Citat:
Ursprungligen postat av
Stelf
Ja, det är väl den stora 10 000 kronors frågan som kan föra gåtan framåt. EC syntes ju vid sidan om HH i PU-rummet redan dagarna efter mordet. Om det var som mörkläggare så innebär ju det att man direkt från början visste att något behövde döljas. HH's märkliga förehavande mordnatten är ju också väldigt suspekt.
Ang. HH, så vet vi ju inte om det är skrönor eller ej. ( I alla fall i min värld...för skrönor finns det gott om. ).
...men om man leker med tanken att EC:s syfte inte är att hjälpa till att lösa mordet, utan att försöka leda utredningen bort från ett visst spår som skulle kunna skada socialdemokratin om man grävde för mycket i det ( oavsett om det gick att finna mördaren där eller ej ).
Det jag tänker på är Bofors Indienorder ( förvånad ?

)
Om man leker med tanken att en hel del av pengarna som betalades ut till "mellanhänder", även gick till socialdemokratiska partiet. Det är ju klarlagt att det betalades ut >100 milj. till mellanhänder, där största delen troligtvis gick till bolag som kontrollerades av indiska bröderna Hinduja ( som även kände en svensk Schmitz).
Om det skulle visat sig att pengar även gått till S, så skulle det blivit en rätt saftig skandal.
Och då konspirationsgenerna börjar arbeta, så börjar vissa citat klinga i huvudet.
Tex. Ardbos dagboksanteckningar om att:
"Palmes inblandning, om den blir känd faller troligen regeringen i sverige"
"Alla är rädda för att jag skall berätta hela sanningen"
"Carlberg har träffat Sten Andersson direkt efter landning...Sten Andersson frågade om Carlberg visste eller trodde att partiet fått medel. C svar tveksamt."
OM det skulle ligga något i det, så blir det ganska förståeligt att Sten andersson, som ville tvätta vapenbyken...tystnade.
Spekulationer ? Visst !