Citat:
Ursprungligen postat av
shponglad
Kommer svara ingående senare på ditt svar, men en sak ville jag bara få fram snabbt.
Ett användningsområde där en revolver har en klar fördel är som backup/wrist weapon. då du i hektisk situation kan ge till mamma/syster/bror och därmed skapat en allierad inför en potentiell konfrontation.Detta jobb skulle en revolver lösa bättre än en semi pga att de är intuitivare.
Helt enig med dig på denna punkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
shponglad
Så du motiverar ditt carry med vad du troligen kommer mötas med? jag eftersträvar valmöjligheter även mot oförutsedda hot.även om dom inte har skjutvapen så tenderarar denna sortens brottslingar att agera i grupperingar, då är kapacitet ett MÅSTE. och statistiken från polis är inte helt relevant men man kan definitivt dra slutsatser från den.
En revolver är inte oandvändbar, men saknar vissa fördelar.
Ja, i någon mån är det så att jag skulle välja utifrån den situation jag förväntar mig. Annars kommer vi återigen in på diskussionen huruvida man skall ha enhandsvapen överhuvud taget, eller huruvida en halvautomatisk karbin eller kanske ett pumphagelgevär är ett bättre alternativ. Är du ute efter största möjliga eldkraft så är ju även den fullsize halvautopistol tämligen anemisk. Men jag erkänner att valet inte är självklart.
Citat:
Ursprungligen postat av
shponglad
Den största skillnaden i träning mellan en revolver och tex pistolen jag förespråkar handlar inte om handhavande vid skytte utan snarare i isärtagning osv. men visst måste du träna.
Skillnaden i träning för/under skytte finns där också. Du har själv varit inne på att en revolver är mer intuitiv för den totala novisen. Skillnaden kan aldrig helt överbryggas, men för en skicklig skytt som är van vid att skjuta pistol är naturligtvis pistolen ett bättre alternativ. För den som är lika tränad på båda typerna är revolvern mer intuitiv, men skillnaden är tämligen försumbar om man bara kommer ihåg pistolens svagheter.
Citat:
Ursprungligen postat av
shponglad
En revolver är dessutom mer svårskjuten då rekylen känns betydligt mer och snabba serier svårare att genomföra.
Vi är eniga, men i de allra flesta situationer är god placering av skotten av större vikt än snabb eldgivning. Dock skall man inte bortse från vikten av att sprida hett bly i luften för att få motståndaren att hålla nere huvudet. Det är ett givande och ett tagande.
Citat:
Ursprungligen postat av
shponglad
Den som kan manipulera en revolver kan med minimal träning manipulera en modern semi, ALLA även era flickvännor och mammor.
Återigen, vi är eniga. Vem som helst som kan hantera den ena typen kan lära sig hantera den andra typen. Kvarstår dock det faktum att pistolen kräver lite mer träning och fokus på lite andra områden.
Citat:
Ursprungligen postat av
shponglad
http://www.youtube.com/watch?v=gGqxS1Jddf8
Hoppa till 2:15
Sen en tap rack och du är in the fight igen med en skottskadad fiende.
Ingenting är optimalt i dessa termer, vi kan bara väga för och nackdelar mot varandra.
Okej, intressant att se. Har aldrig provat att hålla emot manteln med tummen, skall be att få låna en Glock och testa detta vid tillfälle. Hursom måste du ändå tillstå att det är ett fenomen som inte överhuvud taget uppstår på en revolver, och som kommer kosta pistolskytten lite tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
shponglad
Absolut, jag anser att om man lägger ned tid på sin träning och blir profficient i sitt handhavande så överväger en semis fördelar drastiskt än dom för revolvrars. Men båda fyller ett syfte.
Men jag tycker att om man känner sig så pass osäker att man behöbver skapa ett självskydd, då behöver man engagera sig i uppgiften och tillgodose sig all träning man kan få/ha råd med.
Det räcker inte med att köpa en snubby, slänga in den i handsfacket och låta livet rulla på.
...och jag är alltså inte alls övertygad om att semi-autons fördelar är
drastiska, även om de finns där. Sen skall vi inte bortse ifrån det faktum att de flesta som faktiskt bär enhandsvapen (oavsett om det är privatpersoner i t.ex. USA eller poliser i Sverige) inte nödvändigtvis är
tillräckligt tränade för uppgiften. Ser man på det ur det perspektivet så kan man visserligen säga att alla borde träna tillräckligt för annars är de dumma i huvudet. Eller så kan man konstatera att många faktiskt ÄR dumma i huvudet och anpassa sig efter det.
...om du
skall skaffa ett enhandsvapen för att "slänga in den i handsfacket" (vilket inte är ett helt ovanligt beteende i USA) så är en revolver ett lämpligare alternativ att slänga in där!
Citat:
Ursprungligen postat av
shponglad
Ja det är en faktor vi inte ens kommit in på, open or concelead, det ändrar reglerna drastiskt vad som är möjligt att bära.
I en open situation hade jag valt en fullsize 9mm som main och en glock 26 och en snubby, som "dela ut" vapen. men då snckar vi ej troliga omständigheter haha.
Nej, det är ett tämligen osannolikt scenario. För mig boende i Sverige är ju även CC-permit otänkbart.
Citat:
Ursprungligen postat av
shponglad
Dessutom så hänger revolversn pålitlighet direkt av den roterande trumman. Blod,benspiltter, tyg, whatever kan hindra den från att rotera och då har du ett failure som tar väldigt lång tid att fixa.
Revolvrar är inte heller 100%
Inget är 100%, men min erfarenhet är att pistoler krånglar många gånger oftare än revolvrar, och av många fler skäl. Visst kan något komma in mellan trumma och pipa eller trumma och stomme och störa vapnets funktion, och visst kan något komma in mellan stomme och hane. Men samma objekt kan även störa en halvautomatisk pistols funktion om det vill sig illa, liksom man t.ex. kan råka dumpa pistolens magasin vid fel tillfälle, hålla vapnet för löst och orsaka ett eldavbrott m.m. om man inte är fullt så stresstålig som man kanske gärna vill tro!
Nå, vi får nog komma överens om att vi inte är helt överens, men på det stora hela så står vi nog inte så långt ifrån varandra.