Flashback bygger pepparkakshus!
2013-06-27, 14:24
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är ju exakt det som är grejjen, dom har utökat sitt område till "gaming" när dom borde hålla sig till "gambling".

Ja men det var väl bara om det var internet pokerspel osv ?
Citera
2013-06-27, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
En dator är en spelautomat om den kopplas upp i ett lan?

Good luck säger jag att genomföra det...
Radiotjänst har ju fått datorn till en tv. Så det borde gå lika lätt med tanke på ägghuvudena till domare.
Citera
2013-06-27, 14:30
Medlem
Här har ni exempel på spel som kräver tillstånd, kontroll och avgift:
Citat:
Vi ger tillstånd till förströelsespel och sköter kontrollen av dessa. Förströelsespel är mekaniska eller elektroniska spelautomater som inte ger vinst, eller som endast ger vinst i form av frispel på automaten och som anordnas för allmänheten i förvärvssyfte.

Exempel på förströelsespel är:
flipperspel
skjutare
målspel
TV-spel
Spel i LAN-miljö
http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Tillstand/Forstroelsespel/

Om ni ska spela något av dessa spel så kan ni ansöka om tillstånd här:
http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Tillstand/Ansokningsblanketter/

Här är avgifterna:
Citat:
Förströelsespel
1-10 spelautomater - 3 000 kronor
11-25 spelautomater - 10 000 kronor
26 eller fler spelautomater - 35 000 kronor
http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Tillstand/Avgifter-for-tillstand-och-typgodkannande/

Men om ni ska spela något av detta är det okej:
Citat:
Man behöver inte ha tillstånd för darttavlor, biljardbord, airhockey, boxningsspel och andra styrkemätare. Observera att det dock krävs tillstånd för fotbolls- eller bordshockeyspel med spakar, trots att dessa inte är elektroniska.
Citera
2013-06-27, 14:48
Medlem
Besvärjarens avatar
Det går snabbt utför nu, dagligen åtals folk för skämt på FB(HMF mm), föhands moderering eller GTFO, SVTs hat-avgift på dator/plattor och nu det här...
Snaran dras åt allt tightare kring medborgarnas små halsar..
Svårt och få luft än Svensson?.... Nä glöm det, gå tillbaks och sov du, sova gott blir snart ännu lättare, när väl syrebristen kickar in på riktigt..

Citat:
Demokrati/frihet ~1900-2013
R.I.P
Citera
2013-06-27, 14:56
Medlem
NattNatts avatar
Dags att börja visa att svensken inte är något att pissa på. Samla alla ni känner som fortfarande kan tänka, och var beredda när gnistan kommer, för komma måste den om inte vi alla ska få vänja oss med att suga politiker kuk ända in i döden.

Dom skrattar ju för fan åt oss.

1984 knackar på dörren.
Citera
2013-06-27, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Nä staten är inte i desperat behov av pengar i vilket fall som så kommer de få in försumbara mängder pengar på en LAN-skatt. De vill skapa problem och byråkrati för folk. Folk ska inte t.ex. inte sitta och roa sig och spela dator ihop nej, nej det ska beskattas etc. etc. Om folk kan göra något alls för sig själva utan statens inblandning så kan du ge dig fan på att staten kommer försöka försvåra och beskatta det.

Om något är enkelt, begripligt och gratis så ska det försvåras och avgiftsbeläggas. Man ska publicera tusensidiga oläsliga regler som man måste hålla sig till för att inte drabbas av böter och straff, man ska söka "tillstånd" och "licenser" på allt, det hela meningslösa maskineriet ska administreras av en armé av byråkrater som alla kommer tro att deras arbete är jätteviktigt men som inte kommer göra en endaste nytta i hela sitt liv.
Där har vi det! Dagens sanna ord... fifan vad byråkrati får mig att må illa, lagboken skulle kunna brännas till 95%. Det finns så jävla mycket trams och skit som bara gör livet komplicerat för samhället.
Citera
2013-06-27, 14:59
Medlem
KCLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgione
Snart kommer de vilja ta avgift för hur många gånger man skiter, förhelvete

Ha ha ha ha. Det där var jätteroligt skrivet. Undrar detsamma!

Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
70% skatt räcker inte på inkomst längre för att betala för den härliga mångkulturen!

nu skall Lan spel avgiftsbeläggas och tv avgift på smartphones fast man aldrig vart inne på deras jävla skitsida. Pengarna skall in!!! vi måste ta emot mer somaliska unga män som skall leva som prinsar!

Problemet ligger inte i raser/etniciteter och i mångkulturen utan snarare i att Sverige för en dålig invandringspolitik. Att överhuvudtaget ta in somalier och andra invandrare är i sig själv inget problem men det är hur vi tar hand om dem som problemet ligger i samt att vi inte har några klara regler för vilka skyldigheter dem har.
Har själv vänner av utländskt ursprung trots att jag är etniskt svensk och dessa människor är inga idioter. Sådana du syftar på är möjligtvis rövhål men man kan inte dra alla över en kam.
Citera
2013-06-27, 15:10
Medlem
Besvärjarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KCLundgren
Ha ha ha ha. Det där var jätteroligt skrivet. Undrar detsamma!

Problemet ligger inte i raser/etniciteter och i mångkulturen utan snarare i att Sverige för en dålig invandringspolitik. Att överhuvudtaget ta in somalier och andra invandrare är i sig själv inget problem men det är hur vi tar hand om dem som problemet ligger i samt att vi inte har några klara regler för vilka skyldigheter dem har.
Har själv vänner av utländskt ursprung trots att jag är etniskt svensk och dessa människor är inga idioter. Sådana du syftar på är möjligtvis rövhål men man kan inte dra alla över en kam.
Hur vi tar hand om dem... Ta hand om dig själv för fan, parasiter som "ska tas hand om" behöver vi inte tack ..Ta hand om mig istället om du nu har en störning, en kall bira tack.
Hur många av jordens 7 miljarder ska vi "ta hand om"?
Citera
2013-06-27, 15:22
Medlem
ALLCAPSs avatar
Bakgrunden till införandet av automatspelslagen var att olämpliga ungdomsmiljöer hade uppkommit i de spelhallar där spel på flipperspel och liknande automatspel bedrevs. Med en olämplig ungdomsmiljö avsågs i första hand miljöer som kunde vara skadliga för ungdomars sociala utveckling och mindre lämpliga utifrån social- och kulturpolitiska utgångspunkter. Det kan t.ex. röra sig om passiviserande och kommersialiserade miljöer med brist på meningsfull sysselsättning.
Kritiken riktades inte främst mot automaternas utformning eller konstruktion utan snarare mot miljön som spelhallarna utgjorde. Det konstateras dock i propositionen att även spelandet i sig skapade ett pengabehov som kunde utlösa viss kriminalitet såsom snatteri och häleri. Mot den bakgrunden ansågs fog finnas för att samhället skulle ha inflytande över etableringen av sådan verksamhet. Tillståndsprövningen skulle i första hand grundas på sociala överväganden (prop. 1981/82:203, s. 9 ff.). Automatspelslagen är således en social skyddslagstiftning med det övergripande syftet att undvika att olämpliga ungdomsmiljöer uppstår
http://www.lotteriinspektionen.se/Global/Redovisning,automatspel-Internet-cafer.pdf

Senast redigerad av ALLCAPS 2013-06-27 kl. 15:31.
Citera
2013-06-27, 15:24
Medlem
Så om jag drar ihop ett gäng och latjar lite LAN i min källare så kommer skattemasen att knacka på? Tro mig, jag och mina RP nördar kommer vara redo att kasta alla möjliga förbannelser över dem!

Först tar staten 30% + av min lön för att försörja dessa pensionsräddare. Sen så ska man börja skatta mig för allting jag kan tänkas sysselsätta mig med. Snart är jag också en frustrerad arg man och kan jag nog mycket väl tänka mig att starta upplopp pga samhällets strukturella rasism mot mig och mina vänner.

Jag tror att detta i grund och botten är ett försök till att skingra svenska ungdomar från att umgås, alla vet att svenska barn gömmer sig online pga blatten gör utemiljöerna otrygga. Snart kommer det bli för dyrt att gömma sig hemma och då måste man gå ut och "blandas opp". *viker ny foliehatt med dubbla laget*.
Senast redigerad av Istidraj 2013-06-27 kl. 15:26.
Citera
2013-06-27, 15:26
Medlem
Nocets avatar
Om man redan innan detta tar ut avgifter för andra spel som inte kan generera kontantvinster för spelaren som tex flipper och arkadspel så ser jag inga stridigheter med att avgifter även skall innefatta datorer som ställs upp för att spelas på mot ersättning. Är det så idag? Avgiftsbeläggs spelhallar som har flipper och arkadspel?

Sedan kan man givetvis hävda att spel är spel vilket man gör för nöjets skull och om sedan tex Tennis och Badminton skall undantas från denna typ av avgifter bör debatteras. Skillnaden har alltid varit att spel som inte kräver en viss typ av fysisk ansträngning har nedvärderats och stigmatiserats i samhället. Idag är E-sport och amatörmässig gaming ett jättestort intresse för unga och medelålders och intresset bara ökar för varje år.

Jag anser att det är självklart att man bör diskutera varför vissa företagare skall betala extra avgifter bara för att de väljer att tillhandahålla medel för viss sport/lek/hobby medans andra bara kan ta betalt och slippa extra avgifter till staten. Moralisera gärna och argumentera om detta men låt åtminstone alla komma till tals och se på alla infallsvinklar.

/Nocet
Citera
2013-06-27, 15:36
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
Det är ju för att komma åt alla olagliga spelmaskiner som folk matar in tusentals kronor in i och som ej skattas och går till kriminella nätverk *typ*

Som sagt de som har såna spelmaskiner tjänar en massa pengar på folks misär och spelberoenden och de tjänar bra med pengar tror det är adonbolagen som står för maskinerna senare tid så har adonbolagen försökt sköta det mer lagligt och skattar osv för vinsterna ihop med de upplåter plats till maskinerna.

Men det räcker tydligen inte utan nu är det avgiftsdags.

Vanliga lan och spel kommer inte drabbas.
"Komma åt" är fel benämning. "Avgiftsbelägga" är mer korrekt. Staten skiter i misären så länge kulorna rullar in. Och nu har de alltså hittat ett kryphål för att terrorisera vanliga gamers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in