Jag har tänkt på en sak efter att ha läst igenom de senaste veckornas inlägg i den här tråden.
Finns en strukturerad och källhänvisad databas upprättad över Palmemordet och alla dess delar?
Tänker mig annars att det skull vara en stor och god insats för oss alla att bygga en sådan.
Den skulle t.ex. kunna innehålla en tabell med personer. Personens namn, alla dennes alias (t.ex. hur de benämns i GK) vilka andra personer de har kopplingar till. Andra tabeller skulle kunna vara platser, föremål (t.ex. vapen) eller händelser. Och så vidare.
Varje objekt och koppling i databasen skulle behöva ha en källa redovisad innan publicering, så att alla som använder den kan veta att en viss uppgift är belagd, när, och av vem.
Olika användare i denna tråd verkar sitta på olika delar material som är viktiga källor men som inte heller finns i strukturerad form så vitt jag vet. Ett protokoll här, ett vittnesmål där, en länk här, ett tidningsklipp där. Allt sådant material skulle kunna samlas och kategoriseras inom samma ramverk.
Så långt lagen medgav det skulle även så mycket som möjligt av själva Palmeutredningen tillgängliggöras där. Fick höra från en person som frågat polisen om en uppgift ur förundersökningen kring Christer Pettersson att de istället oanmält skickade hela förundersökningen i tryckt form med posten, tillsammans med en räkning på många tusen kronor. Trist överraskning, rolig historia.
När jag fick höra detta kom jag att tänka på att en handfull personer (ju fler desto bättre) tillsammans skulle kunna skanna in några sidor var av t.ex. det materialet och publicera helheten så att ingen någonsin ska behöva beställa det igen. De inskannade bilderna kunde sedan köras genom OCR-mjukvara så att texten blev tillgänglig i sökbar form, med rättningar gjorda kontinuerligt av databasens användare och/eller administratörer.
Ja, för att sammanfatta det hela: Borde inte så mycket som möjligt av materialet kring Palmemordet tillgängliggöras på nätet i strukturerad, korsrefererad och sökbar form?
Det absolut enklaste kanske skulle vara att starta en Wikia?
http://www.wikia.com/
Eller är jag helt ute och cyklar, för att en sådan databas redan finns som jag har missat?
Så mycket kraft spills i mina ögon på att någon här gör ett påstående och sen frågar någon annan vad det är baserat på, varpå svaret är en referens till en intervju, som sedan någon försöker leta reda på, och så vidare. Vore enklare om så mycket som möjligt av detta kunde göras en enda gång istället, vilket kanske också kunde bidra till mindre spekulation och mer forskning.
Kommentarer på ovanstående?