2013-06-28, 18:41
Medlem
shponglads avatar
Kommer svara ingående senare på ditt svar, men en sak ville jag bara få fram snabbt.

Ett användningsområde där en revolver har en klar fördel är som backup/wrist weapon. då du i hektisk situation kan ge till mamma/syster/bror och därmed skapat en allierad inför en potentiell konfrontation.Detta jobb skulle en revolver lösa bättre än en semi pga att de är intuitivare.
Citera
2013-06-28, 19:30
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolverman
Nej, jag har inte feltolkat statistiken. Du underbygger ÅTERIGEN ditt resonemang på polisers brukande av enhandsvapen, vilket saknar både relevans och evidensvärde, för det är inte ordningsmaktens brukande av skjutvapen som vi talar om.
Poliser har en avsevärt större risk att hamna i shootouts med tungt beväpnade motståndare än vad civila vapenägare har. De flesta gånger en civilperson behöver dra sitt vapen (observera dra, inte nödvändigtvis avlossa) är det inte ens mot en pistolbeväpnad gärningsman, utan obeväpnad person eller en beväpnad med kniv eller annat tillhygge. Dessutom sker dessa konfrontationer ofta i privatpersonens egen hemmiljö, där ett "shootout" scenario är avsevärt mindre troligt än i den gatumiljö eller i främmande hem där polisen drar sina vapen. Även om gärningsmannen är beväpnad med skjutvapen så är skillnaden (i praktiken) tämligen försumbar mellan pistol och revolver.

Så du motiverar ditt carry med vad du troligen kommer mötas med? jag eftersträvar valmöjligheter även mot oförutsedda hot.även om dom inte har skjutvapen så tenderarar denna sortens brottslingar att agera i grupperingar, då är kapacitet ett MÅSTE. och statistiken från polis är inte helt relevant men man kan definitivt dra slutsatser från den.

En revolver är inte oandvändbar, men saknar vissa fördelar.

Citat:
Nej, du har inte påstått motsatsen, men det jag vill belysa är att skillnaderna mellan pistol och revolver inte är så stora som du vill låta påskina, i praktiken. Observera här att jag inte talar EMOT användande av pistol, det jag säger är att det i praktiken och för de allra flesta användare inte gör någon skillnad ifall de har en revolver med 5-6 skott eller en pistol med +10 skott. Revolvern är inte nödvändigtvis bättre än pistolen när man räknar samman alla faktorer, men den är nog så bra i de allra flesta situationer och för de allra flesta användare.

Citat:

Ja, och med en halvautomatisk pistol behöver du träna MER för att kunna använda den effektivt och undvika FTE m.m.

Den största skillnaden i träning mellan en revolver och tex pistolen jag förespråkar handlar inte om handhavande vid skytte utan snarare i isärtagning osv. men visst måste du träna.

En revolver är dessutom mer svårskjuten då rekylen känns betydligt mer och snabba serier svårare att genomföra.

Den som kan manipulera en revolver kan med minimal träning manipulera en modern semi, ALLA även era flickvännor och mammor.

Citat:

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar? Om manteln av någon anledning stannar "out of battery" så är naturligtvis problemet enkelt avhjälpt med ett tryck av tummen. Men om du i en fysiskt tät situation trycker mantel/pipa mot din motståndare, eller om denne greppar vapnet så att mantel och pipa trycks bak endast några millimeter så kommer du inte kunna avfyra vapnet, och att du trycker på manteln med din tumme kommer knappast avhjälpa problemet (inte ifall du trycker vapnet mot magen på din opponent). Om du mot all förmodan lyckas avhjälpa problemet så kommer det göra ont när du avfyrar vapnet med tummen bakom manteln, och risken för att du får ett eldavbrott då tummen stör omladdningen är uppenbar, du har helt plötsligt förvandlat din högkapacitetspistol till en manuellt repeterad pistol...

http://www.youtube.com/watch?v=gGqxS1Jddf8

Hoppa till 2:15

Sen en tap rack och du är in the fight igen med en skottskadad fiende.

Ingenting är optimalt i dessa termer, vi kan bara väga för och nackdelar mot varandra.

Citat:

Nej, och det är därför jag INTE argumenterar emot en pistol. Jag argumenterar för att skillnaden mellan pistol och revolver för de allra flesta civila användare är negligerbar, och för att det finns faktorer som talar både för och emot båda typerna.

Absolut, jag anser att om man lägger ned tid på sin träning och blir profficient i sitt handhavande så överväger en semis fördelar drastiskt än dom för revolvrars. Men båda fyller ett syfte.

Men jag tycker att om man känner sig så pass osäker att man behöbver skapa ett självskydd, då behöver man engagera sig i uppgiften och tillgodose sig all träning man kan få/ha råd med.

Det räcker inte med att köpa en snubby, slänga in den i handsfacket och låta livet rulla på.[/quote]

Citat:
Min slutsats är att jag personligen är tillräckligt väl tränad i handhavande av skjutvapen för att klara av båda typerna, att jag personligen skulle föredra en kortpipig revolver för dolt bärande men en fullsize eller compact pistol för öppet bärande.
Vidare konstaterar jag att jag hellre skulle ha ett och samma vapen för dolt bärande, "nightstand gun" och "glovebox gun", och helst även för öppet bärande om det alls var aktuellt, eftersom det är bättre att bemästra ett vapen perfekt än att bemästra flera vapen nöjaktigt. Med andra ord skulle jag förmodligen välja en kortpipig revolver till alla ändamålen, möjligen med en fullsize halvautomatisk pistol för öppet bärande (om detta överhuvud taget var aktuellt).

Ja det är en faktor vi inte ens kommit in på, open or concelead, det ändrar reglerna drastiskt vad som är möjligt att bära.

I en open situation hade jag valt en fullsize 9mm som main och en glock 26 och en snubby, som "dela ut" vapen. men då snckar vi ej troliga omständigheter haha.
Citera
2013-06-28, 20:35
Medlem
shponglads avatar
Dessutom så hänger revolversn pålitlighet direkt av den roterande trumman. Blod,benspiltter, tyg, whatever kan hindra den från att rotera och då har du ett failure som tar väldigt lång tid att fixa.

Revolvrar är inte heller 100%
Citera
2013-06-28, 22:00
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Kommer svara ingående senare på ditt svar, men en sak ville jag bara få fram snabbt.

Ett användningsområde där en revolver har en klar fördel är som backup/wrist weapon. då du i hektisk situation kan ge till mamma/syster/bror och därmed skapat en allierad inför en potentiell konfrontation.Detta jobb skulle en revolver lösa bättre än en semi pga att de är intuitivare.
Helt enig med dig på denna punkt.

Citat:
Så du motiverar ditt carry med vad du troligen kommer mötas med? jag eftersträvar valmöjligheter även mot oförutsedda hot.även om dom inte har skjutvapen så tenderarar denna sortens brottslingar att agera i grupperingar, då är kapacitet ett MÅSTE. och statistiken från polis är inte helt relevant men man kan definitivt dra slutsatser från den.

Ja, i någon mån är det så att jag skulle välja utifrån den situation jag förväntar mig. Annars kommer vi återigen in på diskussionen huruvida man skall ha enhandsvapen överhuvud taget, eller huruvida en halvautomatisk karbin eller kanske ett pumphagelgevär är ett bättre alternativ. Är du ute efter största möjliga eldkraft så är ju även den fullsize halvautopistol tämligen anemisk. Men jag erkänner att valet inte är självklart.

Citat:
Den största skillnaden i träning mellan en revolver och tex pistolen jag förespråkar handlar inte om handhavande vid skytte utan snarare i isärtagning osv. men visst måste du träna.
Skillnaden i träning för/under skytte finns där också. Du har själv varit inne på att en revolver är mer intuitiv för den totala novisen. Skillnaden kan aldrig helt överbryggas, men för en skicklig skytt som är van vid att skjuta pistol är naturligtvis pistolen ett bättre alternativ. För den som är lika tränad på båda typerna är revolvern mer intuitiv, men skillnaden är tämligen försumbar om man bara kommer ihåg pistolens svagheter.

Citat:
En revolver är dessutom mer svårskjuten då rekylen känns betydligt mer och snabba serier svårare att genomföra.
Vi är eniga, men i de allra flesta situationer är god placering av skotten av större vikt än snabb eldgivning. Dock skall man inte bortse från vikten av att sprida hett bly i luften för att få motståndaren att hålla nere huvudet. Det är ett givande och ett tagande.

Citat:
Den som kan manipulera en revolver kan med minimal träning manipulera en modern semi, ALLA även era flickvännor och mammor.
Återigen, vi är eniga. Vem som helst som kan hantera den ena typen kan lära sig hantera den andra typen. Kvarstår dock det faktum att pistolen kräver lite mer träning och fokus på lite andra områden.

Citat:

Ingenting är optimalt i dessa termer, vi kan bara väga för och nackdelar mot varandra.
Okej, intressant att se. Har aldrig provat att hålla emot manteln med tummen, skall be att få låna en Glock och testa detta vid tillfälle. Hursom måste du ändå tillstå att det är ett fenomen som inte överhuvud taget uppstår på en revolver, och som kommer kosta pistolskytten lite tid.

Citat:
Absolut, jag anser att om man lägger ned tid på sin träning och blir profficient i sitt handhavande så överväger en semis fördelar drastiskt än dom för revolvrars. Men båda fyller ett syfte.

Men jag tycker att om man känner sig så pass osäker att man behöbver skapa ett självskydd, då behöver man engagera sig i uppgiften och tillgodose sig all träning man kan få/ha råd med.

Det räcker inte med att köpa en snubby, slänga in den i handsfacket och låta livet rulla på.
...och jag är alltså inte alls övertygad om att semi-autons fördelar är drastiska, även om de finns där. Sen skall vi inte bortse ifrån det faktum att de flesta som faktiskt bär enhandsvapen (oavsett om det är privatpersoner i t.ex. USA eller poliser i Sverige) inte nödvändigtvis är tillräckligt tränade för uppgiften. Ser man på det ur det perspektivet så kan man visserligen säga att alla borde träna tillräckligt för annars är de dumma i huvudet. Eller så kan man konstatera att många faktiskt ÄR dumma i huvudet och anpassa sig efter det.
...om du skall skaffa ett enhandsvapen för att "slänga in den i handsfacket" (vilket inte är ett helt ovanligt beteende i USA) så är en revolver ett lämpligare alternativ att slänga in där!

Citat:
Ja det är en faktor vi inte ens kommit in på, open or concelead, det ändrar reglerna drastiskt vad som är möjligt att bära.

I en open situation hade jag valt en fullsize 9mm som main och en glock 26 och en snubby, som "dela ut" vapen. men då snckar vi ej troliga omständigheter haha.
Nej, det är ett tämligen osannolikt scenario. För mig boende i Sverige är ju även CC-permit otänkbart.

Citat:
Dessutom så hänger revolversn pålitlighet direkt av den roterande trumman. Blod,benspiltter, tyg, whatever kan hindra den från att rotera och då har du ett failure som tar väldigt lång tid att fixa.

Revolvrar är inte heller 100%
Inget är 100%, men min erfarenhet är att pistoler krånglar många gånger oftare än revolvrar, och av många fler skäl. Visst kan något komma in mellan trumma och pipa eller trumma och stomme och störa vapnets funktion, och visst kan något komma in mellan stomme och hane. Men samma objekt kan även störa en halvautomatisk pistols funktion om det vill sig illa, liksom man t.ex. kan råka dumpa pistolens magasin vid fel tillfälle, hålla vapnet för löst och orsaka ett eldavbrott m.m. om man inte är fullt så stresstålig som man kanske gärna vill tro!

Nå, vi får nog komma överens om att vi inte är helt överens, men på det stora hela så står vi nog inte så långt ifrån varandra.
Citera
2013-06-28, 22:17
Medlem
shponglads avatar
Citat:
[b]
Nå, vi får nog komma överens om att vi inte är helt överens, men på det stora hela så står vi nog inte så långt ifrån varandra.

Jag håller med, ska skicka en länk till dig strx
Citera
2013-06-29, 00:16
Medlem
tributals avatar
Till att börja med vill jag ge Revolverman en kram. Sen tycker jag att det är litet småkul att shponglad kritiserade nivån av min argumentation för att sedan hålla med Revolverman när han säger exakt samma sak. Stor humor.

Citat:
Den primära nackdelen måste alltså vara att jag påtalade att de inte var oanvändbara, för så lät du inte tidigare.

Citat:
Den största skillnaden i träning mellan en revolver och tex pistolen jag förespråkar handlar inte om handhavande vid skytte utan snarare i isärtagning osv.
Öh, va? Menar du för vapenvård då? Men då argumenterar du ju för revolvern, vilken endast kräver att du fäller ut trumman för att du ska komma åt att vårda det som behöver daglig tillsyn. Om du behöver göra mer avancerad vård så är en pistol minst lika komplicerad som en revolver.

Citat:

Ah, men med en revolver hade du bara tryckt in avtryckaren en gång till. Markant mycket enklare och snabbare.

Ditt snack om benbitar och skit som kan blockera en revolvers funktion är minst sagt oinsatt; dels är risken minimal, men framför allt så har du samma problematik med en pistol. Vad tror du händer om en benflisa lägger sig i stötbotten på en pistol eller på den översta patronen i magasinet i samband med att den matas in i patronläget?

Nej du grabben. Det är dags för dig att krypa till korset och erkänna att revolvrar inte är så värdelösa som du initialt försökte påstå ("patetiskt obsoleta"). I normalfallet är den teoretiska nackdelen kapaciteten. Men befintlig statistik (notera att både jag och Revolverman har sett samma siffra för antalet skott som avlossas - 2-3 st - vid ett normalt angrepp mellan civila) påvisar entydigt att för civilt användande så behövs inte mer än 6 patroner för mer än peace of mind (vilket iofs kan vara av vikt om man som du tror att tre meth-zombies kommer att attackera var och varannan dag).
Citera
2013-06-29, 00:57
Medlem
shponglads avatar
jag kommer lämna ämnet ikväll.

Vad tror är det mest troliga scenariot?

du får slut på ammon i din 6-skjutere och gör angrparna orörliga,.

Eller du har din semi och gör dina angripare orörliga MED valmöjlghter?
Citera
2013-06-29, 01:04
Medlem
shponglads avatar
Din fjant, gå in på ett seriöst carry forum och ställ frågan revolver vs semi på ett amerikanskt forum så kommer du bli skrattad åt.
Citera
2013-06-30, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tributal
Tjänstevapen och vapen för självförsvar är dock två olika saker (även om pistoler för polisiärt bruk är primärt avsedda för självskydd). Ett tips är att du läser boken "Glock: The Rise of America's Gun". Där har aldrig funnits något utbrett behov av "hi-cap" pistoler. Om du är vältränad vid ditt möte med de tre meth-pundarna så löser du situationen med 3-6 patroner oavsett om det är en pistol eller en revolver. Efter att pundare #1 dimper i backen så torde sannolikheten vara stor att eventuella skott mot pundare #2 och #3 kommer att ta dem i ryggen medan de flyr. Det är inte zombies vi snackar om.

Nja, ett handeldvapen stoppar faktiskt inte en människa så effektivt som man kan tro.

Filmklippet nedan är ett föredrag av en läkare om skottskador (börjar ca 45 sekunder in i klippet). Om ni inte orkar se hela kolla på delen mellan 11 och 16 minuter in i klippet, där visas bland annat hur det kan se ut när man blir träffad av ett skott i bröstet och ett skott i magen av ett handeldvapen.

http://www.youtube.com/watch?v=tku8YI68-JA

Har ni sett detta klipp så förstår ni också varför polisen numera använder semiautomatiska pistoler med uppåt 15 skott i magasinet och inte pistoler med sex skott, likaså varför polisen anser att handeldvapen under 9 mm är odugligt för att stoppa en gärningsman.
Senast redigerad av Jedis 2013-06-30 kl. 00:40.
Citera
2013-06-30, 05:25
Medlem
P04s avatar
Jag förstår att det går stick i stäv med era omfattande YouTube och carryforumkunskaper, men efter många tusen skott med både fullsize-9a och k-stomme Da väljer jag min sexskjutare över 15 skottspistolen. Så greppkänslig och svårskjuten tycker jag nian är.
Alla är vi olika, och enbart egen erfarenhet kan få råda.
Citera
2013-06-30, 07:29
Medlem
borrizs avatar
Ifall du har svårt att hålla skjutjärnen så bör väl någon form av stungun vara ett bättre alternativ för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Geirskogul
Hej Revolverman
tusen tack för din hjälp . hoppades att någon som du skulle dyka upp och förklara for mig

Och jag kommer ta en curse home defense och firearm seafty som min vapenbutik anordnar och jag bor granne med en stor skjutbana som jag kommer att besöka
och orsaken till SP101 är att jag är en tjej med små händer och jag har provat att hålla i ett flertal revolvarar och många är för stora eller för tunga för mig . finns ett par mindre auto pistoler som passade mina händer , men har blivit tillsagd att för home defense så funkar en revolver bättre

men om du har tid kan du titta på California Approved Guns list och se om du kan hitta några andra revolvrar som du rekommenderar

Ps fixed link
Citera
2013-06-30, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Ifall du har svårt att hålla skjutjärnen så bör väl någon form av stungun vara ett bättre alternativ för dig.

om du förliter på att en stungun eller taser ska rädda ditt liv så kan du likabra lägga dig o dö direkt...
alldeles för osäkre, och desutom minst 3 ggr dyrare än en pistol
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in