[quote=Snuttegrisarna|44095932]
Citat:
Ja, det är förjävligt!
Likaså är åldersgränsen för sterilisering alldeles för högt satt ( 25-26 år
).
Nja, där kan jag inte hålla med. Anledningen till att åldersgränsen är så pass hög som den är är ju att man inte ska göra ingreppet i alltför ung ålder, innan man kanske är helt säker på om man vill ha barn eller inte. Ens inställning till att skaffa barn kan förändras radikalt mellan te x 19 och 25. En sterilisering är ju ett oåterkalleligt ingrepp (åtminstone så gott som), det ska inte göras för lättvindigt.
Citat:
Jag steriliserade mej för flera år sedan och det var det bästa beslut jag
tagit! Allting blev bättre efter det; mensen, sexet och hälsan. ( antagligen för
att man slipper oroa sej )
Ja, man slipper oroa sig för oönskad graviditet och det naturligtvis skönt. Dock har jag aldrig hört talas om att mensen skulle förändras, det krävs ju hormonella förändringar för att det ska ske.
Men det är förstås inte helt omöjligt att det kan bli så för somliga.
Citat:
När jag gjorde det var det gratis tack o lov, det är helt galet att man ska
betala för det.
Ingen som kan starta ett upprop eller en namninsamling och gå ut i media med
det?
Ja, det är naturligtvis helt sjukt att man själv ska stå för ingreppet, åtminstone när man har medicinska skäl som
TS.
Varför startar du inte ett upprop eller namninsamling själv?
Citat:
Till TS: Fortsätt att njuta av sex, risken finns att det inte blir lika skönt
efter klimakteriet, även om man äter östrogen.
Istället gör du regelbunda graviditetstest, för det är inte otäckt med abort.
Man får narkos, sover skönt och sen när man vaknar är problemet borta.
Det gör inte ont heller.
Säger som
smurfan12; det här var bland det dummaste jag hört. Även om man inte ser det som ett liv så tidigt i graviditeteen (jag gör iofs det, men det är ju väldigt omdiskuterat när man ska säga att livet startar) så är det i alla fall början till ett liv, något som, om det skulle fått utvecklas i fred och om inget gått på tok, skulle ha blivit en människa. En abort är inget man gör eftersom "det inte är otäckt".
Alla aborter görs inte som du beskriver. Det du pratar om är
kirurgisk abort, men så går inte alla aborter till. Det finns även
medicinsk abort:
Som
Katzyn skrev tidigare i tråden är det ju sjukt att aborter är gratis, medan man får betala för sterilisering själv i vissa landsting. Det verkar som om man tycker det är bättre att liv/början till liv skrapas ut/tvingas ut ur kroppen än att man förhindrar att oönskade graviditeter över huvud taget uppstår...
Att alla inte inser hur sjukt detta är, är...sjukt.