för att kolla e-post.

Hur avgör ni vad datorerna är till för?
– Jag vet inte exakt hur det går till. Jag tror att vi tittar på vad för program som finns installerade.

Men om jag sitter på ett internetcafé och där besöker en webbsida där jag kan spela spel. Vad händer då?
– Ja... Det blir ju krångligt om man letar efter sådana här gränsdragningsfall.

Vilket jävla arsle mannen du citerade verkar vara. Hade de inte i alla fall kunnat skrapa upp en enda kompetent person, eller gud förbjude, fatta ett kompetent beslut baserat på folk som faktiskt är insatta i ämnet innan de lägger upp en helt ny avgift.

Det verkar ju inte riktigt som chefsjuristen har "koll på läget" och då undrar man ju vem fan som har det. Hur skulle han processera en tvistfråga kring det här i domstol? "Nä, men alltså det är ju knepigt..." Känns som ett fall av att någon på kontoret minsann sett att ungdomarna håller på med "si sånt dära 'LAN'" nu för tiden istället för att dra ett par vändor på den lokala enarmade banditen.

Så en dator är nu för tiden antingen en tv-mottagare eller en spelmaskin, eller kanske både och samtidigt (typ som XBOX-one), undrar vad mer den kan vara. Kanske får man börja betala trängselavgift om man har need for speed installerat, eller kanske kortläsaravgift. Snart kommer väl "datoravgiften" också som ett brev på posten. Posten som kan glömmas för övrigt, då allt digitaliseras.
Citera
2013-07-02, 09:30
Bannlyst
Större tillställningar med datorer är strängt förbjudet då jag inte har någon insyn.
.Din dator är din hjärna och den vill jag ha.Hälsningar Allvetande
Senast redigerad av TB12P 2013-07-02 kl. 09:33.
Citera
2013-07-02, 13:51
Medlem
Foxxyboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera

Jag förstår hur du menar, Men du behöver inte förolämpa mig med förutfattade meningar.

Jag har nyss kommit tillbaka till sverige igen och fick en massa uppröra kommentarer i ansiktet angående detta.

Om det nu enbart gäller café som tillhandahåller lan. Varför är då så många sjukt upprörda?

Om det är som du säger kunde jag personligen inte bry mig mindre.
Citera
2013-07-02, 14:46
Medlem
Glöm internetkafeer,det drabbar våra barn och föräldrarnas plånbok.Ny lanskatt drabbar datorspelare
- Minst 3 000 kronor per lan i ny skatt

NY SKATT. Bara dagar efter att svensk domstol meddelade att datorer kommer att beläggas med en särskild datorskatt för att finansiera statlig radio och TV kommer nu nästa chock. "LAN-spel kräver tillstånd", skriver Lotteriinspektionen i ett pressmeddelande

1-10 datorer - 3 000 kronor
11-25 datorer - 10 000 kronor
26 eller fler datorer - 35 000 kronor

Den som anordnar så kallade lan kommer nu att tvingas erlägga en avgift på upp till 35 000 kronor för att få tillstånd, enligt ett nytt beslut från Lotteriinspektionen som är tillsynsmyndighet för hasardspel och lotteri i Sverige.

Beslutet är ett resultat av ny praxis från Högsta förvaltningsdomstolen som tillkommit sedan regeringen Reinfeldt ändrade automatspels*förordningen förra året.

Också TV-spel omfattas av det nya tillståndskravet.

– I lagens ögon är det här spelautomater. Det är ingen skillnad, säger Johan Röhr, chefsjurist på Lotteriinspektionen, till pryl- och datatidningen M3.

Enligt Johan Röhr gäller de nya reglerna inte för till exempel internetkaféer, där datorerna i huvudsak är till för annat än spel.

Förutom skatten kan det tillkomma en kontrollavgift om Lotteriinspektionen kommer för att göra tillsyn under ett lanparty.

Den nya lanskatten får kritik av Erik de Basso, ekonomiansvarig på lanhallen Inferno Online, som nu är den första verksamhet som beläggs med den nya skatten. Bolaget drabbas därmed av en extra kostnad på tiotusentals kronor per år.

– De likställer vår verksamhet med att gå och spela Jack Vegas på krogen. Det är klart man blir förbannad, säger han till M3.

Lotteriinspektionen uppmanar nu alla ekonomiska föreningar som anordnar spel på datorer i lanmiljö eller mot internet att söka tillstånd hos myndigheten. Ett tillstånd är giltigt i två år.

Det är bättre och kasta sten på snuten,än att ungarna har något att göra.
Citera
2013-07-03, 00:52
Medlem
Ser inte ut som att någon orkat gräva i detta ordentligt ännu, men för den som är intresserad hittar ni hela bakgrunden här:

http://www.notisum.se/rnp/domar/rr/RR007044.htm

Starten på detta elände är alltså Socialnämnden i Örebro Kommun, som redan år 2002 störde sig på det där med att ungdomar kunde köpa datortid på internetcafé och därmed meddelade ägaren av stället att hans verksamhet var tillståndspliktig.

I god samhällskyddande anda fortsatte socialnämnden sedan att driva fallet vidare trots avslag i de två första instanserna. Först i Kammarrätten fick man det beslut man önskade, och regeringsrätten verkar knappt ha brytt sig om att titta på fallet utan fastställer Kammarrättens bedömning.

Det kanske mest anmärkningsvärda är dock att Lotteriinspektionen självt gick in i målet i Kammarrätten med följande uttalande:

Citat:
Lotteriinspektionen yttrade sig i målet och anförde bl.a. följande. Fråga i målet är om spelverksamhet i Internetspelcaféer omfattas av automatspelslagens tillämpningsområde. Att dator- och TV-spel omfattas av automatspelslagen framgår redan av förarbetena till den. Att den tekniska utrustningen för spel som fanns vid lagändringen år 1990 och den tekniska utrustningen som används idag för spel inte är densamma är en självklarhet. Den tekniska utvecklingen med PC och Internet har de senaste åren gått snabbt. Förutsättningen i exempelvis ett Internetspelcafé för spel i datorer i LAN-miljö är att innehavaren av Internetspelcaféet dels har särskild utrustning för denna spelverksamhet, dels har spelen installerade på sin egen server. För multiplayerspel på dessa datorer på Internet förutsätts att spelen även i dessa fall finns installerade på Internetspelcaféet. Anordnaren, dvs. innehavaren av Internetspelcaféet, måste kunna tillhandahålla speciell utrustning för att kunna erbjuda spel till sina kunder. Att datorer på Internetspelcaféer även erbjuder andra tjänster föranleder ingen annan bedömning än att de vad gäller tillhandahållandet av spel faller inom lagens tillämpningsområde. Automatspelslagen är en skyddslagstiftning vad gäller olämpliga ungdomsmiljöer. De ungdomsmiljöer med spelhallar som lagen avsåg att reglera utgörs idag bl.a. av den verksamhet som bedrivs på Internetspelcaféer.

Med andra ord har man tvärt emot vad man velat göra gällande i media haft en tydlig agenda att driva den här frågan redan innan regeringsrätten "beslutade" hur den utdaterade lagen skulle tolkas.

Vore tacksamt om våra skattepengar kunde läggas på något vettigare. Lotteriinspektionen har ändå spelat ut sin roll tack vare alla onlinespel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in