2013-06-30, 21:36
Medlem
Svizzeras avatar
Jag kör automat sedan jag hyrde bil under en semester för länge sedan och fick just en automatväxlad bil. Jag fastnade för det, det kändes så gammalmodigt och uråldrigt att behöva växla själv när bilen kan ta över det jobbet själv, så det blev att man köpte en automat när den gamla bilen såldes.

Det finns många fördelar med automat, exempelvis när du står i bilkö eller ska starta i uppförsbacke så är det betydligt enklare och bekvämare än när du kör manuellt. Det är heller aldrig tal om något motorstopp när frugan är ute och kör.

Jag brukar jämföra det hela med att ha ved- eller elspis. Att växla manuellt är som att ha en vedspis: krångligt, gammalmodigt, men med en viss "mysighetsfaktor". Automat däremot är som en elspis: snabbt, modernt och enkelt.

Det många förespråkare för manuell växellåda glömmer bort är att det går att göra en kick-down när du kör automat och exempelvis ska köra om, på många modernare bilar kan du kan även ställa in växeln "S" (sport) istället för "D" (drive) för att få en sportligare växling och snabbare acceleration, du drar iväg från de flesta bilar när har automat, eftersom de förlorar tid med all växling medan jag gasar på oavbrutet.
Citera
2013-06-30, 21:39
Medlem
C0ws avatar
Jag fattar inte hur folk ens orkar bry sig om vem som kör manuell eller automat. Man tar väl det som man känner sig mest bekväm med och så är det väl inget mer med det? Snarare folk som TS som är "handikappade" som ens orkar bry sig om detta.
Citera
2013-06-30, 21:39
Medlem
jagyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetroGoldwynMayer
Förr i tiden så var det bara handikappade som hade automatbilar , men jag tycker fortfarande att dessa är till såna som är lata och handikappade

Då har du väl ingen startmotor heller, kan tänka, utan vevar igång bilmotorn...
Citera
2013-06-30, 21:43
Medlem
Jag älskar Automat MEN det måste passa in på bilen.

Som exempel en fläskig Range Rover passar liksom inte med manuell eller för den delen dom flesta lite större vardagsbilar typ V70 A6 5-serie etc dessa bilar går på som lok och hela upplevelsen förstörs om man slänger in en manuell låda (särskilt om dom har Dieselmotor)

Sen finns det bilar som tvärtom inte passar som Automatare Tex Volvo 740/940 Turbo,Gti bilar etc

Det här argumentet måste även dom mest insnöade manuell förespråkarna hålla med om.
Citera
2013-06-30, 21:45
Medlem
Själv så gillar jag inte responsen man har på gasen i en automat. Skönare att kunna lägga i en högre växel och smyga upp i hastighet om man så vill utan att vara försiktig på pedalen. Har bara kört motorstarka bilar iof. Sen har jag egentligen ingen erfarenhet att tala om, bara kört i något år..
Citera
2013-06-30, 21:45
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elofzon
Seriöst hörni...vilken jävla skittråd egentliigen.

Hur fan kan det vara så svårt??

Valet mellan manuell/automat är väl tämligen enkelt?

Det beror ju givetvis på bilens karaktär i övrigt.

Ex. vem fan skulle vilja sitta och växla manuellt i ett motorvägslok som Merca s-klass, BMW 7-serie, Audi A8 etc?

Likaså vem fan vill ha automat i en mindre och sportigare bil gjord för aktiv körning typ Golf GTI, Porsche 911, Ferrari, Bmw M3 etc etc etc?

Är inte detta helt självklart!?

Detta är helt självklart. Har inte haft en bruksbil med manuell sedan 90-talet. För något decennium sedan var automatlådorna lite sega men dagens lådor växlar minst lika snabbt som manuella.

Dock, vill man busköra är manuell låda bättre, men det går att lära sig kasta runt bakvagnen rätt bra med automater också. Jag tyckte det var svårare lära sig leka med 4wd, än med automat. Fast vill man åka fort är det såklart MC som gäller.
Till TS vill jag säga att jag kör mestadels automat till vardags, främst av anledningen att jag är jävligt bekväm av mig. Kanske kan räknas som ett handikapp.
Citera
2013-06-30, 21:48
Medlem
soapmasters avatar
Känns som det bara är WT som klagar på folk som kör med automat. Har jag rätt?

Ni hade lika gärna kunna sagt "varför kör folk något annat än volvo?". Precis lite trashigt.
Citera
2013-06-30, 21:50
Medlem
edge22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Frågan var: Varför kör vissa automat?
Det är bekvämt när man kör mycket.
Det är säkrare i trafiken.
Det är helt enkelt bättre.
Det blir lättare och snabbare att färdas från punkt A till B i städer(tror du med manuell att du har chans mot mig i stadskörning drömmer du jävligt gott)
etc.

Därför!

Skall hämta nya bilen i morgon och ja, den har OCKSÅ automat.
Så jävla skönt att bara glida framåt, sen när det står en snorunge med sin "sportbil" vid ett rödljus åker den i sport-mode och drar ifrån, har knäckt mer än en stackare på det sättet
Citera
2013-06-30, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
För att det är så mycket skönare kanske?

Skönt i stan
Citera
2013-06-30, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anbivalent
Bruksbil med automat = WINNING!

Busbil med manuell = WINNING!

Svårare än såhär är det inte, end of fucking story.

Ja, det är faktiskt inte svårare än så.

När man dragit i växelspaken för femtioelfte gången när man bara ska fram och tillbaka i city till diverse kunder med firmabilen eller pendla till och från jobbet morgon och kväll i rusningstrafik, så tröttnar man - rejält! Man vill liksom bara transportera sig på absolut smidigaste och bekvämaste sättet.

Sen när man vill ha kul med bilen så är det en heeelt annan sak. Nu kör jag förvisso hojj så jag känner inget vidare behov av en rolig busbil.
Citera
2013-06-30, 22:00
Bannlyst
För att de kan inte köra manuell, mao töntar och majoriteten av kvinnorna
Citera
2013-06-30, 22:03
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobbaridag
Varför kör folk med automatväxlade bilar? Är dom handikappade?

Det är bekvämt och dagens automatlådor är riktigt bra och drar inte mer bensin/diesel än manuell låda. Jag kör både automat och manuell då jag kör många olika bilar men automat gillar jag bäst. Förr när jag var typ 20 ville jag absolut ha manuell men jag har vänt i den frågan, dels har jag blivit äldre och dels har automatlådorna blivit väldigt mycket bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in