2013-06-29, 15:42
Medlem
Biomasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenTrasigaApan
Tog det som ett skämt och förutsatte att du tramsade, alltså var ett "troll".

Det är inte vad ett "troll" är, alltså använde du uttrycket vind för våg i brist på ett något bättre ord. Jag kan rekommendera dig att utöka ditt ordförråd eller lära dig vad definitionen av troll är tills nästa gång du försöker vara klyftig och arrogant.

Citat:
Det där med politikerna och de homosexuella förstår jag inte riktigt varför du tog med heller.

Det var en politiker som uttryckte ett likamed-tecken mellan homosexuella par (som vi alla vet inte kan få egna barn) och barnamord, detta kan ställas i ljuset av vad TS försöker göra med sin idé att genom skattefinansiering bli steril.
Citera
2013-06-29, 15:44
Medlem
shady_ladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfan12
Snuttegrisarna tyckte hon kunde ha fortsatt 6 om inte steriliseringen går igenom för att göra abort är inte så farligt, det är det jag tycker är dumt.

A ok, då är jag med.
Citera
2013-06-29, 15:53
Medlem
Tovsippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservator
Är det inte dags att vakna upp och inse att staten inte är någon curlingförälder? Varför ska andra betala för dina icke-problem?

Det är inte synd om dig. Ta ditt ansvar istället, statliga medel bör inte användas för att dalta med självömkamde personer som dig.

Men herregud människa, statliga medel används redan till att "dalta" och "curla" i all oändlighet - flera stycken i tråden har redan nämnt den mest öppenbara parallellen: abort. Där finns det ingen övre gräns för hur många gånger staten ska rycka in och städa upp oredan efter folk som inte "tagit sitt ansvar".

Och tror du att en förlossning är gratis eller? Det varierar visserligen rätt häftigt men en snabbgoogling sätter ett medel på rund 40 000. Det råder knappast brist på folk i världen, de som prompt ska ha egna biologiska barn kan ju mycket väl bekosta det själva! Inte? Nähä, trodde väl inte det.

När aborter och förlossningar är subventionerade borde steriliseringar också vara det!
Citera
2013-06-29, 17:59
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservator
Är det inte dags att vakna upp och inse att staten inte är någon curlingförälder? Varför ska andra betala för dina icke-problem?

Det är inte synd om dig. Ta ditt ansvar istället, statliga medel bör inte användas för att dalta med självömkamde personer som dig.

Då antar jag att du anser att den som vill göra abort ska stå för det själv?

För det är ju inte synd om den som blir oönskat gravid. Hon ska ta sitt ansvar istället, statliga medel bör inte användas för att daltas med självömkande personer som hon. Varför ska andra betala för hennes icke-problem?

måste du ju tycka, annars är du ju totalt inkonsekvent.

För att inte tala om de jag pratade om tidigare, de som äter sig till livshotande övervikt eller röker sig till lungcancer. De får ju helt och hållet skylla sig själva, och staten ska inte dalta med dem genom att hjälpa dem med operationer och behandlingar. Eller...?

Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
En ganska obehaglig syn att det är en mänsklig rättighet att andra skall bekosta din sterilisering. Huruvida du inte vill ha barn är din ensak.

Det kan man absolut tycka. Men om vi säger så här då: Borde det inte vara en mänsklig rättighet att slippa växa upp med en psykiskt sjuk mor? Min mamma har lidit av manodepressivitet, som man kallade bipolaritet då, hela mitt liv och det har satt djupa spår trots att jag slapp bo hos henne (hade turen att få växa upp hos mina morföräldrar).

Eller att slippa växa upp i diverse familjehem, där man kan utsättas för misshandel och sexuellt utnyttjande?

Det är ju mycket bättre att TS får sin sterilisering så barn slipper en sådan uppväxt. Jag tycker ju en sterilisering är långt mer önskvärd än aborter. Det är bättre att ingen graviditet uppstår än att en graviditet avbryts (anser jag, alltså).
Och apropå aborter, eftersom det pratas mycket om dem i tråden, frågar jag dig också: Tycker du det är okej att aborter bekostas av andra? Varför/varför inte?
Senast redigerad av Charmaine 2013-06-29 kl. 18:05.
Citera
2013-06-30, 07:34
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Det kan man absolut tycka. Men om vi säger så här då: Borde det inte vara en mänsklig rättighet att slippa växa upp med en psykiskt sjuk mor? Min mamma har lidit av manodepressivitet, som man kallade bipolaritet då, hela mitt liv och det har satt djupa spår trots att jag slapp bo hos henne (hade turen att få växa upp hos mina morföräldrar).

Eller att slippa växa upp i diverse familjehem, där man kan utsättas för misshandel och sexuellt utnyttjande?

Det är ju mycket bättre att TS får sin sterilisering så barn slipper en sådan uppväxt. Jag tycker ju en sterilisering är långt mer önskvärd än aborter. Det är bättre att ingen graviditet uppstår än att en graviditet avbryts (anser jag, alltså).
Och apropå aborter, eftersom det pratas mycket om dem i tråden, frågar jag dig också: Tycker du det är okej att aborter bekostas av andra? Varför/varför inte?
Först och främst så vill jag bara säga att jag beklagar att din uppväxt har kantats av sådan smärta Skönt att du hade morföräldrar som fanns där för dig.

Jag håller helt och hållet med dig om att ingen graviditet är att föredra framför en avbruten sådan.

Beträffande finansieringen så anser jag att ingen skall kunna kräva att andra skall bekosta t.ex. en abort eller sterilisering. Dock är jag övertygad om att sådana ingrepp skulle finansieras av hjälporganisationer, stiftelser och privata donationer. Jag vänder mig framför allt mot synsättet att jag är berättigad till...
Citera
2013-06-30, 11:35
Medlem
Tovsippas avatar
Citat:
Beträffande finansieringen så anser jag att ingen skall kunna kräva att andra skall bekosta t.ex. en abort eller sterilisering. Dock är jag övertygad om att sådana ingrepp skulle finansieras av hjälporganisationer, stiftelser och privata donationer. Jag vänder mig framför allt mot synsättet att jag är berättigad till...

Jag förutsätter att du tycker att staten ska finansiera förlossningar och allt runt om kring? Att skaffa barn är ingen mänsklig rättighet, de som vill ha egna biologiska barn borde väl kunna betala för det själva? Eller få hjälp av "organisationer, stiftelser och privata donationer"? Varför är de som VILL ha barn "berättigade till..."? Vad är det som gör att vi i den ena situationen kan kräva att "andra ska bekosta" konsekvenserna av vårt handlande men inte i den andra? Det ligger inte i samhällets intresse att just DU skaffar knodd. Visst, det är morgondagens skattebetalare som föds, men det är knappast de välutbildade mellan- och höginkomsttagarnas, redan låga, barnafödande som skulle påverkas, med allt som det implicerar...

Jag har en rätt konfrontativ debattstil, hoppas du inte tar illa upp - jag är genuint intresserad av ditt svar!
Citera
2013-06-30, 13:35
Medlem
Cruella de Vils avatar
TS: Vad för mediciner är det du äter som inte fungerar med p-medel?
Jag äter p-piller och det fungerar finfint med mina mediciner.
Citera
2013-06-30, 16:02
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarolina
Tack för respekt, men tyvärr stämmer inte dina uppgifter om avgifterna.

Jag kanske har missuppfattat detta då?

http://www.umo.se/sex/Skydd-mot-graviditet/Sterilisering/
Citera
2013-06-30, 16:31
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Jag kanske har missuppfattat detta då?

På sidan du länkar till står det:
Citat:

Vad kostar sterilisering?

Hur mycket steriliseringen kostar kan skilja sig beroende på var i landet man
bor men oftast är det som ett vanligt läkarbesök. Man måste dessutom göra minst
ett läkarbesök före själva operationen.

Det är alltså tydligt att det kan kosta olika nycket i olika delar av landet.
Citera
2013-06-30, 16:41
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Först och främst så vill jag bara säga att jag beklagar att din uppväxt har kantats av sådan smärta Skönt att du hade morföräldrar som fanns där för dig.

Jag håller helt och hållet med dig om att ingen graviditet är att föredra framför en avbruten sådan.

Tack. Jag hoppas du förstod att min avsikt inte var att jag skulle få sympati, utan bara att nämna hur svårt det kan vara att växa upp med föräldrar/förälder med psykisk sjukdom. När jag ser TS säga att hon absolut inte vill sätta ett barn till världen med sin sjukdom blir jag glad, jag tycker det är tecken på insikt att hon avstår från barn. Ett barn kommer slippa uppleva att få hälsa på mamma på psyket på julafton (nu verkar det som att jag fiskar sympati igen, ursäkta).

Jag håller med om att man inte ska gå omring och kräva att få än det ena och än det andra betalt, däremot anser jag fortfarande att steriliseringar ska vara skattefinansierade. Jag tycker även att aborter ska vara det, trots att jag personligen är emot abort. Tänk dig vilka tragedier som skulle kunna utspela sig om en kvinna inte får hjälp från en organisation eller via privata donationer, utan tvingas föda ett barn hon absolut inte vill ha...

Om det fanns garantier för att alla som ville och behövde det skulle få hjälp på de sätt du föreslår är det ju en sak, men det är ju det osäkra när det gäller hjälporganisationer och privata donationer: Det finns inga garantier för att hjälpen alltid ska finnas.
Citera
2013-07-02, 10:57
Medlem
du tar inte bort problemet om du steriliserar dig. problemet är att du inte kan behärska dig och att sterilisera dig istället för att lära dig behärska ditt knullande skulle bara va en undanflykt - jobba på din karaktär istället.
Citera
2013-07-03, 11:47
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av privium
du tar inte bort problemet om du steriliserar dig. problemet är att du inte kan behärska dig och att sterilisera dig istället för att lära dig behärska ditt knullande skulle bara va en undanflykt - jobba på din karaktär istället.

Något av det dummaste jag har läst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in