2013-06-30, 20:30
Medlem
Kan bara svara för min egen del, men jag har en automat av bekvämlighetsskäl, bor i en liten kommun med dålig infrastruktur och det är tyvärr även en turistort, på sommaren står trafiken helt still, de två trafikljus vi har står nästan alltid på rött, cyklisterna pker ut rakt framför en hur de vill (herregud, i för körkort för cyklister som fördas på bilvägar!) och personer går lite som de vill, då är det bekvämt. I övrigt reser jag mycket till större orter, ofta i rusning - då är det bekvämt istället för att behöva växla upp och ner i all oändlighet. Jag är inte handikappad, kör manuell för jämnan, föredrar jag manuell? Absolut inte!

Har man pengar så är det väl inget fel med att lägga dessa på en automatväxlad, är TS en fattiglapp månne som inte har råd med bekvämligheter? Finns fördelar och nackdelar med båda, men jag känner faktiskt inget behov av att ställa en seriös fråga om andras levnadssätt (min fråga till TS var självklart av ironisk art om vissa inte uppfattade det).
Citera
2013-06-30, 20:42
Medlem
Anbivalents avatar
Bruksbil med automat = WINNING!

Busbil med manuell = WINNING!

Svårare än såhär är det inte, end of fucking story.
Citera
2013-06-30, 20:49
Medlem
UT64s avatar
Jag har talat med några personer som kört Volvo V70 med D3-motorn
och slutsatsen är klar: Den passar bättre med automat. Med manuell
låda blir det rätt mycket växlande, t.ex. i rondeller vilket är irriterande.
Citera
2013-06-30, 20:55
Medlem
Hassebosse47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Fast det har nog inte med det att göra.
Manuellt tar bort fokus från trafiken, hur van man än är.

För saks skull så kan jag säga att jag kör både manuell och automat, har även kört taxi (automat).
Att man är dum i huvudet för man kör upp men automat är lite väl magstarkt tycker du inte det?

Finns många vana förare som kör med automat inkl. yrkesförare. Här i Stockholm kör SL-bussarna med automat tex., även 99.9%+ av taxibilarna.

Men är man från fattig Sverige och inte har råd med automat så är man ju tvungen. I många länder är automat det absolut vanligaste.

Manuellt tar bort fokus om man inte kan köra manuellt. Jag varken kollar på växelspaken eller på kopplingen när jag växlar, vips så ligger man i ny växel din metrosexuella Stockholmare.

Automat är skönare på alla sätt och vis. FACT.
Men det är absolut inte roligare på tomma gator och på landsvägar.

Automat är vanligast i USA för de kan inte köra bil. De är så jäävla korkade (inklusive dig)

Håll nu käft och lär dig köra manuell innan du yttrar dig.
Citera
2013-06-30, 20:57
Medlem
Manboiiis avatar
Herregud så fjantiga svar i tråden..

Andra gillar mörk-choklad och andra ljus-choklad..
Vissa gillar punchgodisar och andra inte.

DET ÄR EN SMAKSAK HUR FAN MAN KÖR
Citera
2013-06-30, 21:03
Medlem
För att man kan käka och köra samtidigt, vafan trodde du?
Citera
2013-06-30, 21:10
Medlem
club01s avatar
Kärnar du ditt eget smör och mjölkar kon på morgonen också? Utvecklingen går framåt och är man en bakåtsträvare så kan man ju sitta och dra i en spak hela livet och tycka det är roligt.

Tycker själv det är fruktansvärt konstigt att inte automat sitter i 100% av bilarna idag när det funnits ja sen 40-50 talet i alla fall. Jänkarna var ju smarta och körde det mer eller mindre som standard sen 60 talet men vi neandertalare här i Europa skall fortsätta envisas med manuell även fast det i princip bara finns nackdelar. Idag är ju automat snabbare, snålare och framförallt mycket mycket skönare att köra alla dagar i veckan.
Citera
2013-06-30, 21:11
Medlem
MetroGoldwynMayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hassebosse47
Manuellt tar bort fokus om man inte kan köra manuellt. Jag varken kollar på växelspaken eller på kopplingen när jag växlar, vips så ligger man i ny växel din metrosexuella Stockholmare.

Automat är vanligast i USA för de kan inte köra bil. De är så jäävla korkade (inklusive dig)

Äntligen någon som förstår sig på bilar , samma här det blir automatiskt efter många års bilvana med manuell låda att man inte tänker på detta med växlarna utan dessa sitter med proffesionell säkerhet , här behövs nämligen inte hjälp från ovan
Citera
2013-06-30, 21:11
Medlem
zorb89s avatar
Ja det är ju tydligt att tråden glidit ur kontroll.

Frågan var: Varför kör vissa automat?
Det är bekvämt när man kör mycket.
Det är säkrare i trafiken.
Det är helt enkelt bättre.
Det blir lättare och snabbare att färdas från punkt A till B i städer(tror du med manuell att du har chans mot mig i stadskörning drömmer du jävligt gott)
etc.

Vilket som är roligast hör väl inte hit. Ja, jag kör manuellt i busbilen...
Citera
2013-06-30, 21:16
Medlem
xerokss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hassebosse47

Det är väl ingen med körkort som behöver kolla på växelspaken eller kopplingen när dom ska växla?

Jag kan köra bil och tänker inte på när jag växlar osv, men naturligtvis tar manuella växlingar onödig uppmärksamhet från körningen.

Jag hade en 940 vinterbil som jag körde och sladdade med, naturligtvis var den manuell, automat hade inte varit att tänka på ens. Nu har jag en Audi A4 med multitronic (helt steglös) vilket är helt underbart.

Köper jag ingen vinterbil eller sportbil kommer jag förmodligen aldrig köpa manuell igen.

mvh

Edit: Den lådan är både snabbare och bränslesnålare än både vanlig automat och manuell.
Däremot ser jag inte fram emot vintern då den är framhjulsdriven och vi bor ute på landet.
Vintertid är ju den stora nackdelen med automat (och framhjulsdrift).
Senast redigerad av xeroks 2013-06-30 kl. 21:26.
Citera
2013-06-30, 21:16
Medlem
Telchaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Precis... Case closed

Nej, du har fel.

Riktigt jävla löjlig tråd egentligen, vissa föredrar att slippa växla och vissa föredrar att göra det själv.

Många tycker det är bekvämare och enklare att köra automat, är väl inte så svårt att förstå?
Citera
2013-06-30, 21:32
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetroGoldwynMayer
Äntligen någon som förstår sig på bilar , samma här det blir automatiskt efter många års bilvana med manuell låda att man inte tänker på detta med växlarna utan dessa sitter med proffesionell säkerhet , här behövs nämligen inte hjälp från ovan
Ja, och?
Som jag skrev tidigare som du ignorerat. Bara för att man har vanan av manuell så blir det ändå inte bekvämare med det.
Är inte många jag känner som växlar både mjukare o mer ekonomisk än min automat.
Nu känner jag inte många på FB. Men jag vet att de flesta här är perfekta bilförare. Inte bara det så är de flesta även exemplariska människor. Vi är få här som har fel o brister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in