2013-07-01, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Men hallå och wake up, Iesho! Åsnan har varit inne i det här namedroppande hönshägnet och tjatat i en hel månad nu. Animal är uppe i cirka 120 inlägg vid det här laget, men han har satt på sig en liten grimma denna gång så att vi har sluppit de allra värsta okvädingsorden. Den som söker han finner...

Trams deluxe. Börjar det bli desperat? Hoppas att boboslacke kommer tillbaka men tror dessvärre inte det.

För att tillföra något så verkar uppgiften att Annette Kohut och Åsa Kylén (sedermera Holmér) bodde på samma adress vid tiden för mordet faktiskt stämma. Enligt 1987 års telefonkatalog huserade AK på Östergatan 8 i Solna som är adressen som brukar sägas vara den Hans Holmér åkte till för att vänsterprassla.

Telefonkatalogen för 1986 saknades i KB:s samling men infon går ju att få fram på annat sätt och även om hon skulle ha flyttat in efter mordet så är det ju fortfarande en ganska kittlande slump. Hittade inte Åsa Kylén i denna katalog eller någon från åren innan, så kanske borde man kolla upp grunduppgiften att hon skulle ha bott på Östergatan. Finns det någon säker källa på det? Eller kan hon ha bytt efternamn redan innan giftermålet 1990?
Citera
2013-07-01, 20:22
Medlem
Jag har tänkt på en sak efter att ha läst igenom de senaste veckornas inlägg i den här tråden.

Finns en strukturerad och källhänvisad databas upprättad över Palmemordet och alla dess delar?

Tänker mig annars att det skull vara en stor och god insats för oss alla att bygga en sådan.

Den skulle t.ex. kunna innehålla en tabell med personer. Personens namn, alla dennes alias (t.ex. hur de benämns i GK) vilka andra personer de har kopplingar till. Andra tabeller skulle kunna vara platser, föremål (t.ex. vapen) eller händelser. Och så vidare.

Varje objekt och koppling i databasen skulle behöva ha en källa redovisad innan publicering, så att alla som använder den kan veta att en viss uppgift är belagd, när, och av vem.

Olika användare i denna tråd verkar sitta på olika delar material som är viktiga källor men som inte heller finns i strukturerad form så vitt jag vet. Ett protokoll här, ett vittnesmål där, en länk här, ett tidningsklipp där. Allt sådant material skulle kunna samlas och kategoriseras inom samma ramverk.

Så långt lagen medgav det skulle även så mycket som möjligt av själva Palmeutredningen tillgängliggöras där. Fick höra från en person som frågat polisen om en uppgift ur förundersökningen kring Christer Pettersson att de istället oanmält skickade hela förundersökningen i tryckt form med posten, tillsammans med en räkning på många tusen kronor. Trist överraskning, rolig historia.

När jag fick höra detta kom jag att tänka på att en handfull personer (ju fler desto bättre) tillsammans skulle kunna skanna in några sidor var av t.ex. det materialet och publicera helheten så att ingen någonsin ska behöva beställa det igen. De inskannade bilderna kunde sedan köras genom OCR-mjukvara så att texten blev tillgänglig i sökbar form, med rättningar gjorda kontinuerligt av databasens användare och/eller administratörer.

Ja, för att sammanfatta det hela: Borde inte så mycket som möjligt av materialet kring Palmemordet tillgängliggöras på nätet i strukturerad, korsrefererad och sökbar form?

Det absolut enklaste kanske skulle vara att starta en Wikia? http://www.wikia.com/

Eller är jag helt ute och cyklar, för att en sådan databas redan finns som jag har missat?

Så mycket kraft spills i mina ögon på att någon här gör ett påstående och sen frågar någon annan vad det är baserat på, varpå svaret är en referens till en intervju, som sedan någon försöker leta reda på, och så vidare. Vore enklare om så mycket som möjligt av detta kunde göras en enda gång istället, vilket kanske också kunde bidra till mindre spekulation och mer forskning.

Kommentarer på ovanstående?
Citera
2013-07-01, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Måste bara kolla en grej, är det samma Sonny Björk som finns i försvarsskytteklubbens medlemslista (tillsammans med ett gäng baseball-poliser) som senare var palmegruppens vapenexpert?
http://youtu.be/muWXiGUwrYI?t=24m52s
Säkert ingen nyhet för gamla rävar, men det var något jag hade missat...

Av de polismän som förekommit i publicerade SFSF-medlemsförteckningar: PO Karlsson,
Avsan, Björk, Djurfeldt, Helin, Nichols, Bo Nilsson, Werner och Östling är det faktiskt
ingen som tillhörde BBL på dess tid.
Citera
2013-07-02, 00:02
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statarn
I norra magasinets utfrågning av Ölvebro så säger Borgnäs att det var på en buss och han visar anmälan för Ölvebro.

Men i GK står det ju väldigt detaljerat om vapnet i bilen. Tror du mer på Borgnäs? Han minns förmodligen fel i det fallet. Inte lätt att hålla allt i huvudet i en TV-sändning.

Med tanke på det som står i GK så låter det ju som att BP var en alternativ gärningsman. Om det var en konspiration av flera poliser så kunde man ju som sagt inte veta var han gick, därför var nog flera beredda att avrätta OP. BP som verkar lite instabil blev nog nervös och stressad och parkerade bilen i panik och rusade iväg mot Sveavägen, men schabblade och glömde vapnet i bilen, när han vände tillbaka så insåg han att även nycklarna var kvar i bilen, så för att få upp dörren var han tvungen att krossa fönsterrutan, men lyckades inte och flydde i panik istället. Vilket förklarar hans nojiga beteende och utsagor efter mordet. Han var nog inte rädd för att bli avslöjad som delaktig i mordet, men rädd för sina kollegors ilska över hans klantiga beteende. Vilket kan förklara varför han inte återgick till polistjänst igen och sköt sig själv strax innan nåt förhör (har jag för mig?).
En vild hypotes bara, såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
"Glasögonmannen"

Källa: Hans Holmér, Olof Palme är skjuten!, sid. 71ff

Tack så mycket för upplysningen! Då kan man plocka bort glasögonen ur gåtan, vilket iofs var precis vad jag trodde.
Citera
2013-07-02, 00:07
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Av de polismän som förekommit i publicerade SFSF-medlemsförteckningar: PO Karlsson,
Avsan, Björk, Djurfeldt, Helin, Nichols, Bo Nilsson, Werner och Östling är det faktiskt
ingen som tillhörde BBL på dess tid.

Vad grundar du det påståendet på?
Citera
2013-07-02, 00:23
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lars.andersson
Jag har tänkt på en sak efter att ha läst igenom de senaste veckornas inlägg i den här tråden.

Finns en strukturerad och källhänvisad databas upprättad över Palmemordet och alla dess delar?

Tänker mig annars att det skull vara en stor och god insats för oss alla att bygga en sådan.

Den skulle t.ex. kunna innehålla en tabell med personer. Personens namn, alla dennes alias (t.ex. hur de benämns i GK) vilka andra personer de har kopplingar till. Andra tabeller skulle kunna vara platser, föremål (t.ex. vapen) eller händelser. Och så vidare.

Varje objekt och koppling i databasen skulle behöva ha en källa redovisad innan publicering, så att alla som använder den kan veta att en viss uppgift är belagd, när, och av vem.

Olika användare i denna tråd verkar sitta på olika delar material som är viktiga källor men som inte heller finns i strukturerad form så vitt jag vet. Ett protokoll här, ett vittnesmål där, en länk här, ett tidningsklipp där. Allt sådant material skulle kunna samlas och kategoriseras inom samma ramverk.

Så långt lagen medgav det skulle även så mycket som möjligt av själva Palmeutredningen tillgängliggöras där. Fick höra från en person som frågat polisen om en uppgift ur förundersökningen kring Christer Pettersson att de istället oanmält skickade hela förundersökningen i tryckt form med posten, tillsammans med en räkning på många tusen kronor. Trist överraskning, rolig historia.

När jag fick höra detta kom jag att tänka på att en handfull personer (ju fler desto bättre) tillsammans skulle kunna skanna in några sidor var av t.ex. det materialet och publicera helheten så att ingen någonsin ska behöva beställa det igen. De inskannade bilderna kunde sedan köras genom OCR-mjukvara så att texten blev tillgänglig i sökbar form, med rättningar gjorda kontinuerligt av databasens användare och/eller administratörer.

Ja, för att sammanfatta det hela: Borde inte så mycket som möjligt av materialet kring Palmemordet tillgängliggöras på nätet i strukturerad, korsrefererad och sökbar form?

Det absolut enklaste kanske skulle vara att starta en Wikia? http://www.wikia.com/

Eller är jag helt ute och cyklar, för att en sådan databas redan finns som jag har missat?

Så mycket kraft spills i mina ögon på att någon här gör ett påstående och sen frågar någon annan vad det är baserat på, varpå svaret är en referens till en intervju, som sedan någon försöker leta reda på, och så vidare. Vore enklare om så mycket som möjligt av detta kunde göras en enda gång istället, vilket kanske också kunde bidra till mindre spekulation och mer forskning.

Kommentarer på ovanstående?

Tycker det är en mycket bra idé och jag håller med om att flashback är rätt värdelöst ställe i det syftet.

Det finns redan en sådan wikia: http://palmemordet.wikia.com/wiki/Palmemordet_Wiki
Själv tycker jag den känns lite rörig, jag gillar inte wikias upplägg och all reklam som finns. Borde finnas nån bättre wiki (finns ju massa alternativ utan reklam t ex). Om man märker att folk försöker sabotera med felaktiga uppgifter så vore det ju bra om det finns möjlighet att lösenordsskydda.

Vore ju också trevligt med en sån här tjänst: http://mapper.nndb.com/
Men just den verkar inte gå att lägga dit egna personer på om jag förstått rätt. Fast jag är inte säker, har inte testat det. Däremot verkar det inte gå att spara ner det på nåt sätt, så om sajten lägger ner så försvinner allt. Det vore lite trist. Kollade runt efter lite andra alternativ men verkar inte finnas någon särskilt bra, så jag gav upp den idén. Men det var ett tag sen jag kollade iofs.

Har själv ingen ork att dra igång nåt, men skulle nog kunna orka hjälpa till lite att fylla i information nån gång ibland om nån annan drog igång nåt. Vore kul om nån orkade iaf. Finns ju så mycket mer möjligheter att strukturera upp den här soppan, än diskussionsforum med oöverskådligt antal inlägg, där det intressanta drunknar i oväsentligheter. En slags kunskapsdatabas vore ju önskvärt hursomhelst.

En annan idé vore att samla ihop alla vittnesförhör, bilder, artiklar, etc på en enda sajt. Och tagga dem på nåt sätt så att det blir lätt att hitta bland dem.
Citera
2013-07-02, 00:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Ang. HH, så vet vi ju inte om det är skrönor eller ej. ( I alla fall i min värld...för skrönor finns det gott om. ).
...men om man leker med tanken att EC:s syfte inte är att hjälpa till att lösa mordet, utan att försöka leda utredningen bort från ett visst spår som skulle kunna skada socialdemokratin om man grävde för mycket i det ( oavsett om det gick att finna mördaren där eller ej ).

Det jag tänker på är Bofors Indienorder ( förvånad ? )
Om man leker med tanken att en hel del av pengarna som betalades ut till "mellanhänder", även gick till socialdemokratiska partiet. Det är ju klarlagt att det betalades ut >100 milj. till mellanhänder, där största delen troligtvis gick till bolag som kontrollerades av indiska bröderna Hinduja ( som även kände en svensk Schmitz).
Om det skulle visat sig att pengar även gått till S, så skulle det blivit en rätt saftig skandal.
Och då konspirationsgenerna börjar arbeta, så börjar vissa citat klinga i huvudet.
Tex. Ardbos dagboksanteckningar om att:
"Palmes inblandning, om den blir känd faller troligen regeringen i sverige"
"Alla är rädda för att jag skall berätta hela sanningen"
"Carlberg har träffat Sten Andersson direkt efter landning...Sten Andersson frågade om Carlberg visste eller trodde att partiet fått medel. C svar tveksamt."

OM det skulle ligga något i det, så blir det ganska förståeligt att Sten andersson, som ville tvätta vapenbyken...tystnade.

Spekulationer ? Visst !

Exporten av Isotstatpressarna kan ge en hint. Vi kan ju fundera över hur reaktionen blivit om det kommit fram att regeringen Palme varit släpphänt i export av komponenter och teknologi i massförstörelsevapen.
Citera
2013-07-02, 00:52
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Men i GK står det ju väldigt detaljerat om vapnet i bilen. Tror du mer på Borgnäs? Han minns förmodligen fel i det fallet. Inte lätt att hålla allt i huvudet i en TV-sändning.

Med tanke på det som står i GK så låter det ju som att BP var en alternativ gärningsman. Om det var en konspiration av flera poliser så kunde man ju som sagt inte veta var han gick, därför var nog flera beredda att avrätta OP. BP som verkar lite instabil blev nog nervös och stressad och parkerade bilen i panik och rusade iväg mot Sveavägen, men schabblade och glömde vapnet i bilen, när han vände tillbaka så insåg han att även nycklarna var kvar i bilen, så för att få upp dörren var han tvungen att krossa fönsterrutan, men lyckades inte och flydde i panik istället. .
Du är medveten om att att händelsen med BP och bilen/revolvern utspelade sig den 6 januari, och inte mordkvällen ?
Citera
2013-07-02, 01:03
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Exporten av Isotstatpressarna kan ge en hint. Vi kan ju fundera över hur reaktionen blivit om det kommit fram att regeringen Palme varit släpphänt i export av komponenter och teknologi i massförstörelsevapen.

Om det skulle kommit fram så skulle Palmeregeringen sagt att man sålde det för civila ändamål (eftersom isostatpressar kan användas till flera olika saker). Skulle de konfronterats med att det är möjligt att använda pressarna för att tillverka missiler så kanske någon försvarsminister eller utrikesminister fått avgå. Men på den tiden hade ju DDR goda kontakter med Sovjet, som hade mängder av kärnvapen redan, och DDR hade förmodligen tack vare deras kontakter redan resurser att bygga både det ena och det andra. Så de svenska isostatpressarna hade förmodligen ingen som helst betydelse, förutom att det skulle sett illa ut i folks ögon (fullt förståeligt). Men att detta skulle ha nån koppling till MOP tycker jag är oerhört långsökt.
Citera
2013-07-02, 01:08
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Du är medveten om att att händelsen med BP och bilen/revolvern utspelade sig den 6 januari, och inte mordkvällen ?

Den detaljen hade jag missat Då faller min spekulation platt där.
Men skulle kunna vara ett tecken på ett tidigare mordförsök, men som gick snett och fick avbrytas.
Vad gjorde Palme 6 januari? (ja, det här är verkligen långsökt spekulation)

På tal om hans revolver vill jag minnas att Borgnäs i nåt av sina program besökte en amerikansk vapenexpert som visade att kulorna från mordplatsen teoretiskt sett skulle kunna ha skjutits från en .38, om man bytt ut kolven eller hur det nu var...
Citera
2013-07-02, 09:53
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
......På tal om hans revolver vill jag minnas att Borgnäs i nåt av sina program besökte en amerikansk vapenexpert som visade att kulorna från mordplatsen teoretiskt sett skulle kunna ha skjutits från en .38, om man bytt ut kolven eller hur det nu var...
Och samma vapenexpertis hade också kunnat berätta att det fanns gevär vanliga hos polisen som tog samma ammo motsvarande 9mm som ju också sv. armén hade för sina gamla kulsprutor. Varför har ingenting skrivits on detta?
Citera
2013-07-02, 10:31
Medlem
Citat:
Vad grundar du det påståendet på?

På fakta naturligtvis. Det finns 32 poliser namngivna som medlemmar i BBL någon
gång under dess existens. Listan har funnits här i tråden många gånger. Där finns
följande personer som varit intressanta i MOP-sammanhang: Ekesäter, Jörlin. Piltz,
Tell och Stefan Svensson, däremot ingen senare medlem i SFSF som Calle Östling
och Per Ola Karlsson startade 1987.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in