2013-06-30, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statarn
Enligt Borgnäs så glömde en av Palmes livakter en pistol i en väska på en buss kort innan mordet. Vapnet var en Smith & Wesson kaliber 38. Har vi ngt namn på denna livvakt? Den enda jag kan minnas är Bror Perä men han jobbade väl aldrig som livvakt?

BP glömde i bilen , från GK:
Citat:
En bil hade påträffats den natten stående på tvären framför ett övergångsställe på Regeringsgatan 66. Bilen var i oordning, med ett fönster trasigt, dörrarna olåsta, tändkablarna löst hängande under instrumentbrädan etc. Bilen som inte var stöldanmäld, visade sig tillhöra Perä. Han uppgav sedermera att det var han som hade disponerat bilen vid tillfället. I baksätet påträffades en portfölj, som innehöll diverse papper, en kikare och en med fem patroner laddad revolver av märket Smith & Wesson .38 special."

Minns också att jag har läst om kvarglömd av livvakt på bussen , men vet ej av vem. Eller kan det vara ett misstag så att det är uppgifter som blivit sammanblandade, eller alla glömmer revolvrar överallt ?
Citera
2013-06-30, 19:05
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmemannen86
Det är intressant på något vis. Du menar på att andra misstänker dig, men den som de facto anklagar andra och misstänker andra är ju faktiskt i de flesta fall du. Att ifrågasätta något av dina påstående har haft den direkta konsekvensen att du står där med ett anklagande finger.

Jag håller med föregående talare. Att diskutera dig och din persona leder oss inte någonvart annat än på villovägar. Bättre att låta tråden vara för de som faktiskt har några sakuppgifter att titta närmare på.

Eller för att citera dig själv:

Kanske den bästa formuleringen som gjorts av ditt agerande i den här tråden.

Vem var det som skulle misstänkas för att ha köpt ett vapen av Östling?
Till saken hör att v.Birchan, Ausonius och privatpraktiserande palmespanaren Jan Sundström har visat på avgörande samband mellan MOP och händelserna i mitt grannskap.
Citatet du hämtat från mig syftar på den satan jag förklarade att min vän en gång råkat ut för. Istället anklagades budbäraren för att vara förrädaren och jag blev offentligen kallad allt från Säpoagent till Bonnierlakej. Rättsmissbrukarsamhället skapar på detta vis så många rättshaverister och galningar man behöver för att dölja sin egen verklighet.
Citera
2013-06-30, 19:10
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Minns också att jag har läst om kvarglömd av livvakt på bussen , men vet ej av vem. Eller kan det vara ett misstag så att det är uppgifter som blivit sammanblandade, eller alla glömmer revolvrar överallt ?
Snart kommer väl den ännu mer pinsamma historien om att det var en livvakt som glömdes kvar.
Citera
2013-06-30, 19:11
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Är detta sakligt? Så här utstuderad taktik återkommer typiskt nog så fort anonyma fegflockens instruktioner eller motargument tagit slut på en viss punkt. Det kan nu inte tolkas som annat än håll tyst eller bli tystad om mer av sanningen skulle komma fram.

Du är fan efterbliven, och det skriver jag också i all välmening. Behövde du svara på samma inlägg en gång till? Jag säger inte åt dig att hålla tyst: jag säger åt dig att försöka diskutera MOP utan att prata om dig själv.
Citera
2013-06-30, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint

I norra magasinets utfrågning av Ölvebro så säger Borgnäs att det var på en buss och han visar anmälan för Ölvebro.
Citera
2013-06-30, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
HH tar upp detta i sin bok och enligt honom tillhörde glasögonen en Amigo Gomez.

Har ej läst Holmérs bok. Förklarar han varför Gomez ej kan vara inblandad i mordet?
Citera
2013-06-30, 20:11
Medlem
OilersFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Har ej läst Holmérs bok. Förklarar han varför Gomez ej kan vara inblandad i mordet?

"Glasögonmannen"

Citat:
Glasögonens ägare är Amigo Gomez, gift, 44 år gammal och från Chile. Han hämtade glasögonen hos optikern den 14 februari och socialtjänsten betalade dem. I Gomez' personakt hos polisen finns antecknat att han kommit till Sverige som flykting och att han i Chile tjänstgjort som livvakt åt förre presidenten Salvador Allende. 1981 anmäldes han för olaga hot i Jakobsberg. Han skulle ha skällt ut en yngre kvinna i röd halsduk för att hon var kommunist. Han är nu studerande och av polisen i Trosa ansedd som besvärlig. Den 3 mars 1986 har han långleasat en bil. Bland handlingarna finns ett fotografi av Gomez från 1981 men det är för gammalt för att kunna vara till någon glädje för polisen.
Bilden som växer fram är motsägelsefull. Å ena sidan har vi en man som kan antas vara förtrogen med skjutvapen och våld som, låt vara för några år sedan, visat sig aggressiv. Å andra sidan stämmer det inte att en man, som ingått i Allendes livvakt (sic), skäller på kommunister och skulle vara beredd att skjuta ihjäl Olof Palme. På tisdagkvällen den 29 april sätts Gomez under övervakning av spanare från rikskriminalen. [...] Vi bestämmer oss för att gå till aktion. Klockan 13.50 beslutar Hans Wranghult att Gomez och dennes hustru skall hämtas till förhör på polisstationen i Trosa. När Gomez förs in av poliserna är han vresig och fräser omkring sig. Ja, det är hans glasögon. Han tappade dem för ett par månader sedan, samma dag som han bytte bil. Det var någonstans inne i Stockholm. Han besökte först ett finansbolag. Glasögonen var nya och han hade inte vant sig riktigt vid dem så han återgick till sina gamla. Dessutom var det de sociala myndigheterna som hade betalat dem så han brydde sig inte om att forska efter dem. Jo, han hade ringt till bilfirman samma kväll och frågat om de hade funnit några glasögon. På kvällen den 29 februari hade familjen varit på besök hos bekanta i Flemingsberg. De var hemma igen vid 23 - 23.30-tiden. Han hade aldrig varit livvakt åt Allende, bara bevakat presidentpalatset som soldat.
Samtidigt hörs Gomez' hustru Evita men hon hörs hemma i bostaden. Makarna får dessförinnan inte något tillfälle att samråda. Hennes uppgifter stämmer överens med mannens men är mer detaljerade. Den 3 mars hade makarna åkt in till Stockholm för att byta bil. Först hade de varit på ett finansbolag på Birger Jarlsgatan och ordnat pengar och sedan hade de bytt bilen på en firma i Huddinge. Under besöket på finansbolaget hade de bilen parkerad på en tvärgata. Hon visste inte namnet på den gatan. Senare upptäckte hennes man att han hade tappat glasögonen. Det bekymrade honom inte eftersom han inte tyckte om dem. Hon hade påpekat för honom, när glasögonen visades på tv, att det nog var hans glasögon men han tog ingen notis om det. På mordkvällen var de borta hos bekanta och kom hem sent. Först senare fick de reda på vad som hänt. Evita företar också kopior på lånehandlingarna. Förhörsledaren antecknar att de är utställda av Civic Finans AB och daterade den 3 mars 1986. Finansbolaget visar sig ligga i huset Birger Jarlsgatan 33 som är hörnhus till Snickarebacken.
Det är Valborgsmässoafton och luften har just gått ur glasögonballongen. Det återstår bara ett trivialt hittegodsärende med en otacksam Gomez. Han är på fri fot igen och kan göra vad han vill men det är knappast troligt att han kommer att åka och hämta sina glasögon.

Källa: Hans Holmér, Olof Palme är skjuten!, sid. 71ff
Citera
2013-06-30, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Aha, flycktväg! Det glädjer mig att du låter dina hästar springa lite lösa...

I morgon är det tyvärr slut på friden, för då släpps en åsna lös i tråden. En månad av konstruktiva diskussioner blev det i alla fall.

Men hallå och wake up, Iesho! Åsnan har varit inne i det här namedroppande hönshägnet och tjatat i en hel månad nu. Animal är uppe i cirka 120 inlägg vid det här laget, men han har satt på sig en liten grimma denna gång så att vi har sluppit de allra värsta okvädingsorden. Den som söker han finner...
Ska du förresten besöka KB nästa år? Tror det är då Östekonomiska byråns papper släpps. Men jag känner på mig att det bara kommer att ligga lite gulnade tidningsurklipp i arkivet. Och lite kassaredovisningar. Allt av väsentlighet är säkerligen utrangerat sedan länge.
Citera
2013-06-30, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Du är fan efterbliven, och det skriver jag också i all välmening. Behövde du svara på samma inlägg en gång till? Jag säger inte åt dig att hålla tyst: jag säger åt dig att försöka diskutera MOP utan att prata om dig själv.

Och DU är fan i mig en betydligt större idiot om du tror att DU tillför något i den här tråden med sådana kommentarer.
Citera
2013-06-30, 20:25
Bannlyst
Drar mig till minnes en diskussion nyligen om varifrån tipset om Östling/Grundborgs taxiresa till Duvnäsgatan kom ifrån. Tror det var Agrippa som undrade. Det tipset kom väl från taxichauffören med initialerna UN om jag inte missminner mig? Denne person hade kontaktat polisen två gånger till och med eftersom de inte hade visat intresse för hans vittnesmål. Själv skulle jag vilja veta mer om denne UN och hur det kom sig att han kände igen de här två männen isåfall. Vart hade han träffat på dem? I deras vapenaffär eller? Men å andra sidan måtte ju tipset ha behandlats och avfärdats, för annars hade väl saken varit biff som bull sade.
Citera
2013-06-30, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Vem var det som skulle misstänkas för att ha köpt ett vapen av Östling?
Till saken hör att v.Birchan, Ausonius och privatpraktiserande palmespanaren Jan Sundström har visat på avgörande samband mellan MOP och händelserna i mitt grannskap.
Citatet du hämtat från mig syftar på den satan jag förklarade att min vän en gång råkat ut för. Istället anklagades budbäraren för att vara förrädaren och jag blev offentligen kallad allt från Säpoagent till Bonnierlakej. Rättsmissbrukarsamhället skapar på detta vis så många rättshaverister och galningar man behöver för att dölja sin egen verklighet.

Misstänkas? Jag ställde en fråga. Och jag köper ditt svar.

Du har rätt, ditt liv är totalt ointressant för Palmemordet.
Citera
2013-06-30, 21:17
Medlem
Zorze brukar hävda att driftsvärnet har/hade starkt samband med Stay Behind. Är det någon som har synpunkter på det? Iofs mycket logiskt.

Nu är det så att en tidigare chef för driftsvärnet, överstelöjtnant G*ran F*ahlgren, sitter häktad för våldtäkt på en småbarnsmamma och målet utreds av polisens interna grupp. Inte helt on topic, men ändå intressant att följa tycker jag.
Senast redigerad av lehs 2013-06-30 kl. 21:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in