Jag kör automat sedan jag hyrde bil under en semester för länge sedan och fick just en automatväxlad bil. Jag fastnade för det, det kändes så gammalmodigt och uråldrigt att behöva växla själv när bilen kan ta över det jobbet själv, så det blev att man köpte en automat när den gamla bilen såldes.
Det finns många fördelar med automat, exempelvis när du står i bilkö eller ska starta i uppförsbacke så är det betydligt enklare och bekvämare än när du kör manuellt. Det är heller aldrig tal om något motorstopp när frugan är ute och kör.
Jag brukar jämföra det hela med att ha ved- eller elspis. Att växla manuellt är som att ha en vedspis: krångligt, gammalmodigt, men med en viss "mysighetsfaktor". Automat däremot är som en elspis: snabbt, modernt och enkelt.
Det många förespråkare för manuell växellåda glömmer bort är att det går att göra en kick-down när du kör automat och exempelvis ska köra om, på många modernare bilar kan du kan även ställa in växeln "S" (sport) istället för "D" (drive) för att få en sportligare växling och snabbare acceleration, du drar iväg från de flesta bilar när har automat, eftersom de förlorar tid med all växling medan jag gasar på oavbrutet.